Praktyczny kurs pisarstwa.pdf

(491 KB) Pobierz
197008470 UNPDF
197008470.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej
przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany
w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa — fragment utworu
Autor: Piotr Rosik i Wojciech Rudny
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
197008470.002.png
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU . ........................................................5
O czym pisać? . ..................................................................................................................9
Jak pisać? . .......................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ .....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika” . ....................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego . ....................................................................................22
Cechy dobrego stylu . ......................................................................................................23
Pierwsze zdania . ........................................................................................................24
Ćwiczenia . ..................................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI . ....................................................................28
Typy narracji . ..................................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy . ...........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy . ...............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń . ..................................................................................................38
Ćwiczenia . ..................................................................................................................39
POSTACI . .........................................................................................40
Imię dla bohatera . ..........................................................................................................43
Charakterystyka . .............................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty . .....................................................................44
Dwa typy charakterystyk . ..........................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci . ...........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej . ....................................................................45
Ćwiczenia . ..................................................................................................................46
DIALOGI . .........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych . ........................................................................50
Konwencje zapisu dialogów . .....................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów . ....................................................................................52
Ćwiczenia . ..................................................................................................................52
BUDOWA SCEN . ..............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny . ........................................................................................56
Chwyty . .......................................................................................................................59
Ćwiczenia . ..................................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI . .............................................................64
Kompozycja wątków . .................................................................................................65
Kompozycja . ...................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej . ...........................................................................70
Ćwiczenie . ...................................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY .........................................................................74
Konstrukcja fabularna . ...................................................................................................76
Wzorce strukturalne . .................................................................................................79
Chwyty . .......................................................................................................................79
Ćwiczenia . ..................................................................................................................80
STEREOTYPY ..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów . ...................................................................87
Typy stereotypów . ...........................................................................................................87
Romans . ..........................................................................................................................90
Powieść sensacyjna . ........................................................................................................92
Powieść kryminalna . ......................................................................................................93
Odmiany kryminału . .................................................................................................94
Powieść science
. .................................................................................................95
Horror . ............................................................................................................................96
Powieść fantasy . ..............................................................................................................97
Ćwiczenia . ..................................................................................................................97
- fiction
PRZESTRZEŃ FABULARNA . ..........................................................101
Ćwiczenia . ................................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE . .......................................................105
Dwa rodzaje zakończeń . ...............................................................................................107
Ćwiczenia . ................................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE .........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA darmowy fragment – kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI – muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
197008470.003.png 197008470.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin