senco_102007.pdf

(324 KB) Pobierz
the SEN - (Kodeks Postępowania Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
Fundacja Szkoła Niezwykła
ul.Słodka 4, 03-289 Warszawa
tel. 0 693 829 800
fundacja@szkolaniezwykla.org.pl
Fundacja jest organizacj ą po ż ytku publicznego
NAUCZANIA SPECJALNEGO. PANI BUCKLEY JEST SPECJALISTĄ W ZAKRESIE
EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ W ANGLI.
Tłumaczenie: Eliza Jakubiak
KAREN BUCKLEY
, PEDAGOGA
(Kodeks Postępowania w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych - Special Educational
Needs Code of Practice- ustawa z 2001 roku);
Edukacja włączająca (ang. Inclusion in mainstream) – edukacja włączająca dzieci
niepełnosprawne w tradycyjny system szkolnictwa.
Zgodnie z obowiązującym prawem w każdej szkole, jak i przedszkolu czy żłobku
działa Koordynator Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (SENCO).
Koordynatorzy Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych mają poważne
zadanie do wykonania. Opracowują cele dla dzieci, zapewniają
zaopatrzenie w odpowiednie materiału, organizują działania wspierające,
pomagają innym pracownikom (często uczą asystentów, pomagających
jednostkom lub grupom dzieci); zwracają się do osób, które mogą
doradzić czy pomóc szkole; pomagają w pisaniu Statements (orzeczeń)
dla dzieci, które tego potrzebują i zwołują zgromadzenia roczne
(Przeglądy Roczne), na których dyskutowane są potrzeby dzieci i
poczynione przez nich postępy. Rodzice, specjaliści, a często również
także i dzieci uczestniczą w tych spotkaniach.
Dzieci niepełnosprawne, nawet w niewielkim stopniu, w obliczu prawa nie mogą być
dyskryminowane. Powinny uczęszczać do szkoły właściwej dla ich rejonu, razem z
rówieśnikami, zgodnie z obowiązującym prawem, chyba, że z ważnych przyczyn jest
to odradzane. Zadaniem szkoły jest zapewnienie dzieciom takich warunków, aby
mogły być one całkowicie włączone we wszystkie działania i miały możliwość
wykorzystywania w pełni swojego potencjału. Istnieje kilka form wsparcia, np.
wsparcie dla niepełnosprawnych fizycznie. Osoby działające w ramach tej funkcji
odwiedzają różne szkoły, żłobki, domy kultury i domy i pomagają osiągnąć cel.
Deklaracja Specjalnych Potrzeb” to skomplikowany proces. Objęte są nim te dzieci,
których potrzeby są na tyle poważne, że powinny być włączone w ten program, tj.
potrzebują wiele wsparcia i środków, aby zostać włączone w powszechny system
edukacji i wykorzystać swój potencjał. Nawet potrzeby dzieci bez sformułowanej
Deklaracji muszą być zaspokajane, jednak na pewno wielu rodziców uważa, że wciąż
jest jeszcze wiele do zrobienia.
Istnieją Szkoły Specjalne, jednak zazwyczaj przeznaczone dla dzieci z
zaawansowanym autyzmem lub trudnościami w nauce. Jednakże, jeżeli rodzice
wyrażają taką chęć, dziecko takie musi zostać przyjęte do szkoły powszechnej.
Gdyby w polskich szkołach prowadzony był podobny program, nikt nie
protestowałby przeciwko umieszczaniu dzieci z wadami rozwojowymi w szkołach
publicznych, jako że ich niepełnosprawność nie byłaby traktowana jako poważna.
Copyright Fundacja Szkoła Niezwykła 2007
1
TEKST PRZYGOTOWANY PRZEZ PANIĄ
627217603.001.png 627217603.002.png
Koordynator ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
(SENCO)
Koordynatorzy SPE (ang. SENCo) są odpowiedzialni za efektywne
kierowanie edukacją psychologiczną, zapewnienie pomocy w nauce,
nadzorowanie zachowania dziecka, ocenę Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych i
administrowanie programem oraz udzielanie wsparcia rodzicom. Koordynator
SPE może być pracownikiem szkoły, a w zakres jego obowiązków wchodzi
koordynacja działaniami SPE w obrębie szkoły. W małych placówkach rolę tę
może przejąć dyrektor lub vice-dyrektor szkoły. W większych szkołach istnieją
ekipy koordynujące pracą SPE.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to nie tylko te, które mają
oczywiste trudności w nauce: dzieci niepełnosprawne fizycznie, głuchonieme
lub niewidome. To także dzieci, których trudności w nauce nie są tak
ewidentne, czyli dzieci uczące się wolniej niż inne oraz dzieci nadwrażliwe
emocjonalnie. Szacuje się, że do 20% uczniów prawdopodobnie potrzebuje
specjalnej pomocy edukacyjnej na pewnym etapie nauki.
