Lektury - sprawozdanie.pdf

(50 KB) Pobierz
KONKURS CZYTELNICZY
dla klas 3
„Lektury szkolne i ich bohaterowie”
2010 r.
Oprac. mgr Jadwiga Tomczyk
SPIS TREŚCI
Wstęp
·
Organizacja i przebieg konkursu
·
Regulamin konkursu
·
Zadania konkursowe
·
Rozwiązania zadań konkursowych
·
Wyniki konkursu
·
Wzór dyplomu
·
Protokół z konkursu
·
Podsumowanie – ewaluacja
·
Wnioski
·
WSTĘP
Jednym z podstawowych zadań biblioteki szkolnej jest
rozwijanie kultury czytelniczej uczniów. Do zadań nauczyciela –
bibliotekarza należy podejmowanie różnorodnych działań mających na
celu rozbudzanie u uczniów potrzeby czytania i rozwijanie ich
zainteresowań czytelniczych. Można to czynić w różnoraki sposób,
korzystając z różnych metod i form pracy. Jedną z najbardziej
atrakcyjnych i lubianych przez dzieci form propagowania
czytelnictwa są konkursy. Uczniowie chętnie biorą w nich udział
i dzięki temu zaspokajają swoją ciekawość, uczą się zdrowej
rywalizacji oraz właściwego sposobu spędzania wolnego czasu.
Pragnąc pobudzić u dzieci potrzebę obcowania z poezją i prozą,
od 1996 roku organizuję coroczny konkurs czytelniczy sprawdzający
znajomość lektur szkolnych pt.: „Lektury szkolne i ich bohaterowie”.
Każdego roku, w maju, nasza książnica gości reprezentantów
klas trzecich, którzy rywalizują między sobą o miano najlepszego
znawcy lektur.
Laureaci konkursu reprezentują szkołę w etapie gminnym, który
odbywa się w Szkole Podstawowej nr 6 w Śremie.
ORGANIZACJA KONKURSU:
1. Opracowanie „Regulaminu konkursu”.
2. Wywieszenie „Regulaminu” w pokoju nauczycielskim
i przekazanie go wszystkim wychowawcom klas trzecich.
3. Opracowanie pytań konkursowych.
4. Opracowanie w programie Excel – arkusza podsumowującego
wyniki konkursu.
5. Powołanie jury.
6. Przyjęcie zgłoszeń reprezentantów klas trzecich.
7. Przygotowanie i wydrukowanie dyplomów.
8. Przekazanie sprawozdania z przebiegu konkursu oraz zdjęć do
fotogalerii szkolnej.
PRZEBIEG KONKURSU
1. Sprawdzenie listy obecności – losowanie numeru stolika.
2. Przywitanie uczestników.
3. Przedstawienie członków JURY.
4. Wyjaśnienie zasad oceniania.
5. Rozwiązywanie zadań konkursowych.
6. Sprawdzanie prac przez JURY – wyłonienie zwycięzców.
7. Podsumowanie konkursu – rozdanie dyplomów, nagród i drobnych
słodkich upominków wszystkim uczestnikom.
PODSUMOWANIE – EWALUACJA
Założone cele konkursu zostały zrealizowane.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w konkursie. Wykazali się dobrą
znajomością lektur z klas 1-3.
Poziom turnieju był wyrównany. Najwięcej problemów sprawiło
uczestnikom zadanie IV – Krzyżówka, oraz zadanie II – Opowiadanie
(wyszukanie tytułów lektur i wierszy w tekście).
Do pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej mogę zaliczyć to, że
uczniowie z wielkim zaangażowaniem przygotowywali się do turnieju.
Jako bibliotekarz i jednocześnie organizator konkursu zauważyłam
wyraźny wzrost wypożyczeń lektur obowiązkowych i uzupełniających,
z przedziału klas 1-3.
Laureaci, przygotowywani przeze mnie na zajęciach dodatkowych,
zdobyli 3 miejsce w gminnym etapie tegoż konkursu zorganizowanym
w Szkole Podstawowej nr 6 w Śremie.
Wpływ podjętych działań na doskonalenie pracy własnej i podniesienie
jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno –
wychowawczego.
Nastąpiło:
poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o możliwość udziału w
konkursie czytelniczym;
·
zwiększanie zainteresowania literaturą piękną i poezją dla
dzieci;
·
wzrost czytelnictwa lektur obowiązkowych i uzupełniających;
·
Zgłoś jeśli naruszono regulamin