Nowotestamentalny obraz celników na tle systemu finansowego Judei.pdf

(272 KB) Pobierz
klinkowski.indd
Nowotestamentalny obraz celników 57
PERSPEC T IVA
Legnickie Studia
Teologiczno-Historyczne
Rok VI 2007 Nr 2 (11)
Ks. Jan Klinkowski
NOWOTESTAMENTALNY OBRAZ CELNIKÓW
NA TLE SYSTEMU FINANSOWEGO JUDEI
I IMPERIUM RZYMSKIEGO
1. R ZYMSKI SYSTEM PODATKOWY
Rzymski system podatkowy można byłoby najogólniej podzielić
na: podatki bezpośrednie, podatki pośrednie i świadczenia rzeczowe.
W ramach podatków bezpośrednich można wyróżnić dwa rodzaje zo-
bowiązań: tributum soli oraz tributum capitis , czyli właściwie podatek
od gruntów i podatek od osób.
Tributum soli był podatkiem gruntowym płaconym na całym ob-
szarze terytoriów pozaitalskich 1 ; podlegały mu też kolonie leżące poza
Italią, chyba że uzyskały ius Italicum , łączące prawnie ich terytorium z
ziemią italską. W zależności od miejsca, podatek ten mógł opierać się
na wartości produkcji rolnej, wartości rzeczywistej gruntu lub wartości
całego majątku ziemskiego włącznie z narzędziami, zwierzętami, za-
budowaniami gospodarczymi, środkami transportu, spichrzami, czyli
instrumentum fundi 2 . Podatek uwzględniał zatem jakość gruntów (bar-
dziej lub mniej nawodnione w wypadku Egiptu, położone w rejonie
1 Obywatele rzymscy zostali zwolnieni od tego podatku w 167 r. przed Chr. Por. M.
C ARY , H. H. S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 1. Warszawa 2001 s. 357.
2 Por. M. S ARTRE . Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we
wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów
(31 r. p.n.e.-235 r. n.e.) . Wrocław 1997 s. 89.
268679923.004.png
 
58
K S . J AN K LINKOWSKI
górskim bądź nizinnym w wypadku Syrii) i sposoby ich wykorzysta-
nia (grunty pod uprawę zbóż, pastwiska, plantacje oliwek) 3 . Podatek
gruntowy musieli płacić wszyscy mieszkańcy prowincji, nie wyłącza-
jąc obywateli rzymskich i liberae civitates , wyjątek stanowiła nielicz-
na kategoria miast, którym przyznano ius Italicum , czyli zwolnienie
od podatku, tak jak w Italii 4 .
W większości prowincji podatek gruntowy wynosił stałą kwotę w
srebrze ( stipendium ) 5 , odpowiadającą wartości określonej części prze-
ciętnego zbioru. Natomist na Sycylii i Sardynii oraz w prowincjach
azjatyckich zachowano zwyczaj pobierania dziesiątej części faktycz-
nego zbioru w danym roku. Na Sycylii i Sardynii dziesięcinę uiszcza-
no w ziarnie, w Azji zaś płacono ją w pieniądzach 6 .
Tributum capitis był podatkiem osobistym, obliczanym na osobę.
Obejmował on jednak także osoby zależne, a więc wszystkie kobiety
i niewolników w wieku podatkowym. Deklaracja podatkowa obejmo-
wała również ewentualnych lokatorów, wierzytelności, klejnoty, kosz-
towne szaty, co sugeruje, że podatek tributum capitis dotyczył całości
dóbr innych niż ziemskie jednej rodziny uznawanej za jednostkę po-
datkową 7 .
Podatkiem wywodzącym się z tradycji greckiej, ściąganym oka-
zyjnie, było złoto wieńcowe ( aurorum coronarium ). W naturalny spo-
sób podatek płacono dla cesarza z okazji objęcia władzy, ale mógł być
ogłoszony również z innej ważnej przyczyny.
Wśród podatków pośrednich należy wyróżnić, portoria , czyli
opłaty celne naliczane od wartości towarów, lecz ich stawka waha-
ła się w zależności od miejsca między 1-5%, ale przeważnie było to
2,5% ( Quadagesima portuum Asiae , Quadragesima Bithyniae ) 8 . Zna-
ne były również cła zaporowe dochodzące nawet do 25%, pobierane
między innymi w portach Morza Czerwonego bądź przy wjeździe od
strony Syrii. Portoria były pobierane nie tylko w granicach cesarstwa,
ale też w ich obrębie i dotyczyły towarów wwożonych i wywożonych.
3 Por. S ARTRE . Wschód rzymski. s . 91.
4 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 2. s. 53.
5 Wydaje się, że August ten podatek starał się wycofać na rzecz tributum soli i tribu-
tum capitis . Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 2. s. 53.
6 Tamże . T. 1. s. 339.
7 Por. S ARTRE . Wschód rzymski. s. 90.
8 W Hiszpanii stawka wynosiła 2%, w prowincji Azji i Galii 2,5 %, a na Sycylii 5%.
268679923.005.png
 
Nowotestamentalny obraz celników 59
Niektóre towary posiadały jeszcze dodatkowe dopłaty i zdarzało się,
że ostateczna stawka mogła sięgnąć 70% właściwego portorium 9 .
Vicesima quinta venalium manciporum była opłatą w wysokości
1/25 (4%) nakładaną na każdy akt sprzedaży niewolników, a z ko-
lei opłatę 1% nakładano na każdy akt kupna 10 . W tym miejscu warto
przypomnieć prawo lex Poetelia z 326 lub 313 r przed Chr., które
zakazywało brania pożyczek pod zastaw osoby pożyczającej, a więc
ukróciło proceder popadania za długi w niewolę 11 .
Vicesima libertatis polegała na pobieraniu kwoty odpowiadającej
1/20 (5%) wartości wyzwolonego niewolnika 12 . Dochodziły do tego
jeszcze, w zależności od miejsca, podatki płacone przez rzemieślni-
ków ( cheironaxiai ), opłaty targowe oraz, zwłaszcza w Egipcie, opłaty
koncesyjne w ramach różnych monopoli (rybołówstwo, browarnic-
two, tkactwo) 13 . Płacono również za koncesje na eksploatację kopalń
i kamieniołomów 14 . Funkcjonował jeszcze podatek scriptura , który
obejmował prawo wypasu żywego inwentarza na gruntach publicz-
nych. Jedynie obywatele rzymscy płacili vicesima hereditatium , czyli
podatek od spadków w wysokości 1/20 (5%) ich wartości. Podatek
ten stał się powszechnym w 212 r. po Chr., kiedy wszyscy mieszkańcy
cesarstwa uzyskali obywatelstwo rzymskie. Istniały zwolnienia po-
datkowe, otrzymywali je spadkobiercy w linii prostej oraz następcy
dziedziczący skromne mienie 15 .
W czasach republiki podatki oddawano w dzierżawę związkom pu-
blikanów. W czasach cesarstwa odchodzono od tej praktyki i tam,
gdzie były miasta, bądź zorganizowane wspólnoty lokalne powie-
rzano im ściąganie na swoim terytorium podatków i odprowadzanie
należnego trybutu dla cesarstwa. Podatki pośrednie w I w. po Chr. na-
dal były dzierżawione przez publikanów, chociaż kontrolę nad ich
działalnością posiadali prokuratorzy.
9 Por. S ARTRE . Wschód rzymski. s. 92.
10 Identyczny podatek w wysokości 1% mamy zapisany na steli z licytacji 415/416 r.
w Grecji. Por. L. S CHUMACHER . Niewolnictwo antyczne . Poznań 2005 s. 48 n.
11 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 1. s. 159.
12 Podatek ten był pobierany od 357 r. przed Chr. Por. S CHUMACHER . Niewolnictwo
antyczne . s. 76. Potwierdza to również inskrypcja fundacyjna. Tamże . s.78. Wspomina
o tym podatku testament Gajusza Longiniusza Kastora z 18 X 189 r. po Chr. Tamże .
s. 279.
13 Por. B. B RAVO , E. W IPSZYCKA . Historia starożytnych Greków . T. III. Warszawa 1992
s. 180.
14 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 1. s. 339.
15 Por. S ARTRE . Wschód rzymski. s. 93.
268679923.001.png
 
60
K S . J AN K LINKOWSKI
Publikanie organizowali się w spółki. Zebrawszy potrzebny kapi-
tał, na który składały się drobne wpłaty, czyli udziały ( partes ) wspól-
ników ( socii ), występowali z ofertą dzierżawy podatku, a w wypadku
wygrania przetargu, zawierali z cenzorami kontrakt, który w imieniu
spółki podpisywał przewodniczący zarządu ( manceps ), a sygnowało
kilku poręczycieli ( praedes ). Ściąganiem podatków zajmowali się nie-
wolnicy lub wyzwoleńcy pod nadzorem wyznaczonego szefa ( magi-
ster ) 16 . Spółki te często dopuszczały się nadużyć, a ewentualne ryzyko
inwestycyjne przenosiły na podatnika. Cezar po bitwie pod Farsalos
w 48 r. przed Chr. w prowincji Azji i być może w innych prowincjach
wschodnich, zmniejszył obciążenia podatkowe i przeniósł uprawnie-
nia do poboru podatków z przedsiębiorców rzymskich na administra-
cję municypalną 17 . Od czasów Augusta w prowincjach cesarskich nad-
zór ogólny nad egzekwowaniem należności podatkowych sprawował
prokurator rangi ekwickiej, niemal zupełnie niezależnie od namiest-
nika, a w prowincjach senatorskich funkcję spełniał kwestor. Podatki
pośrednie wydzierżawiano jak dawniej publikanom, ale zwiększono
nad nimi nadzór państwowy 18 .
System finansowyfunkcjonował bardzo dobrze w czasach Augusta
i Tyberiusza. Tyberiusz przez swą oszczędną politykę wydawania pie-
niędzy z kasy państwa pozostawił w budżecie nadwyżkę nad wydatka-
mi. Natomiast cesarz Kaligula roztrwonił w ciągu trzech lat całą nad-
wyżkę i powstała konieczność podniesienia zobowiązań podatkowych.
Wprowadzono podatek od sprzedaży produktów żywnościowych,
opodatkowano tragarzy, a nawet prostytutki. Cesarz Klaudiusz wpro-
wadził sprawniejszą administrację podatkową i zbilansował dochody
i wydatki państwa i w ten sposób można było odejść od opodatko-
wania, które wprowadził Kaligula. Za rządów Nerona skarb państwa
ponownie znalazł się w trudnościach, dlatego zdewaluowano wartość
monet w celu przywrócenia równowagi budżetowej 19 . Uzdrowieniem
finansów państwa zajął się Wespazjan. Podniósł on podatki w prowin-
cjach, zniósł przywileje podatkowe w Grecji, przejął ziemię w Egipcie
wcześniej ofiarowane przyjaciołom Rzymu oraz wprowadził podatek
od toalet, co wypominał mu Tytus 20 .
16 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 1. s. 371.
17 Tamże. T. 1. s. 543.
18 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 2. s. 53.
19 Tamże. T. 2. s. 97 n.
20 S WETONIUSZ . Żywoty Cezarów , VIII, 23.
268679923.002.png
 
Nowotestamentalny obraz celników 61
Cesarz Trajan (98-117) wprowadził na stałe praktykę udzielania
właścicielom ziemskim pożyczek z fiskusa cesarskiego, pod warun-
kiem że będą wpłacać do kasy municypiów odsetki od pożyczonych
kwot – zresztą w stosunkowo niskiej wysokości 5% – aby umożli-
wić miastom zebranie funduszy na udzielanie zasiłków na utrzymanie
dzieci w ubogich rodzinach zamieszkałych na ich terytorium. System
ten rozwinął Hadrian, powołując urzędnika zwanego praefectus ali-
mentorum , który miał się zajmować rozdziałem i gospodarką subwen-
cjami na ten cel 21 .
2. S YSTEM FINANSOWY W I MPERIUM R ZYMSKIM
Za czasów republiki wszystkie dochody państwowe były groma-
dzone w aerarium i w prowincjonalnych kasach, zwanych fiscus . Kwe-
storzy w prowincjach po zbilansowaniu kasy przekazywali nadwyżki
do aerarium . Od czasów Augusta aerarium było zasilane bardzo czę-
sto z dochodów cesarskich z tak zwanego patrimonium . Po konfiska-
tach w Egipcie i w ogóle na Wschodzie patrimonium dysponowało
olbrzymimi kwotami zasilanymi dodatkowo majątkami, do których
tytuły własności wygasły ( bona vacantia ) lub nie miały dziedziców
( bona caduca ) oraz majątkami skazańców ( bona damnatorum ) 22 . W
6 r. po Chr. August utworzył aerarium militarae , z którego finanso-
wano system emerytalny dla żołnierzy. W celu zapewnienia stałych
dochodów do tego funduszu wprowadził podatek od sprzedaży pu-
blicznej w wysokości 1% ( centesima rerum venalium ) oraz podatek
spadkowy w wysokości 5% ( vicesima herediatum ) 23 .
W celu przeciwdziałania lichwie w 357 r. dwóch trybunów ustaliło
maksymalną stopę procentową na unciarum foenus (8 1/3%), dziesięć
lat później zredukowano ją do połowy, a w 342 r. ( lex Genucia ) wy-
dano zakaz udzielania pożyczek na procent (przepis szybko przeszedł
w zapomnienie). W 352 r. powołano „komisję pięciu” ( quinqueviri
mensarii ), która spełniła rolę banku państwowego i okazywała pomoc
dłużnikom znajdującym się w trudnościach, przejmując ich zobowią-
zania pod zastaw hipoteczny 24 . Niniejsze przepisy obowiązywały w
21 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 2. s. 216.
22 Por. A. Z IÓŁKOWSKI . Historia Rzymu . Poznań 2005 s. 443.
23 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 2. s. 59.
24 Por. C ARY , S CULLARD . Dzieje Rzymu . T. 1. s. 159.
268679923.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin