PLAN – KONSPEKT
Prowadzący : Mariusz Wodzyński
1. PRZEDMIOT: Technika kierowania pojazdem
2. TEMAT: Samochód osobowy- ogólna budowa samochodu , urządzenia sterujące samochodem
3. CELE:
a) poznawczy - zapoznanie się z mechanizmami kierowania pojazdem
-zapoznanie się z budową samochodu
b) kształcący - nauczenie się właściwej obsługi przyrządów
c) wychowawczy - zapoznanie się z konsekwencjami niewłaściwej obsługi mechanizmów kierowania pojazdem
4. METODA: wykład z pokazem
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: komputer , własna prezentacja ,plansze , wskżnik
6. MIEJSCE: sala wykładowa
7. CZAS: 45’
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
1. Przywitanie się
2. Sprawdzenie obecności
3.. Sprawdzenie pracy własnej.
5’
Wprowadzenie
1. Podanie tematu : Samochód osobowy-ogólna budowa , mechanizmy sterujące samochodem
2.Podanie założeń
3.Uruchomienie prezentacji
Część właściwa
1. Omówienie poszczególnych mechanizmów kierowania pojazdem.
a) kierownica - jej obrót powoduje skręt kół zazwyczaj przednich a w konsekwencji zmianę kierunku ruchu.
b) pedał hamulca roboczego — naciśnięcie powoduje zadziałanie układu hamulcowego czego efektem jest zmniejszenie prędkości pojazdu do zatrzymania włącznie.
c) pedał przyśpieszenie — naciśnięcie powoduje zwiększony dopływ paliwa do silnika co zwiększa prędkość obrotową wału a tym samym moc silnika w konsekwencji zwiększa prędkość poruszającego się pojazdu.
d) pedał sprzęgła - naciśnięcie powoduje wyłączenie sprzęgła co umożliwia zmianę biegów oraz płynne ruszanie.
e) dźwignia zmiany biegów - zmiana położenia dźwigni powoduje zmianę przełożeń w skrzyni biegów a tym samym zmianę biegów co umożliwia jazdę do przodu z różnymi prędkościami oraz jazdę do tyłu. Odpowiednio dobrane biegi umożliwiają efektywne wykorzystywanie mocy silnika i ekonomiczną jazdę.
f) dźwignia hamulca ręcznego — przesunięcie powoduje unieruchomienie pojazdu w razie awarii hamulca zasadniczego. Spełnia również rolę hamulca postojowego, służącego do unieruchomienia pojazdu na wzniesieniu lub spadku drogi
2.Omówienie pozostałych elementów sterowania mechanizmami pojazdów
a) włącznik świateł - służy do włączania oświetlenia zewnętrznego pojazdu, z reguły ma trzy położenia (światło wyłączone, światło pozycyjne włączone, światło pozycyjne i mijania włączone).
b) dźwignia zmiany świateł - jej przesunięcie powoduje zmianę świateł z mijania na drogowe.
c) włącznik świateł przeciwmgielnych tylnich -jego przesunięcie powoduje włączenie światła przeciwmgielnego.
d) dźwignia kierunkowskazów - ma trzy położenia, jej przesunięcie w górę powoduje włączenie kierunkowskazów sygnalizujących skręt w prawo, dźwignia w dół powoduje włączenie kierunkowskazów sygnalizujących skręt w lewo.
e) włącznik świateł awaryjnych -jego przesuniecie powoduje włączenie świateł awaryjnych tj. najczęściej wszystkich kierunkowskazów po obu stronach pojazdu,
f) przycisk sygnału dźwiękowego - jego naciśnięcie powoduje zadziałanie sygnału.
g) włącznik wycieraczek i spryskiwacza -uruchamia działanie wycieraczek i spryskiwacza.
3. Przyrządy kontrolno - pomiarowe.
a) prędkościomierz - wskazuje aktualną prędkość w Jon/h pojazdu,
b) drogomierz -wskazuje długość przebytej drogi
c) obrotomierz - wskazuje ilość obrotów wału karbowego na minutę.
d) wskaźnik poziomu paliwa - informuje o ilości paliwa w zbiorniku.
e) wskaźnik temperatury silnika -informuje o aktualnej temperaturze silnika.
f) lampki kontrolne świecące kolorem czerwonym - informują nas o nieprawidłowym działaniu któregoś z n/w układów:
§ symbol akumulatora to niesprawny układ lądowania
§ symbol koła to niesprawny układ hamulcowy
§ symbol oliwiarki to niesprawny układ smarowania silnika.
g) lampka kontrolna kierunkowskazów -(zielona) pulsuje przy włączonych kierunkowskazach.
h) lampka kontrolna świateł mijania -informuje o włączonych światłach mijania,
i) lampka kontrolna świateł drogowych (niebieska) - informuje o włączonych światłach drogowych.
j) lampka kontrolna świateł przeciwmgielnych – informuje o włączeniu światła przeciwmgielnego.
25’
1. Przypomnienie definicji pojazdu samochodowego.
2. Podział samochodu na podwozie i nadwozie
3. Omówienie z jakich elementów składa się podwozie
(silnik ,układ napędowy , elementy umożliwiające prowadzenie prowadzenie samochodu oraz zatrzymanie )
-opis i zasada działania silnika
-opis układu chłodzenia i zasada działania
-omówienie układu smarowania i jego zadania
-omówienie układu zasilania
-opis układu rozrządu i jego ważna rola w prawidłowym działaniu silnika
-układ napędowy w jaki sposób działa i z czego się składa (skrzynia biegów , sprzęgło ,most napędowy)
-układ hamulcowy oraz jego ważna rola w bezpieczeństwie jazdy
-opis układu kierowniczego i omówienie zasady działania
-układ zawieszenia oraz jego zadania
Część końcowa
1.Podsumowanie wiadomości omawianych na lekcji
2.Wijaśnianie wątpliwości i odpowiadanie na pytania kursantów
3.Podanie pracy domowej
4. Pożegnanie
S10’
michuczy