Pytania_i_odpowiedzi_egzaminacyjne_na_patent_starszego_sternika_motorowodnego.pdf

(1650 KB) Pobierz
Microsoft Word - Pytania_i_odpowiedzi_egzaminacyjne_na_patent_starszego_sternika_motorowodnego.doc
Polski ZwiĢzek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
PYTANIA EGZAMINACYJNE NA PATENT
STARSZEGO STERNIKA MOTOROWODNEGO
1
PYTANIA EGZAMINACYJNE
NA PATENT STARSZEGO STERNIKA MOTOROWODNEGO
PRZEPISY PRAWNE OBOWIġZUJġCE MORSKIE STATKI SPORTOWE
Zagadnienia oglne
Lp.
Pytanie
OdpowiedŅ
1. 1.
Kto jest odpowiedzialny na statku za przestrzeganie
przepisw o ruchu Ňeglugowym?
1. Kierownik statku albo jego zastħpca.
2. NaleŇy niezwþocznie ustalię odpowiedzialnego kierownika
statku. Musi on mieę uprawnienia do jego prowadzenia.
2.
Co naleŇy zrobię, jeŇeli przed rozpoczħciem pþywania
nie ustalono, kto jest kierownikiem statku?
2. Co naleŇy rozumieę pod pojħciem áÑdobra praktyka
morskaÑ i jak siħ ona realizuje?
1.
ObowiĢzek przestrzegania przepisw MPDM, zwyczajw
marynarskich w przypadkach rutynowych jak i w
przypadkach szczeglnych.
2.
Do dobrej praktyki morskiej naleŇy rwnieŇ przestrzeganie
na morzu i obszarach brzegowych przepisw, ktre sĢ
opublikowane miħdzy innymi w wydawnictwach Urzħdw
Morskich, Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej i
innych.
3. Gdzie obowiĢzujĢ:
1. áMiħdzynarodowe przepisy o zapobieganiu
zderzeniom na morzuÑ (MPDM)?
2. Przepisy wydane przez Urzħdy Morskie?
1. Na morzach i oceanach i wodach z nimi poþĢczonymi, na
ktre wpþywajĢ statki morskie.
2.
Na polskich drogach wodnych.
1. Kiedy pþynie jednoczeĻnie pod Ňaglami i na silniku
2. Znak w ksztaþcie czarnego stoŇka skierowanego
wierzchoþkiem w dþ.
5. Jakie przepisy regulujĢ ruch statkw na drogach wodnych? Miħdzynarodowe przepisy zapobiegania zderzeniom na morzu;
w skrcie áMPDMÑ.
2.
Jakie dodatkowe oznakowanie musi nosię?
6. Na jakich polskich wodach obowiĢzuje posiadanie patentu
motorowodnego do prowadzenia þodzi motorowej?
Dla jakich þodzi motorowych patent nie obowiĢzuje?
1. Na wszystkich polskich drogach wodnych.
2.
ýodzie sportowe bez wþasnego napħdu albo þodzie
motorowe z silnikiem o mocy do 5 kW.
7. Co siħ rozumie pod pojħciem ámanewr ostatniej chwiliÑ i
jak winien on byę wykonany?
1. Manewr ustĢpienia przez statek majĢcy pierwszeıstwo;
2.
Manewr musi byę wykonany przez statek majĢcy
pierwszeıstwo, gdyŇ sam manewr statku majĢcego
obowiĢzek ustĢpienia juŇ nie wystarcza, aby uniknĢę
zderzenia.
8. Jak brzmi podstawowa zasada (MPDM)
Miħdzynarodowych Przepisw Zapobiegania Zderzeniom
na Morzu?
1. Musi byę zachowane bezpieczeıstwo i przejrzystoĻę ruchu
statkw na drogach i szlakach wodnych;
2.
Nikogo nie wolno uszkodzię, nikomu nie wolno zagraŇaę
albo niepotrzebnie przeszkadzaę lub obciĢŇaę;
3.
NaleŇy przestrzegaę obowiĢzujĢcych przepisw i dobrej
praktyki morskiej.
9. Ile trwa sygnaþ dŅwiħkowy krtki (.)?
Ile trwa sygnaþ dŅwiħkowy dþugi (-)?
1. Okoþo 1 sekundy.
2. Okoþo 4 Î 6 sekund.
10. Kiedy jesteĻmy statkiem wyprzedzajĢcym?
Kiedy zbliŇamy siħ do innego statku z kierunku wiħcej niŇ 22,5
stopnia z tyþu jego trawersu, to znaczy jesteĻmy w takiej pozycji
w stosunku do statku wyprzedzanego, Ňe podczas nocy
widzielibyĻmy tylko Ļwiatþo rufowe tego statku, a nie
ktrekolwiek z jego Ļwiateþ burtowych.
JeŇeli mamy jakĢkolwiek wĢtpliwoĻę co do tego, czy jesteĻmy
statkiem wyprzedzajĢcym, powinniĻmy siħ uznaę za taki statek i
dziaþaę odpowiednio.
11. Jakie czynnoĻci musi podjĢę kierownik statku przed
rozpoczħciem rejsu dla zapewnienia bezpieczeıstwa ludzi
na pokþadzie?
Kierownik statku, na ktrym oprcz czþonkw zaþogi mogĢ
znajdowaę siħ goĻcie Î musi wszystkich:
1. Poinformowaę o Ļrodkach bezpieczeıstwa znajdujĢcych
2
4. 1. Kiedy statek pod Ňaglami staje siħ statkiem o
napħdzie mechanicznym?
681692920.015.png 681692920.016.png 681692920.017.png 681692920.018.png
siħ na statku;
2. Wskazaę ich rozmieszczenie jak i poinstruowaę o
sposobach uŇycia w szczeglnoĻci Ļrodki ratunkowe i
gaĻnicze;
3. Pouczyę jak siħ naleŇy zachowaę w przypadku alarmu
áczþowiek za burtĢÑ.
12. Jakie przepisy obowiĢzujĢ w przypadku rozbieŇ-noĻci
pomiħdzy przepisami lokalnymi a MPDM?
Przepisy lokalne.
13. 1.
Jak powinien siħ zachowaę kierownik statku, ktry
spoŇyþ alkohol lub inny Ļrodek odurzajĢcy i jest
niezdolny do bezpiecznego prowadzenia statku?
1.
Nie moŇe prowadzię statku;
2.
Na kierownika statku naleŇy wyznaczyę innĢ osobħ z
uprawnieniami.
2.
Co w tym przypadku naleŇy zrobię?
14. Co rozumiemy pod pojħciem statek áw drodzeÑ?
Statek jest w drodze jeŇeli: nie stoi na kotwicy lub nie jest
przycumowany do innego statku stojĢcego na kotwicy, nie jest
przycumowany do nabrzeŇa, nie stoi na mieliŅnie.
15. Jakie czynnoĻci winien podjĢę kierownik statku podczas
ograniczonej widzialnoĻci?
1. áIĻęÑ z bezpiecznĢ szybkoĻciĢ dostosowanĢ do istniejĢcych
okolicznoĻci i warunkw ograniczonej widzialnoĻci.
2. Nadawaę sygnaþy mgþowe.
3. Zapalię Ļwiatþa pozycyjne.
4.
Wystawię áokoÑ.
16. Kiedy na statku naleŇy zapalię lub pokazaę Ļwiatþa
pozycyjne?
Od zachodu do wschodu sþoıca i podczas ograniczonej
widzialnoĻci.
17. Jakie przepisy regulujĢ wyposaŇanie, rozmieszcze-nie i
mocowanie Ļwiateþ pozycyjnych na statku?
Polski Rejestr Statkw (PRS)
Miħdzynarodowe Przepisy Zapobiegania Zderzeniom na Morzu
MPDM 72.
18. Co to jest áprħdkoĻę bezpiecznaÑ i jakie podstawowe
parametry warunkujĢ jej dobr?
KaŇdy statek musi pþynĢę z bezpiecznĢ szybkoĻciĢ, tzn. takĢ aby
mgþ podjĢę wþaĻciwe i skuteczne dziaþanie w celu unikniħcia
zderzenia i zatrzymaę siħ w odlegþoĻci odpowiedniej do
istniejĢcych warunkw. PrħdkoĻę bezpiecznĢ naleŇy dostosowaę
do:
1. WidzialnoĻci,
2. NatħŇenia ruchu statkw
3. Wiatru, stanu morza, niebezpieczeıstw nawigacyjnych,
4. ZdolnoĻci manewrowej statku,
5. Zanurzenia w stosunku do dostħpnej gþħbokoĻci wody.
Jest to statek, ktry ze wzglħdu na szczeglne warunki
zewnħtrzne nie moŇe przestrzegaę wymagaı prawa
drogi morskiej, gdyŇ nie jest w stanie ustĢpię drogi
innym statkom np.: z powodu uszkodzenia steru lub
silnika, przy peþnej sprawnoĻci technicznej w wyniku
zbyt silnych prĢdw pþywowych, statek Ňaglowy przy
podniesionych Ňaglach i kompletnym braku wiatru itp.
20. Co rozumie siħ pod pojħciem áograniczona widocznoĻęÑ? Ograniczenie widocznoĻci spowodowane mgþĢ, ciħŇkĢ
sztormowĢ pogodĢ, opadem Ļniegu, intensywnym opadem
deszczu albo podobnymi warunkami.
3
19. Co naleŇy rozumieę pod pojħciem ástatek nie
odpowiadajĢcy za swoje ruchyÑ?
681692920.001.png 681692920.002.png 681692920.003.png
21. Co rozumie siħ pod pojħciem ástatek o ograniczonej
zdolnoĻci manewrowejÑ?
Jest to statek, ktry na skutek wykonywania specjalistycznych
czynnoĻci nie jest wprawdzie zupeþnie pozbawiony moŇliwoĻci
kontrolowania swoich ruchw, ale moŇliwoĻci te sĢ znacznie
ograniczone i dlatego nie moŇe ustĢpię z drogi innemu
statkowi.
OkreĻlenie to obejmuje, ale nie ogranicza siħ do nastħpujĢcych
statkw: zajħtych ukþadaniem kabla, ustawianiem znaku
nawigacyjnego, ukþadaniem rurociĢgu, zajħty pracami
pogþħbiarskimi, hydrograficznymi lub podwodnymi itp.
22. Do czego sþuŇĢ noszone przez statek Ļwiatþa?
OkreĻlajĢ:
1. Usytuowanie statku w odniesieniu do naszego statku,
2. Poruszanie, posuwanie statku: statek w drodze, statek na
kotwicy,
3. Rodzaj statku: Ňaglowy, o napħdzie mechanicznym,
wiosþowy itp.
4. Rodzaj pracy wykonywanej np.: holowanie, poþw ryb itp.
5. Rodzaj specjalnych funkcji: pilotowy, ratowniczy, straŇy
przybrzeŇnej.
1. SĢ to zatwierdzone przez Komitet Bezpieczeıstwa
Morskiego drogi wodne, ktre strefami lub liniami
rozgraniczenia ruchu zostaþy podzielone na tory
jednokierunkowe;
2. Na torach tych obowiĢzuje prawostronny ruch
jednokierunkowy.
24. Ktra burta jest nazywana nawietrznĢ, a ktra zawietrznĢ? Burtħ zwrconĢ do wiatru nazywamy nawietrznĢ, zaĻ burtħ
przeciwnĢ zawietrznĢ.
25. W jakim stanie technicznym muszĢ siħ znajdowaę Ļwiatþa
pozycyjne statku?
MuszĢ byę stale w peþnej gotowoĻci do uŇycia.
26. Jaki okres czasu uwaŇany jest w Ňegludze za:
1. dzieı?
2. Jaki za noc?
1. od wschodu do zachodu sþoıca;
2.
od zachodu do wschodu sþoıca.
27. Jaki atest muszĢ posiadaę latarnie stosowane jako Ļwiatþa
pozycyjne?
Atest PRS.
28. Co rozumiemy pod pojħciem ástatki wzajemnie
widoczneÑ?
Kiedy kaŇdy z nich moŇe widzieę drugi wzrokiem, choęby
uzbrojonym w lornetkħ lub lunetħ.
29. Na co naleŇy zwracaę uwagħ podczas uŇywania Ļwiateþ,
latarı i reflektorw?
1. Nie mogĢ oĻlepiaę i utrudniaę lub zagraŇaę
Ňegludze;
2.
Nie powinny byę mylone z innymi sygnaþami Ļwietlnymi.
Miħdzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu
30. Jakie oznakowanie musi nosię za dnia statek o dþugoĻci
ponad 12 m., jeŇeli nie odpowiada za swoje ruchy?
Dwie czarne kule pionowo jedna nad drugĢ w miejscu, skĢd
bħdĢ najlepiej widoczne..
31. Widzimy nastħpujĢcy statek:
Statek o napħdzie mechanicznym w drodze o dþugoĻci mniejszej
niŇ 50 m.
jaki to rodzaj statku?
4
23. Co rozumiemy pod pojħciem ásystemy rozgraniczenia
ruchuÑ?
681692920.004.png 681692920.005.png 681692920.006.png 681692920.007.png
32. Widzimy nastħpujĢcy statek: jaki to statek?/
Statek nie odpowiadajĢcy za swoje ruchy.
33. Widzimy nastħpujĢcy statek:
Statek o napħdzie mechanicznym w drodze o dþugoĻci
50m i wiħkszej.
Jaki statek musi nosię takie Ļwiatþa?
34. Widzimy nastħpujĢcy statek:
Statek nie odpowiadajĢcy za swoje ruchy w drodze, gdy posuwa
siħ po wodzie.
jaki to statek?
35. Widzimy nastħpujĢcy zestaw holowniczy:
1. Zestaw holowniczy o dþugoĻci mniejszej niŇ 200
m. w drodze.
2. Zestaw holowniczy ma ograniczonĢ zdolnoĻę
manewrowĢ.
1.
jaki to jest zestaw holowniczy?
2.
co oznaczajĢ trzy dodatkowe Ļwiatþa umieszczone w
pionie noszone przez statek holujĢcy i widoczne
dookoþa widnokrħgu: czerwone, biaþe, czerwone?
36. Widzimy nastħpujĢcy statek:
Statek nie odpowiadajĢcy za swoje ruchy w drodze nie
poruszajĢcy siħ po wodzie.
jaki to statek?
5
681692920.008.png 681692920.009.png 681692920.010.png 681692920.011.png 681692920.012.png 681692920.013.png 681692920.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin