Politechnika Lubelska
Wykonali:
Korzeń Mariusz
Tytuł: Analiza ciągłego, liniowego układu automatycznej regulacji
Data:
27.10.2009r.
Grupa: 5.3
Ocena:
1. Cel ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z regulatorem PID pracującym w klasycznym układzie z ujemnym sprzężeniem zwrotnym, określenie wpływu zmian jego parametrów na przebieg procesu regulacji oraz nabycie umiejętności doboru nastaw regulatora tak, aby układ spełnia zadane właściwości.
Ćwiczenie obejmuje:
- identyfikację obiektu regulacji
- badanie wpływu nastaw regulatora na statyczne i dynamiczne właściwości regulatora i układu zamkniętego.
Ćwiczenie wykonywane jest metodą symulacyjną wykorzystującą środowisko MATLAB-Simulin
2. Schemat układu pomiarowego:
3. Identyfikacja obiektu regulacji
Rzeczywisty obiekt regulacji (po aproksymacji) :
T0=1,6s ; T=10,7-1,6=9,1 ; k=1
więc transmitancja układu wynosi:
4. Badanie jakości regulacji dla różnych struktur regulatora (P,PI,PD,PID) oraz dla różnych nastaw regulatora:
p=1 , Ti=9999999, Td=0
uchyb wyjście
p=5 , Ti=9999999, Td=0
p=1 , Ti=50 Td=0
p=1 , Ti=2001 Td=0
p=1 , Ti=999999 Td=5
p=1 , Ti=999999 Td=50
p=1 , Ti=100 Td=10
p=1 , Ti=200 Td=10
p=1 , Ti=200 Td=25
5. Wnioski:
Regulator P (proporcjonalny):
- przy większych nastawach widoczne jest zwiększenie oscylacyjności układu i przeregulowanie
Regulator PID (proporcjonalno-całkująco-różniczkujący):
- przy zwiększaniu nastawy Kp wzrasta oscylacyjność
- przy zmniejszaniu Td maleje szybkość narastania sygnału oraz zmienia się oscylacyjność
- gdy podnosimy nastawę Ti oscylacyjność układu jest mniejsza
Sterowanie różniczkujące z nastawą Td ma wpływ na zwiększenie stabilności układu, zmniejszając przeregulowanie i poprawiając odpowiedź przejściową.
5
ed3a