159200105.pdf

(143 KB) Pobierz
Sztandar Biblijny
i
Zwiastun Chrystusowego Królestwa
Aby rozchwycić korzyści
„P ODNIEŚCIE S ZTANDAR DO
N ARODÓW ” – I ZAJ 62:10
Wewnątrz . . .
Aby rozchwycić korzyści. . . 34
Nacjonalizm Arabów
palestyńskich a Izrael. . . . 34
Wrogowie ziemi . . . . . . . 34
Ismael i jego potomstwo . 35
„Rybitwy“ i „łowcy“. . . . . . 35
„Rybitwy“. . . . . . . . . . . . 36
„Łowcy“ . . . . . . . . . . . . . 36
Dozwolenie zła . . . . . . . . 36
Pytania biblijne. . . . . . . . . 38
Ciekawostki . . . . . . . . . . . 39
Sztandar Biblijny i Zwiastun Chrystusowego Królestwa (PL ISSN 1230-1086) Miesięcznik – Wydawany przez Świecki Ruch Misyjny „Epi-
fania” w Nowym Dworze Mazowieckim. Redaktor: Bernard Hedman Chester Springs, Pa. 19425, USA, Redaktor odpowiedzialny w Polsce:
Piotr Woźnicki, ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki
Nr 159
Maj 2001
101837013.002.png 101837013.003.png
Aby rozchwycić korzyści*
Synu człowieczy! obróć twarz swoję przeciw Gogowi w ziemi Magog, książęciu głównemu w Mesech i
Tubal, a prorokuj przeciw niemu. I rzecz: Tak mówi panujący Pan: Otom Ja przeciw tobie, o Gogu, księciu
główny w Mesechu i w Tubalu! . . . Tak mówi panujący Pan: Dnia onego wstąpią dziwne rzeczy na serce
twoje, a będziesz złe zamysły myślał, I rzeczesz: Wtargnę do ziemi, w której są wsi; przypadnę na spokojnych i
bezpiecznie mieszkających, na wszystkich, którzy mieszkają bez muru, a zawór i bram nie mają; Abym wziął
łupy, a rozchwycił korzyści . . . Ezechiel 38:2-12
NASZ PODSTAWOWY werset, Ezech. 38:12,
jest „tekstem rzeką” – nie możemy go w pełni
omówić.
Rozdziały 37 i 38 księgi Ezechiela odnoszą się
do ostatecznego ucisku dla Izraela. Izrael zawsze,
aż do dzisiejszych czasów, był łupem.
Miesiąc maj jest świadkiem obchodzenia rocz-
nicy powstania państwa Izrael – współczesnego
cudu. Kraj ten jest zgoła mały – mniej więcej
rozmiaru New Jersey lub Walii – lecz można by
pomyśleć, iż stworzył on największe i najbardziej
uciskające imperium na obliczu ziemi, bowiem
tak wielu mu się sprzeciwia.
Abraham i kraina Palestyny
Bóg dał krainę Kanaan Abrahamowi i jego
potomkom. Bóg nie poszedł i nie wybrał krainy na
pustyni, chociaż w Izraelu jest pustynia. Nie, Bóg
wybrał krainę obfitującą w mleko i miód – ziemię
obiecaną, krainę przynoszącą obfite owoce. Gleba
w Kanaanie była żyzna, kraina obfitowała w zboża,
warzywa, owoce, rośliny Karmelu, Esdraelonu i,
porośnięty bujną trawą, kobierzec doliny Jordanu.
Abraham i Lot rozstali się z powodu sporu,
jaki powstał pomiędzy ich sługami. Lot przyjrzał
się trawiastej ziemi i pięknemu krajobrazowi
Równiny Esdraelon i w istocie powiedział: „Chcę
mieć to miejsce, ponieważ ono jest tak piękne” (1
Moj. 13:1-12). No cóż, nie okazało się ono takie
piękne – to tam Sodoma i Gomora zostały znisz-
czone. Jednakże aż do tego czasu było ono bardzo
piękne – obfite listowie doliny Jordanu, lasy na
górze Tabor, brzegi jezior. Istnieje stare powie-
dzenie odnośnie Kanaanu, które mówi: „muśnij tę
ziemię motyką, a da ci plon” lub: „muśnij ją
mrugnięciem oka, a także da ci plon”.
Tak więc, Bóg wybrał miejsce, którego każdy
pragnął. A żyło tam wiele ludów: Kananejczycy,
Hetejczycy, Hewejczycy, Jebuzejczycy, Filistyni,
Amorejczycy – te wszystkie inne ludy były już w
Kanaanie i pragnęły zachować tę ziemię. Jed-
nakże Bóg postanowił dać ją Abrahamowi i jego
potomkom – Izaakowi, Jakubowi i innym po nim.
Bóg nie wybrał miejsca, którego nikt nie chciał.
Jednak Izrael musiał walczyć o tę ziemię.
Kiedy Mojżesz wysłał 12 szpiegów (4 Moj.
13:1-25) powrócili oni znad Eschol z winogrona-
mi tak ciężkimi, iż dwóch mężczyzn z trudem
niosło ich kiście. Nawet dzisiaj Izrael jest sławny
ze swoich pomarańczy (Jaffa) i produktów rol-
nych. Bóg wybrał odpowiednią ziemię na miesz-
kanie dla Izraela, lecz on musiał być przygoto-
wany do walki o nią. I naprawdę o nią walczył.
Wrogowie w Ziemi
Jednakże tam pozostała reszta Kananej-
czyków, Hetejczyków, Ismaelitów i innych. Ci
nękali Izrael przez długi czas po podbiciu ziemi –
nawet do dnia dzisiejszego.
Jednym z największych powodów obecnych
trudności w Izraelu jest to, iż zajął on ziemię posia-
daną już przez innych, wypędzając ich siłą oręża.
Przy pewnej okazji, kiedy Żydzi odbu-
dowywali mur wokół Jerozolimy, byli zmuszeni
pracować z mieczem w ręku – ich wrogowie
zawsze tam byli.
NACJONALIZM ARABÓW PALESTYŃKICH
A IZRAEL
Jest także inny powód tak wielu trudności
Izraela obecnie. Cytujemy z broszurki ( Syjonizm
w centrum uwagi)Focus on Zionism (strony 28 i
29), pod nagłówkiem: „Nacjonalizm Arabów
Palestyńskich”:
Palestyńscy Arabowie nigdy nie dążyli do włas-
nego państwa, dopóki idea ta nie została im wtło-
czona do umysłów przez muzułmańskich sąsia-
dów, kiedy Izrael przystał na Rezolucję Organizac-
ji Narodów Zjednoczonych O Podziale z listopada
1947 r. Postanowienia tej Rezolucji zostały zare-
komendowane przez międzynarodową komisję,
wyznaczoną przez Zgromadzenie Ogólne ONZ i
przyjęte przez Żydów, ale nie przez Arabów.
* Niniejszy artykuł jest rozszerzoną wersją wykładu wygłoszonego przez Redaktora, Bernarda W. Hedmana.
34 S ZTANDAR B IBLIJNY
101837013.004.png
Brytyjczycy, świadomi rosnącej opozycji Ara-
bów wobec Rezolucji, zakłopotani swoimi soju-
szami, ogłosili decyzję o wycofaniu swojego
Mandatu, podając 15 maja 1948 r. jako datę jej
wejścia w życie. Dawid Ben Gurion ogłosił
niepodległość państwa Izrael 14 maja, a sąsied-
nie państwa arabskie przekształciły swoją sło-
wną opozycję w otwartą wojnę, rozpoczynając
inwazję na tereny przyznane Żydom przez Re-
zolucję ONZ. 600.000 Arabów, uprzednio żyją-
cych raczej pokojowo z Żydami, dobrowolnie
opuściło to sporne terytorium.
Nie było żadnych wysiedleń, żadnych przy-
musowych uchodźców. Palestyńczycy, zakła-
dając, iż nowe państwo Izrael zostanie
zdławione w momencie swych narodzin przez
okrążające je arabskie armie, oczekiwali na
czas swojego powrotu do miejsca, które wów-
czas miałoby się stać, wbrew Rezolucji ONZ,
całkowicie arabską Palestyną. Jednakże ich
nadzieje rozsypały się w pył, kiedy armie arab-
skie poniosły militarną klęskę. Palestyńscy
Arabowie, którzy pozostawili swoje domy [w
Izraelu] zostali pozostawieni własnemu losowi
[w krajach arabskich – Red .] . . .
Począwszy od tamtych czasów kraje arab-
skie najwyraźniej przyjęły taktykę polegającą
na utrzymywaniu uchodźców jako odrębnej
społeczności narodowej, i to w warunkach u-
bóstwa, w tym celu, by, z powodów politycz-
nych, używać ich przeciwko Izraelowi, jako
obiektu wzbudzającego litość, zwłaszcza na
forum Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Kiedy weźmiemy pod uwagę ogromne bogact-
wo znajdujące się pod zarządem bogatych w
ropę arabskich braci, nie znajdziemy żadnego
usprawiedliwienia dla przedłużania ubóstwa, w
którym żyją uchodźcy. Moglibyśmy raczej za-
pytać dlaczego te kraje nie dadzą Palestyńczy-
kom części swojej własnej ziemi? Nie chcą one
tego uczynić, bowiem straciłyby powód do nę-
kania Izraela.
Ismael i jego potomstwo
Bez wątpienia pamiętacie historię Ismaela.
Urodziła go Agar, niewolnica Sary. Ismael miał
12 synów i rozrósł się w wielki naród. Jego lud
żył jako koczownicy w północnej Arabii. Stary
Testament używa imienia Ismael w szerszym
znaczeniu w odniesieniu do wszystkich kupców
arabskich (Iz. 13:20 i Ezech. 27:20,21). Wszyst-
kie dzikie i wojownicze ludy pustyni mogą
utrzymywać, iż są potomkami Ismaela. Ilustrac-
ją zastosowania określenia Ismaelici w szerszym
znaczeniu jest pewne wydarzenie z życia Józefa
– kiedy został sprzedany Ismaelitom, którzy byli
także zwani Madianitami (1 Moj. 37:25,28;
Sędz. 8:3,24). Madianici byli wrogami Izraela i
stanowili dla niego sidło (4 Moj. 25:16-18). Za-
uważyliśmy już, iż ten stan trwa aż do dzisiaj.
Mahomet utrzymywał, że Ismael jest jego
przodkiem, tak samo, jak to czyni większość
Arabów. A zatem Ismaelici roszczą sobie prawo
do Palestyny i ustanowili święte „mekki” dla
Jerozolimy, by wesprzeć swoje roszczenia. To
pomaga wyjaśnić ich wielkie zainteresowanie
tym miastem.
W starożytności Izrael był punktem, w którym
skupiały się handel i podróże. Położenie geogra-
ficzne Izraela sprawiało, iż panowanie nad tą kra-
iną oznaczało panowanie nad szlakami hand-
lowymi. Z powodu tych szlaków handlowych Iz-
rael był elementem kluczowym. Dzisiaj Izrael ma
nadal strategiczne położenie.
Izrael ma wszelkie powody do zachowania
tego, co posiada. Na przykład Wzgórza Golan, o
których tak wiele dzisiaj się mówi w wiadomoś-
ciach: Syria chce dostać je z powrotem od Izraela.
Izrael nie kwapi się ze zwrotem. Każda armia zaj-
mująca te Wzgórza może wystrzeliwać rakiety w
kierunku Izraela. Rozmowy mające na celu po-
godzenie roszczeń Syrii do Wzgórz Golan z za-
troskaniem Izraela o własne bezpieczeństwo znaj-
dują się obecnie w impasie, jednakże kwestia ta
nie zniknie. Podobnie roszczenia Palestyńczyków
do Zachodniego Brzegu i samej Jerozolimy w dal-
szym ciągu będą towarzyszyły Izraelowi i będą
groziły zaognieniem niebezpiecznej atmosfery,
która już obecnie istnieje, ponieważ Arabowie
kontynuują przejmowanie coraz większych
obszarów ziemi.
„RYBITWY” i „ŁOWCY”
Ponieważ Jer. 16:14-16 jest jednym z najwyraź-
niejszych ustępów Pisma Świętego, opisujących
ponowne zebranie Izraela do Ziemi Świętej, roz-
ważymy go w związku z naszym tematem:
„Przetoż oto dni idą, mówi Pan, że nie rzeką
więcej: Jako żyje Pan, który wywiódł synów Izrael-
skich z ziemi Egipskiej.
Ale: Jako żyje Pan, który wywiódł synów Izra-
elskich z ziemi północnej, i ze wszystkich ziem,
do których ich był wygnał, gdy ich zasię przywiodę
do ziemi ich, którąm dał ojcom ich.
Oto Ja poślę do wielu rybitwów, (mówi Pan)
aby ich łowili; potem poślę do wielu łowców, aby
ich łapali na wszelkiej górze i na wszelkim pa-
górku, i w dziurach skalnych.”
Rozumiemy, iż „ziemia północna” odnosi się
do Rosji z drugiej połowy XIX wieku, gdzie za-
mieszkiwała prawie połowa ludności pochodzenia
M AJ 2001 35
WYCINEK z NEW YORK SUN , 1893 r.
„W Ziemi Świętej jest obecnie ponad 100.000
Żydów. Żydowska populacja jest tam większa, niż była
kiedykolwiek, począwszy od końca pierwszego wieku
ery chrześcijańskiej. Prawie cztery piąte z nich przybyło
tam z innych krajów w ciągu ostatnich kilku lat, a w tym
roku przybywają oni tam bardziej regularnie, niż kiedy-
kolwiek wcześniej. W dawnych czasach tylko niewiel-
kiej liczbie Żydów wolno było zamieszkiwać w tym
kraju, lecz restrykcje dotyczące ich osadnictwa oraz po-
siadania przez nich ziemi zostały zniesione tak, że mogą
oni obecnie swobodnie zasiedlać i obejmować w posia-
danie tę ziemię. Liczba Żydów, którzy powrócili do
Palestyny w ciągu dwunastu lat, podczas których mogli
bez przeszkód tam przybywać, jest większa, niż liczba
Żydów, którzy powrócili po niewoli Babilońskiej dwa-
dzieścia cztery stulecia temu.
Według raportu brytyjskiego konsula rezydującego
w Jerozolimie populacja Żydów w samym tym mieście
wynosi pełne 40.000, a znaczna część nieruchomości w
samym mieście i wokół niego znajduje się w żydowskich
rękach. Cały czas zwiększa się liczba synagog, szkół,
szpitali i innych instytucji publicznych, usprawniona
została sieć wodociągów, otwarto nowe ulice poza mu-
rami, podłączono telegraf i światło elektryczne, posta-
wiono kilka fabryk, a nowa linia kolejowa do Jaffy już
pobudziła aktywność ludności na różne sposoby. ‘Pale-
styna niedługo będzie gotowa dla rasy żydowskiej,’
mówi wielebny Dr Kelt z Episkopalnego Kościoła w
Jerozolimie w liście do London Times .
Raporty z północnej części Palestyny są pomyślne.
Prowadzona jest działalność w Akrze oraz wzdłuż drogi
do Damaszku. Producenci pszenicy cieszą się z per-
spektywy znalezienia rynków zbytu dla swoich plonów,
podobnie producenci oliwek i innych owoców. Gleba w
tym regionie jest dobrze przystosowana do uprawy
bawełny.
Podjęto wiele robót publicznych w różnych częś-
ciach kraju pomiędzy rzeką Jordan a Morzem Śród-
ziemnym, słyszy się także o jeszcze innych projektach,
w które żydowscy kapitaliści z Anglii i Francji są gotowi
zainwestować wszystkie pieniądze, jakie mogą być
potrzebne.
Odrodzenie Palestyny bez wątpienia zajmie wiele
czasu, lecz sądząc z wiadomości otrzymanych z Jerozo-
limy, praca odradzania już się zaczęła. Zdobycie domi-
nacji przez żydowski element w Palestynie z pewnością
zajmie bardzo wiele lat, lecz jeśli liczba Żydów tam się
będzie zwiększać przez następne dziesięć lat w tym sa-
mym tempie, co przez ostatnie dziesięć lat, to wkrótce
po rozpoczęciu się dwudziestego wieku populacja
żydowska w Ziemi Świętej osiągnie ponad milion.
Nie wpuszczanie do tego kraju żydowskich, jak
również innych europejskich imigrantów już wywarło
wpływ na ruch palestyński.”
hebrajskiego. Zwrot „wszystkie ziemie” wyda-
je się odnosić do innych krajów, w których
znajdowały się duże enklawy Żydów, takich
jak Polska, Niemcy, Rumunia i Węgry.
