uczen zdolny.doc

(126 KB) Pobierz

Uczeń zdolny

Cechy charakterystyczne uczenia się uczniów zdolnych:

     W  szkole zdolności ucznia praktycznie ujawniają się w toku pracy nad materiałem

nauczania. Uczniowie zdolni z reguły:

-              uczą się szybciej,

-              opanowują szerszy zakres materiału,

-              uczą się inaczej, szukają związków przyczynowo skutkowych, dążą  do odkryć, swobodniej zestawiają wiadomości, sięgają po dodatkowe informacje, mają bogatsze skojarzenia, potrzebują większej liczby i lepszych argumentów, posługują się łatwo językiem danej dyscypliny,

-              ich wyniki uczenia się sięgają głębiej, obejmują rozumienie materiału, rozwiązywanie problemów, umiejętność świadomego kierowania własnymi procesami umysłowymi,

-              uczą się wytrwalej, jeśli tylko uznają sens pracy nad danym materiałem, czytają dużo i chętnie,

-              mają urozmaicone cele uczenia się i zaspakajania ciekawości, zainteresowań i ambicji, realizację odległych planów życiowych,

-              bardziej zależy im na nagrodach,

-              mają szeroki zakres uwagi, są zdolni do koncentracji i wytrwałości w rozwiązywaniu problemów,

-              charakteryzuje ich bogatsze, niż u rówieśników słownictwo, zarówno pod względem ilościowym jak i jakościowym,

-              są zdolni do samodzielnej i efektywnej pracy,

-              wcześniej niż inni ( często w wieku przedszkolnym ) opanowują umiejętność czytania i pisania  ( i potrafią z niej korzystać ),

-              wykazują zdolność wnikliwej obserwacji,

-              wykazują inicjatywę i oryginalność w pracy umysłowej,

-              wykazują wysoką sprawność umysłową  i szybką reakcję na nowe pomysły,

-              szybko uczą się na pamięć ( zapamiętują nowe rzeczy ),

-              interesują ich problemy natury człowieka i świata, problemy filozoficzne,

-              mają niezwykłą wyobraźnię,

-              z łatwością stosują się do skomplikowanych instrukcji,

-              mają różne i liczne zainteresowania, często korzystają z bibliotek i innych źródeł informacji,

-              charakteryzuje ich wyższy poziom wiary we własne siły,

-              mają większe poczucie humoru, łatwiej dostrzegają komiczne aspekty rzeczywistości,

-              są na ogół lepsi od innych w matematyce.

Identyfikowanie uczniów zdolnych:

 

     Do wykrywania zdolności intelektualnych służą rożne wypracowane przez psychologię

testy inteligencji, zdolności i osobowości. Najlepiej jednak poznaje się zdolności przez

obserwację procesów i wyników działania jednostki. Możliwość takiej obserwacji mają przede wszystkim rodzice i nauczyciele.

 

Modele procesu uczenia się:

Uczenie się poprzez zmysły: udział systemów reprezentacyjnych w przekazywaniu i odbieraniu informacji

        preferencje wizualne (wzrokowcy)

        preferencjami audytywnymi (słuchowcy)

        preferencje kinestetyczne

 

 

Style uczenia się

Teoria wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera

              Siedem rodzajów inteligencji Gardnera to pogrupowane zdolności i umiejętności nie do końca wyliczalne:

1.                   Lingwistyczna: umiejętność posługiwania się językiem, wzorami i systemami.

2.        Matematyczna i logiczna: umiłowanie precyzji oraz myślenia abstrakcyjnego i ustrukturalizowanego.

3. Wizualna i przestrzenna: myślenie obrazowe, umiejętne korzystanie z map, diagramów i tabel, wykorzystanie ruchu towarzyszącego procesowi uczenia się.

4.      Muzyczna: wrażliwość emocjonalna, poczucie rytmu, zrozumienie złożoności muzyki.

5.      Interpersonalna: łatwy kontakt z innymi ludźmi, umiejętności mediacyjne, dobra komunikatywność.

6. Intrapersonalna: automotywacja, wysoki poziom wiedzy o samym sobie, silne poczucie wartości.

7.  Kinestetyczna: dobre wyczucie czasu, uzdolnienia manualne, duże znaczenie zmysłu dotyku, ruchliwość, dobra organizacja przestrzenna.

 

Ogólne zasady organizacji pracy ucznia zdolnego:

        Utrzymać wysoki poziom stawianych mu zadań i zapewnić, że będzie widział sens zajmowania się nimi,

        Uczyć obszerniejszego materiału lub nawet innego  albo stawiać mu inne cele np. udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, redagowanie gazetki szkolnej, pomoc kolegom w nauce,

        Uczenie powinno być zbliżone do procesu badawczego i być dla ucznia wyzwaniem intelektualnym,

        Osiągnięcia   (tylko poważne)  - powinny być docenione  dobrze dobraną i uzasadnioną nagrodą,

        Wszystkie pomysły i prace  traktować z powagą i życzliwością.

 

Trudności:

Sposób przejawiania wyjątkowości przez ucznia zdolnego bywa przykry zarówno dla jego kolegów jak i nauczyciela. Uczniowie ci :

        są nietolerancyjni dla pozostałych  (szczególnie dla dużo słabszych od nich),

        uporczywie dociekają dowodzą swoich racji, kwestionują zdanie nauczycieli,

        nie liczą się z konsekwencjami swojego postępowania w grupie rówieśniczej,

        różna hierarchia wartości powoduje ich wyobcowanie z klasy,

        swoją osobą absorbują nauczyciela, zabierają  czas lekcji,

        zawyżają poziom przerabianego materiału i metod, które nie interesują innych.

 

Zainteresowania  i  pasje  uczniów  zdolnych  często  nie  są  wykorzystywane  w  szkole,

wypierają one tym samym czas przeznaczony na naukę i odbijają się niekorzystnie na ocenach

uczniów. Powodami takiego stanu mogą być:

        niewłaściwa organizacja szkoły i jej programów,

        stosunek nauczyciela do dziecka,

        sytuacja domowa ucznia,

        stosunki panujące w klasie,

        przyczyny tkwiące w samym uczniu (m.in. łatwe zniechęcanie się trudnościami i niechęć do ich pokonywania, nadpobudliwość psychoruchowa i emocjonalna).

 

 


Model Renzulliego.

W pracy nauczyciela najczęściej wykorzystuje się model Renzulliego, według którego można uznać za człowieka zdolnego osobę, która spełnia trzy konieczne warunki:

        posiada ponadprzeciętne zdolności ogólne,

        wykazuje silne zaangażowanie w zadanie (wysoka motywacja),

ma możliwości twórcze.

Wybitne zdolności powstają jako interakcja tych trzech elementów tzn. zdolności ogólnych, motywacji  i  twórczości.  Do  nich  dodawany  jest  istotny  współwystępujący  czynnik,  którym  są uwarunkowania środowiskowe (szkoła, rówieśnicy i rodzina), decydujące o tym, jak potoczą się losy dziecka. 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin