konspekt nr 33 ekonomiczna jazda.docx

(21 KB) Pobierz

                                                                      PLAN KONSPEKT

1.      Przedmiot: Przepisy ruchu drogowego

2.      Temat: Warunki i czynniki sprzyjające ekonomicznej, oszczędnej eksploatacji pojazdu ( rodzaj pojazdu stosownie do uprawnień instruktora)

3.      Cele:

a)     poznawczy zapoznanie przez kursantów ogólnych zasad prowadzenia pojazdu w celu uniknięcia szybkiego zużycia poszczególnych elementów pojazdu oraz ekonomicznej jazdy.

b)     kształcący – wykształcenie umiejętności właściwej techniki jazdy pojazdem.

c)      wychowawczy – uwrażliwienie na odpowiednie eksploatowanie pojazdu oraz na poprawną jazdę w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

4.      Metoda: wykład z prezentacją multimedialną,

5.      Środki dydaktyczne: projektor multimedialny, film dydaktyczny, tablica, kreda,

6.      Miejsce: sala wykładowa

7.      Czas: 1x45min

8.      Prowadząca: ……………………

9.      Literatura:

1)     Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” z dn.20.06.1997r z póź. zmianami        Dz.U. 98 z 1997r.

2)     W. Kędziora „Podręcznik kierowcy kat.B” Wydawnictwo Credo, Piła 2008r.

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ CZYNNOŚCIOWYCH

 

Lp.

Ogniwo

Treść

Czas

Uwagi

1.

Część organizacyjna wstępna

1. Przywitanie

2. Sprawdzenie obecności i odnotowanie w dzienniku.

3. Podanie tematu, zagadnień i celów zajęć.

 

2.

Część właściwa główna

Tematem dzisiejszych zajęć będzie zapoznanie się z czynnikami sprzyjającymi ekonomicznej i oszczędnej eksploatacji pojazdu.

 

Kierowca pojazdu decyduje o stylu jazdy i wynikającym z niego zużyciu paliwa oraz podzespołów pojazdu. Prowadzący samochód musi odpowiednio reagować na stale zmieniające się warunki i sytuacje drogowe, a nawet zwracać uwagę na ukształtowanie terenu (zjazdy, podjazdy) i odpowiednio dobierać przełożenia skrzyni biegów lub wcisnąć pedał gazu.

 

WPŁYW TECHNIKI JAZDY NA ZUŻYCIE POJAZDU

 

1)     Częste, niepotrzebne używanie sprzęgła, wciskanie pedału sprzęgła przy każdym, nawet niewielkim hamowaniu, częsta jazda z nogą na pedale sprzęgła oraz zbyt długie trzymanie nogi na tzw. „półsprzęgle powoduje, że skraca się żywotność tarczy sprzęgła.

2)     Jazda z częstym gwałtownym hamowaniem skraca żywotność układu hamulcowego, ale także elementów zawieszenia pojazdu                                     np. amortyzatorów

3)     Jazda ze zbyt dużymi obrotami silnika, przegrzewanie silnika przy przeciążeniu pojazdu, powoduje zakłócenia w procesie spalania co skutkuje szybszym zużyciem silnika pojazdu.

4)     Palenie opon – rodzaj bardzo agresywnej jazdy – ruszanie z miejsca z zerwaniem przyczepności kół do podłoża oraz zbyt szybkie najeżdżanie na nierówności (dziury) drogi – to główna przyczyna uszkodzeń opon, kół i zawieszenia pojazdu.

 

                       JAZDA EKONOMICZNA

 

Eco-driving (jazda ekonomiczna) to zasada jazdy pozwalająca na wydłużenie żywotności naszego samochodu, realne ograniczenie ilości spalanego paliwa, a przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, dbania o środowisko i zmniejszenie stresu podczas prowadzenia pojazdu.

Aby jeździć ekonomicznie należy:

 

1.      Unikać jazdy na biegu jałowym, tzw. jazdy na luzie. Produkowane obecnie samochody palą najmniej paliwa nie podczas jazdy na luzie, ale podczas hamowania silnikiem. W czasie hamowania silnikiem silnik napędzany jest przez koła pojazdu, a dopływ paliwa jest całkowicie odcięty.

2.      Jazda powinna być płynna. Należy unikać częstego hamowania i przyspieszania. Rozpędzenie pojazdu wymaga dużo więcej energii aniżeli utrzymanie stałej prędkości.

3.      Obroty. Im wyższe obroty silnika tym wyższe spalanie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy jeździć w przedziale 1000 – 1500 obr./min. Obroty muszą być dopasowane do sytuacji na drodze. Gdy chcemy szybko przyspieszyć silnik powinien chodzić na wyższych obrotach.

4.      Aerodynamika (gęstość powietrza x współczynnik oporu powietrza x powierzchnia czołowa poj. x prędkość). Pojazdy o słabej aerodynamice będą spalały przy tej samej prędkości nieproporcjonalnie więcej paliwa w porównaniu z pojazdami o dobrej aerodynamice. Szczególnie powinni wziąć to pod uwagę kierowcy jeżdżący pojazdami typu SUV, van czy pojazdami dostawczymi, które wydają się prowadzić niemal jak pojazdy osobowe. Praw fizyki nie da się oszukać. Słaba aerodynamika równa się wysokie spalanie. Otwarte szyby, wystawione na zewnątrz ręce, uchylony szyberdach – wszystko to zwiększa współczynnik oporu powietrza, a więc opór aerodynamiczny, a zatem również spalanie. Jeżeli poruszamy się z dużymi prędkościami, bardziej opłacalne jest włączenie klimatyzacji i domknięcie wszystkich szyb. Bagażnik dachowy, rowery na dachu, owiewki – tego typu gadżety zwiększają powierzchnię czołową pojazdu co powoduje większe spalanie. Jeżeli mamy możliwość, powinniśmy pakować bagaż do środka pojazdu, a rowery w jak największym stopniu chować w cieniu aerodynamicznym pojazdu czyli za samochodem.

5.      Powinniśmy pamiętać o odpowiednim ciśnieniu opon, za małe ciśnienie opon jest niebezpieczne, a poza tym powoduje większe opory toczenia i negatywnie wpływa na zużycie paliwa.

6.      W znacznym stopniu na spalanie wpływa włączona klimatyzacja. Klimatyzacja może podnosić spalanie o nawet 2l/100 km w jeździe miejskiej. Jeżeli nie jest to konieczne nie włączajmy klimatyzacji.

 

 

 

 

35ʹ

Omawiam temat w formie wykładu z prezentacją multimedialną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

film dydaktyczny

3.

Część końcowa

1.      Zadanie kilku pytań odnoszących się do przerobionego materiału.

2.      Zapytanie kursantów czy mają jakieś pytania w związku z omawianym tematem.

3.      Podanie tematu następnych zajęć.

4.      Podziękowanie za uwagę.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin