uokik_vademecum_konsumenta[1].pdf

(1617 KB) Pobierz
vademecum.indd
106084475.001.png
ISBN 978-83-60632-17-8
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
00-950 Warszawa, Plac Powstańców Warszawy 1
tel. 022 55 60 800
www.uokik.gov.pl
opracowanie: Grażyna Rokicka, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
SPIS TREŚCI:
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
1. Zawieranie umów konsumenckich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
1.1. O czym warto pamiętać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
1.2. Rodzaj umowy a prawa konsumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.3. Treść umowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1.4. Zaliczka czy zadatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
2. Reklamacje konsumenckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
2.1. Gwarancja jako podstawa złożenia reklamacji . . . . . . . . . . . . . . .16
2.2. Reklamacje składane do sprzedawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
2.3. Reklamacje dzieła, które nie jest rzeczą ruchomą . . . . . . . . . . . .21
2.4. Reklamacje usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
2.5. Jeśli reklamacja nie jest załatwiona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
3
106084475.002.png
WSTĘP
„Konsumenci to, z definicji,mywszyscy.Jesttonajwiększagrupaeko-
nomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal
każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to jest to
jedyna ważna grupa, której opinie są rzadko brane pod uwagę”
John F. Kennedy, 1962
Gdyby na świecie nie było konsumentów, żaden producent nie sprzedałby
swoich wyrobów, żaden usługodawca nie miałby zleceń, jednym słowem nie
byłoby nie tylko globalnego, ale żadnego rynku. Czy to oznacza, że konsumen-
ci mogą czuć się królami rynku? Niestety, jest wiele przyczyn wpływających
na to, że pozycja konsumentów w stosunku do profesjonalistów, z którymi
zawierają umowy, jest słaba.
Konsument nie ma możliwości sprawdzenia, czy oferowany mu towar bądź
usługa są faktycznie bezpieczne, podejmując decyzję o zakupie musi wybrać
z ogromnej ilości dostępnych informacji te, które uważa za wiarygodne, a jeśli
profesjonalista nie chce uwzględnić jego słusznej reklamacji – na ogół pozostaje
mu skierowanie sprawy na drogę sądową. Nie jest łatwo być konsumentem,
chociaż chcąc nie chcąc - wszyscy nimi jesteśmy.
DEFINICJA KONSUMENTA
Kodeks cywilny Art. 22 1 . Za konsumenta uważa się osobę fizyczną
dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej dzia-
łalnością gospodarczą lub zawodową.
Każdy, kto kupuje komputer, żeby surfować w Internecie, jest konsumen-
tem, natomiast nie jest konsumentem osoba kupująca komputer do firmy
(działalność gospodarcza), ani używająca go do pisania artykułów do gazety
(działalność zawodowa).
Konsumenci, jako słabsi uczestnicy rynku, są chronieni przez prawo, za-
równo na szczeblu krajowym, jak i wspólnotowym. W Polsce ich ochronę
gwarantuje konstytucja.
4
106084475.003.png
KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, Artykuł 76
Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców
przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bez-
pieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Nic jednak nie zastąpi rozsądnego podejmowania decyzji przez samych konsu-
mentów, którzy powinni znać i egzekwować swoje prawa, krytycznie podchodzić
do informacji i ofert rynkowych, a także omijać tych profesjonalistów, którzy
naruszają interes konsumenta. I najważniejsze – pamiętać, że jako konsumenci
codziennie zawierają umowy, które kształtują ich prawa i obowiązki. Jakie?
Tego można dowiedzieć się z niniejszej publikacji.
5
106084475.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin