A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Mieszkasz z Hiszpanką na kursie językowym Instytutu Goethego w Monachium.
* poinformuj ją o mającej się dzisiaj odbyć dyskotece.
* powiedz jej o wspólnych znajomych wybierających się na tę imprezę.
* zapytaj ją o jej plany na dzisiejszy wieczór.
Rozmowę rozpoczyna zdający
Hallo Kristina!
Hallo!
Heute ist die Disco
Ja?! Ich habe es nicht gewusst.
Ja, ich gehe in diese Disco mit meinen Freunden. Sie sind vom Goethe-Institut. Du kennst sie auch. Welche Pläne hast du für diesen Abend?
Ich habe keine Pläne und ich würde gern mit euch gehen.
OK.
B. Relacjonowanie
Byłeś/byłaś wczoraj na zakupach w sklepie ze zdrową żywnością w Kolonii. Opowiedz niemieckiej koleżance:
* dlaczego właśnie ten sklep odwiedziłeś/odwiedziłaś,
* czy zakupy były udane i co dokładnie kupiłeś/kupiłaś,
* co skłoniło Cię do szczególnej troski o zdrowe odżywianie.
Rozmowę rozpoczyna zdający.
Gestern war ich im Geschäft mit gesunden Lebensmitteln.
Warum gingst du zu diesem Geschäft?
Ich wollte mich gesund und fettarm ernähren. Ich bin sehr zufrieden mit meinen Einkäufen.
Was kauftest du?
Ich kaufte Vollkornbrot, frisches Obst und Gemüse.
Warum kümmerst du dich um gesunde Ernährung?
Ich hatte Gesundheitsprobleme, ich war im Krankenhaus. Ich muss und will mich gesund ernähren.
C. Negocjowanie
Zobowiązano Cię do kupienia napojów na wycieczkę rowerową po okolicy dla grupy uczestników międzynarodowego kursu językowego w Karlsruhe.
* zaproponuj nabycie napojów w ekologicznych opakowaniach,
* odrzuć propozycję kupna napojów w nie ekologicznych opakowaniach i uzasadnij swój sprzeciw,
* zaproponuj inne rozwiązanie (np. wykorzystanie bidonów rowerowych).
Ich kaufe Getränke in der ökologischen Verpackung.
Nein, kauf lieber Getränke in Plastik- oder Glasverpackung.
Nein, Glass ist schwer und Plastik ist umweltschädlich. Ich kaufe Mineralwasser und wir werden es in den Bidon übergießen.
Ja, OK.
beatak14