DIAGNOZOWANIE UKŁADU HAMULCOWEGO.pdf

(628 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 5 DT uk\263. ham. hydr..doc)
DIAGNOZOWANIE UKŁADU HAMULCOWEGO
HYDRAULICZNEGO.
1. Zakres diagnozowania.
Układ hamulcowy pojazdu jest układem bezpieczestwa i słuy do
zmniejszenia prdkoci jazdy oraz do zatrzymania go w okrelonym
miejscu. Hamulce słu take do unieruchomienia pojazdu
pozostawionego na postoju. Z tego wzgldu stan techniczny układu
hamulcowego pojazdu dopuszczonego do ruchu na drogach publicznych
nie moe budzi zastrzee.
Praktycznie diagnozowanie układów hamulcowych mona podzieli
na diagnozowanie mechanizmów uruchamiajcych hamulce oraz
okrelanie skutecznoci działania układu hamulcowego.
1.1. Przeznaczenie i charakterystyka techniczno – eksploatacyjna.
Układ hamulcowy samochodu powinien wytworzy na osiach kół
jezdnych momenty hamujce, umoliwiajce w sposób kontrolowany
przez kierowc zmniejszanie prdkoci jazdy, a take unieruchomienie
pojazdu na postoju. Kady układ hamulcowy niezalenie od jego
przeznaczenia i rozwizania konstrukcyjnego mona podzieli na
mechanizmy hamulcowe i mechanizmy uruchamiajce hamulce. Cierne
mechanizmy hamulcowe wytwarzaj momenty hamujce wskutek tarcia
odpowiednich powierzchni współpracujcych elementów, z których jedne
s zwizane kinematycznie z kołami jezdnymi, a drugie z nieruchomymi
obrotowo elementami podwozia. Zadaniem mechanizmu
uruchamiajcego jest przenoszenie (i zwielokrotnienie) siły nacisku z
pedału hamulca lub dwigni (przy uruchamianiu rcznym) do
mechanizmu hamulcowego. Mechanizm uruchamiajcy hamulce
powinien:
· umoliwia uzyskanie duych przełoe siłowych,
· zapewni proporcjonalnoci siły działajcej na mechanizm
hamulcowy w stosunku do siły wywieranej przez kierowc na pedał
hamulca (umoliwia to kierowcy panowanie nad przebiegiem
hamowania),
· zapewni załoony rozkład sił hamowania na kołach
poszczególnych osi pojazdu, co umoliwia pełniejsze
wykorzystanie przyczepnoci opon do jezdni w zalenoci od
rozkładu obcie osi,
· zapewni moliwie najkrótszy czas przenoszenia siły od pedału
hamulca do mechanizmów hamulcowych.
Przedstawiona na rys.1 klasyfikacja układów hamulcowych nie
wyczerpuje wszystkich cech charakterystycznych układów, w zakresie
dalszych poziomów szczegółowoci rozwiza. Identyfikacja cech
konstrukcyjnych układu hamulcowego badanego typu pojazdu jest
warunkiem niezbdnym na pocztkowym etapie diagnozowania i
obsługiwania tego układu.
Podział mechanizmów hamulcowych na podstawowe rozwizania
konstrukcyjne wynika z wzajemnego połoenia powierzchni ciernych.
Natomiast z punktu widzenia metod diagnostycznych oraz zakresu
obsługiwania technicznego podstawowe znaczenie ma identyfikacja
rodzaju mechanizmu uruchamiajcego, wynikajca z zasady jego
działania.
Warunkiem wyjciowym prawidłowego obsługiwania i
diagnozowania jest zawsze znajomo charakterystyki technicznej (cech
konstrukcyjnych układu, zasad jego budowy i działania) i eksploatacyjnej
(wzłów regulacyjnych i obsługowych, materiałów eksploatacyjnych,
parametrów diagnostycznych) układu hamulcowego danego typu
pojazdu.
1.2. Wymagania eksploatacyjne.
Dla układów hamulcowych wymagania eksploatacyjne mona
okreli nastpujco:
· odpowiednia skuteczno działania układu przy okrelonym
nacisku na pedał (dwigni) hamulca,
· pełne odhamowanie (zanik efektu hamujcego) po odjciu siły
uruchamiajcej układ hamulcowy,
· proporcjonalne, płynne zwikszenie siły hamowania w stosunku do
wzrostu siły uruchamiajcej układ,
· moliwie krótki czas uruchamiania układu hamulcowego,
· stateczno ruchu hamowanego pojazdu,
· brak lub niski poziom hałaliwoci hamulców,
· niezbdna szczelno obwodów.
2
Rodzaje układów hamulcowych i mechanizmów uruchamiaj cych.
!
"
#!
& !
"
( $%)#
%&
*+,# )
"!
- .%/%/
%
!!
#’# !
!
0!
# !
%&/! / %/
$%& !
!!
’!
# !
$ &!!
# !
! /
%/
..& %/
./ 1(
Rys. 1.
3
41369592.001.png
1.3. Warunki zdatno ci technicznej.
Dla układów hamulcowych z uruchamianiem hydraulicznym
warunki zdatnoci technicznej mona okreli nastpujco:
· kompletno układu – układ powinien by skompletowany zgodnie
z dokumentacj techniczn pojazdu,
· prawidłowo zamocowania elementów układu – praktycznie
dotyczy pewnoci zamocowania pompy hamulcowej, przewodów
hamulcowych oraz tarczy mechanizmu hamulcowego,
· właciwy stan zewntrzny elementów układu – nie stwierdzenie
uszkodze mechanicznych (wgniecenia, otarcia przewodów,
pknicia, wycieki płynu hamulcowego itp.),
· odpowiedni poziom płynu hamulcowego w zbiorniku,
· brak oznak zapowietrzenia obwodu hydraulicznego,
· szczelno obwodu hydraulicznego,
· prawidłowa warto skoku jałowego pedału hamulca,
· prawidłowa warto skoku czynnego pedału hamulca,
· właciwy luz w mechanizmach hamulcowych – oceniany porednio
na podstawie wielkoci skoku czynnego pedału hamulca lub
bezporednio przez pomiar,
· prawidłowe wartoci parametrów oceny skutecznoci działania
układu hamulcowego:
- maksymalnego (lub redniego) opónienia hamowania,
- całkowitej siły hamowania oraz parametrów uzupełniajcych,
okrelajcych zaleno zmian siły hamowania na
poszczególnych kołach od siły nacisku na pedał hamulca, a
take rozdział siły hamowania na strony i osie pojazdu.
Ocen zachowania wymienionych warunków (oprócz ostatniego)
wykonuje si na etapie wstpnego diagnozowania układu hamulcowego.
Nie wymaga to specjalistycznego wyposaenia diagnostycznego, a wic
moe i powinno by dokonywane (przynajmniej w ograniczonym
zakresie) przez kierowc pojazdu podczas obsługiwania codziennego.
Etap wstpnego diagnozowania ma na celu ustalenie jego stanu
na podstawie oceny stopnia zuycia elementów układu bez jego
demontau. Negatywny wynik bada wstpnych wskazuje na
konieczno przeprowadzenia odpowiednich regulacji (lub innych
czynnoci obsługowych np. odpowietrzania) bd napraw, przed
wykonaniem dalszych pomiarów majcych na celu ocen skutecznoci
działania hamulców.
Pomiary parametrów oceny skutecznoci działania układu
hamulcowego (drugi etap diagnozowania) wymagaj specjalistycznego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin