Zbieranie danych
METODY ZBIERANIA DANYCH:
- techniki obserwacyjne
- badania sondażowe
- wtórna analiza danych
- badania jakościowe
Badania sondażowe:
- ankieta (brak tego!!!! – spóźniłam się)
- wywiad osobisty
- wywiad telefoniczny
· wywiad osobisty:
Zalety:
¾ elastyczność
¾ kontrolowanie sytuacji, w której prowadzony jest wywiad
¾ wyższy odsetek odpowiedzi
¾ zbieranie dodatkowych odpowiedzi
Wady:
¾ Wyższe koszty (szkolenie ankieterów i ich zarobki)
¾ Brak aminowości
¾ Stronniczość osoby robiącej ankietę
Zasady prowadzenia wywiadu:
Krok I Nakłonienie respondenta do wywiadu
1. Respondent musi czuć, że jego kontakt z osobą prowadzącą wywiad będzie przyjemny i satysfakcjonujący.
2. Respondent musi postrzegać badanie jako warte wysiłku z jego strony
3. Należy przezwyciężyć przeszkody w prowadzeniu badania.
Jak to zrobić…?
1. Powiedz respondentowi, kim jesteś i kogo reprezentujesz
2. Powiedz respondentowi co robisz w sposób wzbudzający jego zainteresowanie.
3. Powiedz respondentowi w jaki sposób został wybrany.
4. Dostosuj swoje postępowanie do sytuacji
5. Wytwórz atmosferę zaufania i zrozumienia pomiędzy tobą i respondentem
Krok II Prowadzenie wywiadu
1. Można się posługiwać kwestionariuszem.
2. Wywiad prowadzony w przyjemnej atmosferze (unikać wrażenia, że to egzamin)
3. Pytania zadawać dokładnie
4. Pytania zadawać powoli
5. Pytania powinny być w takiej kolejności jak w kwestionariuszu
6. Należy zadać wszystkie pytania z kwestionariusza
7. Źle zrozumiane pytania powtórzyć
· Wywiad telefoniczny
¾ Przeciętne koszty
¾ Pozwala szybko dotrzeć do dużej liczby respondentów
¾ Może dotrzeć do osób niechętnie udzielających wywiadów
¾ Możliwość odmowy odpowiedzi na drażliwe pytania
¾ Przerwanie wywiadu
¾ Mniej informacji
· Wtórna analiza danych
¾ Dane są dostępne
¾ Obejmują duży okres czasu
¾ Obejmują duży obszar
¾ Zaleta metodologiczna ( znając metodę robienia badań, można zrobić swoje i porównać)
¾ Natury ekonomicznej – zbieranie danych pierwotnych droższe
¾ Różny stopień generalizacji danych ( różne jednostki administracyjne)
¾ Brak informacji o jednostkach, gdy jest ich mniej niż 3 w powiecie
¾ Dostępność danych – kupno
¾ Nieznajomość metodologii zbierania danych
OBSERWACJA UCZESTNICZĄCA – badacz staje się członkiem badanej grupy ( np. zamieszkuje z grupą i bada) może być jawna – gdy przedstawia się grupie i informuje o tym, że robi badania, niejawna – nikt nie wie kim on jest, nie ujawnia się)
ETYKA BADAŃ:
Związane z:
· Wykorzystaniem wiedzy
„Zbyt łatwo zapominamy, iż to właśnie my naukowcy powinniśmy ostrzegać przed rezultatami naszych osiągnięć, zadając pytanie czy wszystko co odkrywamy będzie ok. ;P”
Przykłady niewłaściwego wykorzystania:
- regionalizacja geograficzna – wpływy i panowanie
- Christaller – rangi ośrodka – wystarczy opanować tylko centralne ośrodki, aby zniszczyć obronę (Niemcy)
- geografia wojny – (Wietnam – które tamy należy zniszczyć, aby zatopić wioski)
- Klub Rzymski – przesadzają
- dziura ozonowa – bitwa z firmami
- efekt cieplarniany – interes na tym można zrobić
· Tworzeniem wiedzy
Tu wiele różnych problemów
- nierzetelność w nauce – są to występki przeciwko etyce w nauce polegające na zmyślaniu, fałszowaniu lub plagiaryzmie w aplikowaniu o fundusze oraz w prowadzeniu i recenzowaniu badań naukowych lub też w prezentowaniu ich wyników
- zmyślanie – polega na preparowaniu, rejestrowaniu i publikowaniu wyników nieuzyskanych
- fałszowanie – polega na manipulacji materiałem badawczym, wyposażeniem, lub metodą oraz na zmienianiu lub pomijaniu danych doświadczalnych w ten sposób, że wyniki badan nie zostają dokładnie przedstawione
- plagiaryzm – polega na przywłaszczeniu idei, metod lub określeń innej osoby bez właściwego odniesienia, włączając w to nieautoryzowane wykorzystanie informacji uzyskanych w trakcie poufnego recenzowania wniosków i rękopisów.
Expedyt