TEST DIAGNOZUJĄCY_Grecja.doc

(113 KB) Pobierz
ARLETA KARWOWSKA

GIMNAZJUM W LICZU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z DZIAŁU

„ STAROŻYTNA GRECJA”

DLA KLASY PIERWSZEJ GIMNAZJUM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

 

              Historia odgrywa w systemie kształcenia ogólnego w polskiej szkole niezwykle istotną rolę. Głównym jej celem jest wprowadzenie uczniów w świat życia społecznego teraz i w przeszłości, kształtowanie związków z dorobkiem i dziedzictwem cywilizacyjnym ludzkości oraz stwarzanie warunków dla rozwoju osobowego poprzez rozwijanie ich aktywności poznawczej, zainteresowań i systemu wartości.

              Ideą przewodnią moich lekcji jest ukazanie uczniom procesu dziejowego jako łańcucha powiązanych ze sobą wydarzeń. Na początku roku szkolnego uczeń klasy I gimnazjum miał opanować umiejętność rozumienia i streszczania tekstu, w późniejszym okresie próbował go interpretować, a następnie porównywał go z innymi źródłami oraz samodzielnie wyciągał wnioski. Zwiększyłem także ilość ćwiczeń, które przenosiły ucznia w przeszłość, pozwalając mu identyfikować się z opisywanymi czasami i postaciami.

W ten sposób udało mi się większość uczniów zainteresować przeszłością, tak, aby chętnie przychodzili na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyli.

Po zastosowaniu opisywanych metod skonstruowałem test sprawdzający wiadomości i umiejętności z działu programowego „ Starożytna Grecja ”. Dzięki pomiarowi dydaktycznemu mam możliwość: dokonania rzetelnej oceny umiejętności i wiadomości uczniów, a także sformułowania wniosków dotyczących ulepszania nauczania i motywacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Charakterystyka testu

 

 

              Skonstruowany test nauczycielski, sprawdzający z wyposażeniem - atlasy, dotyczy działu programowego z kl. I „Starożytna Grecja”. Miał on na celu sprawdzenie stopnia opanowania wymagań programowych na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym oraz we wszystkich kategoriach celów nauczania.

Skonstruowano 16 zadań, z których:

3 to zadania zamknięte wielokrotnego wyboru:

-        2 zadania typu jedna odpowiedź poprawna,

-        1 zadanie typu jedna odpowiedź fałszywa.

11 zadań otwartych:

-        4 zadania w formie krótkiej odpowiedzi typu odpowiedź pojedyncza,

-        2 zadania w formie krótkiej odpowiedzi typu wyliczanie,

-        4 zadania w formie rozprawka typu czynności słowne,

-        3 zadania w formie z luką typu uzupełnianie.

 

Zadania punktowane są w skali 0 ÷ 1:

-         prawidłowa odpowiedź                             - 1 punkt,

-         błędna odpowiedź lub jej brak              - 0 punktów.

Czas rozwiązywania testu: 45 minut.

Instrukcja i komentarz przy poszczególnych zadaniach są jasne i zwięzłe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Analiza treści nauczania

 

 

1. ANALIZA CELÓW NAUCZANIA.

 

 

Po zrealizowaniu działu: „ Starożytna Grecja” uczeń:

 

Lp.

Cele szczegółowe (operacyjne)

Kategoria celu

Poziom wymagań

1

Pamięta, jak Grecy nazywali swój kraj.

A

P

2

Posługując się atlasem umie określić kontynent, na jakim leży Grecja.

C

P

3

Dostrzega związki, jakie zachodzą miedzy ukształtowaniem terenu Grecji, a zajęciami ludności.

C

P

4

Wyjaśnia jak rozumie wyrażenie „syzyfowa praca”.

B

P

5

Pamięta datę pierwszych igrzysk olimpijskich.

A

P

6

Porównuje igrzyska starożytne ze współczesnymi.

C

PP

7

Ocenia postawę Spartan w obronie niepodległości.

D

PP

8

Wyjaśnia jak rozumie pojęcie demokracja.

B

P

9

Pamięta zasługi Peryklesa dla Aten.

A

P

10

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin