Improwizacja_dramatyzowana-_warsztaty_.doc

(36 KB) Pobierz

Improwizowana dramatyzacja

Metoda ta odwołuje się do organizowania różnych akcji scenicznych wraz z dialogiem. Polega
na wykorzystaniu elementów sztuki teatralnej w sposób umożliwiający rekonstrukcje własnej sytuacji życiowej i obrazu samego siebie.

Zalicza się do niej:

1.       Technika socjodramatyczna (socjodrama- Moreno, 1987r.)

Czas trwania:30-45min.

Uczestnicy: młodzież w wieku 12-18 lat.

Polega przede wszystkim na wspólnym omawianiu problemów nurtujących młodzież, zwłaszcza z tytułu jej przynależności do określonej grupy i spontanicznym ich przedstawieniu w formie improwizowanej dramatyzacji .  Wspomniana spontaniczność musi być twórcza
i prowadzić do właściwego reagowania na nową sytuacje lub zdolności nowego reagowania na starą sytuacje. W technice tej role odgrywane są bez uprzedniego ich wyuczenia się, nie ma przygotowanego scenariusza i rekwizytów.

Etapy techniki socjodramatycznej:

a)      Omówienie problemów

b)      Spontaniczne udramatyzowanie sytuacji lub zdarzeń, rozwiązanie problemu poprzez odegranie scenek w 2-3 osobowych zespołach

c)      Ustosunkowanie się do zaimprowizowanych sytuacji i zdarzeń, ocena rozwiązania problemu.

Odmiany socjodramy:

- technika lustrzana – polega na odtwarzaniu wydarzeń lub sytuacji odzwierciedlających

interesujący uczniów problem,

- technika zamiany ról – umożliwia na przykład uczniowi pokrzywdzonemu odegrać rolę

tego, który krzywdę wyrządził, a uczniowi, który spowodował krzywdę, odegranie roli

pokrzywdzonego,

- technika postępowania na odległość – przeprowadza się podczas nieobecności ucznia

z pewnym defektem organicznym lub inną wadą, wobec którego pragnie się zmienić

nieprzychylną postawę klasy.

 

2.       Technika gier dramatycznych (zabawa w teatr).

3.       Technika dramy.

Przedmiotem tej techniki są różnego rodzaju sytuacje konfliktowe wymyślone
lub zapożyczone z literatury. Technika dramy przyczynia się do zmiany zachowania
oraz myślenia dzieci i młodzieży.

Techniki dramowe:

a)      Rzeźba- polega na tym, że uczestnik lub uczestnicy w zespołach 2- osobowych „zamierają” w bezruchu, by za pomocą gestów i mimiki twarzy wyrazić określone uczucie, postawę lub sytuację (rzeźba i rzeźbiarz).

b)      Płaszcz eksperta- polega na wchodzeniu w rolę specjalistów , opracowywaniu ekspertyzy na jakiś temat i zaprezentowania jej na forum, w formie pisemnej
lub ustnej.  Uczy to prowadzenia rozmów i dyskusji, powzięcia decyzji i współpracy w grupie oraz ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych.

c)      Stop klatka-polega na zatrzymaniu improwizowanego w grupie zdarzenia
w najbardziej dramatycznym momencie i zanalizowanie zaistniałego problemu.

4.       Psychodrama.

Dramatoterapia, psychodrama (ang. drama therapy, psychodrama) to psychoterapia wykorzystująca elementy teatru i dramy polega na przygotowywaniu przez członków grupy terapeutycznej przedstawień teatralnych i udziale w nich.

 

Ważnym elementem jest dyskusja nad tym co się wydarzyło na scenie i jakie towarzyszyły temu uczucia. Dzięki temu problem zostaje przepracowany.

 

Istnieje zasadnicza różnica między dramą a psychodramą:

 

    * drama to odgrywanie wcielanie się w role, stwarzanie sytuacji, w których pacjenci (nie tylko) mogą identyfikować się z innymi osobami;

    * psychodrama to jedna z metod psychoterapii grupowej, polega na odgrywaniu roli przez pacjenta, której treścią są jego problemy czy przeżycia. Pacjent jest głównym aktorem - protagonistą. Pozostali to aktorzy pomocniczy, reżyser (terapeuta) i publiczność (pozostali pacjenci).

 

Techniki psychodramy: granie samego siebie, monolog, sobowtór jako sumienie, zamiana ról, zwierciadło.

 

Przebieg: faza wstępna - rozgrzewka: pantomima, choreoterapia faza główna - przedstawienie problemu, faza końcowa - wspólna rozmowa, dyskusja.

 

    *  Psychodrama jest ciągłym procesem grania ról, złożonym z wielu epizodów

    * Odgrywanie poszczególnych epizodów o odmiennych tematach składa się na proces leczenia.

    * Każda psychodrama jest omówiona przez terapeutę głównego a uczestnicy dzielą się spostrzeżeniami i refleksjami.

    * W psychodramie odgrywanej w grupie występuje ścisły związek widowni z aktorem. Każdy epizod psychodramy można traktować jako wspólne dzieło.

    * Odgrywanie odbywa się w kilkunastoosobowej grupie, aby osoby mogły czuć się bezpiecznie. Grupa jest formalna, bo ma określony cel, którym jest leczenie i terapeuta kieruje przebiegiem spotkania. Zarazem jest grupą nieformalną, w której istnieją więzi przyjacielskie .

    * Osoby w grupie przez pewien czas nie zmieniają się, aby pacjent skoncentrował się na odgrywaniu a nie na poznawaniu nowych osób.

    * Czas jest potrzebny na nabranie zaufania i wtedy improwizacja dyrektywna zamienia się w spontaniczną.

    * Skuteczność psychodramy zbiorowej zależy od stopnia poczucia wspólnoty w grupie. Poczucie wspólnoty czyni zbiorową dyskusję środkiem oddziaływania. Wtedy można odgrywać epizody psychodramatyczne jeden za drugim bez przeszkód.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin