1
Kierujący samochodem osobowym, w czasie znoszenia tyłu pojazdu w prawo, powinien przednie koła:
A
-
pozostawić w dotychczasowym położeniu
B
C
2
Przy ruszaniu pod górę, zbyt późne zwolnienie pedału sprzęgła w stosunku do zwolnienia hamulca może spowodować:
stoczenie się pojazdu,
unieruchomienie silnika,
gwałtowne ruszenie pojazdu do przodu.
3
Przy ruszaniu na oblodzonej drodze zaleca się:
znacznie zwiększyć obroty silnika,
włączyć drugi bieg.
4
Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej jezdni o nawierzchni bitumicznej, jadącego z prędkością 50 km/h, mieści się w przedziale:
5 - 15 m,
20 - 30 m,
40 - 50 m.
5
Jeżeli zachodzi konieczność nagłego zatrzymania samochodu osobowego, to należy:
natychmiast wcisnąć pedał hamulca roboczego,
najpierw wcisnąć pedał sprzęgła, a następnie rozpocząć hamowanie pulsacyjne,
wyłączyć silnik.
6
Kierujący samochodem osobowym, jadąc drogą pokrytą śniegiem lub lodem, może spodziewać się, że
pojazd nie będzie reagował na ruchy kierownicą,
gwałtowne hamowanie nie spowoduje poślizgu,
gwałtowne zwiększenie obrotów silnika nie spowoduje poślizgu.
7
W tej sytuacji zaleca się, aby kierujący pojazdem, zamierzając skręcić w prawo:
zmienił jak najszybciej pas 2 na 1, bez istotnej zmiany prędkości,
zmienił pas 2 na 1 tuż przed rozwidleniem drogi,
zwiększyć prędkość do odpowiedniej dla skrętu po zmianie pasa 2 na 1.
8
W tej sytuacji, kierujący samochodem osobowym powinien:
zatrzymać się tuż za znakiem, oczekując na możliwość wjazdu na pas 2,
wykorzystać odcinek pasa 1 do zmiany pasa na 2,
dojechać do końca pasa 1 i oczekiwać na możliwość wjazdu na pas 2
9
Na prostym odcinku drogi wielopasowej zaleca się jechać:
jak najdłużej lewym skrajnym pasem ruchu,
ciągle zmieniając pasy ruchu (slalomem), jeżeli istnieje tylko taka możliwość,
zmieniając pasy ruchu tylko w razie konieczności ominięcia lub wyprzedzenia innych uczestników ruchu
10
Większą skuteczność hamowania można uzyskać przez
hamowanie na granicy pierwszych objawów poślizgu kół
11
Wyjazd samochodem osobowym z grząskiego śniegu można ułatwić sobie przez
kilkakrotne, przemienne cofanie i jazdę do przodu
ruszanie na dużych obrotach silnika
podwyższenie ciśnienia powietrza w oponach
12
Ekonomiczna jazda samochodem osobowym to:
unikanie gwałtownych przyspieszeń i hamowań
utrzymywanie za wszelką cenę stałej prędkości przy jeździe pod górę
jazda na możliwie najwyższym biegu bez względu na przeciążania silnika
13
W czasie jazdy na niebezpiecznym zakręcie w lewo ze zbyt dużą prędkością, kierujący samochodem osobowym może spodziewać się:
znoszenia pojazdu do osi jezdni
znoszenia tyłu pojazdu w prawo
michuczy