kul.plas.doc

(89 KB) Pobierz
konwersatoria

konwersatoria

 

Środki wyrazu plastycznego

 

BARWA – rodzaj promieniowania elektromagnetycznego działającego na nasze oko i przezeń oceniane w zależności od tegoż promieniowania

 

barwy:

- ciepłe – określenie właściwości fizycznych kolorów kojarzących się z barwą słońca; należą do nich: żółcienie, ugry, oranże, czerwienie, karminy, brązy

- zimne – odczuwane przez człowieka jako chłodne, kojarzące się z wodą i lodem (zielona, niebieska)

 

relatywizm barw – zjawisko pozornej zmiany określonej barwy (przedmiotu, osoby) w zależności od otoczenia; zmiana barwy w kierunku przeciwstawnym do tła np. róż na tle ciemniejszym wydaje się jaśniejszy, a na tle jaśniejszym kolor będzie wartością ciemniejszą;

 

pigmenty barwne – nierozpuszczalne cząstki barwne; wyróżniamy pigmenty nieorganiczne i organiczne; pigmenty organiczne to kolory glinek: czerwona, brunatna, zielona, żółta:

- cynober – siarczan rtęci, żywa czerwień

- kadmowe – siarczan kadmu, od jasnej żółci po głęboką czerwień;

- karmin – czerwień;

- indygo – ciemnobłękitny;

- ultramaryna – ciemnoniebieski;

- błękit paryski – niebieski;

- brązy – ugier, umbra, siena, czyli tzw. ziemie

- żółć chromowa – żółty ciemny;

- żółć cytrynowa – jaśniejsza od chromowej

- szafir – niebieski ciemny;

- biel ołowiowa – nieco brudniejsza od cynkowej

- szmaragdowy – głęboka chłodna zieleń

- ugier – barwa piasku;

- ochra – brunatno-czerwona glinka;

 

kolor – raczej pojedyncza, autonomicznie występująca barwa; mówimy także o kolorystyce określając zestaw barw użytych w wytworze np. nie odpowiada mi ta kolorystyka;

 

walor – rozjaśnianie lub zaciemnianie danej barwy (rozjaśnianie bielą lub zaciemnianie czernią)

 

lokalny kolor – kolor powierzchni przedmiotu w naturalnym oświetleniu;

 

irradiacja – wartości barwne jasne czy białe wydają się większe niż są w rzeczywistości, a ciemne – odwrotnie;

 

zjawisko van Bezolda – polega na pozornym pociemnianiu barw, jeśli obwiedzione są one czarną linią lub jeśli na nich znajduje się czarny rysunek oraz barw które położone są na czarnym tle; obserwujemy także pozorne rozjaśnienia barw, jeśli barwa obwiedziona jest białą linią lub jeśli na niej znajduje się biały rysunek oraz jeśli barwa znajduje się na białym tle;

 

kontrast jednoczesny – oznacza to, ze jeśli jakaś wartość szarości będzie obserwowana jednocześnie na dwu różnych tłach: raz ciemniejszym, raz jaśniejszym od danej wartości szarości, to każdorazowo inaczej oceniamy wielkość i jasność szarości; prawidłowość ogólna jest następująca: wartości zmieniają się w kierunku przeciwnym do tła; na czarnym tle wydają się jaśniejsze, na białym – ciemniejsze;

 

symultanizm – ukazanie różnych aspektów przestrzennych oglądanego przedmiotu jak ma to miejsce w kubizmie;

 

LINIA – w geometrii jest to zbiór punktów na płaszczyźnie; w plastyce linie powstają przez naniesienie (ślad pędzla, ołówka, farby), wycięcie w powierzchni małego żłobka (ślad narzędzi graficznych, rzeźbiarskich); zróżnicowanie poziomów powierzchni także tworzy linię; przy ocenie wizualnej rzeka, po której płyniemy łódką jest płaszczyzną a z wysokości lotu samolotem postrzegamy ją jako linię; rozróżniamy linie faliste, łamane, proste, kombinowane, krzywe, półkoliste, punktowe, strzępiaste, łańcuchowe, spiralne, przerywane itp.

 

wartości linii:

·         formalne: prosta, skośna, krótka, cienka, ciągła, przerywana, owalna, krzywa, falista, łamana, kropkowana, spiralna;

·         wyrazowe: lekka, delikatna, wiotka, rozsnuta, miękka, mocna, elastyczna, sztywna, dynamiczna, spontaniczna

·         walorowe: jasna, słaba, rozmyta, mglista, świetlista, ciemna;

 

PRZESTRZEŃ– całokształt obiektywnych relacji wyróżniających koordynację współistniejących obiektów pod względem ich wzajemnego rozmieszczenia (odległości, rozmiary, kształty)

 

sposoby sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie:

·         krycie figurami

·         krycie linią

·         linia horyzontu

·         układy linii odśrodkowych i dośrodkowych

·         zgrubienie linii

·         zależności walorów

·         faktura intencjonalna

·         perspektywa zbieżna

·         zagęszczenie i rozproszenie punktów

·         rozrzedzenie konturu

 

perspektywa – sposób przedstawianie przedmiotów i form przestrzennych, aby patrzący na obraz miał wrażenie trójwymiarowości (szerokość, długość, głębokość)

 

BRYŁA – dowolny ograniczony obszar przestrzenny wraz z powierzchnią ograniczającą; bryła jest obiektem trójwymiarowym;

 

rodzaje brył:

·         reliefy – kompozycja rzeźbiarska wydobyta z płaszczyzny kamiennej, drewnianej lub metalowej przeznaczona do oglądania wyłącznie od frontu;

·         całości monolityczne – wśród całości monolitycznych rozróżnia się bryły wieloczłonowe, przenikające się, wolnostojące, niekiedy przystosowane do określonego otoczenia; są to całości zwarte a więc bryły zamknięte, samodzielnie pełne;

·         formy przestrzenne – są to obiekty, które nie są w pełni rzeźbami, tworzą przestrzenne formy; twórcą ich może być człowiek; w świecie organicznym do form przestrzennych należą konary drzew, kielichy kwiatów; wyróżniamy formy przestrzenne: płaszczyznowe, linearne, płaszczyznowo-linearne;

·         struktury – są to formy przestrzenne, w których występują wartości powtarzalne; najmniejszą podstawową wartością struktury jest komórka elementarna;

 

FAKTURA – to specjalnie ukształtowana cecha powierzchni powstała głównie przez naniesienie lub nałożenie; w plastyce faktura to cecha powierzchni ukształtowana w zależności od tworzywa i techniki, indywidualnej woli artysty np. przez ślad narzędzia;

 

impast – wypukłe nałożenie farby;

 

frottage – położone pod kartką elementy struktur takich jak sploty tkanin, fornit, drewno itp. przykryte kartką i pocierane kredką w celu odbicia kształtu i faktury wybranych do kompozycji elementów; technika odbijania faktury różnych przedmiotów (drewna, tkanin itd.) na papierze przez mocne pocieranie ołówkiem;

 

KOMPOZYCJA – układ lub związek elementów; tak określa się budowę działa plastycznego, w którym poszczególne części (np. plamy barwne) ułożone są w sposób celowy oraz tworzą jedność treści i formy;

 

kompozycja statyczna – kompozycja dzieła wykazująca się równowagą i brakiem ekspresji; sprawia wrażenie bezruchu, jest przeciwieństwem kompozycji dynamicznej;

 

kompozycja dynamiczna – układ form lub brył na płaszczyźnie lub przestrzeni stwarzający wrażenie ruchu, iluzja wirowania, biegu, spadania;

 

kompozycja otwarta – układ zbudowany z elementów dających się przedłużyć w dowolnym kierunku;

 

kompozycja rytmiczna – regularne powtarzanie się elementów formy w określonym porządku np. ornament pasowy;

 

kompozycja zamknięta – układ ograniczony określonymi elementami np. linią, ornamentem (nie ma dalszego ciągu poza jego ramami)

 

układ linii w kompozycji:

·         linie diagonalne – kierunki pochyłe, skośne

·         linie horyzontalne – kierunki poziome

·         linie wertykalne kierunki pionowe

 

tekstura – jest to cecha powierzchni, która ukazuje czystą budowę materii np. różnorodność splotów w tkaninie; tekstura to także zróżnicowana jakość powierzchni trójwymiarowych występująca w obserwowanej materii np. elementy barwne, linearne, wypukłości;

 

kontrast – przeciwstawianie różnych wartości, które skalają się na budowę dzieła plastycznego; różnice występują w temperaturze barw np. zieleń-czerwień, natężeniu waloru: jasny-ciemny, wielkościach, proporcjach: mały-duży, szeroki-wąski;

 

percepcja – wybiórcze spostrzeganie, emocjonalne przeżywanie, myślowa refleksja, samodzielne wartościowanie dzieł sztuki;

 

symbol plastyczny – umowny np. graficzny znak przyjęty w określonym znaczeniu przez grupę ludzi; jest on wypowiedzią plastyczną o znaczeniu pośrednim, niebędącym odbiciem fizycznej rzeczywistości (np. czerwony krzyż), lecz przedstawiający odczucie psychiczne lub stosunek do rzeczywistości (np. idea – gołąbek pokoju)

 

dziedziny sztuk plastycznych:

 

MALARSTWO:

·         malarstwo – powierzchnia pokryta farbami w określonym porządku; w konwencji nieprzedstawiającej – abstrakcja;

·         w malarstwie kolor jest podstawowym środkiem wyrazu:

- kolor kształtuje płaszczyznę;

- kolor kształtuje modelunek brył

- kolor kształtuje światłocień

- kolor kształtuje walor

- kolor kształtuje przestrzeń

·         kompozycję malarską cechuje charakter użytej gamy barwnej: ciepła, zimna lub mieszana; ważną rolę pełni układ plam barwnych, które decydują o statyce, dynamice i ruchu w obrazie; dla wzmocnienia siły wyrazu i ekspresji stosuje się często collage i montaże;

·         gatunki malarstwa wynikające z tematu:

- scena religijna

- scena mitologiczna

- scena rodzajowa

- scena historyczna

- scena symboliczna albo alegoryczna

- martwa natura

- portret

- autoportret

- pejzaż marynistyczny

- pejzaż miejski – weduta

- pejzaż czysty – bez człowieka

- pejzaż ze sztafażem – z człowiekiem

- pejzaż sentymentalny

- pejzaż romantyczny

·         podział malarstwa wywodzący się z techniki wykonania:

- fresk - malowidło ścienne, zwł. wykonane farbami na świeżym, wilgotnym jeszcze tynku;

- malarstwo olejne

- malarstwo tablicowe – malowanie na drewnie

- tempera - technika malarska polegająca na użyciu farb, których spoiwo (białko, żółtko, guma, kazeina itp.) miesza się z olejami albo żywicami;

- gwasz - nieprzezroczysta, kryjąca farba wodna; obraz wykonany taką farbą;

- akwarela - farba wodna; technika malowania farbami wodnymi

- enkaustyka - technika malarska, w której spoiwem jest wosk, a farby nakłada się na gorąco metalowymi łopatkami albo pędzlami.

- kolaż - kompozycja art. z fragmentów różnych przedmiotów (druki, fotografie itp.) i kawałków tworzyw (papier, piasek, żwir, słoma, tekstylia itp.) naklejanych na płótnie albo innym podłożu, łączonych często z rysunkiem albo malarstwem

- monotypia – technika wymagająca rozprowadzenia farby po metalowej, lub szklanej powierzchni; następnie praca zostaje odbita na papierze przy pomocy wałka, tamponu lub kostki

- dekalkomania – technika polegająca na rozciskaniu farby nałożonej na jedną kartkę papieru przyłożoną drugą kartką

- dripping – rozlewanie farby sznureczkami;

- pastel

·         konwencja obrazowania świata:

- obraz jako okno w ścianie

- obraz jako wandala, umowny znak

- obraz jako magia

- obraz jako swobodna ekspresja

- obraz jako czysty znak plastyczny – np. logo firmy

- obraz jako zabawa, przypadek

·         analiza formalna dzieła: linia, plama, rytm, faktura, barwa, walor, światłocień

 

 

RZEŹBA:

·         rzeźba – jedna z podstawowych dziedzin sztuk plastycznych; jej cechą charakterystyczną jest trójwymiarowość; dzieła rzeźbiarskie oparte są na elementach rzeczywistości lub mają charakter abstrakcyjny;

·         materiały rzeźbiarskie:

- kamień

- gips

- glina

- alabaster - minerał, drobnoziarnista odmiana gipsu

- wosk

- plastelina

- kość słoniowa

- drewno

- szkło

- cement

- różne stopy metali używane w odlewnictwie

·         techniki rzeźbiarskie:

- rzeźbienie właściwe, czyli ujmowanie

- modelowanie w materiałach miękkich

- konstruowanie z elementów gotowych

- kształtowanie w zaprawach – narzut

- odlewy

- ksoanon – obijanie blachą

- chryzelefantyna – okładziny ze złota i kości słoniowej; technika wykonywania rzeźb, głównie posągów, z drewna krytego płytami z kości słoniowej dla nagich partii ciała, blachami złotymi na włosy i ubiór oraz szlachetnymi gatunkami drewna, jak heban i cedr

- ceroplastyka – modelowanie w wosku

- kowalstwo – kształtowanie w metalu na gorąco

- wyklepywanie – kształtowanie w metalu na zimno

·         tematyka rzeźb:

- rzeźba przedstawiająca

- rzeźba abstrakcyjna

- rzeźba sakralna

- rzeźba pomnikowa

- rzeźba nagrobna

- rzeźba dekoracyjna

- rzeźba pełna

- rzeźba reliefowa

 

GRAFIKA:

·         gr. gráphein - skrobać; rytować; rysować; pisać

·         do grafiki artystycznej zaliczamy:

- linoryt – materiałem żłobionym jest linoleum, a narzędziem jest nóż lub dłutko; technika rytowania wypukłego w linoleum

- staloryt – żłobienie igłą w płytce miedzianej następnie trawienie jej w kwasie i odbijanie na papierze;

- drzeworyt – żłobienie dłutkiem w drewnie później zaś odbijanie na papierze

- litografię – rysunek wykonuje się na kamieniu litograficznym z twardego wapienia, kamień poddaje się działaniu kwasu azotowego przy zabezpieczeniu miejsc zarysowanych

- akwatintę – na płycie metalowej rozpyla się ziarnisty proszek asfaltu i odpowiednio podgrzewa; kwas działa między ziarenkami proszku przylegającego do powierzchni; miejsca te na odbitce dają ziarno; zaplanowane płaszczyzny zabezpiecza się werniksem przed dalszym działaniem kwasu; wgłębna, kwasorytniczna technika graficzna powielania rycin wykonanych na pokrytej mieszaniną alkoholu i pyłku żywicznego płycie metalowej, podgrzewanej i trawionej kwasem.

- akwafortę - wgłębna, kwasorytnicza technika graficzna powielania rycin wykonanych na pokrytej woskiem płycie miedzianej, trawionej następnie kwasem azotowym;

·         grafika artystyczna charakteryzuje się drukiem wypukłym, wklęsłym, płaskim

·         grafika użytkowa:

- reklamowa

- książkowa

- precyzyjna

- reprodukcyjna

 

RYSUNEK

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin