teoria i metodyka[1][1][1][1]..doc

(39 KB) Pobierz
TEORIA I METODYKA TURYSTYKI I REKREACJI

TEORIA I METODYKA TURYSTYKI I REKREACJI

wykład 1

 

 

Teoria i metodyka rekreacji zajmuje się modelami rzeczywistości (składa się ze zjawisk, procesów).

Sposoby kodowania – łączy je słowo mówione – modele.

Funkcje słowa mówionego:

§         fc. komunikacyjna

§         fc. reprezentacyjna

 

Hipokinezja (brak ruchu) i jej skutki:

Ä      utrudnienie należytego spożywania pokarmów

Ä      sprzyja otyłości i utrudnia jej leczenie

Ä      upośledza krążenie wieńcowe i obwodowe

Ä      osłabienie ścięgien i mięśni, zmniejszenie siły mięśniowej

Ä      osłabienie koordynacji ruchowej

Ä      zwiększenie ryzyka uszkodzeń stawów

Ä      zmniejszenie odporności na trudy życia codziennego

 

Przyczyny i skutki rozwoju cywilizacji:

przyczyny:

Ø       rewolucja przemysłowo – techniczna, uprzemysłowienie, mechanizacja, urbanizacja, rozwój środków komunikacji, rozwój nauki i oświaty.

skutki pozytywne:

Ø       humanizacja pracy

Ø       ogólny wzrost poziomu zycia

Ø       wyeliminowanie wielu chorób

Ø       subiektywne zmniejszenie powierzchni ziemi (globalna wioska)

Ø       wzrost poziomu wykształcenia

Ø       wzrost roli kształcenia i kształcenia ustawicznego

Ø       rozszerzenie wiedzy człowieka

Ø       częściowe uniezależnienie od warunków środowiskowych

skutki negatywne:

Ø             zanieczyszczenie środowiska

Ø             plagi społeczne: alkoholizma, narkomania, terroryzm

Ø             uniemożliwienie zaspokajania niektórych potrzeb

Ø             przeciążenie i napięcie psychiczne

Ø             formalizacje stosunków międzyludzkich

Ø             zaburzenia w systemie wartości człowieka

Ø             zachwianie naturalnych rytmów biologicznych

Ø             rozpad rodziny

 

Czas wolny (w nim odbywa się rekreacja):

r      można spostrzegać jako dobro pożądania społecznego

r      można spostrzegać jako zjawisko fizjologiczne

r      można spostrzegać jako zjawisko gospodarcze

r      można spostrzegać jako niepożądane dobro

r       

Struktura czasu wolnego (z książki „Zarys teorii i metodyki…”)

 

Ü      Czas wolny - to zespół zajęć, w którym jednostka oddawać się może z własnej woli dla odpoczynku, rozrywki, bądź rozwoju swojej wiedzy i bezinteresownego kształcenia się, dobrowolnego uczestnictwa w życiu społecznym i swobodnego rozwoju swych zdolności twórczych np. uwolnieniu się od obowiązków zawodowych, rodzinnych i społecznych.

Ü      Kultura – z książki

Ü      Kultura fizyczna - z książki

Ü      Wychowanie - z książki

Ü      Wychowanie fizyczne – to ujęty w system pedagogiczny proces uczestnictwa w kulturze fizycznej młodych pokoleń, którego celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, ruchowego i zdrowia oraz przygotowanie do podtrzymywania i pomnażania tych właściwości w życiu późniejszym.

Ü      Sport - z książki :

 

Skrajne formy aktywności ruchowej:

à         Kolarstwo terenowe górskie

à         Kolarstwo górskie

à         Rafting

à         Pokonywanie przełomów rzek techniką alpinistyczną

à         Highiospiing

à         Nurkowanie swobodne

à         Windsurfing

à         Wadeboarding (jazda na desce za motorówką)

à         Saneczkarstwo

à         Skoki na bungji

à         Sky dumping

à         Highboarding (skoki na desce z samolotu)

à         Paintball

à         Survival

 

Rekreacja:

v                                                        Odpoczynek, wytchnienie, rozrywka

v      Działanie i zachowanie człowieka w czasie wolnym

v      Wypoczynek po pracy

v      Zjawisko społeczne wynikające ze skracanego ogólnego czasu pracy i tym samym wydłużenie czasu wolnego, który należy odpowiednio wykorzystać

 

Rekreacja ruchowa - czynności podejmowania w czasie wolnym z poczuciem swobody, wyboru i przyjemności, które wymagają aktywności ruchowej.

 

Cechy rekreacji:

- poczucie swobody i przyjemności to atrybuty rekreacji

Rodzaje rekreacji:

-  bierna (leżenie pod gruszą ;-) )

-  czynna (podjęcie wysiłku fizycznego i intelektualnego)

-  ruchowa

 

Sprawność – zdolność organizmu do wykonywania określonych czynności dobrze opanowana i wyćwiczona zdolność ruchowa.

 

Sprawność fizyczna – zdolność ogólna do wykonywania określonych czynności wynikające z budowy ciała, sprawności, układu krążenia, gibkości, wytrzymałości, siły, zwinności, równowagi, zborności ruchu, mocy, szybkości, szybkości reakcji.

 

Struktura aktywności ruchowej:

         Mimowolna (dreszcze, mimowolne ruchy)

         Celowa – obowiązki pozazawodowe, praca zawodowa, sport wyczynowy, rekreacja i turystyka

Biologiczne podstawy rekreacji:

 

Pożywienie (źródło energii):

a)       Węglowodany                 4 kcal

b)       Białka                              4 kcal

c)       Tłuszcze                 9 kcal

d)       Cukry

 

Podstawowa przemiana materii:

~                                 mechanizm tlenowy i beztlenowy (maksymalna moc tlenowa)

~         wydolność to sprawność przetwarzania energii ustroju istoty żywej, w której miarą jest moc jaką dany ustrój może rozwinąć

~         tolerancja wysiłkowa – zdolność do wykonywania określonych wysiłków bez głębszych zmian w środowisku wewnętrznym organizmu lub zaburzeń czynności narządów wewnętrznych.

~         wytrzymałość – zdolność ustroju żywego do długotrwałego wysiłku, której mirą jest max praca, jaką ustrój może wykonać w jednym nieprzerwanym akcie osiągają granicę tolerancji wysiłkowej

~         zmęczenie – utrata zdolności wytwarzania mocy o wymaganej lub spodziewanej wartości.

 

 

 

Resztę wykładów miałam zaznaczonych w książce a raczej skrypcie od Pilawskiego i Pertyńskiego – do kupienia w księgarni na GWSH albo w bibliotece do wypożyczenia.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin