Nowotestamentalny obraz celników na tle systemu finansowego Judei.pdf
(
272 KB
)
Pobierz
klinkowski.indd
Nowotestamentalny obraz celników
57
PERSPEC
T
IVA
Legnickie Studia
Teologiczno-Historyczne
Rok VI 2007 Nr 2 (11)
Ks. Jan Klinkowski
NOWOTESTAMENTALNY OBRAZ CELNIKÓW
NA TLE SYSTEMU FINANSOWEGO JUDEI
I IMPERIUM RZYMSKIEGO
1. R
ZYMSKI
SYSTEM
PODATKOWY
Rzymski system podatkowy można byłoby najogólniej podzielić
na: podatki bezpośrednie, podatki pośrednie i świadczenia rzeczowe.
W ramach podatków bezpośrednich można wyróżnić dwa rodzaje zo-
bowiązań:
tributum soli
oraz
tributum capitis
, czyli właściwie podatek
od gruntów i podatek od osób.
Tributum soli
był podatkiem gruntowym płaconym na całym ob-
szarze terytoriów pozaitalskich
1
; podlegały mu też kolonie leżące poza
Italią, chyba że uzyskały
ius Italicum
, łączące prawnie ich terytorium z
ziemią italską. W zależności od miejsca, podatek ten mógł opierać się
na wartości produkcji rolnej, wartości rzeczywistej gruntu lub wartości
całego majątku ziemskiego włącznie z narzędziami, zwierzętami, za-
budowaniami gospodarczymi, środkami transportu, spichrzami, czyli
instrumentum fundi
2
. Podatek uwzględniał zatem jakość gruntów (bar-
dziej lub mniej nawodnione w wypadku Egiptu, położone w rejonie
1
Obywatele rzymscy zostali zwolnieni od tego podatku w 167 r. przed Chr. Por. M.
C
ARY
, H. H. S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 1. Warszawa 2001 s. 357.
2
Por. M. S
ARTRE
.
Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we
wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów
(31 r. p.n.e.-235 r. n.e.)
. Wrocław 1997 s. 89.
†
58
K
S
. J
AN
K
LINKOWSKI
górskim bądź nizinnym w wypadku Syrii) i sposoby ich wykorzysta-
nia (grunty pod uprawę zbóż, pastwiska, plantacje oliwek)
3
. Podatek
gruntowy musieli płacić wszyscy mieszkańcy prowincji, nie wyłącza-
jąc obywateli rzymskich i
liberae civitates
, wyjątek stanowiła nielicz-
na kategoria miast, którym przyznano
ius Italicum
, czyli zwolnienie
od podatku, tak jak w Italii
4
.
W większości prowincji podatek gruntowy wynosił stałą kwotę w
srebrze (
stipendium
)
5
, odpowiadającą wartości określonej części prze-
ciętnego zbioru. Natomist na Sycylii i Sardynii oraz w prowincjach
azjatyckich zachowano zwyczaj pobierania dziesiątej części faktycz-
nego zbioru w danym roku. Na Sycylii i Sardynii dziesięcinę uiszcza-
no w ziarnie, w Azji zaś płacono ją w pieniądzach
6
.
Tributum capitis
był podatkiem osobistym, obliczanym na osobę.
Obejmował on jednak także osoby zależne, a więc wszystkie kobiety
i niewolników w wieku podatkowym. Deklaracja podatkowa obejmo-
wała również ewentualnych lokatorów, wierzytelności, klejnoty, kosz-
towne szaty, co sugeruje, że podatek
tributum capitis
dotyczył całości
dóbr innych niż ziemskie jednej rodziny uznawanej za jednostkę po-
datkową
7
.
Podatkiem wywodzącym się z tradycji greckiej, ściąganym oka-
zyjnie, było złoto wieńcowe (
aurorum coronarium
). W naturalny spo-
sób podatek płacono dla cesarza z okazji objęcia władzy, ale mógł być
ogłoszony również z innej ważnej przyczyny.
Wśród podatków pośrednich należy wyróżnić,
portoria
, czyli
opłaty celne naliczane od wartości towarów, lecz ich stawka waha-
ła się w zależności od miejsca między 1-5%, ale przeważnie było to
2,5% (
Quadagesima portuum Asiae
,
Quadragesima Bithyniae
)
8
. Zna-
ne były również cła zaporowe dochodzące nawet do 25%, pobierane
między innymi w portach Morza Czerwonego bądź przy wjeździe od
strony Syrii.
Portoria
były pobierane nie tylko w granicach cesarstwa,
ale też w ich obrębie i dotyczyły towarów wwożonych i wywożonych.
3
Por. S
ARTRE
.
Wschód rzymski.
s
.
91.
4
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 2. s. 53.
5
Wydaje się, że August ten podatek starał się wycofać na rzecz
tributum soli
i
tribu-
tum capitis
. Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 2. s. 53.
6
Tamże
. T. 1. s. 339.
7
Por. S
ARTRE
.
Wschód rzymski.
s. 90.
8
W Hiszpanii stawka wynosiła 2%, w prowincji Azji i Galii 2,5 %, a na Sycylii 5%.
Nowotestamentalny obraz celników
59
Niektóre towary posiadały jeszcze dodatkowe dopłaty i zdarzało się,
że ostateczna stawka mogła sięgnąć 70% właściwego
portorium
9
.
Vicesima quinta venalium manciporum
była opłatą w wysokości
1/25 (4%) nakładaną na każdy akt sprzedaży niewolników, a z ko-
lei opłatę 1% nakładano na każdy akt kupna
10
. W tym miejscu warto
przypomnieć prawo
lex Poetelia
z 326 lub 313 r przed Chr., które
zakazywało brania pożyczek pod zastaw osoby pożyczającej, a więc
ukróciło proceder popadania za długi w niewolę
11
.
Vicesima libertatis
polegała na pobieraniu kwoty odpowiadającej
1/20 (5%) wartości wyzwolonego niewolnika
12
. Dochodziły do tego
jeszcze, w zależności od miejsca, podatki płacone przez rzemieślni-
ków (
cheironaxiai
), opłaty targowe oraz, zwłaszcza w Egipcie, opłaty
koncesyjne w ramach różnych monopoli (rybołówstwo, browarnic-
two, tkactwo)
13
. Płacono również za koncesje na eksploatację kopalń
i kamieniołomów
14
. Funkcjonował jeszcze podatek
scriptura
, który
obejmował prawo wypasu żywego inwentarza na gruntach publicz-
nych. Jedynie obywatele rzymscy płacili
vicesima hereditatium
, czyli
podatek od spadków w wysokości 1/20 (5%) ich wartości. Podatek
ten stał się powszechnym w 212 r. po Chr., kiedy wszyscy mieszkańcy
cesarstwa uzyskali obywatelstwo rzymskie. Istniały zwolnienia po-
datkowe, otrzymywali je spadkobiercy w linii prostej oraz następcy
dziedziczący skromne mienie
15
.
W czasach republiki podatki oddawano w dzierżawę związkom pu-
blikanów. W czasach cesarstwa odchodzono od tej praktyki i tam,
gdzie były miasta, bądź zorganizowane wspólnoty lokalne powie-
rzano im ściąganie na swoim terytorium podatków i odprowadzanie
należnego trybutu dla cesarstwa. Podatki pośrednie w I w. po Chr. na-
dal były dzierżawione przez publikanów, chociaż kontrolę nad ich
działalnością posiadali prokuratorzy.
9
Por. S
ARTRE
.
Wschód rzymski.
s. 92.
10
Identyczny podatek w wysokości 1% mamy zapisany na steli z licytacji 415/416 r.
w Grecji. Por. L. S
CHUMACHER
.
Niewolnictwo antyczne
. Poznań 2005 s. 48 n.
11
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 1. s. 159.
12
Podatek ten był pobierany od 357 r. przed Chr. Por. S
CHUMACHER
.
Niewolnictwo
antyczne
. s. 76. Potwierdza to również inskrypcja fundacyjna.
Tamże
. s.78. Wspomina
o tym podatku testament Gajusza Longiniusza Kastora z 18 X 189 r. po Chr.
Tamże
.
s. 279.
13
Por. B. B
RAVO
, E. W
IPSZYCKA
.
Historia starożytnych Greków
. T. III. Warszawa 1992
s. 180.
14
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 1. s. 339.
15
Por. S
ARTRE
.
Wschód rzymski.
s. 93.
60
K
S
. J
AN
K
LINKOWSKI
Publikanie organizowali się w spółki. Zebrawszy potrzebny kapi-
tał, na który składały się drobne wpłaty, czyli udziały (
partes
) wspól-
ników (
socii
), występowali z ofertą dzierżawy podatku, a w wypadku
wygrania przetargu, zawierali z cenzorami kontrakt, który w imieniu
spółki podpisywał przewodniczący zarządu (
manceps
), a sygnowało
kilku poręczycieli (
praedes
). Ściąganiem podatków zajmowali się nie-
wolnicy lub wyzwoleńcy pod nadzorem wyznaczonego szefa (
magi-
ster
)
16
. Spółki te często dopuszczały się nadużyć, a ewentualne ryzyko
inwestycyjne przenosiły na podatnika. Cezar po bitwie pod Farsalos
w 48 r. przed Chr. w prowincji Azji i być może w innych prowincjach
wschodnich, zmniejszył obciążenia podatkowe i przeniósł uprawnie-
nia do poboru podatków z przedsiębiorców rzymskich na administra-
cję municypalną
17
. Od czasów Augusta w prowincjach cesarskich nad-
zór ogólny nad egzekwowaniem należności podatkowych sprawował
prokurator rangi ekwickiej, niemal zupełnie niezależnie od namiest-
nika, a w prowincjach senatorskich funkcję spełniał kwestor. Podatki
pośrednie wydzierżawiano jak dawniej publikanom, ale zwiększono
nad nimi nadzór państwowy
18
.
System finansowyfunkcjonował bardzo dobrze w czasach Augusta
i Tyberiusza. Tyberiusz przez swą oszczędną politykę wydawania pie-
niędzy z kasy państwa pozostawił w budżecie nadwyżkę nad wydatka-
mi. Natomiast cesarz Kaligula roztrwonił w ciągu trzech lat całą nad-
wyżkę i powstała konieczność podniesienia zobowiązań podatkowych.
Wprowadzono podatek od sprzedaży produktów żywnościowych,
opodatkowano tragarzy, a nawet prostytutki. Cesarz Klaudiusz wpro-
wadził sprawniejszą administrację podatkową i zbilansował dochody
i wydatki państwa i w ten sposób można było odejść od opodatko-
wania, które wprowadził Kaligula. Za rządów Nerona skarb państwa
ponownie znalazł się w trudnościach, dlatego zdewaluowano wartość
monet w celu przywrócenia równowagi budżetowej
19
. Uzdrowieniem
finansów państwa zajął się Wespazjan. Podniósł on podatki w prowin-
cjach, zniósł przywileje podatkowe w Grecji, przejął ziemię w Egipcie
wcześniej ofiarowane przyjaciołom Rzymu oraz wprowadził podatek
od toalet, co wypominał mu Tytus
20
.
16
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 1. s. 371.
17
Tamże.
T. 1. s. 543.
18
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 2. s. 53.
19
Tamże.
T. 2. s. 97 n.
20
S
WETONIUSZ
.
Żywoty Cezarów
, VIII, 23.
Nowotestamentalny obraz celników
61
Cesarz Trajan (98-117) wprowadził na stałe praktykę udzielania
właścicielom ziemskim pożyczek z fiskusa cesarskiego, pod warun-
kiem że będą wpłacać do kasy municypiów odsetki od pożyczonych
kwot – zresztą w stosunkowo niskiej wysokości 5% – aby umożli-
wić miastom zebranie funduszy na udzielanie zasiłków na utrzymanie
dzieci w ubogich rodzinach zamieszkałych na ich terytorium. System
ten rozwinął Hadrian, powołując urzędnika zwanego
praefectus ali-
mentorum
, który miał się zajmować rozdziałem i gospodarką subwen-
cjami na ten cel
21
.
2. S
YSTEM
FINANSOWY
W
I
MPERIUM
R
ZYMSKIM
Za czasów republiki wszystkie dochody państwowe były groma-
dzone w
aerarium
i w prowincjonalnych kasach, zwanych
fiscus
. Kwe-
storzy w prowincjach po zbilansowaniu kasy przekazywali nadwyżki
do
aerarium
. Od czasów Augusta
aerarium
było zasilane bardzo czę-
sto z dochodów cesarskich z tak zwanego
patrimonium
. Po konfiska-
tach w Egipcie i w ogóle na Wschodzie
patrimonium
dysponowało
olbrzymimi kwotami zasilanymi dodatkowo majątkami, do których
tytuły własności wygasły (
bona vacantia
) lub nie miały dziedziców
(
bona caduca
) oraz majątkami skazańców (
bona damnatorum
)
22
. W
6 r. po Chr. August utworzył
aerarium militarae
, z którego finanso-
wano system emerytalny dla żołnierzy. W celu zapewnienia stałych
dochodów do tego funduszu wprowadził podatek od sprzedaży pu-
blicznej w wysokości 1% (
centesima rerum venalium
) oraz podatek
spadkowy w wysokości 5% (
vicesima herediatum
)
23
.
W celu przeciwdziałania lichwie w 357 r. dwóch trybunów ustaliło
maksymalną stopę procentową na
unciarum foenus
(8 1/3%), dziesięć
lat później zredukowano ją do połowy, a w 342 r. (
lex Genucia
) wy-
dano zakaz udzielania pożyczek na procent (przepis szybko przeszedł
w zapomnienie). W 352 r. powołano „komisję pięciu” (
quinqueviri
mensarii
), która spełniła rolę banku państwowego i okazywała pomoc
dłużnikom znajdującym się w trudnościach, przejmując ich zobowią-
zania pod zastaw hipoteczny
24
. Niniejsze przepisy obowiązywały w
21
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 2. s. 216.
22
Por. A. Z
IÓŁKOWSKI
.
Historia Rzymu
. Poznań 2005 s. 443.
23
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 2. s. 59.
24
Por. C
ARY
, S
CULLARD
.
Dzieje Rzymu
. T. 1. s. 159.
Plik z chomika:
chomiaczok
Inne pliki z tego folderu:
Międzynarodowy_komentarz_do Pisma_Świętego.pdf
(29616 KB)
KUL_-_NT_historia.djvu
(6902 KB)
KUL_-_NT_kultura.djvu
(5937 KB)
KUL_-_NT_geografia.djvu
(5039 KB)
S. Gądecki, Wstęp do Ewangelii synoptycznych.pdf
(1384 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC Liturgiki
Chrześcijaństwo
Chrześcijaństwo(1)
Religia
Wartościowe KSIĄŻKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin