ow63.pdf

(4620 KB) Pobierz
okrety63
W NUMERZE
Dwumiesi´cznik
Vol. XIV, Nr 63 (1/2004)
ISSN-1231-014X
Marcin Schiele
Maciej S. Sobaƒski
2
Z ˝ycia flot
Redaktor naczelny
Jaros∏aw Malinowski
Kolegium redakcyjne
Rafa∏ Ciechanowski, Micha∏ Jarczyk, Maciej S. Sobaƒski
Grzegorz Ochmiƒski
5
Wspó∏pracownicy w kraju
Mariusz Borowiak, Grzegorz Buka∏a, Andrzej Danilewicz,
Przemys∏aw Federowicz, Maciej K. Franz, Jan Front,
Tomasz Grotnik, Krzysztof Hanuszek, Marek Herma,
Krzysztof Kubiak, Piotr Kubiszewski, Jerzy Lewandowski,
Andrzej Nitka, Grzegorz Nowak, Grzegorz Ochmiƒski,
Jaros∏aw Palasek, Radomir Pyzik, Jan Radziemski,
Marcin Schiele, Maciej Szopa, Marek Sup∏at,
Tomasz Walczyk
Admira∏ Popow i jego „popowki”
Maciej Szopa
13
Ucieczka Goebena
Wspó∏pracownicy zagraniczni
BIA¸ORUÂ
Igor G. Ustimienko
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
CZECHY
René Greger, Ota Janeçek
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
HOLANDIA
Robert F. van Oosten
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Hartmut Ehlers,
Jürgen Eichardt, Zvonimir Freivogel, Bodo Herzog,
Werner Globke, Reinhard Kramer, Peter Schenk,
Hans Lengerer
ROSJA
Siergiej Ba∏akin, Borys Lemaczko, Niko∏aj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III
SZWECJA
Lars Ahlberg, Curt Borgenstam
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, W∏adymir P. Zab∏ockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
W¸OCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
19
Alejandro A. Alamillo,
Niko∏aj W. Mitiuckow
Krà˝ownik Reina Victoria Eugenia,
cz´Êç I
Radomir Pyzik
26
„Czarny dzieƒ” Floty Czarnomorskiej
38
Maciej S. Sobaƒski
Japoƒskie lekkie krà˝owniki
typu Agano, cz´Êç I
Przemys∏aw Federowicz
45
Niemieckie tra∏owce
cz´Êç V – s∏u˝ba bojowa
52
Jaros∏aw Palasek
Amerykaƒskie Êmig∏owce
desantowe typu Iwo Jima, cz´Êç III
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 (032) 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
Jan Radziemski
59
Radzieckie okr´ty podwodne
typu Yankee (Projekt 667), cz´Êç I
Sk∏ad, druk i oprawa:
DRUKPOL Sp. J.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. (032) 285-40-35 e-mail: drukpol@pnet.pl
69
Jaros∏aw Malinowski
© by Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne” 2004
Wszelkie prawa zastrze˝one. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodà wydawnictwa
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i adjustacji
tekstów. Materia∏ów nie zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialnoÊci za treÊç
publikowanych artyku∏ów, które prezentujà wy∏àcznie
opinie i punkt widzenia ich autorów.
Morskie nowoÊci z Chin, cz´Êç II
Maciej S. Sobaƒski
76
Marynarka Wojenna Singapuru
Nak∏ad: 1500 egz.
Na ok∏adce:
Wizja artystyczna brytyjskiego trimarana klasy
«FMCS» o wypornoÊci 8 000 ton, który byç mo-
˝e b´dzie budowany dla Royal Navy.
fot. BAE Systems via Wojciech ¸uczak
80
Recenzje
92685331.012.png 92685331.013.png 92685331.014.png 92685331.015.png
Z ˝ycia flot
Chilijski okr´t podwodny O’Higgins w doku stoczni DCN.
fot. Marina de Chile
Êlono na 140 osób, w tym 40 ofice-
rów i 24 podoficerów.
Nowe okr´ty majà podjàç s∏u˝b´ w
roku 2007 s∏u˝àc do wsparcia w∏a-
snych wojsk làdowych operujàcych
w dzia∏aniach zbrojnych czy misjach
humanitarnych pod auspicjami NATO
lub ONZ.
∏àczone automatycznymi windami
u∏atwiajàcymi za∏adunek niebezpiecz-
nych min morskich.
Podstawowe dane techniczne jed-
nostek typu Vidarw ostatnim okresie
s∏u˝by pod norweskà banderà przed-
stawia∏y si´ nast´pujàco: wypornoÊç
standardowa 1 500 ts, wypornoÊç
pe∏na 1 720 ts, wymiary kad∏uba 64,8
x 12,0 x 4,30 m (maks.), dwa silniki
wysokopr´˝ne Wichmann 7 AX
o ∏àcznej mocy 3 090 kW, dwie Êru-
by, pr´dkoÊç maks. 15 w, za∏oga 50
oficerów i marynarzy, uzbrojenie:
dwie armaty plot. 40 mm Bofors
KOREA P¸D.
Kolejny niszczyciel
W listopadzie 2003 roku w stoczni
Daewoo Heavy Industries w porcie
Okpo zosta∏ wodowany nale˝àcy
do typu «KDX-II» niszczyciel rakieto-
wy o wypornoÊci 4 500 t noszàcy na-
zw´ Daejoyoung, szósta z serii 9 jed-
nostek zamówionych w ramach pro-
gramu rozwoju i wzmocnienia mary-
narki wojennej Republiki Korei z roku
1998.
CHILE
Nowy okr´t podwodny
W dniu 23 paêdziernika 2003 roku
w stoczni DCN w Cherbourgu odby∏
si´ chrzest nowego okr´tu podwod-
nego marynarki wojennej Chile o na-
zwie O’Higginsnale˝àcego do francu-
skiego typu Scorpene. W uroczysto-
Êci wzià∏ udzia∏ Minister Obrony Naro-
dowej Chile Bachelet, dowódca ma-
rynarki wojennej adm. Vergara Villalo-
bos i zaproszeni goÊcie. O’Higgins
jest pierwszym z serii 2 jednostek te-
go typu zamówionych w stoczniach
Francji i Hiszpanii dla zastàpienia li-
czàcych ju˝ ponad 30 lat okr´tów
brytyjskiego typu Oberon - O’Brien
i Hyatt(ten ostatni zosta∏ ju˝ rozbrojo-
ny w roku 2000). Zgodnie z planem
pierwszy z nowych okr´tów ma
wejÊç do s∏u˝by w II po∏owie 2004
roku, zaÊ drugi - Carrera wroku
2005.
WypornoÊç nawodna jednostek
typu Scorpene wynosi 1 430 t, a pod-
wodna 1 570 t przy d∏ugoÊci 63,5 m,
szerokoÊci 6,2 m i zanurzeniu 5,2 m.
Uzbrojenie stanowi 6 wyrzutni torpe-
dowych kal. 533 mm z zapasem 18
konwencjonalnych torped. Klasyczny
uk∏ad nap´dowy zapewnia w zanu-
rzeniu maksymalnà pr´dkoÊç 21 w´-
z∏ów. Dzi´ki systemowi MESMA jed-
nostka mo˝e pozostawaç nieprze-
rwanie w zanurzeniu nawet 15 dób.
Okr´ty mogà bezpiecznie operowaç
na g∏´bokoÊci 300 m prowadzàc oce-
aniczne dzia∏ania przeciwko celom
podwodnym i nawodnym. Autono-
micznoÊç wynosi 50 dób, a zreduko-
wana dzi´ki szerokiemu zastosowa-
niu automatyki za∏oga liczy 31 mary-
narzy i oficerów.
2004-2011 do s∏u˝by w duƒskiej ma-
rynarce wojennej wejdà liczne nowe
okr´ty, które zastàpià obecnie istniejà-
ce. WÊród nich majà si´ znajdowaç
2-4 fregaty typu «Stan Flex 3500»,
które zastàpià okr´ty typu Niels Juels
oraz 3-4 okr´ty podwodne typu Vi-
king. Przewidywana wypornoÊç no-
wych fregat 3 500/5 000 t przy d∏u-
goÊci kad∏uba 125 (137?) m, szero-
koÊci 19 m i zanurzeniu 5,8 m. Dwa
silniki wysokopr´˝ne oraz turbina ga-
zowa zapewnià okr´tom pr´dkoÊç
powy˝ej 26 w´z∏ów.
Z jednostek o których mówi∏ mini-
ster Jensby w budowie znajdujà si´
ju˝ pierwsze wielozadaniowe okr´ty
wsparcia desantowego (ang. Amphi-
bius Warfare Ships) typu «Flex Sup-
portships» - nr taktyczne „L 16“ i „L
17“, nad którymi rozpocz´to prace w
stoczni Odense Staalskbsvaerft
(Lindøvaerftet). D∏ugoÊç okr´tów
wynosi 137 m, szerokoÊç 19,5 m,
zanurzenie 6,3 m, a wypornoÊç 6
300 t. Przewidywana pr´dkoÊç mak-
symalna powy˝ej 23 w´z∏ów, zasi´g
9 000 Mm, a autonomicznoÊç 28
dób. Jako uzbrojenie mi´dzy innymi
ju˝ w roku 2002 zamówiono w USA
dzia∏a kal. 127 mm Mk 45 Mod 4.
Jednostki których powierzchnia
zmiennych pok∏adów postojowych
wynosi 900- 1 000 m 2 , sà zaopa-
trzone w ramp´ rufowà typu RO-RO.
W sk∏ad wyposa˝enia majà wejÊç
równie˝ 2 Êmig∏owce typu EH 101
„Merlin“, zaÊ liczebnoÊç za∏ogi okre-
Virsaitis - nowy okr´t flagowy
marynarki ∏otewskiej, na razie
bez numeru burtowego.
fot. Latvijas Juras Speki
¸OTWA
Najwi´kszy okr´t floty
Najwi´kszym okr´tem bojowym
odrodzonej po 1991 roku MW ¸otwy
jest stawiacz min Virsaitis czyli daw-
ny norweski Vale (N 53). Zosta∏ on
oficjalnie przekazany ¸otyszom 27
stycznia 2003 r., w ramach kontraktu
o ∏àcznej wartoÊci 860 tys. USD,
obejmujàcego nie tylko zakup ale ró-
nie˝ remont stoczniowy po∏àczony
z niezb´dnà modernizacjà oraz zabez-
pieczenie logistyczne rejsu do nowe-
go portu macierzystego – Rygi. Vir-
saitispe∏niç b´dzie rol´ wielozadanio-
wego okr´tu wsparcia, podobnie jak
to mia∏o miejsce podczas jego s∏u˝by
w MW Norwegii. Do g∏ównych zadaƒ
nale˝eç ma spe∏nianie funkcji okr´tu
dowodzenia flotà, zaopatrywanie
mniejszych jednostek w niezb´dne
zapasy i paliwo, dozór ekologiczny
akwenów morskich oraz zwalczanie
wycieków ropy naftowej i innych
substancji ropopochodnych.
Vale- i prototypowy Vidar(N 52) -
zbudowane zosta∏y w latach 1976-
1978 przez norweskie stocznie Mjel-
lem and Karlsen (Bergen) i Skaaluren
Shipbuilding (Rosendal) jako stawia-
cze min i okr´ty wielozadaniowe. Po-
siada∏y one trzy pok∏ady minowe, po-
L/70, dwie 324 mm wyrzutnie Mk 32
(2 x III) z torpedami ZOP Mk 46, dwie
zrzutnie bomb g∏´binowych i 320
do 400 min morskich (w zale˝noÊci
od typu).
PAKISTAN
Post´p pakistaƒskich stoczni
Wgrudniu 2003 roku wszed∏
do s∏u˝by okr´t podwodny o nazwie
Saard, zbudowany w stoczni mary-
narki wojennej w Karaczi, druga z se-
rii 3 jednostek francuskiego typu
Agosta 90B. Prototyp o nazwie Khalid
zbudowany we Francji w stoczni kon-
cernu DCN z udzia∏em pakistaƒskich
in˝ynierów i techników, wszed∏
do s∏u˝by we wrzeÊniu 1999 roku.
Do budowy Saard przystàpiono
w roku 1998, a nadzór nad pracami
Wizja artystyczna duƒskiego «Flex Supportships»
fot. Danish Navy
DANIA
Flex Supportships
Jak oznajmi∏ minister obrony Danii
Jensby, przewiduje si´, ˝e w latach
2
Nr 63 (1/2004) OKR¢TY WOJENNE
92685331.001.png 92685331.002.png 92685331.003.png
Z ˝ycia flot
sprawowali francuscy specjaliÊci
techniczni, z których 11 zgin´∏o
w wyniku przeprowadzonego przez
fundamentalistów islamskich w maju
2002 roku ataku bombowego.
Okr´ty podwodne typu Agosta
90B, z których trzeci znajduje si´
jeszcze w budowie, sà pod wzgl´dem
parametrów taktyczno-technicznych
podobne do swych francuskich ana-
logów, budowanych w latach sie-
demdziesiàtych. WypornoÊç nawod-
na 1 450 t, a podwodna 1 725 t
przy d∏ugoÊci 67,6 m, szerokoÊci
6,8 m i zanurzeniu 5,4 m. Klasyczny
uk∏ad nap´dowy, maksymalna pr´d-
koÊç podwodna 20 w´z∏ów. Uzbroje-
nie 4 wyrzutnie torpedowe kal.
533 mm, z których wystrzeliwaç
mo˝na zarówno torpedy jak i rakieto-
we pociski przeciwokr´towe. Zanu-
rzenie operacyjne 300 m, a autono-
micznoÊç 45 dób.
Jednostki przeznaczone sà
do zwalczania celów podwodnych
i nawodnych oraz prowadzenia roz-
poznania na wodach oceanicznych
iprzybrze˝nych.
Wizja komputerowa singapurskiej fregaty
rakietowej typu NGPV. fot. Singapore Navy
Specjalny system ch∏odzenia spalin
i odprowadzania ich przez paw´˝ ru-
fowà poni˝ej linii wodnej powoduje,
˝e znaczàcemu zmniejszeniu uleg∏o
widmo okr´tu w podczerwieni. Prze-
widuje si´, ˝e fregaty, których proces
wykaƒczania odb´dzie si´ w Republi-
ce Po∏udniowej Afryki, otrzymajà
uzbrojenie rakietowe obejmujàce po-
ciski przeciwokr´towe i przeciwlotni-
cze, a tak˝e artyleri´ lufowà. Wiado-
mo, ˝e w sk∏ad uzbrojenia wejdà ar-
maty OTO-Melara kal. 76,2 mm, zde-
montowane z okr´tów typu Minister.
Pozosta∏e okr´ty serii - Isandlwana
(F 146), Spionkop(F 147) oraz Mendi
(F 148) zgodnie z planem majà do-
trzeç do RPA w okresie do grudnia
2005 roku. Fregaty stanowià cz´Êç
wartego 5,5 mld USD zamówienia
sprz´tu wojskowego obejmujàcego
równie˝ samoloty, Êmig∏owce oraz 3
nowe okr´ty podwodne, w trakcie za-
wierania którego mia∏o dojÊç do afery
∏apówkarskiej.
mówiono jeszcze w roku 2000
pod nieco eufemistycznà nazwà
«NGPV» (New Generation Patrol Ves-
sel - pol. Patrolowce nowej genera-
cji), zgodnie z pierwotnym planem
mia∏y wchodziç do s∏u˝by poczàwszy
od roku 2006, lecz ju˝ dziÊ wiadomo,
˝e ich debiut b´dzie opóêniony o co
najmniej rok.
wym, z których co najmniej dwa zbu-
dowane b´dà wg projektu CVN-21,
czyli unowoczeÊnionego typu Ni-
mitz/Theodore Roosevelt (CVN—
68/71). Przenosiç one majà samolo-
ty wielozadaniowe Lockheed Martin F
35 JFS. Strategiczne OP typu Ohioza-
stàpione majà byç po 2019 r. przez
11 okr´tów projektu SSBN(X) o nie-
sprecyzowanych jeszcze charaktery-
stykach. Klasa wielozadaniowych OP
obejmie aktualny typ Virginia (SSN-
-774), w iloÊci 25 okr´tów, oraz 29
zmodernizowanych jednostek okre-
Êlanych jako SSN-774 Improved.
Po rezygnacji z budowy wielkich nisz-
czycieli (de facto krà˝owników) typu
Zumwald (DD-21), program du˝ych
wielozadaniowych okr´tów nawod-
nych podzielono na trzy „podrodzi-
ny”. Jako pierwsze, po 2005 roku,
konstruowane b´dà wielofunkcyjne
niszczyciele „stealth” programu
DD(X), w ogólnej iloÊci 24 jednostek,
wykorzystujàc technologie opraco-
wane na potrzeby niszczycieli Zum-
walt. Przed 2018 roku powinien
wejÊç do s∏u˝by pierwszy z 24 krà-
˝owników rakietowych programu
CG(X), które zacznà zast´powaç naj-
starsze okr´ty typu Ticonderoga(CG-
-47). Z kolei po 2024 r. przewidziano
finansowanie budowy 17 mniejszych
niszczycieli programu DD(X), plano-
wanych jako nast´pcy fregat typu
O.H. Perry (FFG-7), niszczycieli typu
Spruance (DD-963) i... najstarszych
niszczycieli typu A. Burke (DDG-51).
te ostatnie, w unowoczesnionej wer-
sji Flight IIA (typ Austin; DDG-79) b´-
dà finansowane tylko w latach 2004-
2005, w skromnej iloÊci 6 jednostek.
Zupe∏nie nowà kategorià okr´tów na-
wodnych U.S. Navy stanowiç majà
niewielkie korwety przybrze˝ne pro-
jektu LCS (Littoral Combat Ship), któ-
re utworzà pokaênà, 57-okr´towà flo-
USA
30-letni plan rozwoju
U.S. Navy
W czerwcu 2003 r. dowództwo
U.S. Navy przes∏a∏o do Kongresu USA
d∏ugookresowy plan rozwoju floty
na lata bud˝etowe 2004-2033. Jest
on ÊciÊle powiàzany z koncepcjà roz-
woju iloÊciowego marynarki do pozio-
mu 375 okr´tów bojowych i jednostek
bezpoÊredniego wsparcia, który ma
byç osiàgni´ty do 2022 roku. Ozna-
czaç to b´dzie koniecznoÊç zwi´ksze-
nia liczby okr´tów budowanych Êred-
nio w ka˝dym roku z 6 do 11-12.
Wzmiankowane „zapotrzebowa-
nie” mówi o potrzebie budowy w cià-
gu kolejnych trzech dekad znacznej
iloÊci nowych jednostek, w tym 7 lot-
niskowców uderzeniowych, 11 okr´-
tów podwodnych z bronià balistycznà
(SSBN), 54 wielozadaniowych OP
klasy SSN, 24 krà˝owników, 47 nisz-
czycieli, 57 korwet przybrze˝nych, 9
okr´tów wparcia amfibijnego (lotni-
kowce desantowe-doki), 20 okr´tów
desantowych-doków, 19 barek de-
santowych, 31 zaopatrzeniowców
oceanicznych, 18 statków-sk∏adów,
ponad 20 niszczycieli min oraz 116
ró˝nych jednostek pomocniczych.
Na konstrukcj´ tej gigantycznej floty
trzeba b´dzie wydaç grubo po-
nad 650 mld USD!
Grupa okr´tów bojowych obejmo-
waç b´dzie przede wszystkim siedem
lotniskowców z nap´dem atomo-
PORTUGALIA
Fregata z USA
Senat Stanów Zjednoczonych AP
zaaprobowa∏ przekazanie w roku
2004 w ramach programu Foreign
Military Sales (FMS) fregaty typu Oli-
ver Hazard Perry - John H. Sides
(FFG-14) marynarce wojennej Portu-
galii. Jednostka o parametrach tak-
tyczno-technicznych analogicznych
jak polski Gen. K. Pu∏aski, zosta∏a
zbudowana w latach 1978 - 1981
przez stoczni´ Todd Shipyards Cor-
poration w San Pedro.
SINGAPUR
Wybrano nazwy fregat NGPV
W dniu 7 stycznia 2004 roku
w stoczni DCN w Lorient w obecno-
Êci ministra obrony Republiki Singa-
pur kontradm. Teo Chee Hean odby∏o
si´ wodowanie pierwszej z serii 6
wielozadaniowych fregat programu
„Delta“, która otrzyma∏a nazw´
Formidable. Pozosta∏e 5 fregat, dla
których przewidziano wybrane w g∏o-
sowaniu mieszkaƒców nazwy - Intre-
pid, Steadfast, Tenacious, Stalwart
i Supreme, ma zostaç zbudowanych
w oparciu o francuskà dokumentacj´
technicznà w lokalnej stoczni Singa-
pore Technologies Marine w Jurong
(Singapur).
Jednostki te, które mimo wykorzy-
stania przy ich budowie technologii
Stealth i rakietowego uzbrojenia, za-
REPUBLIKA
P¸D. AFRYKI
Program budowy fregat
W poczàtkach listopada 2003 roku
osiàgnà∏ Kapsztad Amatola (F 145),
pierwsza z serii 4 nowych fregat typu
MEKO zamówionych przez Republik´
Po∏udniowej Afryki w stoczniach nie-
mieckich. Budowa tych jednostek
prowadzona jest przez powo∏ane
wgrudniu 1999 roku konsorcjum
ESACC (European South African Co-
rvette Consortium), w którym ze stro-
ny niemieckiej uczestniczà Blohm+
Voss i Howaldtswerke-Deutsche We-
rft oraz Thyssen Rheinstahl Technik.
Prototypowy Amatola o wyporno-
Êci 3 500 t powsta∏ w hamburskiej
stoczni Blohm+Voss z szerokim wy-
korzystaniem technologii Stealth.
OKR¢TY WOJENNE Nr 63 (1/2004)
3
92685331.004.png 92685331.005.png
Z ˝ycia flot
tyll´, przeznaczonà do dzia∏aƒ na mo-
rzach zamkni´tych.
Niezwykle istotne z punktu widze-
nia strategii „projekcji si∏y” wielkie lot-
niskowce desantowe nowej generacji
powinny zastàpiç cz´Êç istniejàcych
obecnie okr´tów. Grupa ta ma obej-
mowaç 4 jednostki programu
LHA(R), pomyÊlanych jako nast´pcy
typu Tarawa (LHA-1) oraz 5 jedno-
stek programu LHD(X), rozwini´tych
z nadal budowanego typu Wasp
(LHD-1). Omawiany plan przewiduje
tak˝e finansowanie dwóch typów
mniejszych okr´tów desantowych-
-doków, w tym 8 (z planowanej liczby
12) jednostek typu San Antonio
(LPD-17) oraz 12 jednostek nowego
projektu LSD(X). Potencjal si∏ amfibij-
nych wzmocni tak˝e gruntowna mo-
dernizacja 66 poduszkowców desan-
towych typu LCA-1 oraz budowa 19
nowych barek klasy LCU. Nie jest na-
tomiast jasne, czy og∏oszony plan
rozwoju U.S. Navy pomija zapowia-
dane wczeÊniej 3 okr´ty dowodzenia
projektu JCCS (Joint Command and
Control Ship) oraz seri´ superszyb-
kich katamaranów „dostawczych”
klasy HSV.
Istniejàce obecnie niszczyciele min
typów Avenger(MCM-1) oraz Osprey
(MHC-51) zostanà zastàpione
po 2014 roku przez 14 jednostek pro-
gramu MCM(X) i 12 programu
MHC(X).
Jednostki bezpoÊredniego wspar-
cia logistycznego zespo∏ów floty
przewidziane do budowy to: 16 zbior-
nikowców T-AO(X), 8 wielozadanio-
wych zaopatrzeniowców T-AOE(X)
oraz 7 szybkich transportowców ∏a-
dunków suchych typu Lewis and
Clark (T-AKE 1), z ogólnej liczny 12,
a tak˝e 18 statków-sk∏adów klasy
MPS(F).
ma byç jednostkà wielozadaniowà
wyposa˝onà w jedna armat´ kal.
114 mm w nowej wie˝y, dwa zesta-
wy obrony przeciwrakietowej „Goal-
keeper” oraz pionowà wyrzutni´ VLS
zawierajàcà pociski przeciwlotnicze
(prawdopodobie Aster-30), oraz no-
we wersje pocisków przeciwokr´to-
wych oraz „Tomahawk”, te ostatnie
w wersji do atakowania celów làdo-
wych. Uzbrojenie uzupe∏ni broƒ ZOP.
Dzi´ki obszernemu pok∏adowi lotni-
czemu «FMCS» istnieje mo˝liwoÊç
jego wykorzystania przez Êmig∏owce
NG 90 „Merlin” oraz samoloty klasy
JFS. Pod pok∏adem mo˝na zabieraç
60 standardowych kontenerów 45-
stopowych, które w zale˝noÊci
od wyposa˝enia, pozwolà okr´towi
na spe∏nianie roli bazy dla komando-
sów, szpitala, warszatu etc. Ju˝ nie-
d∏ugo majà zapaÊç decyzje w sprawie
wyboru FMCS dla Royal Navy.
Nazwy dla lotniskowców
èród∏a zwiàzane z Buckingham Pa-
lace potwierdzi∏y, ˝e dokonano ju˝
wyboru nazw dla 2 nowych lotni-
skowców Royal Navy o nap´dzie
konwencjonalnym (projekt CVF), któ-
rych wykonawcà b´dzie BAE Sys-
tems we wspó∏pracy z Thales UK.
Jednostki majà otrzymaç nazwy
Queen Elizabethi Prince of Wales. Po-
przednikami noszàcymi te nazwy by-
∏y okr´ty liniowe, z których pierwszy
zbudowany w latach 1912-1915
uczestniczy∏ zarówno w I jak i II woj-
nie Êwiatowej, by zakoƒczyç s∏u˝b´
w roku 1948, natomiast krótkà karie-
r´ drugiego zakoƒczy∏y pod Kuanta-
nem 10 grudnia 1941 roku japoƒskie
bomby i torpedy lotnicze.
duje si´ kad∏ub bliêniaczego okr´tu
Scire (S 527), rozpocz´tego 27 lipca
2000 r. Ma on wejÊç do s∏u˝by w ma-
ju 2006 roku. Omawiana para zastàpi
dwa najstarsze okr´ty typu Nazario
Sauro; prawdopodobnie dowództwo
Marina Militare wykorzysta w nad-
chodzàcych latach tak˝e opcj´ na bu-
dow´ drugiej pary U 212A, przewi-
dzianej jako nast´pcy kolejnych jed-
nostek typu Sauro, jednak ich dosta-
wa mo˝e mieç miejsce dopiero w la-
tach 2014 i 2015.
Podstawowe dane techniczne Co-
mandante Todaro przedstawiajà si´
nast´pujàco” wypornoÊç nawod-
na 1 450 ts, podwodna 1 830 ts, d∏u-
goÊç ca∏kowita 55,9 m, wysokoÊç
z kioskiem 12,0 m, Êrednica kad∏uba
7,0 m, zanurzenie cz´Êci podwodnej
6,0 m, jeden diesel generator
MTU/Pillar SV 183 SE 83 o mocy
1 700 kW, jeden umitarny silnik elek-
tryczny Siemens Permasyn o mocy
szczyctowej 4 000 kW, dziewi´ç
ogniw paliwowych Siemens PEM
o ∏àcznej mocy 306 kW, jedna Êruba
siedmio∏opatowa, pr´dkoÊç nawod-
na 12 w, podwodna 20 w (na bate-
riach akumulatorów) lub 6-8 w (z u˝y-
ciem ogniw paliwowych), zasi´g p∏y-
wania na powierzchni 8 000 MM/8 w,
pod wodà 420 Mm/8 w (na bateriach
akumulatorów), za∏oga 6 oficerów
i 21 marynarzy, uzbrojenie: 6 wt kal.
533 mm (z ∏àcznym zapasem 12 tor-
ped uniwersalnych WASS A 184 Mod
3, STN Atlas DM 2A4 lub WASS IF 21
Black Shark), system przeciwtorpe-
dowy WASS Circe, sensory: radar
Gallileo SMA PBS 704, peryskop bo-
jowy Zeiss SERO 15 z dalmierzem
optycznym i laserowym, system so-
narowy STN Atlas DBQS 40 FTC
(CSU 90) z nast´pujàcymi antenami:
FAS 3 - 1 boczne, TAS 90 pasyw-
na holowana, PRS 3-15 pomiaru od-
leg∏oÊci, AN 5039 A1 przechwytywa-
nia sygna∏ów, FMS 52 (MOA 370) ak-
tywna przeciwminowa, DSQS 21 DG
aktywna dziobowa Êredniej cz´stotli-
woÊci i TAS 3 linearna holowana oraz
zintegrowany system wspomagania
dowodzenia oparty na norweskim
kompleksie Kongsberg Defence Aero-
space MSI 90 U.
ZJEDNOCZONE
EMIRATY ARABSKIE
Zamówienie nowych korwet
W koƒcu grudnia 2003 roku mary-
narka wojenna Zjednoczonych Emira-
tów Arabskich podpisa∏a wart po-
nad 500 mln. USD kontrakt na budo-
w´ 4 (z opcjà na 2 dalsze jednostki)
wielozadaniowych korwet rakieto-
wych typu Baynunahze stocznià Abu
Dhabi Ship Building (ADSB). Korwety
typu Baynuahzosta∏y zaprojektowane
przez podwykonawc´ ADSB francu-
skà firm´ Constructions Mecanique
de Normandie (CMN). W stoczni
CMN ma powstaç równie˝ prototypo-
wa jednostka serii. O korwetach wia-
domo, ˝e przeznaczone b´dà do reali-
zacji ró˝norodnych operacji zarówno
o charakterze ofensywnym jak i de-
fensywnym, zapewniajàc skutecznà
obron´ przed atakami powietrznymi
i nawodnymi. Przewidywana d∏ugoÊç
jednostki 70 m, a maksymalna pr´d-
koÊç 30 w´z∏ów. Planowane uzbroje-
nie ma obejmowaç pociski rakietowe
iartyleri´ lufowà, a tak˝e Êmig∏owiec
pok∏adowy, dysponujàcy nie tylko
stanowiskiem startowym, ale rów-
nie˝ zamkni´tym hangarem.
èród∏a :
Conway`s All the World`s Figting Ships
1947-1995, Jane`s Defence Upgrades No.
5/2003, Naval Forces VI/2002, Rivista Defen-
ce 12/2003, Weyers Flottentaschenbuch
2002-2004, AFP, SeaWaves.
W¸OCHY
Chrzest Comandante Todaro
W dniu 6 listopada 2003 roku
wkrytej hali monta˝owej stoczni Can-
tieri del Muggiano, nale˝àcej do kon-
cernu Fincantieri, odby∏a si´ uroczy-
stoÊç chrztu i formalnego „wodowa-
nia” prototypowego okr´tu podwod-
nego projektu U 212A. jednostka ta
zosta∏a zmontowana z czterech sekcji
kad∏uba dostarczonych przez projek-
tanta okr´tu, tj. konsorcjum niemiec-
kich stoczni HDW i NSWE - prace
konstrukcyje rozpocz´to w Muggiano
3 lipca 1999 r. W∏oski prototyp
U 212A otrzyma∏ nazw´ Comandante
Todaro i numer burtowy S 526. Ma
on rozpoczàç próby morskie na po-
czàtku 2004, a podniesienie bandery
wojennej przewiduje si´ na czerwiec
2005 roku. W tej samej stoczni znaj-
WIELKA BRYTANIA
Trimarany dla Royal Navy?
W ramach rozwoju nast´pców fre-
gat typu «22» i «23» znajdujàcych sie
w s∏u˝bie Royal Navy, przygotowano
wst´pne projekty nowych jednostek
okreÊlanych jako «FMCS» (Fast Mo-
dular Concept Ship). Sczególnie cie-
kawà koncepcje przedstawi∏ znany
brytyjski koncern zbrojeniowy BAE
Systems (patrz pierwsza strona
ok∏adki). Ma to byç awangardowa
jednostka w formie trimarana o wy-
pornoÊci oko∏o 8 000 t i d∏ugoÊci ka-
d∏uba do 150 m. Dzi´ki ma∏emu opo-
rowi cz´Êci podwodnej jednostka ma
osiàgaç pr´dkoÊç ponad 40 w. Okr´t
W∏oski okr´t podwodny Comandante Todaro.
fot. Marina Militare
4
Nr 63 (1/2004) OKR¢TY WOJENNE
92685331.006.png 92685331.007.png 92685331.008.png 92685331.009.png
Admira∏ Popow i jego „popowki”
Grzegorz Ochmiƒski
Ciekawe uj´cie Nowgorod z 1874 roku.
fot. zbiory Siergiej Ba∏akin
Przegrana de facto przez Rosj´ wojna krym-
ska (1853-1856) 1 i b´dàce jej nast´pstwem wa-
runki podpisanego w Pary˝u traktatu pokojowe-
go postawi∏y flot´ rosyjskà co najwy˝ej w drugim,
o ile nie w trzecim, rz´dzie mocarstw morskich.
S∏aboÊç floty, spowodowana stratami i przyÊpie-
szonym na skutek dzia∏aƒ wojennych zu˝yciem
jednostek, w przypadku szczególnie Floty Czar-
nomorskiej pog∏´biona zosta∏a jeszcze przez po-
stanowienia koƒczàcego wojn´ Traktatu Pary-
skiego. Traktat ten – poza rozstrzygni´ciami na-
tury terytorialnej i regulacjami prawnymi – po-
stanawia∏ mi´dzy innymi, ˝e akwen Morza Czar-
nego pozostanie akwenem zdemilitaryzowa-
nym, na którym ˝adne z lokalnych mocarstw
(czyli Rosja i Turcja) nie ma prawa do posiada-
nia floty wojennej poza nielicznymi i niewielkimi
jednostkami przybrze˝nymi 2 .
OczywiÊcie sytuacja, w której carska flota zo-
sta∏a w praktyce zdegradowana do postaci floty
przybrze˝nej, zw∏aszcza w okresie burzliwych
przemian technicznych i technologicznych w bu-
downictwie okr´towym oraz rozwoju sztuki wo-
jennomorskiej nast´pujàcych we flotach innych
mocarstw, nie mog∏a zaspokajaç ambicji rosyj-
skiej Admiralicji i samego cara Aleksandra II.
Niemal natychmiast po otrzàÊni´ciu si´ kraju
z przegranej wojny, w pe∏ni doceniajàc znacze-
nie i rol´ silnej marynarki wojennej jako instru-
mentu politycznego na arenie mi´dzynarodo-
wej, rozpocz´to w Rosji odbudow´, reorganiza-
cj´ i modernizacj´ floty. Dzia∏ania te w zasadni-
czy sposób zmieni∏y jej struktur´ (˝aglowe
i drewniane okr´ty zast´powane by∏y jednostka-
mi o nap´dzie parowym i opancerzonymi),
a stosunkowo wysokie nak∏ady w po∏àczeniu ze
staraniami zwiàzanymi z nadà˝aniem za nowin-
kami technicznymi pozwoli∏y zatrzymaç we flo-
cie lub pozyskaç dla niej wartoÊciowych ludzi,
stanowiàcych cz´sto o jej sile i ukierunkowujà-
cych jej dalszy rozwój.
Jednym z takich ludzi by∏ Andriej Aleksan-
drowicz Popow. Urodzony w 1821 roku, w 1838
ukoƒczy∏ szko∏´ kadetów w Petersburgu i rozpo-
czà∏ s∏u˝b´ we Flocie Czarnomorskiej, uczestni-
czàc mi´dzy innymi w operacjach skierowanych
przeciwko tubylcom zamieszkujàcym kolonizo-
wane przez Rosj´ wybrze˝a Kaukazu. W 1853
roku objà∏ dowództwo parowca Mietieor 3 , a na-
st´pnie dowodzi∏ kolejno parowymi jednostka-
mi Krym, Elbrus, Turoki Andija. W poczàtko-
wym okresie wojny krymskiej Popow prowadzi∏
dzia∏ania krà˝ownicze skierowane przeciwko ˝e-
gludze sojuszniczej, a nast´pnie bra∏ udzia∏
w obronie obl´˝onej twierdzy sewastopolskiej.
By∏ oficerem do specjalnych poruczeƒ admira-
∏ów W. A. Korni∏owa i P. S. Nachimowa, zajmo-
wa∏ si´ równie˝ rozmieszczaniem na làdzie zdj´-
tej z samozatopionych okr´tów artylerii.
Za udzia∏ w obronie Sewastopola zosta∏ odzna-
czony Z∏otà Szablà Z Dedykacjà „Za Odwag´” 4
i dwoma innymi orderami, a po upadku twier-
dzy mianowany zosta∏ szefem sztabu bazy floty
w Kronsztadzie. W latach 1858-1861 Popow do-
wodzi∏ zespo∏em floty badajàcym daleko-
wschodnie wybrze˝a Rosji. Awansowany w 1861
roku do stopnia kontradmira∏a, zosta∏ cz∏on-
kiem Komitetów: Naukowego oraz Budownic-
twa Okr´towego floty rosyjskiej. Od 1862
do 1864 roku by∏ dowódcà Eskadry Oceanu
Spokojnego, wnoszàc spory wk∏ad w przygoto-
wanie i szkolenie za∏óg, a dowodzony przez nie-
go zespó∏ na prze∏omie lat 1863/1864 odwiedzi∏
San Francisco, demonstrujàc poparcie dla Pó∏-
nocy w czasie trwajàcej w Ameryce wojny do-
mowej 5 .
Od 1865 roku Popow skoncentrowa∏ si´
na problemach konstrukcji i budownictwa okr´-
towego, poÊwi´cajàc si´ g∏ównie zagadnieniom
zwiàzanym z rozwijajàcymi si´ wówczas okr´ta-
mi pancernymi. W 1870 roku zosta∏ cz∏onkiem
Oddzia∏u Budownictwa Okr´towego Morskie-
go Komitetu Technicznego, w 1873 roku zosta∏
mianowany wiceadmira∏em, a w 1880 – prze-
wodniczàcym tego Komitetu. Kilkukrotnie od-
by∏ wizyty zagraniczne, zapoznajàc si´ w prakty-
ce z nowinkami konstrukcyjnymi wprowadzany-
mi we flotach amerykaƒskiej, brytyjskiej, francu-
skiej i pruskiej, mi´dzy innymi uczestniczàc
w przejÊciu z Hamburga do Cherbourga amery-
kaƒskiego monitora Miantonomoh podczas je-
go rejsu po krajach Europy i goszczàc na jego
pok∏adzie podczas wizyty okr´tu w Kronszta-
dzie.
1. Szerzej patrz w: Gozdawa-Go∏´biewski J.,
Od wojny krymskiej do ba∏kaƒskiej, Wydawnictwo
Morskie, Gdaƒsk 1985.
2. Wed∏ug Conway All The World Fighting Ships
1860-1905 flota rosyjska na Morzu Czarnym zosta∏a
Traktatem Paryskim ograniczona do 18 korwet (w tym
6 parowych, o d∏ugoÊci na linii wodnej nie przekracza-
jàcej 50 m i maksymalnej wypornoÊci 800 t) oraz 4
mniejszych jednostek o wypornoÊci do 200 t.
3. Wszystkie rosyjskie nazwy okr´tów oraz imio-
na i nazwiska podano w formie fonetycznej, czyli we-
d∏ug obowiàzujàcych zasad gramatyki j´zyka polskiego.
4. Rosyjskie odznaczenie nadawane za udzia∏ i wy-
ró˝nienie si´ w bezpoÊredniej walce.
5. Jako ciekawostk´ mo˝na podaç, ˝e w trakcie tej
wizyty na pok∏adzie Êrubowej korwety Bogatyrjako ka-
det s∏u˝y∏ Stiepan Osipowicz Makarow – póêniejszy ad-
mira∏, niezwykle zas∏u˝ona dla rosyjskiej floty osobo-
woÊç.
OKR¢TY WOJENNE Nr 63 (1/2004)
5
92685331.010.png 92685331.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin