TEORIA I METODYKA TURYSTYKI I REKREACJI
wykład 1
Teoria i metodyka rekreacji zajmuje się modelami rzeczywistości (składa się ze zjawisk, procesów).
Sposoby kodowania – łączy je słowo mówione – modele.
Funkcje słowa mówionego:
§ fc. komunikacyjna
§ fc. reprezentacyjna
Hipokinezja (brak ruchu) i jej skutki:
Ä utrudnienie należytego spożywania pokarmów
Ä sprzyja otyłości i utrudnia jej leczenie
Ä upośledza krążenie wieńcowe i obwodowe
Ä osłabienie ścięgien i mięśni, zmniejszenie siły mięśniowej
Ä osłabienie koordynacji ruchowej
Ä zwiększenie ryzyka uszkodzeń stawów
Ä zmniejszenie odporności na trudy życia codziennego
Przyczyny i skutki rozwoju cywilizacji:
przyczyny:
Ø rewolucja przemysłowo – techniczna, uprzemysłowienie, mechanizacja, urbanizacja, rozwój środków komunikacji, rozwój nauki i oświaty.
skutki pozytywne:
Ø humanizacja pracy
Ø ogólny wzrost poziomu zycia
Ø wyeliminowanie wielu chorób
Ø subiektywne zmniejszenie powierzchni ziemi (globalna wioska)
Ø wzrost poziomu wykształcenia
Ø wzrost roli kształcenia i kształcenia ustawicznego
Ø rozszerzenie wiedzy człowieka
Ø częściowe uniezależnienie od warunków środowiskowych
skutki negatywne:
Ø zanieczyszczenie środowiska
Ø plagi społeczne: alkoholizma, narkomania, terroryzm
Ø uniemożliwienie zaspokajania niektórych potrzeb
Ø przeciążenie i napięcie psychiczne
Ø formalizacje stosunków międzyludzkich
Ø zaburzenia w systemie wartości człowieka
Ø zachwianie naturalnych rytmów biologicznych
Ø rozpad rodziny
Czas wolny (w nim odbywa się rekreacja):
r można spostrzegać jako dobro pożądania społecznego
r można spostrzegać jako zjawisko fizjologiczne
r można spostrzegać jako zjawisko gospodarcze
r można spostrzegać jako niepożądane dobro
r
Struktura czasu wolnego (z książki „Zarys teorii i metodyki…”)
Ü Czas wolny - to zespół zajęć, w którym jednostka oddawać się może z własnej woli dla odpoczynku, rozrywki, bądź rozwoju swojej wiedzy i bezinteresownego kształcenia się, dobrowolnego uczestnictwa w życiu społecznym i swobodnego rozwoju swych zdolności twórczych np. uwolnieniu się od obowiązków zawodowych, rodzinnych i społecznych.
Ü Kultura – z książki
Ü Kultura fizyczna - z książki
Ü Wychowanie - z książki
Ü Wychowanie fizyczne – to ujęty w system pedagogiczny proces uczestnictwa w kulturze fizycznej młodych pokoleń, którego celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, ruchowego i zdrowia oraz przygotowanie do podtrzymywania i pomnażania tych właściwości w życiu późniejszym.
Ü Sport - z książki :
Skrajne formy aktywności ruchowej:
à Kolarstwo terenowe górskie
à Kolarstwo górskie
à Rafting
à Pokonywanie przełomów rzek techniką alpinistyczną
à Highiospiing
à Nurkowanie swobodne
à Windsurfing
à Wadeboarding (jazda na desce za motorówką)
à Saneczkarstwo
à Skoki na bungji
à Sky dumping
à Highboarding (skoki na desce z samolotu)
à Paintball
à Survival
Rekreacja:
v Odpoczynek, wytchnienie, rozrywka
v Działanie i zachowanie człowieka w czasie wolnym
v Wypoczynek po pracy
v Zjawisko społeczne wynikające ze skracanego ogólnego czasu pracy i tym samym wydłużenie czasu wolnego, który należy odpowiednio wykorzystać
Rekreacja ruchowa - czynności podejmowania w czasie wolnym z poczuciem swobody, wyboru i przyjemności, które wymagają aktywności ruchowej.
Cechy rekreacji:
- poczucie swobody i przyjemności to atrybuty rekreacji
Rodzaje rekreacji:
- bierna (leżenie pod gruszą ;-) )
- czynna (podjęcie wysiłku fizycznego i intelektualnego)
- ruchowa
Sprawność – zdolność organizmu do wykonywania określonych czynności dobrze opanowana i wyćwiczona zdolność ruchowa.
Sprawność fizyczna – zdolność ogólna do wykonywania określonych czynności wynikające z budowy ciała, sprawności, układu krążenia, gibkości, wytrzymałości, siły, zwinności, równowagi, zborności ruchu, mocy, szybkości, szybkości reakcji.
Struktura aktywności ruchowej:
► Mimowolna (dreszcze, mimowolne ruchy)
► Celowa – obowiązki pozazawodowe, praca zawodowa, sport wyczynowy, rekreacja i turystyka
Biologiczne podstawy rekreacji:
Pożywienie (źródło energii):
a) Węglowodany 4 kcal
b) Białka 4 kcal
c) Tłuszcze 9 kcal
d) Cukry
Podstawowa przemiana materii:
~ mechanizm tlenowy i beztlenowy (maksymalna moc tlenowa)
~ wydolność to sprawność przetwarzania energii ustroju istoty żywej, w której miarą jest moc jaką dany ustrój może rozwinąć
~ tolerancja wysiłkowa – zdolność do wykonywania określonych wysiłków bez głębszych zmian w środowisku wewnętrznym organizmu lub zaburzeń czynności narządów wewnętrznych.
~ wytrzymałość – zdolność ustroju żywego do długotrwałego wysiłku, której mirą jest max praca, jaką ustrój może wykonać w jednym nieprzerwanym akcie osiągają granicę tolerancji wysiłkowej
~ zmęczenie – utrata zdolności wytwarzania mocy o wymaganej lub spodziewanej wartości.
Resztę wykładów miałam zaznaczonych w książce a raczej skrypcie od Pilawskiego i Pertyńskiego – do kupienia w księgarni na GWSH albo w bibliotece do wypożyczenia.
shelby_lane