autica_2.pdf

(1211 KB) Pobierz
Autica 2 (do druku)
AUTICA
materiały na temat autyzmu
zeszyt nr 2/2006
562669546.001.png
Copyright© by Fundacja SYNAPSIS
ISBN 83-917824-8-4
Wszelkie uwagi prosimy kierować na adres wydawnictwa:
Fundacja SYNAPSIS,
ul. Ondraszka 3, 02-085 Warszawa,
e-mail: magdar@synapsis.waw.pl
www.synapsis.waw.pl
Zespół redakcyjny:
Maria Wroniszewska, Michał Wroniszewski, Olga Frączak
Współpraca:
Agnieszka Deja, Magdalena Ramos, Joanna Szymańska
Opracowanie graiczne, skład:
Dariusz Piekut, Agencja Reklamowa „DD Studio”
Druk:
SNN Poligrafia
Tłumaczenia w niniejszej publikacji zostały sinansowane w ramach projektu
„Partnerstwo dla Rain Mana” realizowanego przy udziale środków Europej-
skiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Wydanie publikacji jest współinansowane przez m.st. Warszawa.
Wydawca: Fundacja SYNAPSIS
Warszawa 2006
562669546.002.png 562669546.003.png 562669546.004.png
SPIS TREŚCI:
Wstęp ........................................................................................................... 5
Materiały dotyczące Metody Ułatwionej Komunikacji
Wprowadzenie do Metody Ułatwionej Komunikacji – Angelika Łasocha .............. 7
Edukacja dzieci z autyzmem z wykorzystaniem metody Ułatwionej
Komunikacji – Joanna Grochowska .......................................................... 53
Własne doświadczenia w pracy metodą „Ułatwionej Komunikacji”
Anna Suchon ...................................................................................... 63
Ułatwiona Komunikacja (FC) dla osób z poważnymi zaburzeniami
w komunikowaniu się – fragment Raportu Bawarskiego Ministerstwa Pracy,
Polityki Społecznej, Rodziny, Kobiet i Zdrowia. Monachium 2000 ............. 68
Przekazywanie wiadomości: część drogi do skutecznej komunikacji
Mayer Shevin ..................................................................................... 92
Krótka relacja z mojego życia z UK – Sue Rubin .................................... 105
Przepis na sukces – Sue Rubin ............................................................. 108
Samodzielne pisanie – Sue Rubin .......................................................... 112
Komunikacja za wszelką cenę – Caroline de la Goutte ............................. 114
Problemy ze stosowaniem Metody UK – Michał Wroniszewski ............... 117
Praca dorosłych osób z autyzmem
Wybór właściwej pracy dla osoby z autyzmem lub Zespołem
Aspergera – Temple Grandin .............................................................. 125
Specialisterne – specjaliści od wyjątkowych zdolności
do niezwykłych wyników – Olga Frączak (oprac.) ............................... 130
Deski sceny teatru i czapki kucharskie – Cyril Douillet ...................... 133
Poradnictwo
Specjalistyczne usługi opiekuńcze jako wsparcie dla osób
z autyzmem – Agnieszka Deja ............................................................. 135
Aktualności ............................................................................................ 141
Publikacje Fundacji SYNAPSIS .............................................................. 143
Publikacje Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna ......................................... 144
Wstęp
Przekazujemy do rąk czytelników drugi numer zeszytu „AUTICA” poświęco-
nego zagadnieniom terapii, edukacji i pomocy osobom z autyzmem. Wiodącym
tematem tego numeru jest metoda Ułatwionej Komunikacji i jej zastosowanie
w rozszerzaniu kontaktów z osobami z autyzmem. Jesteśmy przekonani, że
rozwijanie porozumiewania się z osobami z autyzmem jest najlepszą drogą
do wzajemnego zrozumienia i bycia razem. Skutecznie przeciwdziała izolacji
i osamotnieniu tych osób.
Prezentujemy zarówno tłumaczenia materiałów obcojęzycznych jak i opra-
cowania specjalistów z Fundacji SYNAPSIS i innych ośrodków w Polsce.
Przede wszystkim zamieszczamy obszerne wprowadzenie do metody UK.
Dalsze materiały ukazują sposób, w jaki metoda popularyzowana jest
w Niemczech, głównie w obszarze edukacji oraz jak jej stosowanie wspomaga
rozwój osobisty i duchowy na podstawie doświadczeń z Francji.
Równolegle sięgnęliśmy do doświadczeń amerykańskich, ze szczególnym
uwzględnieniem świadectwa osoby z autyzmem - Sue Rubin, która pokonała
trudną drogę od pisania ze wspomaganiem do samodzielnego pisania.
Wybrane materiały traktujemy jako wprowadzenie do metody i zaznaczenie
problemów, które mogą się wiązać z jej stosowaniem. Jesteśmy świadomi
konieczności publikowania w przyszłości dalszych materiałów, które będą
stanowić odpowiedź na szereg trudnych pytań, z którymi borykają się osoby
stosujące tę metodę.
W następnym dziale Praca zamieszczamy krótkie teksty stanowiące przy-
kłady dobrej praktyki z Danii, Francji i USA w zakresie organizowania miejsc
pracy dla osób z autyzmem lub wprowadzania ich na wolny rynek pracy.
Mogą one stanowić inspirację dla osób lub organizacji, które starają się two-
rzyć różnorodne formy zatrudnienia osób z autyzmem w Polsce. Wymieniane
materiały będą szczególnie szeroko wykorzystywane przez profesjonalistów
pracujących z osobami z autyzmem. Uczestniczą oni w cyklu szkoleń prowa-
dzonych przez Fundację SYNAPSIS w ramach projektu „AUTYZM – Akademia
dla NGOs. Drogi do aktywizacji społecznej i zawodowej”.
Dział Poradnictwa zawiera najnowsze informacje dotyczące możliwości
i warunków korzystania przez osoby z autyzmem ze specjalistycznych usług
opiekuńczych. Szerokie korzystanie z tych usług przyczyniłoby się do sku-
teczniejszego włączenia osób z autyzmem w życie społeczne i zawodowe.
Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą między innymi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin