Plan pracy grudzień.doc

(71 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA M-C GRUDZIEŃ 2008 r.
Grupa dzieci 2,5-3-letnich.

 

Tematyka kompleksowa:

§         I przyszedł Mikołaj.

§         To już zima.

§         Strojnisia choinka.

§         Nadchodzą Święta i Nowy Rok.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

§         potrafi śpiewać piosenkę,

§         potrafi poruszać się przy muzyce,

§         zna niektóre zwyczaje i tradycje świąteczne,

§         wie jak wygląda Mikołaj i choinka,

§         prawidłowo potrafi dopasować części obrazka według wzoru,

§         wie jak wygląda i do czego służy odkurzacz,

§         liczy w zakresie trzech.

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne

 

1.   Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych, zbiorowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych.

 

 

 

Zabawy poranne:

§         „Krasnoludki”

§         „Kotek”

§         „Balonik”

§         „Mikołajek”

 

 

 

 

 

I przyszedł Mikołaj

 

 

1. Słuchanie piosenki „Mikołaj”. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Mikołaj”.

Magnetofon, płyta CD z piosenką

2. Słuchanie piosenki „Wesoła choinka”. Rozmowa na temat piosenki. Nauka pierwszej zwrotki piosenki.

Praca plastyczna: wykonanie kolorowych bombek z papieru.

Magnetofon, płyta CD z piosenką, wycięte koła na bombki z kolorowego papieru.

 

3. Worek Mikołaja – zabawa dydaktyczna. Dzieci spośród rozłożonych przez nauczycielkę szablonów zabawek wybierają , którą chciałoby otrzymać w prezencie. Następnie nauczyciel rozkłada rysunki przedstawiające takie same zabawki, a dzieci dobierają obrazek tak aby każdy miał małą i dużą zabawkę.

Szablony zabawek dużych i małych

4.  Słuchanie wiersza B. Formy „Mikołajkowe dary”. Rozmowa na temat wiersza. Zagadka obrazkowa – nauczyciel zasłania obrazek Mikołaja kartką podzieloną na trzy części. Dzieci próbują po zdjęciu kartki odgadnąć, co przedstawia obrazek.

Praca plastyczna: kolorowanie worków Mikołaja. Nauczycielka ozdabia je kokardkami.

Opowiadanie B. Formy „Mikołajkowe dary”. Duży obrazek Mikołaja, szablony worów Mikołajowych, kokardki.

 

5Oczekiwanie na przyjście Mikołaja. Wspólne rozmowy i słuchanie piosenek. Poszukiwanie Mikołaja po śladach pozostawionych na podłodze. Wspólne zabawy i przyjęcie upominków.

 

Magnetofon, płyty CD, upominki dla dzieci, kartonowe czarne ślady

 

 

1.   Omówienie wyglądu Mikołaja.

2.   Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku.

 

 

Zabawy poranne:

§         Pieski

§         Tunel

§         Krasnoludki

 

 

 

 

To już zima

 

1. Opowiadanie S. Molendy „O dziewczynce, która pocałowała bałwanka”. Rozmowa na temat opowiadania. Swobodne wypowiedzi na temat aktualnej pogody. Układanie bałwanka z gotowych elementów.

Zabawa ruchowa z woreczkami,

Opowiadanie S. Molendy „O dziewczynce, która pocałowała bałwanka”, wycięte elementy bałwanka, woreczki

2. Słuchanie wiersza W. Zechenter „ Zima”. Rozmowa na temat wiersza. Zabawa „Zima i bałwanek”. Praca plastyczna – wykonanie gwiazdkowego obrazka.

Wiersz W Zechenter „Zima”, różnej wielkości gwiazdki, kartki z bloku, klej

3. Słuchanie piosenki pt. „Zima biała”. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa przy piosence.

Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na kawałki waty jako płatki śniegu.

Magnetofon, płyta CD, kawałki waty

4. Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”. Rozmowa na temat wiersza. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze (odgłos wyjącego wiatru i śniegu deptanego nogami). Ćwiczenia pantomimiczne.

Praca plastycznawyklejanie watą brody i wąsów Mikołaja, połączone z kolorowaniem czapki Mikołaja.

Wiersz I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”, szablony twarzy Mikołaja, wata.

5. Osłuchanie z piosenką „Zima przybyła”. Rozmowa na temat piosenki. Zwrócenie uwagi na wesoły charakter melodii. Dzieci rytmicznie klaszczą podczas słuchania piosenki.

Magnetofon, płyta CD

1.   Omówienie wyglądu różnych choinek.

2.   Wykonywanie dekoracji świątecznych

3.   Zapoznanie  dzieci z odkurzaczem , jego budową i przeznaczeniem.

4.  Uczulenie dzieci na przestrzeganie zasad obsługi urządzeń elektrycznych.

 

 

Zabawy poranne:

§         Samochody

§         Pieski

§         Krasnoludki

§         „Pociąg”

 

 

 

 

Strojnisia choinka

1.  Zagadki ruchowe – nauczycielka prezentuje dzieciom  wykonywanie znanych im czynności związanych ze Świętami Bożego Narodzenia np. strojenie choinki, pakowanie prezentów, porządki świąteczne itd.

Praca plastyczna – kolorowanie szablonu choinki

Szablony choinki, kredki

2. „Domowe porządki” – rozmowa z dziećmi na temat konieczności dbania o porządek. Zwrócenie uwagi na urządzenia, które pomagają człowiekowi w różnych pracach. Przedstawienie zagadki o odkurzaczu –pokazanie odkurzacza na ilustracji oraz znajdującego się w przedszkolu.

Ilustracja odkurzacza, prawdziwy odkurzacz, który znajduje się w przedszkolu.

3. Słuchanie wiersza N. Kauczyńskiej „Choinka”. Rozmowa na temat wiersza. Ćwiczenia oddechowe – wąchanie choinki (dzieci wciągają powietrze nosem, wydychają ustami). Określenie kolorów bombek znajdujących się na obrazku przyniesionym przez nauczycielkę.

Wiersz N. Kauczyńskiej „Choinka”, obrazek przedstawiający choinkę z kolorowymi bombkami.

4. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej, świątecznej. Odgadnięte hasło nauczycielka pokazuje w formie obrazka. Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię: „Zimowy spacer”.

Obrazki przedstawiające rozwiązania zagadek

5. Praca plastyczna: robienie łańcucha na choinkę z kolorowego papieru.

Ćwiczenia oddechowe „Kolorowy śnieg” dzieci zajmują miejsca przy stolikach , z każdej strony po dwoje. Przy każdym na stoliku leżą trzy płatki śniegu z bibuły w innym kolorze. Dzieci starają się dmuchając przesunąć płatki po powierzchni stołu.

Wycięte paski z kolorowego papieru o długości ok. 10 cm i szerokości 1 cm, płatki śniegu z bibuły

 

1.  Zapoznanie ze                            zwyczajami

    i tradycjami     dotyczących Świąt Bożego Narodzenia.

 

2.  Liczenie w zakresie trzech.

 

3. Zapoznanie dzieci z mijającym starym i nadchodzącym nowym rokiem.

 

 

Zabawy poranne:

§   „Choinka”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin