metodologia ciok 6.doc

(22 KB) Pobierz

Zbieranie danych

METODY ZBIERANIA DANYCH:

- techniki obserwacyjne

- badania sondażowe

- wtórna analiza danych

- badania jakościowe

Badania sondażowe:

- ankieta (brak tego!!!! – spóźniłam się)

- wywiad osobisty

- wywiad telefoniczny

·         wywiad osobisty:

              Zalety:

¾    elastyczność

¾    kontrolowanie sytuacji, w której prowadzony jest wywiad

¾    wyższy odsetek odpowiedzi

¾    zbieranie dodatkowych odpowiedzi

Wady:

¾    Wyższe koszty (szkolenie ankieterów i ich zarobki)

¾    Brak aminowości

¾    Stronniczość osoby robiącej ankietę

 

Zasady prowadzenia wywiadu:

Krok I Nakłonienie respondenta do wywiadu

1.     Respondent musi czuć, że jego kontakt z osobą prowadzącą wywiad będzie przyjemny i satysfakcjonujący.

2.     Respondent musi postrzegać badanie jako warte wysiłku z jego strony

3.     Należy przezwyciężyć przeszkody w prowadzeniu badania.

Jak to zrobić…?

1.     Powiedz respondentowi, kim jesteś i kogo reprezentujesz

2.     Powiedz respondentowi co robisz w sposób wzbudzający jego zainteresowanie.

3.     Powiedz respondentowi w jaki sposób został wybrany.

4.     Dostosuj swoje postępowanie do sytuacji

5.     Wytwórz atmosferę zaufania i zrozumienia pomiędzy tobą i respondentem

Krok II Prowadzenie wywiadu

1.     Można się posługiwać kwestionariuszem.

2.     Wywiad prowadzony w przyjemnej atmosferze (unikać wrażenia, że to egzamin)

3.     Pytania zadawać dokładnie

4.     Pytania zadawać powoli

5.     Pytania powinny być w takiej kolejności jak w kwestionariuszu

6.     Należy zadać wszystkie pytania z kwestionariusza

7.     Źle zrozumiane pytania powtórzyć

 

·         Wywiad telefoniczny

Zalety:

¾    Przeciętne koszty

¾    Pozwala szybko dotrzeć do dużej liczby respondentów

¾    Może dotrzeć do osób niechętnie udzielających wywiadów

Wady:

¾    Możliwość odmowy odpowiedzi na drażliwe pytania

¾    Przerwanie wywiadu

¾    Mniej informacji

 

·         Wtórna analiza danych

Zalety:

¾    Dane są dostępne

¾    Obejmują duży okres czasu

¾    Obejmują duży obszar

¾    Zaleta metodologiczna ( znając metodę robienia badań, można zrobić swoje i porównać)

¾    Natury ekonomicznej – zbieranie danych pierwotnych droższe

Wady:

¾    Różny stopień generalizacji danych ( różne jednostki administracyjne)

¾    Brak informacji o jednostkach, gdy jest ich mniej niż 3 w powiecie

¾    Dostępność danych – kupno

¾    Nieznajomość metodologii zbierania danych

OBSERWACJA UCZESTNICZĄCA – badacz staje się członkiem badanej grupy ( np. zamieszkuje z grupą i bada) może być jawna – gdy przedstawia się grupie i informuje o tym, że robi badania, niejawna – nikt nie wie kim on jest, nie ujawnia się)

 

ETYKA BADAŃ:

Związane z:

·         Wykorzystaniem wiedzy

Zbyt łatwo zapominamy, iż to właśnie my naukowcy powinniśmy ostrzegać przed rezultatami naszych osiągnięć, zadając pytanie czy wszystko co odkrywamy będzie ok. ;P”

 

Przykłady niewłaściwego wykorzystania:

- regionalizacja geograficzna – wpływy i panowanie

- Christaller – rangi ośrodka – wystarczy opanować tylko centralne ośrodki, aby zniszczyć obronę (Niemcy)

- geografia wojny – (Wietnam – które tamy należy zniszczyć, aby zatopić wioski)

- Klub Rzymski – przesadzają

- dziura ozonowa – bitwa z firmami

- efekt cieplarniany – interes na tym można zrobić

 

·         Tworzeniem wiedzy

Tu wiele różnych problemów

- nierzetelność w nauce – są to występki przeciwko etyce w nauce polegające na zmyślaniu, fałszowaniu lub plagiaryzmie w aplikowaniu o fundusze oraz w prowadzeniu i recenzowaniu badań naukowych lub też w prezentowaniu ich wyników

- zmyślanie – polega na preparowaniu, rejestrowaniu i publikowaniu wyników nieuzyskanych

- fałszowanie – polega na manipulacji materiałem badawczym, wyposażeniem, lub metodą oraz na zmienianiu lub pomijaniu danych doświadczalnych w ten sposób, że wyniki badan nie zostają dokładnie przedstawione

- plagiaryzm – polega na przywłaszczeniu idei, metod lub określeń innej osoby bez właściwego odniesienia, włączając w to nieautoryzowane wykorzystanie informacji uzyskanych w trakcie poufnego recenzowania wniosków i rękopisów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin