Wcielenie Logosu w tekstach liturgicznych i ikonografii.pdf

(164 KB) Pobierz
Microsoft Word - BozeNarodzenie.DOC
Wcielenie Logosu w tekstach liturgicznych i ikonografii
Wcielenie Drugiej Osoby Trójcy Świętej posiada kluczowe znaczenie dla
zrozumienia dzieła zbawienia. Jest ono początkiem, pierwszym etapem ekonomii (ros.
domostroitielstwa) zbawienia dokonanej przez Chrystusa. Wcielenie nie może być
rozpatrywane jako oddzielne, czy też samodzielne, oderwane od całości, wydarzenie
zbawcze, ale zawsze w świadomości Kościoła jest ono integralną częścią misterium
Odkupienia. Nie można go pojmować w kategoriach tylko niezbędnego warunku
odkupienia, czy też koniecznego początku aby mogło dokonać się odkupienie. Wcielenie jest
wydarzeniem posiadającym wewnętrzną jedność z misterium paschalnym i jest ono
skierowane ku tajemnicy Paschy. Księgi liturgiczne wydarzeniu Wcielenia nadają również
tytuł Paschy. 1 Samo nazwanie Wcielenia Paschą Narodzenia odnosi bardzo wyraźnie tę
tajemnicę do Paschy Zmartwychwstania i wskazuje na ich wewnętrzną jedność. Porządek i
układ nabożeństw Bożego Narodzenia i Wielkanocy, teksty liturgiczne tych nabożeństw oraz
ikonografia Narodzenia Chrystusa wskazują na wewnętrzną i ontologiczną jedność
Wcielenia i Zmartwychwstania. W tym kontekście możemy powiedzieć Wcielenie jest
podstawą i przyczyną chwały zmartwychwstania, a zmartwychwstanie Chrystusa jest
konsekwencją odkupieńczego Wcielenia. 2
Temat niniejszego referatu domaga się przeanalizowania tekstów liturgicznych,
zarówno w ich układzie jak i treści, oraz dokonania próby interpretacji ikony Narodzenia
Chrystusa. To w pewnej mierze wymusza określony sposób prezentacji tego tematu.
I. Świadectwo liturgiki
W Typikonie, księdze kształtującej układ nabożeństw wszystkich cyklów, możemy
dostrzec wyraźną tendencję do ukazania wewnętrznej jedności i logiki całego misterium
zbawienia. Szczególnie wyraźnie widać to w układzie nabożeństw związanych z Bożym
Narodzeniem i Zmartwychwstaniem Pańskim i powiązaniu motywów pasyjnych ze świętem
Narodzenia Pańskiego. 3 Analizując budowę i układ postu poprzedzającego święto Bożego
1 W niektórych Typikonach i w Psałterzach pod datą 25 grudnia znajduje się napis „Pascha, święto
trzydniowe”. Zob. Evdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, tłumaczenie M. Żurowska, Warszawa 1999,
s.223.
2 Zob. Hryniewicz W., Chrystus nasza pascha. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, t.1, Lublin 1982, s.
228-229.
3 Uwaga ta odnosi się również do nabożeństw Epifanii, ale że święto to nie dotyczy bezpośrednio naszego
tematu, paralele te zostaną tu pominięte.
Narodzenia i Wielkiego Postu wyraźnie zauważalny jest pewien schemat, cechujący się
wewnętrzną jednością. Jedność ta nie dotyczy tylko i wyłącznie długości postu, ale również
samego schematu nabożeństw. Zgodnie z Typikonem (patrz na wskazówki dotyczące 14
grudnia) w niektóre dni postu bożonarodzeniowego należy śpiewać „Alleluja” i w tych
dniach nabożeństwa z godzinami kanonicznymi, modlitwą św. Efrema Syryjczyka
odpowiadają nabożeństwom wielkopostnym. 4
Wewnętrzna zależność Paschy Narodzenia i Paschy Zmartwychwstania widoczna jest
szczególnie w obchodzeniu pięciu przedświątecznych dni (20-24 grudzień), które w formie
zewnętrznej jak również i wewnętrznej upodobniają się do dni Wielkiego Tygodnia, a które
przygotowują do przeżywania Bożego Narodzenia. Nabożeństwa dni przedświątecznych
zawierają wiele zapożyczeń teksów Wielkiego Tygodnia. W Meneionie na dzień 22 grudnia
przed kanonem na powieczerji (completa) umieszczona jest uwaga „Wielkiego czwartku
długą pieśń śpiewam”, a 24 grudnia czytamy „Dzisiaj zaś sobotę śpiewam wielką” 5 . Układ i
treść irmosów, melodyka tych kanonów są zgodne z irmosami kanonów wielkiego czwartku
i wielkiej soboty. Ta jedność widoczna jest również w adaptacji nabożeństwa Wielkiego
Piątku i Wielkiej Soboty do wigilii Bożego Narodzenia z wielkimi (królewskimi) godzinami
kanonicznymi, czytaniami ze Starego Testamentu podczas wieczerni rozpoczynającej
liturgię św. Bazylego Wielkiego. 6 Z powyższego widać, że liturgicznej praktyce
obchodzenia dni przed-święta Bożego Narodzenia wyraża się myśl, że Wielki Tydzień
rozpoczyna się - w pewien sposób - już przed świętem Wcielenia Słowa, odnawia się przed
świętem Epifanii i znajduje swój pełny wyraz przed świętem Wielkanocy. 7 Ta praktyka
pozwala łatwiej powiązać, a zatem i zrozumieć wewnętrzną jedność Wcielenia i
Zmartwychwstania.
II. Boże Narodzenie w tekstach liturgicznych.
Według świadectwa Meneionu na grudzień autorami tekstów wychwalających
Narodzenie Chrystusa są śwśw. Grzegorz Teolog, Andrzej abp Krety, Jan Damasceński,
Kosmas Melodos bp Maiumy, monachinia Ksenia, Anatol i German. W tym przypadku
osoby autorów gwarantują, że rozpatrywane teksty w przepięknych poetyckich obrazach
przekazują bezmiar i głębię teologicznej przenikliwości.
4 Takich dni według Typikonu jest 11. Są to 19, 26, 29 listopada oraz 1, 2, 3, 8, 14, 16, 18, 19 grudnia.
5 Parafrazę kanonu wielkiej soboty Kościół śpiewa również w Niedzielę Św. Ojców.
6 Należy zauważyć, że jeżeli Boże Narodzenie wypada w niedzielę, to w poprzedzający je piątek nie jest
sprawowana liturgia eucharystyczna na wzór Wielkiego Piątku.
7 Zob. Hryniewicz, dz.cyt., s. 233.
Iromosy kanonów jak również i ich tropariony przekazują starotestamentowe
proroctwa i praobrazy Wcielenia. W pieśniach i tekstach ukazana jest jedność Starego i
Nowego Testamentu. Wspomniane jest przyniesienie przez Abrahama ofiary z Izaaka 8 ,
trzech młodzieńców w piecu ognistym 9 jako praobrazy Wcielenia i nieskazitelności
Bogurodzicy. Ukazane jest również przebywanie proroka Jonasza „we wnętrzu morskiego
zwierzęcia” 10 jako proroctwo o celu przyjścia Zbawiciela na ziemię. W innych miejscach
słyszymy o „berle z różczki (korzenia) Jessego” (Iz. 11;1,10) o proroctwie Habakuka
dotyczącym przyjścia Boga: „z Dziewicy jako góry zacienionej Ciebie wcielonego Jezusie
przedwidział Habakuk” 11 . Wielokrotnie przytaczane jest radosne proroctwo Izajasza o
narodzeniu i panowaniu dającego pokój „Anioła Wielkiej Rady ... Emanuela, Boga
Zastępów, Boga, który z nami” 12 (por. Iz.9,1-7). Najczęściej spotykanym w tekstach
nabożeństw Bożego narodzenia jest proroctwo Daniela, „który kamień bez pomocy rąk
oderwany od skały widział i ciebie Panie proroczo młodzieńca bez nasienia zrodzonego
nazwał” 13 .
Z powyższego widać, że prawosławne nabożeństwa w swoich tekstach są bogate w
treści i obrazy przygotowujące do spotkania wcielonego Boga. Dlatego też umiejscowienie
dni poświęconych pamięci proroków Abdiasza, Nahuma, Habakuka, Sofoniasza, Aggeusza,
Daniela oraz trzech młodzieńców: Ananiasza, Azariasza i Mizeasza i dwóch niedziel
poświęconych pamięci starotestamentowych mężów i proroków w okresie przed Bożym
Narodzeniem nie jest przypadkowe. Liturgiczne wspominanie św. proroków, św. Praojców i
św. Ojców, wskazywanie na proroctwa ogłaszające przyjście Mesjasza nadają
metahistoryczne znaczenie dogmatowi Wcielenia. Na wieczerni 21 grudnia Kościół ukazując
oczekiwanie Zbawiciela przez cały Stary Testament ogłasza, że: „proroctwa wszystkich
proroków się wypełniają, albowiem Chrystus się rodzi” 14 .
Teksty liturgiczne związane ze świętem Bożego Narodzenia, oprócz miejsc
mesjańskich ukazują historię Narodzenia Jezusa i teologiczny aspekt Wcielenia. To co na
przełomie XIX i XX wieku wywoływało wiele kontrowersji i sporów wokół rozumienia
Pisma Świętego oraz postrzegania osoby Jezusa Chrystusa znajduje swoje rozwiązanie
właśnie w liturgii prawosławnej. Problem „Jezusa historii i Chrystusa wiary” w świadomości
8 Ikos po 6 pieśni kanonu jutrzni 20 grudnia.
9 Np. 2 troparion 5 pieśni kanonu jutrzni w niedzielę św. Ojców.
10 6 irmos kanonu Bożego narodzenia.
11 Theotokin 4 pieśni kanonu jutrzni w niedzielę św. Ojców.
12 Theotokion 5 pieśni kanonu jutrzni w niedzielę św. Ojców, theotokion 5 piesni kanonu jutrzni 20 grudnia.
13 Sława na „Panie do Ciebie wołam” niedzieli św. Ojców.
14 Stychira na Stychownie na wieczerni 21 grudnia.
liturgicznej Kościoła jest dostrzegany i akceptowany, ale nie wnosi on żadnej dysharmonii.
Wręcz przeciwnie, wewnętrzna antynomia tego problemu ukazuje głębię tajemnicy
Wcielenia i ją przybliża.
Wydarzenie Bożego Narodzenia w tekstach liturgicznych jest opisane z takimi
samymi szczegółami jak to ma miejsce w Ewangeliach. W tekstach wspomniany jest spis
ludności ogłoszony przez cesarza Augusta, mówi się o podróży św. Józefa z Bogurodzicą do
Betlejem 15 , szczegółowo przedstawione są okoliczności narodzenia, gdzie żłóbek, pieluszki,
grota wskazują na ubóstwo i przede wszystkim na pokorę Boga. Grota, o której nie
wspominają ewangelie, a której Tradycja nadaje znaczenie głębi ziemi 16 jest nazwana
„pięknym pałacem” 17 z którego zajaśniało zbawienie.
W opisie wydarzeń związanych z narodzeniem Chrystusa teksty liturgiczne są
wzbogacone o fakty nie zawarte w Piśmie Świętym, a pochodzące z ewangelii
apokryficznych, bądź też mogące być zapisem prawdopodobnego rozwoju wydarzeń lub
uzupełnieniem ewangelicznych faktów. Na uwagę zasługują szczególnie teksty z Godzin
Królewskich w wigilię Bożego Narodzenia, gdzie możemy prześledzić dialog św. Józefa z
Bogurodzicą:
„Tak mówi Józef do Dziewicy: co to za sprawa którą ja widzę w Tobie. Nie
rozumiem, dziwię się i umysłem lękam się. Szybciej odejdź ode mnie w tajemnicy.
[...] Ty za szacunek przyniosłaś mi hańbę, zamiast radości i pochwał smutek i
wyrzuty. Więcej nie mogę już cierpieć ludzkich obelg, albowiem od kapłanów ze
świątyni Pańskiej przyjąłem Ciebie nieskalaną. I oto co widzę”. 18
Pytanie to przez hymnografów zostało niewątpliwie sformułowane w oparciu o fragment z
Ewangelii św. Mateusza: „A Józef, mąż jej, będąc prawym i nie chcąc jej zniesławić, miał
zamiar potajemnie ja opuścić” (1,19). Dalsze fragmenty ewangelii Mateusza mówią o
objawieniu anioła, który rozwiał wątpliwości Józefa, zaś teksty liturgiczne dodatkowo o
trosce Bogurodzicy, czy wątpliwości Józefa zostały rozwijane.
„Dziewico, kiedy Józef przeżywał zatroskanie idąc do Betlejem, powiedziałaś do
niego: dlaczego widząc mnie bezczynnie niedołężniejesz i smucisz nie znając
wszelako wielkiej tajemnicy; odrzuć wszelką pozostałą bojaźń, poznając
nieoczekiwaną radość: albowiem Bóg dla ofiary zstępuje na ziemię, w moim łonie
15 Sława i nynie na „Panie wołam do Ciebie” 25 grudnia, por. 1 troparion 6-ej Królewskiej Godziny
kanonicznej 24 grudnia.
16 Por. Evdokimov, dz. cyt. s. 231
17 Troparion predpraznstwa.
18 Sława na troparionach 1 Królewskiej godziny kanonicznej 24 grudnia.
ciało przyjął. Zrodzonego go ujrzysz i w napełniwszy się radością oddasz mu pokłon
jako twemu Stwórcy” 19 .
Ten dialog między Bogurodzicą a Józefem został zilustrowany w ikonie Narodzenia
Chrystusa, gdzie w lewym dolnym polu ikony zazwyczaj jest przedstawiony zasmucony
Józef, na którego skierowany jest wzrok Bogurodzicy. 20 Teksty liturgiczne ukazując
wątpliwości Józefa, mówią również, że on je pokonał i jego wiara we Wcielenie Boga
została umocniona, i na pytanie „dlaczego przyprowadzasz do Betlejem brzemienną
Dziewicę” odpowiada, że „prześledził proroctwa, otrzymał nowinę od anioła i uwierzył, że
Maryja w niewypowiedziany sposób zrodzi Boga”. 21 Hymnografia, jak również ikona
będąca graficznym przedstawieniem tekstów liturgicznych, wskazując na Józefa ogarniętego
niepokojem i wątpliwościami, pokazują dramat, przed którym często staje świat. Problem
dotyczy akceptacji innego, niż ziemski, świata i akceptacji ingerencji Boga.
Teksty liturgiczne zawierają również opis macierzyńskiej miłości Bogurodzicy, jej
troski i pokory. W wielu miejscach odnajdujemy jej pytania skierowane do Syna w których
dostrzegamy pokorę i akceptację Bożego planu. „Fiat” wypowiedziane przez Bogurodzicę
przy Zwiastowaniu jest dostrzegane w każdym jej słowie do narodzonego Syna.
„Trzymający wszystko mocą swoją, chcesz być trzymany na rękach, w jaki sposób
będę Cię zawijać w pieluszki jak dziecię, jak będę karmiła piersią Ciebie, który
dajesz pokarm wszystkim ...jak będąc służebnicą Twoją, nazwę Cię synem moim;
śpiewam i wychwalam Ciebie, który okazujesz światu wielkie miłosierdzie”. 22
„Jak będę nosiła Ciebie, Synu mój, którego trzyma niebieski płomienny tron” 23 , „o
najsłodsze Dziecię, jak będę karmić Ciebie, który dajesz pokarm, jak będę trzymać
Ciebie, który w tajemniczy sposób (scs. manowienijem) trzymasz wszystko, jak
pieluszkami owinę Ciebie, który mgłą owijasz całą ziemię”. 24
19 2 troparion 9-ej Królewskiej Godziny kanonicznej 24 grudnia.
20 W niektórych interpretacjach postać stojąca przed Józefem uważana jest za szatana, który zasiał wątpliwości
w sercu Józefa co do czystości Bogurodzicy (zob. Krug Grigorij inok, Mysli ob ikonie, Paris 1978, s.56-57).
Inni natomiast uważają, że jest to postać proroka Izajasza, który ogłosił, że „wyrośnie różczka z pnia Jessego,
wypuści i odrośl z jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pański” (Iz. 1,1-2) co było zapowiedzią narodzenia
Chrystusa. Zob. Evdokimov, dz.cyt., s. 228; Drobot Gieorgij prot., Figura pastucha w ikonie Rożdiestwa
Christowa, w: Prawosławnaja ikona. Kanon i stil. K Bogosłowskomu rassmotrieniju obraza, Moskwa 1998,
s.329-340.
21 5 troparion 3-ej Królewskiej Godziny Kanonicznej 24 grudnia.
22 1 stychira na „Panie wołam do Ciebie” 24 grudnia.
23 1 troparion 8-ej pieśni kanonu jutrzni 24 grudnia.
24 3 troparion 9-ej pieśni kanonu jutrzni 24 grudnia.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin