Akathistos text.pdf

(8430 KB) Pobierz
188676728 UNPDF
AKATHISTOS POLSKI
KU CZCI
188676728.002.png
AKATHISTOS POLSKI
HYMN
KU CZCI
BOGURODZICY
tekst: Marek Skwarnicki
oprac. muz. wg met. niemieckiej
ks. Kazimierz Pasionek
188676728.003.png
Od wczesnego chrzescijanstwa hull Matki Bozej wyrazai siq nie
tylko w liturgii, ale i w poezji. Kolebkq tej tworczosci byto przede
wszystkim Bizancjum. Natomiast jednym z najwspanialszych zabytkow
tej tworczosci jest hymn ku czci Bogurodzicy Akathistos.
Samo slowo Akathistos (grec. "a" - nie, "kathiden" - siedziec, nie
siedzqcy, spolszczone akatyst) ma dwa znaczenia:
- w szerszym oznacza nabozenstwo skladajqce siq z piesni
pochwalnych, modlitw ku czci Chiystusa, Najswiqtszej Maryi Panny i
swielych, odmawianych tub spiewanych na stojqco;
- w znaczeniu wqzszym hymn ku czci Najswiqtszej Maryi Panny
spiewany na stojqco.
Autorstwo hymnu stanowi do dzisiaj kwestiq spornq.
Obecnie znawcy poezji bizantyjskiej opowiadajq siq za autorslwem
Romana Piesniarza, tworcy wielu kondaktionow (pierwotnie byfy one
wedhig swiadectwa badaczy czyms w rodzaju homilii, jakby spiewanymi
kazaniami). Akalhistos powstal najprawdopodobniej w V-Vl wieku.
Zostal przeilumaczony najqzyk lacinski, przyjety przez Kosciol Zachodni
i odtqd zaczql \vy\vierac ogromny wpfyw na poezje maryjnq Sredniowie-
cza. Tresc hymnu koncentruje si(> wokof tematu obecnosci Maryi w
Tajemnicy Slowa Wcielonego i Jego Kosciola. Akathistos sklada siq z 24
zwrotek zaczynajqcych siq od kolejnych liter alfabetu. Na przemian
przeplatajq si$ teksty maryjne i chrystologiczne. Kazda strofa zaczyna si%
od zapowiedzi \\ydarzenia htb tematu, ktory kieruje naszq mysl ku
wnqtrzu tajemnicy. Pozdrowfenia, wezwania liianijne rozpoczynajqsiq od
slowa "chaire" (\vilaj, bqdz pczdrowiona, raduj si$). Hymn ten jako
oficjum wotywne na czesc Bogurodzicy do dzis jest uroczyscie celebro-
wany. Najczesciej spiewa si% go przed ikona Bogurodzicy.
Akatyst w nimejszym \vydaniu nie jest doslownym tlumaczeniem
oiyginalnego tekstu. Marek Shvamickipoeta, publicysta wzorujqc siq na
dawnym tekscie, uwspolczesniajqc nieco napisal Akathistos Polski, nie
pozbawiajqc go bogactwa obrazow, porownan, zestawien znamiennych
dla liturgii wschodniej. Jest on pieknq modlitwq maryjnq pebiq palosu,
klora robi wrazenie i rzeczvwiscie wzrasza. Jest wiqc wvrazem poboznosci
maryjnej, ktorq winien odznaczac sie kazdy kaplan. Dobrze bqdzie, jesli
modlitw a spiewcm tego hymnu (powstalegoz inicjatywy ksiqdzaprofesora
uczqcego spiewu), ktory juz jest tradycjq naszego Seminarium stanie sie
udzialem wszystkich alumnow.
(G.R.)
188676728.004.png
hi&au zlzonazut $.L% czod oazzkiwania
z£,n.L hiaaq L piz.uqn£,ui£,ni zucLZtn UIOZLE,
Lzja z^witaui hokobtzLu e^faama i ^tuu.
* /
I
I JJ
P> • -
J
P 1 •
. fa or teiaack itvouJz.
-
.
Aniot Panski zwiastowal Pannie Mary/.
Raduj si^, Pogromczyni szatana, M^droscj odwieczna
Raduj sie, dniga Ewo, ktora pierwszej przebaczenie niesiesz
Raduj si$, Bramo niebieska, pod ktora^ podnqsj sie Adam
Raduj sie_, Matko nadziei na tym lez padole.
Raduj sie, bo oto staje przed Toba^ Zwiastun dobrej nowiny
Raduj sie, bo przez Ciebie Stworca przemowii do stworzenia
Raduj si^, Dziewcze niewinne, Strumieniu, w ktorym przeglada si
slonce
Raduj si^, Toni przejrzysta, ktora^ Swiatlo przenika.
'
Alleluja.
.
.
'
•/
188676728.005.png
II.
^sfriLO'L ao <zz'v(a' > iUL i sJzLonuL pizzd <^\'u^. CTLOVJ&,
f A/* c
^
IP
P
P P
/ P
i P
p
vizuaLa. loz-toz.U'L /o/e motuL nod kcviai&m cv ia/$kun oat
iruta ao/iota i wiabi navj£,t nU, ZmiaL
yd Liiai na dizzwiz ani zazirLa biawu.
I poczqla z Ducha Swiqtego.
Raduj sie, ludzkie lono, ktore Bog wybral na mieszkanie
Raduj si§, otchlani zycia, ktor^ Laska nieba wypetnia
Raduj si^, Wybranko Milosci, ktora nie ma poczatku ni koiica
Raduj sie, Gl^bio niezmierzona, bo w Tobie spoczywa nowy Adam.
Raduj si$, w Duchu Mocy lamiacym prawa natury
Raduj sie, Zrodlo przebaczenia z Ducha czerpi^ce si
Raduj sie, Nievvinnosci, odwieczne Przebaczenie
Raduj sie., Maryjo, bo Twoje serce zywi nadziej^ swiat cafy.
Alleluja.
•7 . o ( /i/ 1 • ' ro •£ i
188676728.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin