PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC KWIECIEŃ
DLA GRUPY DZIECI CZTEROLETNICH
Tematyka:
1. Tradycje i zwyczaje wielkanocne
2. Dbamy o zdrowie – Dzień Służby Zdrowia
3. Kolorowa wiosna
4. Dbamy o czystość w naszym otoczeniu – Międzynarodowy Dzień Ziemi
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
1. Zainteresowanie zwyczajami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi oraz aktywne uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
2. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, wspólne kultywowanie tradycji świątecznych.
3. Obcowanie z literaturą i muzyką nawiązującą do Świąt Wielkanocnych.
4. Kształtowanie czynnej postawy w zakresie estetyki i kultury dnia codziennego.
5. Stosowanie na co dzień zasady „W zdrowym ciele zdrowy duch”:
· częste przebywanie na świeżym powietrzu niezależnie od aury pogodowej
· uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu
· rozumienie konieczności spożywania potraw niezbędnych dla zachowania dobrego zdrowia
6. Podziwianie piękna otaczającej przyrody – angażowanie zmysłów wzroku i słuchu
· obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i w otoczeniu przedszkola
· obserwowanie i słuchanie deszczu
· porównywanie odczuć towarzyszących przebywaniu w miejscu pełnym zgiełku (przy jezdni) oraz zacisznym (park, ogród przedszkolny)
7. Kształcenie nawyku dbania o środowisko, które nas otacza:
· przestrzeganie zasady nie niszczenia przyrody
· systematyczny udział w sprzątaniu sali i ogrodu przedszkolnego
Aktywność intelektualna:
1. „Wielkanocne opowiastki – malowanie pisanek” – opowiadanie nauczycielki ilustrowane sylwetami.
· zapoznanie dzieci ze zwyczajem malowania pisanek
· wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: pisanka, kraszanka
· rozwijanie mowy komunikatywnej – nabywanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
· zachęcanie do dłuższego skupiania uwagi
· odwoływanie się do doświadczeń dzieci związanych ze zwyczajem zdobienia jajek
2. „Wielkanoc w naszej sali” – rozmowa połączona z działaniem.
· kształcenie postawy współgospodarza sali przedszkolnej – wspólna organizacja kącika świątecznego
· dekorowanie sali własnymi wytworami plastycznymi
· odczuwanie zadowolenia z własnej pracy i pomysłów
· posługiwanie się pojęciami dużo – mało, duże – małe, wysoko – nisko
3. „Wielkanocne kolory” – słuchanie wiersza D. Gellner.
· poznawanie symboli związanych z Wielkanocą (pisanki, palmy)
· nabywanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem
· zachęcanie do swobodnego wypowiadania się na temat wiersza
· wyrażanie własnych myśli i spostrzeżeń związanych z omawianą tematyką
4. „Psota zajączka” – praca z historyjką obrazkową złożoną z 4 obrazków.
· wypowiadanie się na temat zdarzeń występujących na obrazkach
· próby określania związków między postaciami, rzeczami, zdarzeniami i zjawiskami na obrazkach
· doskonalenia poprawności gramatycznej wypowiedzi
· bogacenie zasobu słownictwa poprzez obcowanie z obrazkami
5. „Wilk u dentysty” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza T. Śliwiaka.
· rozumienie konieczności wykonywania zabiegów higienicznych jamy ustnej i zębów
· poznanie przyczyn występowania próchnicy i możliwości chronienia się przed nią
· kształcenie umiejętności właściwego odbioru utworów literackich
· nabywanie umiejętności formułowania wypowiedzi odnoszących się do treści występujących w literaturze (wierszu)
6. „Pani doktor z wizytą w przedszkolu” – spotkanie z lekarzem.
· poznanie narzędzi pracy lekarza
· opanowywanie uczucia strachu przed wizytą u lekarza
· nabywanie świadomości użyteczności pracy lekarza
· próby samodzielnych wypowiedzi na temat „Co sprzyja zdrowiu, a co mu szkodzi?”
7. „Brudasek” – opowiadanie nauczycielki przy ilustracji do tekstu I. Salach.
· ukazanie niewłaściwego – niedbałego wyglądu (brudna twarz i ręce, potargane włosy)
· próby samodzielnego dokonywania oceny własnego wyglądu
· ukazanie roli utrzymywania higieny dla zdrowia i dobrego samopoczucia
· zachęcanie do dbania o własne zdrowie i wygląd
8. „W przychodni” – zabawa tematyczna.
· próby odzwierciedlania w zabawie zaobserwowanych sytuacji związanych z najbliższym otoczeniem
· oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabawy
· nazywanie znanych czynności w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym
9. „W naszym ogrodzie” – rozmowa połączona z obserwacją.
· zachęcanie do obserwacji przyrody
· dostrzeganie zmian w przyrodzie związanych z przyjściem wiosny
· rozwijanie mowy komunikatywnej
· wprowadzenie umów dotyczących postaw wobec przyrody
10. „Jak wygląda świat wiosną?” – zabawa gramatyczna.
· próby wypowiadania się na temat wyglądu drzew, trawy, kwiatów, itp.
· poprawne stosowanie form fleksyjnych rzeczowników w mowie potocznej
· oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiedzi
· nabywanie śmiałości w wypowiadaniu się na forum grupy
11. „Ładne ziółka” – oglądanie ilustracji w albumie poświęconym roślinom rosnącym na łące (W. Ścisłowski).
· wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego, jakim jest łąka
· rozpoznawanie roślin rosnących na łące (stokrotka, jaskier, niezapominajka)
· wzbogacanie słownika o nazwy poznanych roślin
· odwoływanie się do doświadczeń i spostrzeżeń ze spacerów
12. „Żaby i bocian” – słuchanie wiersza ilustrowanego sylwetami.
· poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w naturalnym środowisku
· wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w świecie zwierząt z aktualną porą roku
· kształcenie kultury literackiej – umiejętności właściwego zachowania podczas oglądania inscenizacji
· swobodne wypowiadanie się na temat utworu bez obaw, że będzie się skrytykowanym
13. „Planeta w cieniu planety” – rozmowa na podstawie filmu dydaktycznego.
· poznanie fascynującego obrazu mikroświata, którym jest łąka
· zwrócenie uwagi na mnogość owadów zamieszkujących łąkę
· nabywanie wiedzy na temat owadów chronionych zamieszkujących łąkę
· kształtowanie świadomej postawy proekologicznej poprzez rozumienie konieczności poszanowania przyrody
14. „Kosze na śmieci” – tworzenie opowiadań na podstawie ilustracji.
· próby opisywania wyglądu koszy (wielkość, kolor) i opowiadania o ich przeznaczeniu (np. jeden do gromadzenia papierów, drugi do opakowań szklanych, itp.)
· wskazanie na konieczność wyrzucania śmieci do koszy poprzez ukazanie konsekwencji zaśmiecania środowiska
· odwoływanie się do doświadczeń dzieci i spostrzeżeń poczynionych w sytuacjach dnia codziennego
· kształcenie postawy świadomego przyjaciela i opiekuna przyrody
15. „Wszędzie czysto” – słuchanie wiersza I. Salach.
· uświadomienie, że nie należy zanieczyszczać otoczenia, w którym żyjemy
· kształcenie poczucia estetyki i potrzeby utrzymywania ładu w otoczeniu
· wdrażanie do uważnego słuchania wiersza
· zachęcanie do śmiałego wypowiadania się na temat treści wiersza
16. „Co ludzie robią ze śmieciami?” – praca z historyjką obrazkową.
· próby opowiadania treści obrazków
· doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi
· próby wyciągania wniosków – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czy chcemy żyć w zaśmieconym środowisku?”
· próby samodzielnego układania zakończenia historyjki – w formie plastycznej (rysowanie ostatniego obrazka – wersja optymistyczna i pesymistyczna)
17. „Piaskownica śmieciownica” – rozmowa połączona z działaniem.
· zwrócenie uwagi na niemożność prawidłowego funkcjonowania w zanieczyszczonym środowisku
· zachęcanie do utrzymywania ładu w swoim otoczeniu
· wykonywanie prostych prac porządkowych
· wykorzystanie wiedzy dotyczącej segregacji śmieci w praktyce
· ukazanie problemu pozbywania się baterii z uwagi na zawarte w nich substancje toksyczne (obserwacja eksperymentu – przenikanie substancji toksycznych do wody i gleby)
Aktywność twórcza:
1. „Pisanka” – wykonywanie ozdoby na świąteczny stół przy użyciu farb plakatowych lub flamastrów.
· doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami według podanego wzoru
· kształcenie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami linii (prosta, falista, łamana)
· rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej
· zwracanie uwagi na dokładne i estetyczne wykonywanie ozdób
· doprowadzenie pracy do końca
2. „Psota zajączka” – wykonywanie ilustracji do poznanej historyjki obrazkowej.
· ilustrowanie treści historyjki przy wykorzystaniu dowolnej techniki i materiałów plastycznych dostępnych w sali
· kształcenie umiejętności przekazywania swoich spostrzeżeń w formie pracy plastycznej
· doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – zwracanie uwagi na właściwe rozmieszczenie elementów na ilustracji
3. „Pisanki” – słuchanie piosenki (K. Różycka).
· określanie nastroju piosenki
· próby omówienia treści piosenki
· śpiewanie fragmentów piosenki i próby tworzenia akompaniamentu przy użyciu przedmiotów znajdujących się w sali (klocków, gazet, pudełek)
· zwracanie uwagi na umiarkowane używanie głosu podczas śpiewania
4. „Wieziemy tu kogucika” – zabawa inscenizowana z wykorzystaniem piosenki.
· poznanie tradycji ludowej „chodzenie z kogutkiem”
· rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej
· odczuwanie radości podczas wesołej zabawy
· integrowanie grupy i umacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi
5. „Kolorowe pisanki” – układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej.
· rozwijanie inwencji twórczej
· samodzielne podejmowanie decyzji odnośnie wyboru miejsca pracy (stolik, dywan)
· kształcenie sprawności manualnych
· doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – rozmieszczanie elementów mozaiki na określonej przestrzeni wyznaczonej szarfą
· odtwarzanie lub kontynuowanie układania szeregów złożonych z dwóch lub trzech kolejno ułożonych figur
6. „Czyścioszki” – słuchanie piosenki.
· zapoznanie z melodią i słowami piosenki
· próby określania nastroju piosenki (wesoła)
· zabawa ruchowa przy piosence – poruszanie się „wężykiem” za osobą prowadzącą
· zachęcanie dzieci nieśmiałych do udziału w zabawie
7. „Czyścioszki” – zabawa inscenizowana do piosenki.
· ...
Frytusia