Czym są specjalne potrzeby edukacyjne?
Specjalne Potrzeby Edukacyjne (Special Educational Needs - SEN) mają własną
definicję prawną. Wszystkie dzieci ze SPE mają trudności w nauce lub są
niepełnosprawne w taki sposób, że trudniej im osiągać taki sam poziom nauki,
jak ich rówieśnicy. Są to także dzieci, które nie mogą korzystać z pomocy
naukowych wraz z innymi dziećmi w podobnym wieku ze względu na
niepełnosprawność. Dzieci w wieku przedszkolnym, które kwalifikują się do
którejś z powyższych kategorii, a nie otrzymują dodatkowej pomocy, są także
włączone w program SPE.
Copyright Fundacja Szkoła Niezwykła 2007
2
 
TEKST PRZYGOTOWANY PRZEZ FUNDACJĘ SZKOŁA NIEZWYKŁA.
Tłumaczenie: Eliza Jakubiak
4:15 ROLA KOORDYNATORA SENCO
Koordynator SENCO powinien być odpowiedzialny za:
_ tworzenie dobrych stosunków z rodzicami i innymi specjalistami zajmującymi się
pomocą dzieciom ze SPE,
_ doradztwo i pomoc innym specjalistom w danej lokalizacji,
_ tworzenie Indywidualnych Planów Edukacji,
_ gromadzenie, dokumentowanie i aktualizację informacji na temat poszczególnych
dzieci ze SPE.
4:16 Koordynator powinien przejąć kontrolę nad określaniem atutów i słabości dziecka,
planowaniem dalszej pomocy dla dziecka w oparciu o dyskusje z kolegami oraz monitorować
i oceniać podjęte działania. Powinien także mieć pieczę nad prowadzeniem odpowiedniej
dokumentacji rozwoju dziecka. Koordynator odpowiedzialny za dane dziecko powinien
pracować z nim codziennie, planując i wdrażając zindywidualizowany program. Należy
zawsze konsultować się z rodzicami i informować ich o podjętych działaniach mających na
celu pomoc dziecku, a także o wynikach tych działań. 4
Ważnym aspektem działań SPE jest przeprowadzanie testu sprawdzającego poziom postępów
dziecka w nauce. Nie można zakładać, że wszystkie dzieci będą rozwijały się w tym samym
tempie. W każdym przypadku należy dokonać oceny poziomu osiągnięć, jakich oczekiwać
można w odniesieniu do konkretnego dziecka. Jeżeli poziom poczynionych postępów nie jest
satysfakcjonujący, będzie konieczne podjęcie DODATKOWYCH I INNYCH DZIAŁAŃ
umożliwiających uczniowi efektywniejszą naukę. Niezależnie od poziomu trudności w nauce,
sprawdzianem tego, jak dalece potrzeby edukacyjne dziecka są zaspokajane jest to, czy robią
właściwe postępy w nauce.
Pojęcie odpowiedniego poziomu postępów można zdefiniować na wiele sposobów.
Odpowiedni poziom postępów to taki, który:
_ niweluje różnice poziomów osiągnięć pomiędzy uczniem i jego rówieśnikami,
_ zapobiega poszerzaniu się tych różnic,
_ jest zbliżony do poziomu zaawansowania rówieśników rozpoczynających naukę od tych
samych podstaw, ale niższy niż poziom większości rówieśników,
_ jest wyższy od dotychczasowego tempa czynienia postępów lub mu równy,
_ otwiera drogę do pełnego programu nauczania,
_ oznacza poprawę w zakresie samopomocy oraz zachowań społecznych i interpersonalnych,
_ oznacza poprawę zachowań ucznia
_ ma szansę otworzyć możliwości dalszej edukacji, szkolenia i/lub zatrudnienia.
Copyright Fundacja Szkoła Niezwykła 2007
3
627217603.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin