patriarchat_moskiewski.pdf

(122 KB) Pobierz
Microsoft Word - Patriarchat Moskiewski.rtf
PATRIARCHAT MOSKIEWSKI
Chrzest Rusi w 988 r. nie był początkiem jej chrystianizacji, lecz zakończeniem dość długiego procesu
przenikania chrześcijaństwa na tereny naddnieprzańskie. Według tradycji kościelnej pierwszym
głosicielem wiary Chrystusowej na terenach późniejszej Rusi był św. Apostoł Andrzej. Miał on
ustawić krzyż na kijowskich wzgórzach i przepowiedzieć, że nadejdą dni kiedy rozbłysną tu kopuły
licznych domów bożych. Oczywiście nie posiadamy żadnych archeologicznych zabytków
chrześcijaństwa z tego wczesnego okresu (wiemy co prawda, że na Krym w okresie prześladowań
zsyłano wielu chrześcijan, np. trzeciego bp. Rzymu św. Klemensa). Nie mniej jednak, północne
wybrzeża Morza Czarnego zawsze znajdowały się w orbicie zainteresowań Imperium Bizantyjskiego.
Do państwa Chazarów, które rozciągało się od Karpat po Ural, około 855 roku, wysyłało ono misję
chrześcijańską pod kierownictwem świętego Konstantyna (Cyryla). Na szczególną uwagę zasługuje
również chrzest Rusinów dokonany w latach 60-tych IX wieku za rządów książąt Askolda i Dira.
Prawdopodobnie jednak ograniczył się on jedynie do książęcej drużyny. Za panowania książąt Olega i
Igora (pierwsza połowa X w.) chrześcijaństwo zaczyna coraz mocniej przenikać nad Dniepr. Po
śmierci Igora w 945 roku rządy na Rusi objęła chrześcijanka księżna Olga (ochrzciła się w
Konstantynopolu, lecz już wcześniej miała swego osobistego kapelana). Za rządów jej wnuka
Włodzimierza w roku 988 Ruś ostatecznie przyjęła chrześcijaństwo. W najważniejszych miastach
ustanowiono biskupstwa i prowadzono misję wewnętrzną. W przeciągu niespełna stu lat,
schrystianizowano najdalsze zakątki kraju.
Ważnym, chociaż bardzo trudnym, okresem w historii Kościoła ruskiego była niewola Mongołów. Po
trzech wyniszczających wyprawach (1237-1241) zdobyli oni całą Ruś, za wyjątkiem najbardziej
północnych księstw. Kijów i inne większe miasta zostały doszczętnie spalone. Tysiące ludzi
wymordowano lub uprowadzono w niewolę. Ocalały jedynie Nowogród i Psków. Mongołowie po
zakończeniu podbojów okazywali względną tolerancję wobec Prawosławia. Zwalniali metropolitów
kijowskich z konieczności wnoszenia danin i pozwalali im swobodnie jeździć po całym kraju. W tym
czasie na katedry metropolitalne powoływano zarówno Rusinów jak i Greków. Jeden z nich, imieniem
Teognost (1325-1352) w roku 1328 postanowił na stale przenieść siedzibę metropolii ze zniszczonego
Kijowa do Moskwy, co zapoczątkowało formowanie się metropolii moskiewskiej. Od połowy XIV
wieku stała się ona głównym ośrodkiem odrodzenia religijnego i narodowego.
Za panowania księcia Dymitra Moskiewskiego (1359-1389), w bitwie na Kulikowym Polu (1380),
wojska tataro-mongolskie poniosły klęskę. Zwycięstwo to jednak nie zakończyło tatarskiej niewoli.
Mongołowie wciąż byli silni i narzucili Rusi swoje zwierzchnictwo. Zwycięstwo na Kulikowym Polu
odegrało ważną rolę w dziejach Rusi, ponieważ obaliło ono przekonanie o niemożliwości pokonania
najeźdźcy.
Wiek XV stał się dla Rusi czasem duchowego odrodzenia. W tym okresie rozpoczęto budowę wielu
świątyń, restytuowano życie zakonne. Rozwijała się nauka, a malarstwo ikonograficzne przeżyło swój
złoty wiek. Klasztory Rusi utrzymywały stałe kontakty z Konstantynopolem i klasztorami św. Góry
Athos.
W roku 1448 metropolia moskiewska otrzymała status Kościoła autokefalicznego. Za rządów księcia
Iwana III (1462-1505), w roku 1480, Moskwa ostatecznie wyzwoliła się z niewoli tatarskiej. Od tego
momentu Państwo Moskiewskie rosło w potęgę. Sprzyjało to również rozwojowi Kościoła
prawosławnego. Zakładano nowe klasztory, przy których powstawały warsztaty ikonograficzne,
skryptorie, przytułki, szpitale i warsztaty rzemieślnicze.
W roku 1589 decyzją wschodnich patriarchów erygowano Patriarchat moskiewski. W jego skład
weszły 4 metropolie, 6 arcybiskupstw i 8 biskupstw. W uroczystościach ogłoszenia patriarchatu udział
wziął patriarcha Konstantynopola Jeremiasz II. Pierwszym patriarchą został metropolita moskiewski
Hiob.
Przełom wieków XVI i XVII, mimo religijnych sukcesów, nie był okresem korzystnym w historii
Patriarchatu. W latach 1598-1613 Ruś moskiewska przeżyła wielki wstrząs polityczny (smutnoje
wriemia). Koniec rządów dynastii Ruryka i śmierć cara Teodora doprowadziły do wojny domowej i
anarchii. Sytuację pogorszyły ponadto polskie i szwedzkie najazdy. Ponownie Ruś przetrwała jedynie
dzięki staraniom św. patriarchy Hermogena (1606-1612) i mnichów z monasteru św. Sergiusza.
Zgromadzenie narodowe (ziemski sobór) w roku 1613 wybrało carem szesnastoletniego Michała
Romanowa, co przyczyniło się do powolnego ustabilizowania się sytuacji w kraju.
W roku 1652 patriarchą moskiewskim został Nikon (1652-1681), który w celu ujednolicenia ksiąg
liturgicznych z greckimi oryginałami polecił przetłumaczyć je na nowo i nakazał stosować się do
obrzędów greckich wszędzie tam, gdzie różniły się one od miejscowych. Część duchowieństwa, z
protopopem Awwakumem na czele, odmówiło posłuszeństwa patriarsze. Przeciwnicy Nikona
utworzyli własną społeczność starowierów (staroobrzędowców). Na zwołanym w latach 1666-1667,
wielkim soborze moskiewskim, na którym byli obecni patriarchowie Aleksandrii Paisjusz i Antiochii
Makary potępiono staroobrzędowców i osądzono również patriarchę Nikona.
Ważnym wydarzeniem omawianego okresu było wcielenie do cesarstwa moskiewskiego ziem
zachodniej Ukrainy, znajdujących się dotychczas w granicach Rzeczypospolitej. Na mocy unii w
Krewie, Wielkie Księstwo Litewskie połączyło się z Polską, a w 1569 roku w Lublinie utworzono z
nich jedno państwo - Rzeczpospolitą. W roku 1596 doszło do zawarcia unii brzeskiej
podporządkowującej papieżowi Kościół prawosławny w Polsce. Stało się to jednym z powodów
wybuchu kozackiego powstania na Ukrainie pod przywództwem Bohdana Chmielnickiego w 1648 r.
Szukając pomocy cara Aleksego, w roku 1654 w Perjasławiu, zgromadzenie Kozaków uznało
zwierzchność moskiewskiego władcy. Zapoczątkowana w wyniku tego porozumienia wojna
moskiewsko-polska trwała do roku 1667. Żadna ze stron nie zdołała osiągnąć przewagi na miarę
zwycięstwa. W wyniku zawartego tzw. „wieczystego pokoju” (1686), Ukraina została podzielona -
lewobrzeżna Ukraina z Kijowem weszła w skład Państwa Moskiewskiego, a prawobrzeżna pozostała
przy Polsce. W wyniku takich rozstrzygnięć, od roku 1685 metropolia kijowska została
podporządkowana Patriarchatowi moskiewskiemu (patriarcha Konstantynopola Dionizy IV wyraził na
to zgodę w 1686 r.).
Panowanie cara Piotra Wielkiego (1682-1725) miało niekorzystny wpływ na sytuację Kościoła
prawosławnego. Za jego rządów przeprowadzono reformę wewnątrzkościelną, która miała na celu
podporządkowanie Kościoła władzy państwowej. W roku 1700 zmarł patriarcha Hadrian. Patriarszy
tron objął wówczas Stefan Jaworski. Nie podniesiono go jednak do godności patriarchy. Przez
następne dwadzieścia lat, Piotr obsadzał stolice biskupie ludźmi wybieranymi przez siebie. Pod
nadzorem cara, bp Teofan Prokopowicz opracował ,,Duchowy regulamin" ogłoszony w 1721 roku,
który zmieniał sytuację prawną Kościoła. Najważniejszym postanowieniem nowego prawa było
zniesienie patriarchatu i zastąpienie go stale urzędującą radą złożoną z duchownych, nazwaną
Świętobliwym Synodem. Synod składał się z przewodniczącego, dwóch jego zastępców i ośmiu
innych członków mianowanych spośród biskupów, mnichów i kapłanów. Synod nie był organem
wybieralnym, każdego z jego członków mianował car i on też mógł go zwolnić. Było to rzeczywiste
podporządkowanie Kościoła władzy świeckiej oraz ograniczenie jego działalności. Wobec
despotyzmu władcy, wszelkie sprzeciwy kończyły się śmiercią bądź uwięzieniem niezadowolonych.
Ograniczenie wpływu i swobody Kościoła osiągnęło swój szczyt za panowania carycy Katarzyny II
(1762-1796). W tym to okresie odebrano Kościołowi ziemie i zamknięto wiele klasztorów. Takie
działania wywołały sprzeciw wielu biskupów. Najbardziej znanym był Arseniusz Matsiewicz,
metropolita Rostowa, którego w roku 1772 caryca kazała zamorzyć głodem za to, że krytykował jej
politykę. Innych biskupów więziono lub pozbawiono prawa noszenia szat duchownych. W tym czasie,
mimo ciężkiej sytuacji, pojawiają się w życiu Kościoła oznaki duchowego odrodzenia. Związane ono
było z działalnością tak znakomitych osób jak św. Tychon Zadoński (1724-1783) i św. Paisjusz
Wieliczkowski (1722-1794). Po nich przyszedł szereg wybitnych ojców dziewiętnastego wieku.
Najwięksi z nich to święci: Serafin z Sarowa, metropolita Filaret (Drozdow), biskup Teofan Pustelnik
(Zatwornik), biskup Ignacy Branczaninow oraz starcy pustyni Optino ze św. Ambrożym na czele.
Na początku XX wieku w Kościele rosyjskim pojawiły się coraz silniejsze dążenia do odnowienia
Patriarchatu. W dniu 15 sierpnia 1917 roku został otwarty Lokalny Sobór Kościoła Rosyjskiego,
którego najważniejszą decyzją było restytuowanie patriarchatu. Na patriarchę Moskiewskiego i całej
Rusi wybrano metropolitę moskiewskiego Tichona (Bielajewa).
Niestety były to już przedrewolucyjne czasy. Już w październiku 1917 roku, po rewolucji
bolszewickiej, władzę w kraju przejmuje Rząd Tymczasowy, a Kościół zostaje pozbawiony
osobowości prawnej. Skonfiskowano wówczas cały jego majątek i rozpoczęły się prześladowania
duchowieństwa. Do 1939 roku zamordowano 130 biskupów, tysiące kapłanów i zakonników, setki
tysięcy wiernych. Jeszcze większą liczbę skazano na zesłania i przymusowe roboty. Represje nie
zdołały jednak zniszczyć Kościoła.
Prześladowania zostały częściowo przerwane wybuchem II Wojny Światowej. Stalin szukając pełnego
społecznego poparcia zmienia politykę religijną kraju. Doszło wówczas do czasowego tolerowania
Kościoła. Władze zobowiązały się zaprzestać propagandy antyreligijnej. Dopuszczono do wyboru
patriarchy, którym został metropolita Sergiusz (Starogorodskij). Kościołowi zwrócono 20 tysięcy
świątyń, pozwolono restytuować 70 klasztorów i otworzyć seminaria duchowne. Z więzień zwolniono
wielu duchownych.
Po śmierci patriarchy Sergiusza w 1944 roku, patriarchą zostaje wybrany Aleksy I (1944-1970), który
dążył do wszechstronnego odrodzenia życia kościelnego. Jednak, gdy władzę w ZSRR przejął Nikita
Chruszczow, na Kościół ponownie spadają straszne prześladowania. Dziesiątki biskupów, tysiące
duchownych i dziesiątki tysięcy prostych wiernych zasila obozy pracy przymusowej, łagry i więzienia.
Niszczenie świątyń urasta do niespotykanych dotychczas rozmiarów. Życie zakonne jest całkowicie
zakazanym. Działalność wydawnicza i edukacyjna poddane są najsurowszej kontroli.
Do poważnych zmian doszło dopiero za czasów Michaiła Gorbaczowa. Rosja wychodząc na spotkanie
Europy, musiała zrewidować swój stosunek do religii. Pozwolono wówczas otwierać zamknięte
świątynie i klasztory. Do roku 1990 zwrócono Kościołowi 60 klasztorów, 4 tysiące świątyń,
otworzono ponad 2000 nowych parafii. Potrzeby były jednak znacznie większe. Dotkliwie odczuwano
brak duchowieństwa, świątyń i literatury religijnej. Co gorsza wykorzystując sytuację „duchowego
głodu” niektóre wyznania religijne i sekty rozpoczęły tu wzmożoną agitację i prozelityzm.
Doprowadziło to do zachwiania dotychczas aktywnego udziału Patriarchatu moskiewskiego w ruchu
ekumenicznym i oziębienia stosunków np. z Kościołem rzymskokatolickim – szczególnie ostro
odebrano jego poparcie dla odradzającego się grekokatolicyzmu).
Obecnie Patriarchat Moskiewski posiada 12 metropolii i 115 biskupstw, około 500 klasztorów, 20
tysięcy parafii. W skład kleru wchodzi 151 biskupów, 17500 tysiąca kapłanów i 2275 diakonów.
Wiernych jest około 70 milionów. W skład Patriarchatu moskiewskiego wchodzi ponadto Ukraińska
Prawosławna Cerkiew (5 metropolii, 32 biskupstwa), Białoruska Prawosławna Cerkiew (1 metropolia,
9 biskupstw), Japońska Autonomiczna Cerkiew i kilka diecezji w Europie i Ameryce Północnej.
Zwierzchnikiem Kościoła jest, Patriarcha Moskwy i całej Rusi Aleksy II , który jest piętnastym
patriarchą od powstania patriarchatu. Obecny patriarcha urodził się 23 lutego 1929 roku w Tallinie. W
dniu 3 września 1961 roku odbyła się jego biskupia chirotonia. Dnia 7 lipca 1990 roku Sobór Lokalny
rosyjskiego Kościoła prawosławnego wybrał metropolitę Aleksego na patriarchę. Intronizacja na tron
patriarszy odbyła się 10 lipca 1990 r.
Patriarsze moskiewskiemu przysługuje oficjalny tytuł „ Jego Świątobliwość, Patriarcha moskiewski i
całej Rusi ”. Rezydencja patriarchy i sobór katedralny pw. Theofanii (Богоявленский собор) znajdują
się w Moskwie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin