Dane Rudhyar Domy astrologiczne Przek�ad Krzysztof Kotkowski MEDIX PLUS wydawnictwo Pozna� 1995 Tytu� orygina�u The Astrological Houses. The Spectrum of lndividual Experience. Copyright (c) 1972, Dane Rudhyar Copyright (c) for the Polish edition by Wydawnictwo Medix Plus, 1995 Orygina�y published and distributed by CRCS Publications, Sebastopol, California 95472, U.S.A. Konsultacja merytoryczna Rafa� T. Prinke Redaktor Hanna Ko�mi�ska Projekt graficzny ok�adki El�bieta Makowska Wydanie l ISBN 83-901327-7-X Wydawnictwo Medix Plus 61-251 Pozna�, Os. Or�a Bia�ego 91/21 tel. 32-05-38 Fotosk�ad: dtp Marek Bar��g Pozna�, tel./fax 23-16-10 Druk: JOPPOL Pozna� Spis tre�ci Przedmowa Rafa� T. Prinke Dane Rudhyar i astrologia humanistyczna CZʌ� PIERWSZA Dlaczego domy? 15 Archaiczna astrologia "miejsca" Zodiaki i domy Osiem "wart" Dwa spojrzenia na S�o�ce Astrologia humanistyczna Domy jako podstawowy astrologiczny uk�ad odniesienia 34 Dlaczego dwana�cie dom�w? Systemy podzia�u dom�w Domy jako sfery do�wiadcze� 46 Dwana�cie kategorii do�wiadcze� Pozioma o� �wiadomo�ci i pionowa o� si�y Podzia� horoskop�w przez po��wki Domy k�towe, nast�puj�ce i upadaj�ce Jak korzysta� z dom�w CZʌ� DRUGA Dom pierwszy 63 Oddech jako pierwszy akt jednostkowego istnienia Do�wiadczanie indywidualno�ci jako izolacja i jako odr�bno�� Znak na ascendencie: soczewka, przez kt�r� dzia�a bosko�� Dom drugi 71 Do�wiadczenie w�asno�ci Efektywne wykorzystanie w�asnych potencja��w urodzeniowych W�asno�� osobista a spo�ecze�stwo Dom trzeci 76 Otoczenie dziecka Rozw�j inteligencji Poszukiwanie wiedzy: cele i ograniczenia Dom czwarty 82 Ziemia, dom i �rodek �wiata Do�wiadczenie g��bi i podstaw osobowo�ci Integracja osobowo�ci Dom pi�ty 89 Tw�rczo�� jako wyraz osobistej si�y Przygody mi�osne, hazard, potomstwo: przegl�d tradycyjnych interpretacji Dzia�anie zgodnie z wewn�trzn� natur� Dom sz�sty 95 Prze�ywanie kryzysu i przystosowanie si� do warunk�w zewn�trznych Bycie uczniem jako droga rozwoju Pr�ba cierpienia i umiej�tno�� s�u�enia Dom si�dmy 103 Nauka wsp�pracy i dzielenia si� Zwi�zki jako droga do zjednoczenia z wi�ksz� ca�o�ci� Realizacja w�asnego przeznaczenia przez partnerstwo Dom �smy 111 �mier� i regeneracja: uto�samianie si� z ziarnem Rytua� jako spos�b na wzmocnienie wi�zi w grupie Zaufanie i odpowiedzialno�� w interesach Dom dziewi�ty 119 Korzystanie z mo�liwo�ci rozwoju Zdobywanie zrozumienia i zastosowanie symboliki Pu�apki nadmiernego rozwoju jednostek i spo�ecze�stwa Dom dziesi�ty 125 Pozycja spo�eczna i kariera U�ycie i nadu�ycie w�adzy Mit jednostkowego sukcesu Dom jedenasty 131 Wyzwolenie si�y grupowej poprzez udzia� jednostki Tw�rcze wykorzystanie powodzenia i pora�ki Bunt i proces przemian spo�ecznych Dom dwunasty 139 Zamkni�cie cyklu do�wiadcze� Przygotowanie do odrodzenia Znalezienie odwagi, by zapomnie� o przesz�o�ci Tr�jpoziomowy cykl do�wiadcze� indywidualnych CZʌ� TRZECIA Cztery k�ty i ich zodiakalne biegunowo�ci 161 Zestawienie Barana i Wagi Zestawienie Byka i Skorpiona Zestawienie Bli�ni�t i Strzelca Zestawienie Raka i Kozioro�ca Zestawienie Lwa i Wodnika Zestawienie Panny i Ryb Planety w dwunastu domach 184 S�o�ce Ksi�yc Merkury Wenus Mars Jowisz i Saturn Uran Neptun Pluton Epilog 212 Dane Rudhyar i astrologia humanistyczna Astrologia od zarania dziej�w s�u�y�a zaspokajaniu odwiecznego d��enia cz�owieka do poznania sensu wszech�wiata i zrozumienia samego siebie, co z kolei pozwala�o mu �wiadomie planowa� przysz�o��. Ju� najwcze�niej-sze przekazy historyczne o astrologii wskazuj� na dwa jej nurty, analogiczne do dw�ch nurt�w my�li ludzkiej, okre�lanych przez Fryderyka Nitschego jako apolli�ski i dionizyjski, w filozofii europejskiej cz�sto uto�samianych z tradycjami my�li Arystotelesa i �w. Tomasza z Akwinu z jednej strony, a Platona i �w. Augustyna z drugiej. Nurt apolli�ski uznawany by� za "oficjalny" i wi�d� swe pocz�tki od Ptolemeusza, kt�rego Tetrabiblos ustali�y na dwa tysi�clecia podstawowe zasady astrologii, w nieznacznym jedynie stopniu modyfikowane przez p�niejsze autorytety. Mie�ci si� tu ca�a tradycja astrologii uniwersyteckiej od �redniowiecza do ko�ca XVIII wieku, a tak�e jej odrodzenie pod koniec XIX wieku i g��wny nurt wsp�czesnej astrologii predykcyjnej. Jej przed-stawiciele starali si� zawsze k�a�� nacisk na "naukowo��" swych docieka�, co doprowadzi�o do stosowania metod statystycznych w badaniach nad astrologi�. W miar� pe�en ich przegl�d przynios�o wydawnictwo Recent advances in natal astrology (1977), a najbardziej znacz�ce okaza�y si� zakrojone na wielk� skal� czterdziestoletnie prace badawcze prowadzone przez francuskiego statystyka Michela Gauquelina (1928-1991). Rezultaty ich mo�na znale�� w wielu publikacjach, m.in. w t�umaczonej na polski ksi��ce Planety a osobowo�� cz�owieka (Wydawnictwo Warsztat Specjalny, Milan�wek 1994). Drugi nurt astrologii wywodzi si� z filozofii neoplato�skiej schy�ku staro�ytno�ci (Jamblich, Plotyn) i hermetyzmu renesansowego (Ficino, Pico delia Mirandola), a w okresie nowo�ytnym kojarzony by� z tradycj� heterodoksyjn� my�li europejskiej, a wi�c z alchemi�, nurtami reformacyjnymi (r�okrzy�owcy) i wolnomularstwem, kt�ra k�ad�a wi�kszy nacisk na przemian� wewn�trzn� cz�owieka ni� na opanowanie �wiata zjawis-kowego. Jak na ironi�, jednak, hermetyzm w XVII wieku przekszta�ci� si� do tego stopnia, �e da� pocz�tek nowoczesnej nauce do�wiadczalnej, kt�ra ca�kowicie odrzuci�a astrologi�. Niekt�re kierunki wolnomularstwa sym-bolicznego usi�owa�y podtrzymywa� te tradycje jeszcze do ko�ca XVIII wieku, ale dopiero w naszym stuleciu, na d�ugo po odrodzeniu si� astrologii tradycyjnej, ponownie pojawi� si� w niej nurt dionizyjski, tym razem pod nazw� "astrologii humanistycznej". Co prawda ju� wcze�niejsi autorzy z kr�gu Towarzystwa Teozoficznego (Alan Leo) m�wili o psychologicznych, a nie zdarzeniowych, podstawach astrologii, lecz ich rozumienie psychologii by�o czysto behawiorystyczne i w ostatecznym rozrachunku dotyczy�o zdarze� i obserwacji w �wiecie zewn�trznym. Dopiero wydanie w 1936 r. ksi��ki Dane'a Rudhyara Astrology of personality (Astrologia osobowo�ci) wprowadzi�o zupe�nie nowy wymiar do astrologii i zapocz�tkowa�o nowy jej kierunek. Dane Rudhyar (1895-1985) by� przede wszystkim kompozytorem, mala-rzem i poet�, teoretykiem estetyki, autorem warto�ciowej pracy o muzyce hinduskiej. Urodzi� si� w Pary�u, a do Stan�w Zjednoczonych przyjecha� w 1916 r. wraz z grup� m�odych kompozytor�w francuskich, kiedy ich utwory by�y wystawiane w Nowym Jorku jako pierwsze wykonania nowej muzyki politonalnej w Ameryce. Kompozycje Rudhyara s� nadal nagrywane na p�ytach i wykonywane na koncertach. Ale by� on r�wnie� okultyst�, cz�on-kiem Towarzystwa Teozoficznego, no i astrologiem. Dziedzin� t� zaintere-sowa� si� ju� w roku 1920, ale bardziej si� jej po�wi�ci� dopiero w latach 1930, kiedy zapozna� si� z wczesnymi pracami Marca Edmunda Jonesa (ur. 1888), kt�rego uznaje si� za wsp�tw�rc� astrologii humanistycznej. Jones, zainspirowany psychologi� g��bi Alfreda Adlera, stara� si� przedefiniowa� podstawowe zasady astrologii tradycyjnej w jej �wietle. Rudhyar doszed� do wniosku, �e znacznie bardziej adekwatne b�dzie wykorzystanie szko�y Carla Gustava Junga, bliskiej hermetyzmowi i k�ad�cej nacisk na przemian� wewn�trzn� cz�owieka ("indywiduacj�"). Pod namow� Alice Bailey, znanej autorki teozoficznej, rozpocz�� w 1934 r. prac� nad wspomnian� ju� ksi��k�. Jej wydanie nie wzbudzi�o jednak wi�kszego zainteresowania w�r�d bardzo tradycyjnie nastawionych astrolog�w ameryka�skich, a Rud-hyar musia� czeka� na uznanie a� do ko�ca lat 1960, pisz�c w tym czasie jedynie artyku�y do czasopism okultystycznych i astrologicznych o w�skim zasi�gu, oraz publikuj�c jedn� ksi��k� w niewielkim nak�adzie. Dopiero epoka hippisowska i przyniesiony przez ni� wybuch zainteresowania astro-logi� w�r�d m�odszego pokolenia i na wy�szym poziomie intelektualnym, a tak�e popularno�� religii Wschodu i psychologii Junga, uczyni�y z Rud-hyara "proroka nowej astrologii". Jego ksi��ka zosta�a wznowiona w 1970 r., a zaraz za ni� posypa�y si� kolejne, zawieraj�ce nowe przemy�lenia i kon-cepcje. Jednocze�nie wielu innych autor�w podejmowa�o wyzwanie astro-logii humanistycznej, b�d� to rozwijaj�c system Rudhyara, b�d� systema-tyzuj�c go w bardziej sformalizowany spos�b. Z tych ostatnich warto szcze-g�lnie odnotowa� prace Michaela R. Meyera. System astrologii humanistycznej (albo "homocentrycznej") zasadza si� na idei cykliczno�ci czasu, jego powtarzalno�ci, si�gaj�cej swymi korzenia-mi najdawniejszych kosmologii, a przej�tych przez Rudhyara bezpo�rednio z dzie� za�o�ycielki Towarzystwa Teozoficznego - Heleny Pietrownej B�awackiej - szczeg�lnie Doktryny tajemnej (The secret doctrine), a tak�e z hinduizmu, do kt�rego teozofia si� odwo�ywa�a. Takie rozumienie �wiata jest zasadniczo r�ne od tradycyjnej w my�li (i astrologii) europejskiej wizji czasu linearnego, w kt�rej nic si� nie powtarza, ale podlega sta�emu rozwojowi. Po��czenie z psychologi� g��bi Junga, gdzie cykliczno�� r�wnie� odgrywa wa�n� rol�, i okultystyczn� numerologi� nawi�zuj�c� do neopitagorejskiej filozofii matematyki, da�o w rezultacie wysoce symboliczny i z�o-�ony system astrologiczny, kt�rego celem nie jest - jak w astrologii trady-cyjnej - przewidywanie wydarze�, ale stan�w cz�owieka i etap�w jego rozwoju wewn�trznego. Ksi��ka Domy astrologiczne (The astrological houses) wydana zosta�a w 1972 r. jako jedna z ostatnich napisanych przez Rudhyara. Wcze�niej wyda� te� osobne prace po�wi�cone cyklom znak�w Zodiaku (The pulse of life, 1943), Ksi�yca (The lunation cyc/e, 1967) i symbolice poszczeg�lnych stopni ekliptyki (A� astrological mandala, 1973), a tak�e- szczeg�lnie warte polecenia - om�wienie strony praktycznej astrologii (The practice of astr...
Oneaja