Wlaczanie sie do ruchu konspek.doc

(81 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

 

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

1.                  Prowadzący: Jacek Gnidziński

2.                  Forma kształcenia: Kurs

3.                  Typ zajęć: Zajęcia teoretyczne

4.                  Przedmiot nauczania: Prawo o ruchu drogowym

5.                  Temat zajęć:

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU

OPUSZCZANIE MIEJSCA POSTOJU PO PARKOWANIU

 

6. Cele:

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie zasad wykonywania manewru włączania się do ruchu,

·         poznanie związku znajomości i przestrzegania przepisów ruchu z bezpieczeństwem na drogach,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością podstawowych pojęć i definicji a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością znaków drogowych ostrzegawczych a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie związku pomiędzy poznawanymi zasadami ruchu drogowego a ich praktycznym zastosowaniem w ruchu drogowym,

·         poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         poszerzenie wiedzy na temat znaków drogowych.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie odpowiedzialnej postawy słuchacza kursu przepisów  ruchu drogowego,

·         kształcenie świadomości, że każdy uczestnik ruchu drogowego ma wpływ na bezpieczeństwo,

·         kształcenie zrozumienia zależności pomiędzy stanem kompetencji kierującego, a poziomem bezpieczeństwa,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształcenia postawy poszanowania dla przepisów ruchu drogowego,

·         wdrożenie do kulturalnego zachowania się na drodze,

·         kształtowanie nawyku używania właściwych pojęć dotyczących ruchu drogowego,

·         wyrabianie postawy uczestnika ruchu przestrzegającego prawo ,

·         kształcenie postawy kierującego świadomego swego wkładu w bezpieczeństwo na drodze,

 

7. METODY KSZTAŁCENIA:

 

·         wykład,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         pogadanka,

·         opis,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

8. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „Prawo o ruchu drogowym”,

·         odtwarzacz DVD,

·         TV,

·         komputer,

·         rzutnik multimedialny,

·         „Znaki drogowe”: plansza nr 1 –17,

·         „Sytuacje drogowe”: plansza nr 3 „Włączanie się do ruchu”,

·         plansza „Martwe pola obserwacji”,

·         Film: „Podstawowe pojęcia i definicje”

 

9. Miejsce zajęć: Sala wykładowa

 

10. Czas zajęć : 1 godz. lekcyjna - 45 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności

·         wpisanie tematu do dziennika

·         inne sprawy organizacyjne

 

POWTÓRZENIE I SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI Z POPRZEDNICH ZAJĘĆ I NAWIĄZANIE DO AKTUALNEGO TEMATU

 

Sprawdzamy znajomość pojęć omawianych na poprzednich zajęciach.

Zdajemy następujące pytania:

 

·         Na czym polega manewr omijania, wymijania i wyprzedzania?

-          omijanie –przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody

-          wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku

-          wyprzedzanie- przejeżdżanie (przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku

 

·         Na czym polega szczególna ostrożność?

-          szczególna ostrożność – ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU – DEFINICA

 

Art. 17. 1.

 

Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:

1.      na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi nie będącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;

2.      na drogę z pola lub na drogę publiczną ze strefy zamieszkania;

3.      na jezdnię z pobocza, z chodnika lub pas ruchu dla pojazdów powolnych;

3a. na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla 

      rowerzystów;

4.      pojazdem szynowym – na drogę z zajezdni lub na jezdnie z pętli

 

Przepisy rozróżniają dwie sytuacje, w których następuje włączanie się do ruchu.

 

Pierwsza to taka, gdy kierujący rozpoczyna jazdę po postoju lub zatrzymaniu się, które nie wynikało z warunków ani przepisów ruchu, lecz z naszej woli. Tak więc po zatrzymaniu się na jezdni, w celu realizacji potrzeb kierującego lub pasażerów pojazdu albo z powodów technicznych, nawet jeżeli nie zmieniamy pasa ruchu - włączamy się do ruchu.

 

Druga sytuacja, w której kierujący włącza się do ruchu to taka, w której następuje:

·         wjazd na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego (parking, stacja paliwowa, posesja),

·         wjazd z drogi, która nie jest drogą publiczną na drogę publiczną (droga wewnętrzna) oraz z drogi gruntowej na drogę twardą (w tym miejscu należy przypomnieć definicję drogi twardej)

·         wjazd z pola na drogę,

Przepisy te dotyczą sytuacji, gdy pojazd wjeżdża na drogę lub jezdnię w celu kontynuowania jazdy, lecz również wtedy, gdy ją tylko przecina. W tej sytuacji nie stosuje się przepisów o pierwszeństwie lecz o włączaniu się do ruchu.

·         wjazd na jezdnię z pobocza, z chodnika lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych oraz z drogi dla rowerów ( z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów – dotyczy rowerzystów),

·         wjazd na drogę ze strefy zamieszkania; Jest to sytuacja, która stwarza zagrożenie w ruchu głównie z powodu zachowania się osób wyjeżdżających ze strefy zamieszkania. Kierujący, którzy zdobyli uprawnienia do kierowania kilka i więcej lat temu i którzy uważają się za dobrych kierowców, często po prostu nie wiedzą, że wyjeżdżając ze strefy zamieszkania są włączającymi się do ruchu i próbują wyegzekwować nienależne im prawo pierwszeństwa przejazdu. Wymaga to od innych kierujących oczywiście szczególnej uwagi ale również zastosowania wobec tych osób zasady „bardzo” ograniczonego zaufania. Czasami też kierujący po prostu nie zwracają uwagi na znak D-41. Takie sytuacje są dość częste na dużych osiedlach, gdzie ulice w obrębie strefy zamieszkania są szerokie i nie różnią się parametrami technicznymi od sąsiednich ulic (poza strefą zamieszkania).

·         tramwaj wjeżdżający na drogę z zajezdni lub pętli jest włączającym się do ruchu.

 

Nie jest włączającym się do ruchu pojazd, który zatrzymał się przed skrzyżowaniem w celu ustąpienia pierwszeństwa lub przed sygnalizatorem nadającym sygnał czerwony lub żółty, przed przejazdem kolejowym w związku z nadawanym przez sygnalizator sygnałem czerwonym, opuszczonymi zaporami lub półzaporami, przejściem dla pieszych w celu umożliwienia pieszym przejścia przez jezdnię i w innych sytuacjach wynikających z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

 

W tym momencie możemy poprosić uczestników szkolenia o podanie przykładów sytuacji, w których kierujący nie jest włączającym się do ruchu oraz sytuacji, w których włączanie się do ruchu ma miejsce.

 

 

 

 

 

ZASADY WŁĄCZANIA SIĘ DO RUCHU

 

Art. 17.2.

 

Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować  szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

 

Wszystkie manewry wykonujemy według żeglarskiej zasady, która mówi, że każdy manewr należy wykonać:

 

·         bezpiecznie

·         skutecznie

·         poprawnie technicznie

·         elegancko

 

Ważna jest kolejność wypełniania tych dyspozycji

 

              Obowiązek zachowania szczególniej ostrożności przez włączającego się do ruchu polega na konieczności oceny aktualnej sytuacji na drodze. Decyzja o włączaniu się do ruchu zależy od kierującego i on ją podejmuje po przeanalizowaniu sytuacji. Kierujący musi więc zaczekać do momentu, kiedy będzie mógł bezpiecznie ruszyć. Przed rozpoczęciem manewru włączania się do ruchu kierujący musi rozejrzeć się i upewnić, że włączeniem do ruchu nie spowoduje zagrożenie w ruchu.

 

Jeżeli w trakcie włączania następuje zmiana kierunku lub pasa ruchu należy włączyć kierunkowskaz odpowiednio wcześnie, żeby uprzedzić innych o zamiarze wykonania skrętu lub zamierzonej zmianie pasa ruchu. Pamiętać trzeba o sprawdzeniu „martwych pól”, obserwacji wokół pojazdu.

 

Włączający się do ruchu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Mówiąc innym, mamy na myśli wszystkich kierujących a także pieszych.

 

              W związku z bardzo intensywnym ruchem drogowym włączanie się do ruchu może być manewrem niebezpiecznym. Wymaga od kierującego pojazdem włączającym się do ruchu wielkiej rozwagi a do pozostałych uczestników ruchu uwagi i właściwej oceny sytuacji.  Ogromne znaczenie ma życzliwość wobec innych kierujących. Czasem wielkie znaczenie ma odpowiedni gest, pozwalający na włączenie się do ruchu lub odpowiednie ustawienie pojazdu, umożliwiające innym włączenie się do ruchu. Wykonując takie gesty należy jednak pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa i odpowiedzialności za takie zachowanie. Niedopuszczalne jest jednak zachowanie niektórych kierujących, którzy jadąc często z prędkością większą niż dopuszczalna, bezkompromisowo egzekwują swoje prawo pierwszeństwa używając sygnałów dźwiękowych. Oczywiście kodeks drogowy nie nakłada obowiązku ułatwienia włączenia się do ruchu innym kierującym, lecz zdjęcie nogi z gazu czasami bardzo to włączenie ułatwi.

 

 

ZACHOWANIE KIERUJĄCEGO WOBEC WŁĄCZAJĄCEGO SIĘ DO RUCHU AUTOBUSU

 

Art. 18.1.

 

Kierujący pojazdem zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się , aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

 

Art. 18.2.

 

Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Przepisy dają kierującym autobusami szczególne uprawnienia podczas włączania się do ruchu. Uprawnienia te autobusy mają na obszarze zabudowanym i to w określonych sytuacjach.

Tak więc na obszarze zabudowanym, gdy kierujący zbliża się do oznaczonego przystanku autobusowego jest zobowiązany do zmniejszenia prędkości i zatrzymania się, jeżeli autobus sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię. Takie zachowanie jest obowiązkowe jedynie na obszarze zabudowanym.

Autobus jednak może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Korzysta więc ze swoich szczególnych uprawnień po spełnieniu warunku upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Oznacza to, że kierujący autobusem musi oceniać odległość nadjeżdżającego pojazdu i nie może wymuszać pierwszeństwa na pojazdach, które musiałyby gwałtownie hamować.

 

W praktyce, na jezdniach wielopasowych, kierujący widząc stojący na przystanku autobus, najczęściej zmienia pas na sąsiedni, żeby umożliwić autobusowi włączenie się do ruchu. Unika w ten sposób zmniejszania prędkości i zatrzymywania się. Zwróćmy uwagę, że obowiązek umożliwienia kierującemu autobusem występuje tylko wtedy, gdy sygnalizuje on kierunkowskazem zamiar wjechania z zatoki na jezdnię lub zamiar zmiany pasa ruchu. Jednocześnie pamiętajmy też, że zmniejszenie prędkości i zatrzymanie się jest obowiązkiem kierujących a nie tylko objawem kultury komunikacyjnej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin