1
Aleksandry Kuki
dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym
dostosowany do indywidualnych możliwości dziecka na podstawie
orzeczenia nr ………………………………
sporządzony w oparciu o PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW
Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH, GIMNAZJACH I ODDZIAŁACH PRZSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY
W ZASADNICZYCH SKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia 26 lutego 2002r.
program opracował:
mgr Piotr Grajeta
Program powstał w oparciu o PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTALCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W SZKOŁACH, GIMNAZJACH O ODDZIAŁACH PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia 26 lutego 2002 r.
Program przeznaczony jest do realizacji w klasie trzeciej szkoły podstawowej dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym. Podaje ogólne założenia i kierunki oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego skierowanego do zespołu uczniów będących w stanie opanować podstawowe techniki szkolne; czytanie, pisanie i liczenie na poziomie elementarnym.
Obszary tych oddziaływań to:
q Funkcjonowanie w środowisku
q Plastyka
q Technika
q Muzyka z rytmiką
q Wychowanie fizyczne
Przedmioty te stanowią spójną całość i powinny być realizowane w trakcie kształcenia zintegrowanego. Wybór tematyki zajęć oraz metod i form pracy-należy do nauczyciela dlatego do realizacji programu w tej klasie zaleca się organizowanie nauczania i wychowania z wykorzystaniem elementów metody harcerskiej oraz wybranych technik Freineta.
Nauczyciel ma prawo wyboru szczegółowych metod, form pracy i środków dydaktycznych , kierując się ich skutecznością, obowiązuje go jednak stosowanie zasad ortodydaktyki:
· gruntowna znajomość dziecka i przychodzenie mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą;
· dostosowanie poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych;
· aktywny i świadomy udział dziecka w procesie nauczania-uczenia się;
· wszechstronna poglądowość i przykład;
· zintegrowane oddziaływanie ( spójność, korelacja wewnątrz- i międzyprzed -miotowa, współdziałanie specjalistów);
· trwałość osiągnięć, umiejętność korzystania z nich i dalsze ich doskonalenie;
W konsekwencji przyjętych założeń program określa sposób doboru i zakres treści nauczania, metody i formy pracy, dobór środków dydaktycznych oraz sposób jego realizacji.
Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także – w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości aby :
· mógł porozumiewać się z otoczeniem w sposób werbalny
· zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych
· był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie sprawczości;
· mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności;
· kształtowanie umiejętności samoobsługi,
· zdobywanie przez uczniów umiejętności i nawyków związanych z higieną i kulturą osobistą i estetyką otoczenia,
· wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach z zachowaniem i przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa,
· kształtowanie umiejętności współżycia w grupie i nawiązywania innych kontaktów społecznych,
· kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych
· przyswajanie przez ucznia wiedzy o tym , co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
· poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego,
· kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną
· kształtowanie umiejętności dokonywania - w toku działania - prostych operacji umysłowych, takich jak: porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych,
· poznanie elementarnych pojęć matematycznych, niezbędnych do funkcjonowania w środowisku
· nauczenie czytania i pisania na poziomie elementarnym w zakresie możliwym do osiągnięcia,
· kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego
· rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej
· kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego,
· uwrażliwienie na piękno poprzez kontakt ze sztuką,
· przygotowanie do odbioru sztuki,
· rozwijanie uzdolnień plastycznych,
· rozwijanie sprawności manualnych.
· praktyczne zdobycie umiejętności wykonywania prostych czynności technicznych,
· zdobywanie umiejętności posługiwania się narzędziami,
· praktyczne poznanie technologii, materiałów, narzędzi i oprzyrządowania w dostępnym uczniowi zakresie,
· doskonalenie koordynacji słuchowo –wzrokowo -ruchowej,
· ćwiczenie słuchu fonematycznego, aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
· ćwiczenie mowy biernej i czynnej,
· rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej,
· rozwijanie uzdolnień muzycznych,
· przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze w roli odbiorcy i wykonawcy,
· stymulowanie rozwoju
· opanowanie podstawowych czynności ruchowych,
· rozwijanie sprawności psychofizycznej,
· kształtowanie właściwych nawyków ruchowych,
· korekcja oraz kompensacja nieprawidłowości rozwojowych,
· hartowanie organizmu,
· utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o zdrowie, wykorzystanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym,
Treści nauczania i wychowania uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym powinny być podporządkowane aktualnemu poziomowi rozwoju psychofizycznego ucznia, jego zainteresowaniom oraz umożliwiać jego wszechstronny rozwój. Zakres treści ulega poszerzeniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.
· estetyczne nakrywanie do stołu i spożywanie posiłków,
· samodzielne przygotowanie prostych posiłków,
· systematyczne korzystanie z przyborów toaletowych, utrwalanie nawyków higienicznych- przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób,
· właściwy dobór odzieży do aktualnej pogody,
· zapinanie i rozpinanie różnych zapięć podczas ubierania i rozbierania się,
· używanie chusteczek do nosa,
· higiena jamy ustnej,
· pielęgnacja paznokci,
USPOŁECZNIENIE
· nazywanie części ciała w naturalnych sytuacjach,
· identyfikacja z własną płcią,
· role w najbliższej rodzinie – zajęcia i obowiązki domowe, wykonywane zawody, obchody świąt rodzinnych,
· znajomość własnego adresu,
· znajomość najbliższego otoczenia szkoły, nazwa, adres placówki,
· normy współżycia w grupie,
· współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej,
· pory roku i zjawiska im towarzyszące,
· najpopularniejsze zwierzęta domowe i dzikie,
· najpopularniejsze rośliny,
· budowa człowieka, higiena,
· racjonalne odżywianie,
· korzystanie z usług medycznych, służących zachowaniu zdrowia,
· problemy związane z okresem dojrzewania,
· sklepy i punkty usługowe w najbliższej okolicy,
· wychowanie komunikacyjne,
· książka, radio, telewizja, kino, koncert,
· różne formy parateetralne,
· organizacja czasu wolnego,
SŁUCHANIE
· rozumienie sensu słuchanych informacji,
· wyodrębnianie osób i zdarzeń w opowiadaniu nauczyciela oraz dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami,
· dokonywanie analizy i syntezy słuchowej według głosek i sylab,
MÓWIENIE
· poprawne wypowiadania głosek, sylab i prostych zdań,
· stosowanie poprawnych form fleksyjnych,
· określanie cech za pomocą przymiotników, przysłówków,
· poprawne używanie liczebników, spójników,
· wypowiadanie się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi w celu porozumiewania się w środowisku bliższym i dalszym,
· przed...
polski_sp