KONSPEKT ZAJEC temat 29.doc

(112 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ

KONSPEKT ZAJĘĆ NR 29

 

 

1.      Prowadzący: Adam Zmyślony

 

2.      Nazwa formy kształcenia: kurs nauki jazdy  „B”

 

3.      Typ zajęć: teoretyczne

 

4.      Przedmiot nauczania: ruch pojazdów

 

5.      Temat zajęć: Zachowanie się kierującego wobec osób kierujących            

                                 ruchem

 

6.      Cel ogólny: Zapoznanie słuchaczy z sygnałami jakie wydaje osoba

                             kierująca ruchem i jak się należy wobec nich zachować.

 

 

7.      Cele operacyjne : kursant

·        wie jaka jest hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych,

·        wie kto może kierować ruchem,

·        wie jakie polecenia i sygnały może wydawać osoba kierująca ruchem,

·        wie jak należy zachować się wobec osoby kierującej ruchem,

·        rozumie konsekwencje wynikające z niestosowania się do sygnałów wydawanych przez kierującego ruchem.

                       

 

 

8.      Metody kształcenia : wykład, prezentacja multimedialna, pokaz,     

                                         pogadanka, ćwiczenia

  

9.     Środki dydaktyczne: zestaw do prezentacji, testy kat „B”,

                                         kodeks drogowy, film

 

10. Miejsce zajęć: sala wykładowa

 

11. Czas zajęć: 45min

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Ogniwo

Treść

Czas

Środki dydaktyczne
(uwagi)

1.

2.

3.

4.

5.

1.

Część organizacyjna

1.Powitanie

2.Sprawdzenie obecności.

3. Sprawdzenie wiadomości z poprzednich 

    zajęć „Ruch na skrzyżowaniu kierowanym za pomocą sygnalizacji 

    świetlnej. „

 

 

 

7 min.

 

 

 

Kursanci rozwiązują test

slajdy nr 2-8

2.

Wprowadzenie

 

1. Podanie tematu zajęć.

Zachowanie się kierującego wobec osób kierujących ruchem.

2. Podstawa prawna

·         Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym Art. 5 i 6.

·         Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002r w sprawie znaków i sygnałów drogowych § 108-111

 

3.  Kto przypomni jaka jest hierarchia ważności znaków

   i sygnałów drogowych?

 

       Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

      2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.

      3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 min.

 

 

 

 

 

slajd nr 9

 

 

 

 

 

 

Odpowiada wskazana osoba

 

 

slajd nr 10

 

 

 

 

 

 

 

 

slajd nr 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realizacja tematu

    1.  Kto może kierować ruchem ?

Art. 6. 1. Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:

1) policjant;

2) żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego,    zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia;

3) funkcjonariusz Straży Granicznej; 

3a) inspektor Inspekcji Transportu Drogowego;

3b) umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny;

3c) strażnik gminny (miejski);

4) pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym;

5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;

6) osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu;

7) kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci;

8) strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku - na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego;

9) strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;

 

10)  członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej.

      2. Osoby, o których mowa w ust. 1 i ust. 4 pkt. 2, powinny być łatwo rozpoznawalne i widoczne z dostatecznej odległości, zarówno w dzień, jak i w nocy.

     3. Przepis ust. 2 w zakresie łatwej rozpoznawalności:

1) dotyczy osoby wymienionej w ust. 1 pkt. 1 tylko poza obszarem zabudowanym;

2) nie dotyczy kierującego autobusem szkolnym, jeżeli sygnał do zatrzymania innych pojazdów dawany jest przez tę osobę bez wychodzenia z odpowiednio oznaczonego pojazdu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najważniejsze sygnały:

 

 

 

 

 

 

  1. Postawa, w której kierujący ruchem jest zwrócony bokiem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych – zezwolenie na wejście na jezdnię.

 

  1. Postawa, w której kierujący jest zwrócony przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych – zakaz wejścia na jezdnię.

 

  1. Podniesienie ręki do góry przez osobę kierującą ruchem oznacza mającą nastąpić zmianę dotychczas dawanego sygnału. Dla uczestników ruchu , dla których ruch był zamknięty, oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał oznaczający zezwolenie na wjazd lub wejście, a dla uczestników ruchu, dla których ruch był otwarty, oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał zakazujący wjazdu lub wejścia.

 

  1. Ręka osoby kierującej ruchem wyciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy zbliżających się pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem.

 

Dodatkowo osoba taka może wskazywać dozwolony kierunek jazdy.

              Osoba kierująca ruchem może także zatrzymywać pojazd do kontroli drogowej. Wskazuje ona jednocześnie miejsce zatrzymania pojazdu. Kierujący jest zobowiązany do zatrzymania się w tym miejscu nawet jeżeli przepisy tego zabraniają.

              Sygnał oznaczający nakaz zatrzymania pojazdu dawany jest :

-          w warunkach dostatecznej widoczności – tarczą do zatrzymywania pojazdów.

-          umundurowany policjant, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, żołnierz Żandarmerii Wojskowej i żołnierz wojskowych organów porządkowych mogą w warunkach dostatecznej widoczności dawać sygnał do zatrzymania pojazdu samą ręką.

-          w warunkach niedostatecznej widoczności – tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub ze światłem czerwonym albo latarką ze …światłem czerwonym.

  Uwaga: W przypadku podania przez kontrolującego sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem jest obowiązany:

    • zatrzymać pojazd,
    • trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu.

 

Sygnał dźwiękowy dawany przez osobę kierującą ruchem lub uprawnioną do jego kontroli jest sygnałem ostrzegającym uczestników ruchu lub zwracającym uwagę na inne sygnały albo polecenia.

             

              Jadący pojazdem samochodowym lub poruszający się statkiem powietrznym policjant, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego lub żołnierz Żandarmerii Wojskowej może, w zakresie swoich ustawowych uprawnień, dawać kierującemu po...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin