WIOSENNY POCIĄG Z LITERKAMI.doc

(29 KB) Pobierz
WIOSENNY POCIĄG Z LITERKAMI – scenariusz zajęć dla przedszkolaków

WIOSENNY POCIĄG Z LITERKAMI – scenariusz zajęć dla przedszkolaków



uczymy się hasła, które będzie sie powtarzało przez całe zajęcia:

„Jedzie pociąg z literkami wsiądź do niego i jedź z nami”

 

1)     Przyklejamy każdemu dziecku (z folii samoprzylepnej) inną literkę alfabetu

 

2)     Wsiadamy do pociągu. Prowadzący czyta zmienioną „Lokomotywę”, w której niektóre wyrazy zastąpiono poszczególnymi literami alfabetu. Wyznaczamy lokomotywę (najlepiej prowadzący albo pani nauczycielka) Każdy, kto usłyszy swoją literę, przyczepia sie do pociągu. Gdy wszyscy już „wsiądą” pociąg rusza i „jedzie” aż do końca wiersza dostosowując swoją prędkość do czytanego tekstu.. Po czym pociąg zatrzymuje się na stacji „A”.

 

Stoi na stacji lokomotywa [...]

 

i pełno ludzi w każdym wagonie

w jednym litera Ce, w drugim konie

A w trzecim siedzą same grubasy

Jedząc literę Wu i kiełbasy

A czwarty wagon pełen jest Be

A w piatym stoi Zet oraz De

W szóstym O i E wielka

Pod każdym kołem jest Ka literka

W siódmym eF, Gie, Ha, stoły i szafy

W ósmym eL, eM, eN i dwie żyrafy                                                        zmieniony fragment

W dziewiątym eS i tuczone świnie

W dziesiątym A, Jot i skrzynie

A tych wagonów jest ze czterdzieści

Litera eR też się gdzieś zmieści

Lecz choćby przyszła literka I

I każda zjadła olbrzymie Py

I każdy nie wie jak się wytężał

To nie udźwigną taki to ciężar.

 

Nagle gwizd, nagle świst

Wsiada U i wsiada Ty

...

 

3)     A jak ABECADŁO. Dzieci wyjaśniają, co to jest abecadło. Siadają na dywanie. Prowadzący czyta powoli wiersz Tuwima „Abecadło”. Podczas czytania wymienione dzieci-literki wstają i mówią np. „ojejej” trzymając się za głowę.

 

Na hasło prowadzącego „jedzie pociąg z literkami...” dzieci znowu tworzą pociąg i jadą do następnej stacji.

 

4)     G jak GŁOSY WIOSNY. Dzieci odgadują dźwięki puszczane z płyty a związane z wiosną. (kukułka, ćwierkanie ptaków, pianie koguta, kurczaczki, deszcz, burza, wiatr, śmiech lub śpiew dzieci itp)

 

Jedzie pociąg z literkami...”

 

5)     K jak KWIATY. Prowadzący rysuje na tablicy wiosenne kwiaty a dzieci próbują odgadnąć ich nazwy (tulipan, hiacynt, fiołek, narcyz, przebiśnieg, stokrotka, pierwiosnek). Można też pokazać gotowe zdjęcia lub rysunki kwiatów wiosennych.

 

Jedzie pociąg z literkami...”

 

6)     W jak WIOSENNE WYRAZY. Dzieci będące literkami ustawiają się koło siebie by utworzyć słowa związane z wiosną. Dla ułatwienia pokazujemy dzieciom słowa wydrukowane dużymi literami na kartkach lub piszemy wyraźnie na tablicy. (MAJ, GAJ, LISTEK, WIOSNA, SŁONKO, LAS, SZPAK, BOCIAN, MUCHA, GLIZDA, BIEDRONKA, ROBAL, OSA)

 

Jedzie pociąg z literkami...”

 

7)     L jak LITERKI. Zabawa ruchowa. Dzieci w grupach układają się na podłodze lub na stojąco w kształty wybranych liter alfabetu. Można zrobić zdjęcia i wydrukować, żeby potem dzieci mogły zawiesić je na gazetce.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin