O przygotowaniach do Soboru Wszechprawosławnego.pdf

(168 KB) Pobierz
Microsoft Word - Przygorowanie do SoboruPanpraw.DOC
Ks. Jerzy Tofiluk
O przygotowaniach do Soboru Wszechprawosławnego
Soborowość jest jedną z najistotniejszych zasad, którymi kieruje się Kościół
prawosławny. Ta zasada realizuje się poprzez sobory. Dowodzi tego zarówno dziedzictwo
soborów powszechnych, soborów lokalnych z I i II tysiąclecia, jak i świadomość oraz
praktyka współczesna lokalnych Kościołów prawosławnych.
Konieczność zwołania Soboru wszechprawosławnego dla większości prawosławnych jest
uważana za pewną oczywistość. Próby zwołania takiego soboru pojawiły się na początku
naszego stulecia i nieprzerwanie były przedmiotem starań wielu hierarchów
prawosławnych w sposób zaś szczególny Patriarchatu Konstantynopola.
I.
Pierwsze próby zwołania Soboru Wszechprawosławnego 1 .
Encyklikę Patriarchy Ekumenicznego Joachima III z 1902r., skierowaną do
wszystkich siostrzanych Kościołów prawosławnych, można uznać niewątpliwie za
początek drogi do zwołania soboru wszechprawosławnego. Dokument ten wskazuje na
konieczność ściślejszej i bardziej dynamicznej wewnętrznej wspólnoty, soborowości i
współdziałania, aby dać świadectwo jedności. 2 Po tym wezwaniu do jedności i wysiłku w
poszukiwaniu tej jedności zarówno w Prawosławiu jak i z całym światem chrześcijańskim
zaczęła stopniowo urzeczywistniać idea zwołania Wszechprawosławnego soboru.
1.06.1923 roku w Konstantynopolu pod przewodnictwem patr. Melecjusza odbyła
się Wszechprawosławna Konferencja, która przyjęła z radością propozycję metropolity
Transynwanii aby 1600 lecie I Soboru powszechnego świętować wspólnie przez
wszystkich prawosławnych. Dlatego też ta Konferencja poprosiła patriarchę
Konstantynopola o przejęcie inicjatywy i podjęcie działań mających doprowadzić do
zwołania soboru panprawosławnego. który byłby nie tylko świętowaniem rocznicy
Niceum, ale również powinien się zająć współczesnymi problemami. Podczas tej
1 Historię przygotowań do Wszechprawosławnego Soboru w latach 30-tych XX w. przedstawiłem w oparciu
o artykuł obecnego Patriarchy Ekumenicznego Bartholomeusza, Bartholomaios Arhontonis, Prospatheiai
Sygkrotiseos Oikoumenikis Sinodon pro Pentikontaeitias, w: Timitikon Agieroma eis ton Mitropolitin
Kitrous Barnabas, Athini 1980, ss. 85-92.
2 Por. Krzysztof Leśniewski dr, Zaangażowanie prawosławia w ruch ekumeniczny, w: Arche 3-4/1998, s. 9
Konferencji wyrażono życzenie, aby na taki sobór zaprosić przedstawicieli wszystkich
Kościołów przyjmujących nicejski symbol wiary.
26 marca 1924 roku patriarchowie Aleksandrii, Antiochii i Jerozolimy wspólnie
zwracają się do pozostałych Kościołów Prawosławnych z propozycją zwołania Wielkiego
Lokalnego lub Ekumenicznego Synodu Wszechprawosławnego w Jerozolimie. Uzyskano
nawet zgodę rządu Palestyny, aby taki synod mógł się odbyć w Jerozolimie. Z inicjatywy
patriarchy Aleksandryjskiego zwrócono się wówczas do patriarchy Konstantynopola
Grzegorza VII, aby jako posiadający honorowy prymat pierwszeństwa, zwołał taki Synod.
Trzej patriarchowie w swoim liście proponują również tematy, którymi miałby się zająć
synod. Są to między innymi: sprawa kalendarza, zagadnienie paschalii (możliwość
wspólnego świętowania z innymi chrześcijanami), problem zjednoczenia z innymi
Kościołami: przedchalcedońskimi, anglikańskim i starokoatolickim, problem schizmy
bułgarskiej, przeanalizowanie kanonów prawa kościelnego, zaakceptowanie ksiąg
symbolicznych. Inicjatywa trzech patriarchów wschodnich nie została zaakceptowana
przez Patriarchat Ekumeniczny, który podtrzymał swoją poprzednią propozycję z 1923r.
Dał temu wyraz w encyklice z 27 maja 1924r., którą to też powołał komisję do
opracowania szczegółowej tematyki wstępnych dokumentów przyszłego Soboru. Podobne
komisje powstały również w innych Kościołach prawosławnych. Np. w Atenach powstała
bez wiedzy Św. Synodu komisja składająca się z duchownych i osób świeckich, której
prace nie były obojętne dla dalszego wkładu Kościoła Grecji w prace przygotowawcze,
mimo potępienia tej Komisji przez Synod Kościoła Grecji.
Mimo dużego zaangażowania wielu osobistości ówczesnego świata
prawosławnego w roku 1925 w 1600 rocznicę Soboru w Nicei nie doszło do zwołania
wszechprawosławnego soboru, jednak nie zaniechano myśli o zwołaniu takiego forum.
W tym miejscu warto wspomnieć o zachowanych w archiwum Patriarchatu
Konstantynopola liście Świętego Synodu Kościoła Rosyjskiego z dn. 11 grudnia 1924r. z
propozycją aby Sobór Wszechprawosławny zwołać w Rosji z dwóch powodów:
1. niemożliwym byłoby przybycie rosyjskich hierarchów do Jerozolimy, gdzie
planowano sobór;
2. przybycie wschodnich patriarchów do Rosji służyłoby poprawie sytuacji
zewnętrznej
3. i wewnętrznej Kościoła rosyjskiego (problem „żywoj cerkwi” oraz problem
święceń „lipkowców” .
10 grudnia 1925r. Patriarchat Ekumeniczny w swoim liście do Kościołów
prawosławnych powraca do myśli zwołania Soboru wszechprawosławnego, tym razem na
Athosie w 1926r. w dzień Pięćdziesiątnicy. Wraz z listem tym przesłana jest propozycja
tematyki przyszłego soboru i prośba o przekazywanie swoich uwag do propozycji
Patriarchatu Ekumenicznego. Odpowiedzi Kościołów prawosławnych wyrażają radość z
ponownego podjęcia próby zwołania Soboru, jednak w większości wyrażają również
niezadowolenie ze sposobu realizacji tak ważnych zamierzeń. Kościoły Cypru i Rumunii
proponują najpierw zwołanie „konferencji przygotowawczej” która przygotowałaby
zarówno tematykę jak i materiały dla przyszłego Soboru. Patriarchat Rumuński w swojej
odpowiedzi uznaje, że problem kalendarza należy rozwiązać szybko, ale ostrzega również,
że „pozostałe tematy wymagają akademickiej dyskusji gdyż Kościoły prawosławne nie są
przygotowane do reform, które mogą odnieść złe skutki”.
Patriarcha Konstantynopola na podstawie otrzymanych odpowiedzi uznał, że
istnieje wspólne pragnienie zwołania Soboru, który jest konieczny i będzie miał duże
znaczenie i przychylił się do propozycji zwołania Komisji Przygotowawczej o czym
powiadomił wszystkie Kościoły swoim pismem z dn. 1 maja 1926r. Panprawosławna
Komisja Przygotowawcza zebrała się po raz pierwszy w 1930r. na Athosie w Klasztorze
Watopedi. Jednak mimo rozpoczętych, bardzo konkretnych prac przygotowawczych w
latach trzydziestych do zwołania Soboru nie doszło ze względu na wybuch drugiej wojny
światowej. 3
II.
Współczesne przygotowania do Soboru
W okresie powojennym prace przygotowawcze do soboru rozpoczęły się na
początku lat 60-tych. Na I Wszechprawosławnej Konferencji zwołanej przez patriarchę
Athenagorasa, która odbyła się w 1961r. na wyspie Rodos, podjęto decyzję o konieczności
podjęcia prac przygotowawczych do zwołania Wszechprawosławnego Soboru. Na tej
3 Obok kilku prób i inicjatyw zwołania Soboru Prawosławnego przez Patriarchat Ekumeniczny należy
jeszcze wspomnieć o działalności Patriarchatu Aleksandryjskiego kierowanego przez patriarchę Melecjusza
Metaksaksis’a. Patriarcha Melecjusz w latach 1918-1921 był arcybiskupem Aten, w latach 1921-1923
patriarchą Konstantynopola, a w latach 1926-1935 patriarchą aleksandryjskim. On to 10.VII.1927r. w listach
skierowanych do wszystkich Kościołów zaproponował u siebie w Aleksandrii zgromadzenie przedstawicieli
wszystkich Kościołów prawosławnych (ale przede wszystkim tych najbliższych tzn. tradycji greckiej) w
sprawie reformy kalendarza i innych ważnych zagadnieniach. Jednak większość Kościołów prawosławnych,
w tym również Kościół Polski – z powodu trudności wewnętrznych – odmówiła uczestniczenia w takim
zgromadzeniu.
konferencji opracowano również wstępny katalog tematów i problemów, którymi
powinien się zająć przyszły sobór. 4
Duże znaczenie w pracach przygotowawczych miała IV Wszechprawosławna
Konferencja, która odbyła się w 1968r. w Chambesy koło Genewy. 5 Na tej Konferencji
ustalono podstawowe tematy, którymi powinien zająć się sobór i poproszono Kościoły
lokalne o opracowanie stosownych opracowań. Tematy podzielono na cztery działy:
1. „Wiara i dogmat” z tematem: ”Objawienie Boże i sposoby jego wyrażania”
2. „Liturgika” (święty kult) z tematem: „Uczestnictwo i aktywność laików w życiu
liturgicznym jako wyraz życia Kościoła”
3. „Administracja i dyscyplina kościelna” z tematami:
- „Adaptacja przepisów kanonicznych dotyczacych postu w kontekście naszej
epoki”
- „Przeszkody w małżeństwie”
- „Problem kalendarza”
4. „Kwestie teologiczne” z tematem: „Ekonomia” i „akribia” w Kościele
prawosławnym”. 6
Ponadto na tej konferencji ustalono tryb prac przygotowawczych. Powołano
Międzyprawosławną Komisję Przygotowawczą składającą się z teologów, która na
podstawie przesłanych przez Kościoły lokalne materiałów wypracuje wspólne
ogólnoprawosławne stanowisko odnośnie zaproponowanych tematów. Ustalono również,
że to co będzie opracowane przez Komisję przygotowawczą, powinno być przyjęte przez
Wszechprawosławną Konferencję Przedsoborową reprezentującą episkopat wszystkich
Kościołów lokalnych, która to dopiero będzie miała prawo przesyłać dokumenty do
rozpatrzenia na przyszłym Soborze. W takim określeniu trybu prac przygotowawczych
chodziło przede wszystkim o to, aby z dokumentami zapoznały się wszystkie Kościoły i
aby nie tylko teologowie, ale przede wszystkim biskupi jako władza ustawodawcza w
Kościele decydowała o tematyce i losach przyszłego Soboru. Ponadto na tej konferencji
powołano do życia Sekretariat ds. przygotowania Świętego i Wielkiego Soboru Kościoła
4 Katalog tematów przyszłego soboru opracowany na Rodos jest zamieszczony między innymi w: Ks. dr
Aleksy Znosko, Prawosławne prawo Kościelne, cz.II, ChAT, Warszawa 1975, ss. 138-144.
5 Zob. Ks.J. Klinger, Konferencja Przedstawicieli Kościołów Prawosławnych w Chambesy koło Genewy, w:
Cer.W. 8/1968 ss. 12-14
6 Damaskinos Papandreou Metropolite de Tranoupolis, Le saint et grand Concile de l’Eglise orthodoxe. Etat
de sa preparation, w: Les Etudes Theologiques de Chambesy, t. 1, Eglise locale et Eglise universelle,
prawosławnego z siedzibą w Chambesy, na którego czele stanął pełniący tę funkcję do
dzisiaj J. E. Damaskinos Papandreou wówczas metropolita Tranoupolis, a obecnie
metropolita Szwajcarii.
Międzyprawosławna Komisja przygotowawcza zebrała się na pierwszym posiedzeniu
w dniach 15-28 lipca 1971 w Chambesy. Wówczas to Komisja przestudiowała przesłane
przez Kościoły Konstantynopola, Rosyjski, Serbski, Rumuński, Bułgarski i Grecki
materiały i wypracowała wspólny dokument reprezentujący prawosławny punkt widzenia
w kwestiach przyjętych do opracowania przez IV Wszechprawosławną Konferencję w
1968r. Międzyprawosławna Komisja przygotowawcza zwróciła się z prośbą do Patriarchy
Ekumenicznego, aby po konsultacjach ze zwierzchnikami Kościołów lokalnych zechciał
zwołać I Wszechprawosławną Konferencję Przedsoborową w pierwszej połowie lipca
1972r. 7 Równocześnie Komisja jednomyślnie zażądała, aby I Konferencja
przygotowawcza przejrzała i zrewidowała listę tematów Soboru opracowaną na Rodos w
1961r. Niewątpliwie jedną z przyczyn tego żądania było darowanie 10 kwietnia 1970r.
przez Rosyjski Kościół Prawosławny autokefalii „Rosyjskiemu Grecko-Katolickiemu
Kościołowi Prawosławnemu w Ameryce” który od tego momentu nazywany jest
”Kościołem Prawosławnym w Ameryce”. Decyzja Patriarchatu Moskiewskiego wywołała
poważne dyskusje kanonistów co do kanoniczności tego aktu oraz zapowiadała przyszłe
trudności w wypracowaniu wspólnego stanowiska. 8
To żądanie Komisji uniemożliwiło zwołanie Konferencji przedsoborowej w 1972r.
Patriarchat Ekumeniczny rozpoczął konsultacje w sprawie tematów, które powinny być
podjete na przyszłym Soborze. Delegacje Patriarchatu Ekumenicznego, którym
przewodniczyli Metropolita Chalcedonu Meliton lub Metropolita Tranoupolis Damaskinos
odwiedziły parokrotnie wszystkie Kościoły lokalne omawiając szereg problemów
związanych zarówno z tematyką jak i samym zwołaniem Soboru. W październiku 1973r.
w Akademii Teologicznej na Krecie odbyły się konsultacje teologów prawosławnych pod
przewodnictwem metropolity Damaskinosa. Zaproponowano wówczas, aby przyszły
Sobór zajął się przede wszystkim zagadnieniami wynikającymi z działalności Kościoła we
współczesnym świecie, rozpatrzeniem kompleksu zagadnień życia eucharystycznego i
Chambesy-Geneve 1981, s. 220, por. Dokumenty Komisji Przygotowawczej do Wielkiego Soboru Kościoła
Prawosławnego, opracowane przez ks. prot. mgr M. Lenczewskiego, w: WPAKP 1/1972, ss. 22-31.
7 Damaskinos Papandreou, art. cyt., s. 221
8 Na ten temat zob. Ks. A. Znosko, Prawosławne prawo kościelne, cz. II, dz.cyt., ss. 89-133.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin