12
w…………………………………..
imię i nazwisko nauczyciela…………….
ubiegającej się o stopień zawodowy
nauczyciela mianowanego
Staż na nauczyciela kontraktowego zakończyłam w 2000 roku
w Szkole Podstawowej nr 2 im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Od września 2001 roku rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego w Zespole Szkół Zawodowych im. Sandora Petöfi
w Ostródzie. Przez 2 lata i 9 miesięcy starałam się sprostać wymaganiom zawartym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 roku dotyczącym nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. Doświadczenie nauczyło mnie, że systematyczna praca w przypadku gromadzenia dokumentacji, jest fundamentem sprawozdania za okres stażu. Zatem po złożeniu wniosku o rozpoczęcie stażu, wspólnie
z opiekunem stażu – ……………………… przystąpiłam do pracy nad planem rozwoju zawodowego. W związku z tym, że realizowane przeze mnie zadania podporządkowane są kilku wymaganiom egzaminacyjnym postanowiłam uporządkować je według 6 punktów rozwoju zawodowego:
1. Uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeby szkoły.
2. Samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe.
3. Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty.
4. Umiejętność uwzględniania w swej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
5. Wiedza z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie
specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela.
6. Inicjatywa własna nauczyciela kontraktowego.
Trudno wybrać takie zadania, które przysporzyły mi najwięcej kłopotów lub przyniosły najwięcej satysfakcji, gdyż zaangażowałam się w realizację każdego z nich. Teraz chciałabym zaprezentować swój dorobek zawodowy.
Lp.
Zadania realizowane
w czasie stażu
/ 01.09.2001 – 31.05.2004 /
Sprawozdanie
z realizacji zadań
1.
z dyrekcją szkoły, wychowawcami
oraz pedagogiem szkolnym.
Przez cały okres stażu uczestniczyłam w radach pedagogicznych i szkoleniach organizowanych przez szkołę. Nawiązałam kontakt z wychowawcami klas, w których uczę religii. Podjęłam współpracę
z dyrekcją szkoły, zasięgałam rady u pedagoga szkolnego: Pani Kropidłowskiej. Zapoznałam się
z zasadami funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej, rady rodziców i samorządu szkolnego.
2.
Wspólnie z nauczycielką języka polskiego – Panią Wandą Winik przygotowałam przedstawienie bożonarodzeniowe (grudzień 2001).
W latach: 2002 i 2003 r. wraz z katechetą Grzegorzem Wróblem przygotowałam spotkania opłatkowe dla grona pedagogicznego naszej szkoły.
Przygotowałam uczniów do konkursów:
- wiedzy religijnej - w Olsztynie (2002 i 2003 r.)
- poezji śpiewanej - Jan Paweł II (2003 r.)
- przeglądu piosenki religijnej: „Cecyliada” (2001 r.)
- szkolny konkurs: „Film o Papieżu” (2003 r.)
Ponadto:
Sprawowałam opiekę nad młodzieżą i sztandarem naszej szkoły podczas obchodów wybuchu II wojny światowej uczestnicząc w uroczystej Mszy św. oraz złożeniu kwiatów przy pomniku. (2003 r.)
W 25-tą rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II zorganizowałam przy pomocy P. Wróbla obchody Dnia Papieskiego włączając młodzież i grono pedagogiczne do wspólnego świętowania całego narodu i świata. (2003 r.)
W 2003 i 2004 roku w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan uczestniczyłam w spotkaniach ekumenicznych wszystkich grup wyznaniowych naszego miasta i okolic.
3.
W październiku 2003 r. założyłam w szkole wspólnotę Duchowej Adopcji. 40-stu młodych ludzi i kilku nauczycieli włączyło się w Krucjatę Obrony Życia Poczętego.
Przez cały okres stażu – we wrześniu każdego roku uczestniczyłam czynnie wraz z młodzieżą naszej szkoły w rekolekcjach: „Na dobry początek” oraz w rekolekcjach adwentowych i wielkopostnych.
Wspólnie z młodzieżą wykonywaliśmy gazetkę religijną, która znajduje się na terenie naszej szkoły dbając, by umieszczane tam treści zawsze były aktualne.
Przez cały okres stażu dbałam razem z młodzieżą
o powierzoną mi salę lekcyjną, z której korzystają także inni nauczyciele.
W 2002 roku przeprowadziłam w kl. IV LZ ankietę: „Stosunek młodzieży do Kościoła i poziom zaangażowania religijnego”. Szczere wypowiedzi uczniów pomogły mi dobrać odpowiednie treści do przeprowadzenia poszczególnych katechez tak, by wspomóc swoich wychowanków w procesie dojrzewania w wierze.
W maju 2003 roku zaprosiłam do naszej szkoły Diakona Wyższego Seminarium Duchownego
w Olsztynie, który przybliżył młodzieży powołanie kapłańskie oraz wzbogacił o nowe treści odpowiadając na ich pytania.
Razem z młodzieżą zbieraliśmy znaczki, które
wysyłaliśmy na misje przez pośrednictwo Ojców
Werbistów. W ten sposób mogliśmy przyjść
z pomocą ludziom głodnym.
Poprowadziłam także dla młodzieży naszego miasta Szkołę modlitwy – Lectio divina. Wszyscy uczestniczyli z wielkim zaangażowaniem w siedmiu spotkaniach. Na koniec otrzymali przygotowane przeze mnie zaświadczenia ukończenia szkoły modlitwy.
4.
Dokonam pogłębionej autorefleksji nad procesem nauczania religii.
W ramach parafialnego zespołu katechetycznego uczestniczyłam w spotkaniach organizowanych przez Ks. Dziekana Romana Wiśniowieckiego zasięgając opinii i rady w sprawach katechizacji młodzieży, a także dzieląc się z innymi katechetami własnymi doświadczeniami i przemyśleniami.
Poprowadziłam także zajęcia w obecności opiekuna stażu - Pani A. Gęstwickiej. Spotkania te i związane z nimi konsultacje wiele wniosły
do mojego warsztatu katechetycznego.
Podjęłam także współpracę z wydziałem teologii na Uniwersytecie Warmińsko – Mazurskim sprawując opiekę nad przebiegiem praktyki w naszej szkole studentek: Ewy Jurkiewicz (2001r.) i Angeliki Tesser ( 2003 r.)
Postanowiłam uczęszczać, za zgodą nauczycieli innych przedmiotów na obserwacje zajęć przez nich prowadzonych, gdyż stwierdziłam, że są to godziny bardzo pożyteczne dla mojego rozwoju zawodowego, ponieważ umożliwiają mi zapoznanie się
z różnymi metodami dydaktycznymi, jak również organizacją pracy podczas zajęć. Po obserwacji omawiałam z nauczycielem prowadzącym zajęcia zastosowane przez niego metody pracy oraz osiągnięcia uczniów i ich zaangażowanie. Korzystałam z doświadczenia nauczycieli religii, jak również języka polskiego historii, wiedzy
o społeczeństwie.
Dokonałam także autodiagnozy własnej pracy wyciągając wnioski na przyszłość na podstawie przeprowadzonej w klasie II TH ankiety.
(2003 r.) Sporządziłam wówczas listę słabych
i mocnych stron swej działalności.
Wiele nauczyłam się dzięki stałemu kontaktowi z Opiekunem stażu, na którego zawsze mogłam liczyć.
Ponadto
Brałam czynny udział w przeprowadzaniu egzaminów dojrzałości chrześcijańskiej, to doświadczenie pozwoliło mi dokonać autorefleksji nad procesem nauczania religii. (okres stażu)
W 2003 roku przeprowadziłam w kl. IV LO ankietę: „Stosunek młodzieży do szkoły i nauczania katechetycznego”. Wypowiedzi uczniów dały mi wiele do myślenia, wyciągnęłam kilka wniosków np.,
że powinnam lepiej przygotowywać się do każdej katechezy, by dobrze spełniać swoje posłannictwo.
5.
Przez cały okres stażu uczestniczyłam
w licznych spotkaniach katechetycznych
w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP
jak również w diecezjalnych spotkaniach katechetycznych organizowanych dwa razy
w roku w Olsztynie.
Wybrałam podręcznik przedmiotu i opracowałam przedmiotowy system oceniania w oparciu
o podstawę programową do klasy I i II szkoły średniej.
Podczas zajęć korzystałam z różnorodnych form, metod i technik nauczania zgodnie z poziomem kształcenia i celami zajęć.
Wychodząc z założenia, że aby być dla ludzi
i dawać to, czego od nas oczekują - trzeba ciągle na nowo napełniać siebie, by mieć czym dzielić innych, dlatego raz w roku w ramach samokształcenia i ubogacenia nowymi treściami uczestniczyłam w sześciodniowych rekolekcjach.
Wspólnie z Opiekunem stażu wybrałam lektury, którymi ubogacałam się przez cały okres stażu. Wybrane pozycje dotyczyły katechezy, psychologii, pedagogiki, dydaktyki. Na bieżąco śledziłam treści miesięcznika „Katecheta”.
Chcąc poszerzyć swoje wiadomości i nabyć nowe umiejętności uczestniczyłam w formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez Wydział zakonny, Referat powołaniowy, Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, Archidiecezjalne Centrum Doskonalenia Nauczycieli Religii Katolickiej, Parafię NPNMP w Ostródzie.
Pełniąc funkcję referentki powołaniowej uczestniczyłam w ogólnopolskim Kongresie Powołaniowy odpowiedzialnych za powołania
w Licheniu. (2003 r.)
6.
Przystępując do pisania planu rozwoju zawodowego, zapoznałam się z dokumentami dotyczącymi awansu
zawodowego. Określiłam zadania i wymagania , które zrealizuję podczas odbywania stażu. Wspólnie
z Opiekunem stażu zapoznałam się z :
Kartą Nauczyciela oraz rozporządzeniami:
- o awansie zawodowym nauczyciela,
- o ocenianiu,
-o dokumentacji procesu kształcenia, a także
przepisami regulującymi nauczanie religii w szkole.
7.
Na podstawie opracowanego scenariusza raz w roku na lekcji religii w każdej klasie podjęłam tematykę zagrożeń człowieka: alkohol, narkotyki, papierosy, sekty, aborcja, eutanazja, klonowanie, samobójstwo.
Przeprowadziłam wśród uczniów ankietę: „Młodzież o sobie...”, która stanowiła podstawę do podjęcia
te...
oligoo