SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Z JĘZYKA POLSKIEGO
Z ELEMENTAMI GRUPOWEJ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
I Klasa – V szkoły podstawowej
II Typ zajęć – lekcja języka polskiego, jednostka 2-godzinna (2x45 minut)
III Temat – „Jak słyszymy zimę? – dźwiękonaśladownictwo w poezji i w codziennym
języku”.
IV Cele:
· Rozwijanie wrażliwości dziecka przez obcowanie z poezją (J.Tuwim „Mróz”)
· Poznanie poetyckiego sposobu obrazowania - dźwiekonaśladownictwa.
· Odkrywanie znaczenia głosek w uzyskiwaniu efektów akustycznych (szum, warkot, syk itp.)
· Usprawnienie narządów artykulacyjnych, min.: wargi, język
· Nauka prawidłowego oddychania
· Doskonalenie słuchu fonematycznego
· Ćwiczenia ortograficzne – utrwalenie pisowni wyrazów poznanych na lekcji (wzbogacenie słownictwa czynnego ucznia)
· Ćwiczenia dykcyjne
V Metoda – ćwiczeń logopedycznych, oddechowych, sprawności narządów artykulacyjnych,
słuchu fonematycznego, ćwiczeń ortograficznych, praca z tekstem
VI Forma organizacyjna lekcji – praca grupowa, praca jednostkowa
VII Pomoce dydaktyczne – dzwonki, płytki plastykowe, klucze, szkło, tablice ortograficzne,
kredki, kulki waty – śnieżynki
VIII Przebieg zajęć:
· Wprowadzenie do tematu lekcji – swobodna rozmowa na temat charakterystycznych cech zimy (elementy krajobrazu, roślinność, zwierzęta, śnieg, temperatura, zabawy dzieci).
· Wysłuchanie wzorowej recytacji wiersza lub nagrania z kasety:
Z lasu chrust na wozie.
Skrzypi coś, oś nie oś,
Trzaska chrust na mrozie.
Tężał mróz, wicher rósł,
Pędząc jak w sto koni,
Trzeszczy wóz, trzeszczy mróz,
Chłop zębami dzwoni.
Szkapa: brr! Chłop jej: prr!-
A podwozie zgrzyta,
Gwiżdże wiatr, śwista bat,
Stukają kopyta.
Chrzęst i brzęk, zgrzyt i stęk,
Hałas jak w fabryce!
Mniejszy mróz. Lżejszy wóz
Przy takiej muzyce.
CZĘŚĆ ZASADNICZA:
· Próba odpowiedzi na pytanie – Co dzieci słyszały podczas recytacji?
(skrzypienie, trzask, trzeszczenie, dzwonienie, chrzęst, brzęk, zgrzyt, stęk, świst, gwizd itp.)
· Odtwarzanie dźwięków z wiersza (za pomocą zgromadzonych materiałów – dzwonki, płytka plastykowa, klucze, szkło):
- naśladowanie dźwięków - ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową,
- gwizdanie, szumienie (wysuwanie warg do przodu, tworzenie ryjka) – ćwiczenie warg,
- kląskanie językiem (zabawa w konika) – ćwiczenie języka.
· Ćwiczenie oddechowe – zrobiło nam się zimno, więc chuchamy na zimne rączki: „chu, chu”, żeby je rozgrzać.
· Zapisanie I części tematu lekcji – „Jak słyszymy zimę? –...”
· Porównanie wyrazów w wersach pod względem częstości występowania niektórych głosek, sprawdzenie jakie przeważają (r, s, z) i jakie sprawiają wrażenie słuchowe (głoski syczące, szumiące, ciszące, warczące).
· Wprowadzenie terminu dźwiękonaśladownictwo, zapisanie w zeszycie (DŹWIĘKONAŚLADOWNICTWO w poezji polega na naśladowaniu odgłosów, na przykład przyrody, za pomocą doboru i zgromadzenia słów z określonymi głoskami)
· Dopisanie II części tematu – (...) - dźwiękonaśladownictwo w poezji i w codziennym
języku.”
· Wyszukiwanie w wierszu wyrazów nazywających jakieś odgłosy (Brr! Prr!) Głośna prezentacja tych wyrazów dźwiękonaśladowczych przez dzieci z wcześniejszym nabraniem dużego zapasu powietrza (ćwiczenie oddechowe, ćwiczenie przy zaburzonej artykulacji głoski „r”)
· Odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np., nauczyciel wymawia wyrazy, dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd (ćwiczenia analizatora słuchowo – ruchowego)
· Ćwiczenia ortograficzne – wyjaśnienie zasad pisowni wyrazów: mróz, wiózł, skrzypi, trzaska, tężał, rósł, wóz, zgrzyta, gwiżdże, chrzęst, brzęk, zgrzyt. Ułożenie zdań z wyróżnionymi wyrazami.
· Wykonanie ilustracji do wiersza – przekład intersemiotyczny.
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
· Podsumowanie lekcji – przypomnienie na czym polega dźwiękonaśladownictwo.
· Zabawa: dmuchamy na podrzucone do góry kulki waty – śnieżynki (ćwiczenie oddechowe, ćwiczenie warg).
· Praca domowa – wzorowa recytacja wiersza.
Spis pomocnych pozycji:
1. B.Toczyska „Elementarne ćwiczenia dykcji”
2. E.Skorek „Reranie”
3. E.Spałek, C.Piechowicz-Kułakowska „Jak pomóc dziecku z wadą wymowy”
4. E.Stecko „Zaburzenia mowy dzieci”
monika_abramek