Rybitwy”
Od 1878 r., w harmonii ze swoją obietnicą
z Jer. 16:16, Bóg posyła „rybitwy.” Ich przy-
nętą był Syjonizm. Wielu mężów stanu – Ży-
dów i Chrześcijan – oraz inne wpływowe oso-
by włączyły się w promowanie sprawy Syjo-
nizmu, zwłaszcza po dziele dokonanym przez
Teodora Herzla i Kongres Syjonistyczny z
1897 r. Syjonizm był atrakcyjny dla wielu Ży-
dów i przybyli oni z daleka, by domagać się
swej starożytnej ojczyzny. Inni pozostali tam,
gdzie byli dotychczas, aż do czasu, kiedy
zaczęli ich ścigać „łowcy.”
„Łowcy”
Ziejące nienawiścią prześladowania i
próba eksterminacji narodu żydowskiego pod-
jęta przez faszystowski reżim Adolfa Hitlera
to prawdopodobnie najstraszliwszy rozdział w
historii nowożytnej ery. Jego barbarzyństwo
niezwykle okrutne i konsekwentne w swej de-
terminacji starcia Żydów z oblicza ziemi na
nowo zdefiniowało słowo „holocaust” i skazi-
ło zachodnią cywilizację plamą nie do usunię-
cia ani wybaczenia.
Czego nie mógł dokonać Syjonizm, uczy-
niły prześladowania, wypędzając Żydów ca-
łymi tysiącami do Palestyny i zmuszając resztę
świata do tego, by zdał sobie sprawę z ich ro-
szczeń i starożytnych praw. Holocaust dał na-
rodowi żydowskiemu taką determinację prze-
trwania i taką tożsamość, jakiej nie dały żadne
inne wydarzenia w jego historii rozproszenia.
Czy Bóg to spowodował? Pytanie to było
zadawane przez wiele osób, których życie zo-
stało zrujnowane, które utraciły całe rodziny i
których ciała noszą trwałe ślady cierpienia i
tortur.
Dozwolenie zła
Nie będziemy w stanie zrozumieć przyczyny
cierpienia w jakiejkolwiek mierze, jeśli nie
zaakceptujemy faktu, iż żyjemy w świecie
przeklętym przez grzech; w świecie, w którym
panuje dozwolenie zła.
Naród Żydowski był nienawidzony i
prześladowany za to, czym był. Od czasu da-
nia w Edenie obietnicy o wybranym Nasieniu,
mającym błogosławić rodzaj ludzki (1 Moj. 3:
14,15), szatan – wielki przeciwnik Boga i czło-
36 S ZTANDAR B IBLIJNY
101837013.005.png
wieka – postanowił wytępić ten naród. Usiłował
tego dokonać w Egipcie i w czasie panowania
Imperium Rzymskiego oraz w trakcie wszystkich
długich stuleci ich rozproszenia. Wzniecał nie-
nawiść do „Żydów”, gdziekolwiek tylko mógł.
Obserwowanie stopniowego rozwijania się obiet-
nicy o przywróceniu Izraela bez wątpienia dopro-
wadziło szatana do jeszcze większej wściekłości w
wysiłkach zniszczenia wybranego Nasienia.
Pismo Święte często mówi, iż Bóg czyni coś,
na co w istocie On jedynie dozwala . Boże doz-
wolenie w żadnym wypadku nie jest Jego moralną
zgodą, chociaż wielu nie dostrzega tego rozróż-
nienia i nie można go wytłumaczyć tym, którzy
nie mają wiary, by zrozumieć, iż Bóg ma przed
sobą wyższy cel (Ps. 50:16-21).
IZRAEL PRZEWODEM
BŁOGOSŁAWIEŃSTW
Izrael został ponownie powołany do życia i
znów stał się niepodległym narodem. Dawno temu
obiecany czas prawdziwego wywyższenia Izraela
jako przewodu Mesjańskich błogosławieństw dla
rodzaju ludzkiego nie jest daleko. Cóż z tego, że
nadejdzie kolejna wielka fala ucisku, skoro ten stary
świat będzie się kończył, a Nowy Porządek zaczy-
nał? Cóż z tego, że Pismo Święte mówi nam, iż
Izrael będzie jeszcze przechodził „czas utrapienia
Jakubowego” (Jer. 30:7) w związku z wielkim Cza-
sem Ucisku, jaki panuje nad światem od 1914 r.?
Żadna z tych rzeczy nie przeszkodzi ludowi
Bożemu w radowaniu się Nowymi Niebiosami i
Nową Ziemią, o których Bóg oświadcza, iż ma je
właśnie stworzyć –”weselcie się, a radujcie się na
wieki wieków z tego, co Ja stworzę” (Iz. 65:17, 18;
66:22). Lampa Prawdy rzucająca jasne światło na
proroctwa pokazuje nam, iż szybko zbliża się czas,
kiedy Ten, który ma do tego prawo, obejmie Swoją
wielką władzę i będzie panować (Ezech. 21:27).
Żydzi mają pozostać Żydami
Z „pustkowia” dochodzi głos, a Żydzi słyszą
go wszędzie, gdziekolwiek są. On nie nawołuje
ich, by stali się Chrześcijanami, a raczej by byli
wierni ideałom wystawionym przed nimi przez
Boga ich Przymierza i przedstawionym przez Za-
kon i Proroków. Początkowe brzmienie tego głosu
było najpierw słyszane w ruchu Syjonistycznym.
Jak wiele się wydarzyło od tego czasu! Dwadzieś-
cia lat po pierwszym Kongresie Syjonistycznym w
1897 r. Jerozolima została odebrana Turkom. Nie-
co ponad 30 lat później, w 1948 r., Izrael stał się
wolnym państwem, a nieco mniej, niż 20 lat od
tego momentu, w roku 1967, Izrael ostatecznie
objął kontrolę nad Świętym Miastem. Ponowne
POROZUMIENIE z OSLO
Dokumentem, w oparciu o który kontynuowane
są obecnie z przerwami rozmowy na temat ziemi za
pokój, jest Porozumienie z Oslo. To porozumienie,
wynegocjowane w tajemnicy przez Norwegię, toru-
je drogę przekazywaniu terenów obecnie kontro-
lowanych przez Izrael, niedawno ustanowionej
Autonomii Palestyńskiej.
Yasir Arafat, przewodniczący Autonomii Pa-
lestyńskiej, był wyrachowanym terrorystą, zanim
został „mężem stanu.” Stany Zjednoczone i Unia
Europejska (UE) są zobowiązane prowadzić z
nim interesy. UE dostarcza większości finansów
na rozwój Zachodniego Brzegu i usiłuje odgrywać
bardziej znaczącą rolę w procesie pokojowym.
UE, jako blok, jest pro palestyńska, co jest jednym
z powodów, dla których Stany Zjednoczone są
niechętne włączeniu Unii jako partnera w negoc-
jacjach.
Na mocy tego porozumienia Izrael oddał już
Betlejem i Hebron, miasto Dawida. Punktem
spornym jest obecnie Jerozolima – Izrael odmawia
przekazania kontroli nad miastem. Wydaje się
teraz, iż pan Arafat może naprawdę zrezygnować z
roszczeń do tego miasta, tym samym, być może,
wzniecając bunt przeciwko swojemu przywództwu.
zebranie i ustanowienie Izraela w ostatnich
dziesięcioleciach było szybkie, gdy się popatrzy na
ten proces w kontekście długich stuleci Diaspory.
DWA NASIENIA ABRAHAMA
Abraham, ojciec wiernych, nie rozumiał, iż
jego „nasienie” miało być dwojakie – niebiańskie i
ziemskie. Bóg napomknął o tym, kiedy powiedział
do Abrahama (1 Moj. 22:15-18): „rozmnożę na-
sienie twoje, jako gwiazdy niebieskie, i jako piasek ,
który jest na brzegu morskim”(kursywa dodana).
Jest tutaj mowa o dwóch „Izraelach.” Duchowe
obietnice należały do klasy niebiańskiej („Syjon”),
a ziemskie obietnice do naturalnego Izraela („Ja-
kub”). Ostatecznie cały rodzaj ludzki, błogo-
sławiony pod panowaniem Mesjasza, stanie się
„Izraelitami” – nasieniem Abrahamowym w naj-
szerszym znaczeniu (Gal. 3:6-9).
W tym pierwszym roku nowego stulecia gratu-
lujemy Izraelowi kolejnych urodzin. Tak, jak pod-
kreśla to Ap. Paweł w Liście do Rzymian, w 11
rozdziale, wersetach 12 i 15, będzie on środkiem,
poprzez który Bóg udzieli błogosławieństw ca-
łemu światu. Żadna broń ukuta przeciwko niemu
nic nie wskóra, a dzięki Boskiej mocy Izrael uni-
knie swoich niedoszłych grabieżców.
BS ’2000, 34-37.
M AJ 2001 37
101837013.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin