smolensk_conference2012_wkb_polski_short.pdf

(4001 KB) Pobierz
ANALIZA ZNISZCZENIA STRUKTURY
RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M
W SMOLE Ĝ SKU 10 KWIETNIA 2010
Konfrencja SmoleĔska
2012
Profesor Wies Ï aw K. Binienda
907853933.032.png
*áyZQH3XQNW\
5H]XOWDW\V\PXODFML]GHU]HQLDOHZ\PVNU]\GáHPVDPRORWX7X0
ZEU]R]Ċ
2SLVQRZHJRPRGHOXPDWHULDáXGU]HZD0DWRSUDFRZDQHJR przez Federal Highway
Administration (FHWA) w USA
6SUDZG]HQLH0DW]DSRPRFą]GHU]HQLDZGU]HZRSRMD]GX)+:$RUD]SU]\XĪ\FLX
eksperymentu Federal Aviation Administration (FAA) samolotu Lockheed
Constellation z 1965 roku.
2SLVPRGHOXPDWHULDáRZHJR-RKQVRQ-Cook dla aluminium opracowanego przez FAA
Rezultaty symulacji i analizy
5H]XOWDW\V\PXODFMLSLRQRZHJRXSDGNXF]ĊĞFLNDGáXEDZSR]\FML
odwróconej
=QLV]F]HQLHNDGáXEDSU]\XSDGNXSLRQRZ\P
=QLV]F]HQLDNDGáXEDSU]\XSDGNXSLRQRZ\PSRHNVSOR]ML
Resultaty analizy krateru od uderzenia samolotu w ziemie
2SLVQRZHJRPRGHOX]DFKRZDQLDVLĊJUXQWX0DWRSUDFRZDQHJRSU]H])+:$
6SUDZG]HQLHPRGHOX0DW]DSRPRFąVWDQGDUGRZ\FKHNVSHU\PHQWyZ)+:$
$QDOL]DJUXQWX]QLV]F]HQLDVWUXNWXU\VDPRORWXRUD]SU]\VSLHV]HĔSRXGHU]HQLX
FDáHJRVDPRORWXZ]LHPLH
.RĔFRZH:QLRVNL
907853933.033.png
Raport MAK nt. Katastrofy Polskiego
Samolotu Tu-154M w Smole Ñ sku
10 kwietnia 2010 roku
Sekcja 3.1.69
6DPRORWXGHU]\áOHZ\PVNU]\GáHPZSLHĔEU]R]\R
ĞUHGQLF\-FPFRVSRZRGRZDáRXFLĊFLH
]HZQĊWU]QHMF]ĊĞFLVNU]\GáDRGáXJRĞFL 4.7 6.5 m i
PRFQ\VNUĊWZOHZR
Uwaga: W oryginalnym Raporcie MAK d Ï ugoƑđ urwanego skrzyd Ï a wymierzono na 4.7m,  a nast ¸ pnie 
  poprawiono na 6.5 metra. Nale Ă LJƉĂŵŝħƚĂđ͕ Ă ĞŝŵĚųƵǏƐnjLJŽĚĐŝŶĞŬƐŬƌnjLJĚųĂ͕ŬƚſƌLJŵŝĂųďLJƐŝħ
  ŽĚĞƌǁĂđ͕ƚLJŵŐƌƵďƐnjLJũĞƐƚƉƌnjĞŬƌſũƐŬƌnjLJĚųĂǁŵŝĞũƐĐƵƉŽƚĞŶĐũĂůŶĞŐŽŬŽŶƚĂŬƚƵnjĚƌnjĞǁĞŵ͘ 
Sekcja 3.1.70
Po 5-VHNXQGDFKVDPRORWSU]HNR]LRáNRZDáL
XGHU]\áZ]LHPLĊFDáNRZLFLHVLĊUR]ELMDMąF
907853933.034.png 907853933.035.png
Ostatnie Sekundy przed Uderzeniem w
Ziemie
Kierunek lotu 
907853933.001.png 907853933.002.png 907853933.003.png
Parametry Materialowe– Sucha Brzoza
Podstawowy  Liniowy  Model Brzozy (Failure ‐ Max strain)  
MODEL
Young’s Modulus (MPa)  
Poisson Ratio  
Shear Modulus (MPa)  
*ĊVWRĞü
PODSTAWOWY
(Kg/m 3 )  
LINIOWY
E L  
E R  
E T  
Ȟ LT  
Ȟ RL  
Ȟ RT  
G TL  
G LR  
G RT  
4x Mocniejszy od
16000  
1600  
1100  
0.451  
0.043  
0.697  
700.4  
762.2  
175.1  
1000  
Brzozy  
Mat143 ‐ Nowy Nieliniowy Model Brzozy (Modyfikowany Hashin) 
MAT143 
mid 
ro 
nplot 
iters 
irate 
hard 
ifail 
ivol 
700 
el 
et 
glt 
glr 
pr 
1.14E+10 
2.43E+08  5.88E+08  8.70E+07 
0.39 
xt 
xc 
yt 
yc 
sxy 
syz 
1.61E+08 
3.59E+07  3.45E+06  3.75E+06  9.90E+06  1.40E+07 
gf1|| 
gf2|| 
ďĨŝƚ 
dmax|| 
gf1p 
gf2p 
dfit 
dmaxp 
223.39999 
838.4 
0.99 
2.1 
7.88 
0.99 
flpar 
flparc 
powpar 
flper 
flperc 
powper 
4.50E‐06 
4.50E‐06 
0.107 
9.62E‐05  9.62E‐05 
0.104 
npar 
cpar 
nper 
cper 
0.5 
400 
0.4 
100 
907853933.004.png 907853933.005.png 907853933.006.png 907853933.007.png 907853933.008.png 907853933.009.png 907853933.010.png 907853933.011.png 907853933.012.png 907853933.013.png 907853933.014.png 907853933.015.png 907853933.016.png 907853933.017.png 907853933.018.png 907853933.019.png 907853933.020.png 907853933.021.png 907853933.022.png 907853933.023.png 907853933.024.png 907853933.025.png 907853933.026.png 907853933.027.png 907853933.028.png 907853933.029.png
 
907853933.030.png 907853933.031.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin