Istota dystrybucji.pdf
(
82 KB
)
Pobierz
212129760 UNPDF
ISTOTA DYSTRYBUCJI
DYSTRYBUCJA
Obejmuje wszystkie decyzje i czynnoĞci związane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu
nabywcy (konsumentowi, uĪytkownikowi). Jej zadaniem jest rozmieszczenie produktów na rynku w sposób
umoĪliwiający nabywcom zakup poĪądanych produktów w dogodnych dla nich warunkach, odpowiadającym im miejscu
i czasie oraz po moĪliwej do zaakceptowania cenie. W celu realizacji celów dystrybucyjnych przedsiĊbiorstwa trzeba
podjąü wiele dziaáDĔ koordynacyjnych i organizacyjnych. Dziaáania koordynacyjne umoĪliwiają zawarcie transakcji
kupna - sprzedaĪy. Obejmują: zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych, promocjĊ produktów i firm,
poszukiwanie ofert, nawiązywanie kontaktów handlowych, negocjowanie warunków umów i ich zawieranie,
przenoszenie produktów i prawa wáasnoĞci produktu. Dziaáania organizacyjne wiąĪą siĊ z realizacją transakcji kupna -
sprzedaĪy. Obejmują: transport, magazynowanie, przerób handlowy (sortowanie, paczkowanie), przeksztaácanie
asortymentu produkcyjnego w handlowy, sprzedaĪ produktów poĞrednikom i ostatecznym nabywcom i inne. Dziaáania
te realizują fizyczny przepáyw towarów od wytwórcy do nabywcy i skáadają siĊ na fizyczną dystrybucjĊ produktów.
Wszystkie czynnoĞci dystrybucyjne mogą byü realizowane przez samych wytwórców produktów bąGĨ zlecane
wyspecjalizowanym poĞrednikom.
FUNKCJE I RODZAJE KANAàÓW DYSTRYBUCJI
KANAà DYSTRYBUCJI (UJĉCIE PODMIOTOWE)
To
struktura komórek organizacyjnych firmy oraz
zewnĊtrznych instytucji uczestniczących w sprzedaĪy
produktu na rynku lub sieü osób i organizacji wzajemnie
powiązanych w procesie udostĊpniania produktów lub
usáug do uĪytku lub konsumpcji.
KANAà DYSTRYBUCJI (UJĉCIE PRZEDMIOTOWE)
To
zespóá kolejnych ogniw, za poĞrednictwem których
dokonuje siĊ przepáyw jednego lub wiĊkszej liczby
strumieni związanych z dziaáalnoĞcią marketingową. Do
najwaĪniejszych z nich moĪna zaliczyü: przepáyw
informacji, prawa wáasnoĞci towaru, fizyczny przepáyw
towaru, naleĪnoĞci, promocji, ryzyka. Strumienie te
przepáywają w róĪnych kierunkach. To takĪe áDĔcuch firm i
osób, które przejmują prawo wáasnoĞci lub pomagają w przekazywaniu prawa wáasnoĞci do dóbr i usáug w ich drodze
od producenta do finalnego odbiorcy, konsumenta lub firmy.
PRZEKRÓJ PIONOWY KANAàU
Obrazuje liczbĊ i powiązania wystĊpujące miedzy kolejnymi szczeblami (ogniwami)
kanaáu na drodze od producenta do ostatecznego nabywcy.
PRZEKRÓJ POZIOMY KANAàU
Odzwierciedla liczbĊ uczestników na kaĪdym ze szczebli (ogniw) kanaáu na drodze od
producenta do ostatecznego nabywcy.
KANAà BEZPOĝREDNI
Producent sam, na wáasny koszt i ryzyko, zajmuje siĊ rozmieszczeniem i sprzedaĪą swych
produktów finalnym nabywcom. Organizuje sprzedaĪ wysyákową, domokrąĪQą, detaliczną, we wáasnych placówkach
(sklepach, magazynach) bąGĨ teĪ sprzedaĪ z automatów. Producent sam nawiązuje kontakty z finalnymi nabywcami za
poĞrednictwem poczty, telefonu, telewizji, wáasnych pracowników (agentów, sprzedawców). Organizacja
bezpoĞredniego kanaáu dystrybucji wymaga prowadzenia dwóch róĪnych form dziaáalnoĞci: produkcji i handlu. Zalety:
•
szybki przepáyw informacji
•
peána , bezpoĞrednia kontrola nad przepáywem produktu, ustaleniem cen marĪ
•
moĪliwoĞü realizacji marĪy handlowej i ustalania konkurencyjnie niskich cen
•
moĪliwoĞü szybkiej reakcji na zmiany popytu
KANAà POĝREDNI
Wytwórca w celu dotarcia ze swoim produktem do finalnych nabywców korzysta z poĞredników
zewnĊtrznych instytucji (osób). PoĞrednik za swoje usáugi pobiera marĪe, prowizje lub inny rodzaj wynagrodzenia.
KaĪdy poĞrednik posiada okreĞloną liczbĊ swoich odbiorców, a przez to poszerza rynki zbytu obsáugiwanych
wytwórców. W poĞrednich kanaáach dystrybucji miĊdzy producentem, a konsumentem moĪe wystĊpowaü jeden
poĞrednik (np. hurtownik lub detalista), bąGĨ wiĊksza ich liczba.
KANAà KORPORACYJNY
Charakteryzuje siĊ najsilniejszą formą integracji ogniw dystrybucji, np. producent jest
równoczeĞnie wáDĞcicielem firm dziaáających na szczeblu hurtu i detalu, detalista sam uruchamia wáasną produkcjĊ
sprzedawanych towarów.
KANAà KONTRAKTOWY
NiezaleĪne firmy producentów, hurtowników, detalistów, agentów wspóádziaáają na
podstawie zawartych kontraktów, szczegóáowo okreĞlających jak kaĪda z nich bĊdzie staraáa siĊ zwiĊkszyü wydajnoĞü i
efektywnoĞü kanaáu. Ustalenia kontraktów dotyczą np. znakowania produktów, wspólnych przedsiĊwziĊü promocyjnych,
standaryzacji form sprzedaĪy, dziaáania na okreĞlonym obszarze itp. WyróĪniamy trzy typy kanaáów kontraktowych:
•
zrzeszenia hurtowników z niezaleĪnymi, drobnymi detalistami
•
spóádzielnie drobnych detalistów
•
umowy kontraktowe miĊdzy firmami macierzystymi i niezaleĪnymi poĞrednikami (franchising)
KANAà ADMINISTROWANY
Charakteryzuje siĊ tym, Īe pomimo braku formalnych umów o wspóádziaáaniu pomiĊdzy
uczestnikami kanaáu, uznają oni za celowe podporządkowanie swoich dziaáDĔ koordynacji i kontroli jednej z firm
(liderowi). NajczĊĞciej jest to najwiĊkszy, najbardziej znany na rynku i wpáywowy uczestnik kanaáu. MoĪe nim byü
producent, hurtownik, detalista.
POĝREDNICY W KANAàACH DYSTRYBUCJI
HURT
Speánia rolĊ poĞrednika miĊdzy producentami, a detalistami.
PODZIAà HURTOWNIKÓW
•
kupcy hurtowi
•
agenci hurtowi nie przejmujący produktów na wáasnoĞü
KUPIEC HURTOWY
To hurtownik nabywający produkty u wytwórcy, stający siĊ ich wáDĞcicielem ponoszącym ryzyko
związane z ich obrotem, realizujący peány, wzglĊdnie ograniczony zakres funkcji. Do poĞredników hurtowych
realizujących peány zakres funkcji zalicza siĊ:
•
hurtowników dziaáających na rynku artykuáów konsumpcyjnych
•
hurtowników dziaáających na rynku dóbr inwestycyjnych
•
hurtowników dziaáających na rynku páodów rolnych
Do poĞredników hurtowych realizujących ograniczony zakres funkcji zalicza siĊ:
•
hurtowników organizujący dostawy tranzytowe
Nie gromadzą i nie przechowują produktów. Producent sam przesyáa je bezpoĞrednio do nabywcy w uzgodnionym z nim
terminie i czasie dostawy.
•
hurtowników sprzedający towary wyáącznie za gotówkĊ
Gromadzą zapasy produktów i oferują je do sprzedaĪy nabywcom prowadzącym dziaáalnoĞü detaliczną (np.
ZáDĞcicielom sklepów, kiosków, placówek gastronomicznych) oraz firmom dokonującym zakupów na wáasne potrzeby.
Nabywcy zobowiązani są do samodzielnego odbioru towarów z magazynu hurtownika i natychmiastowej zapáaty
gotówką.
•
hurtowników zaopatrujących detalistów w formie sprzedaĪy objazdowej
Gromadzą ograniczony asortyment zbliĪonych produktów, przechowują i sprzedają za gotówkĊ z dostarczeniem do
miejsca odbioru wáasnym transportem. NajczĊĞciej zaopatrują oni maáe sklepy, szpitale, restauracje, hotele w artykuáy
szybko psujące siĊ.
•
hurtowników zaopatrujących detalistów na zasadzie komisu
Zakupują produkty na wáasnoĞü, nie magazynują ich, ale organizują dostawy wprost od producenta do detalisty, w
Īądanych przez niego partiach i terminach. Rozliczenie hurtownika z detalistą nastĊpuje dopiero po sprzedaĪy
dostarczonej partii towarów.
•
hurtowników sprzedających towary za zamówieniem pocztowym
Przesyáają katalogi z ofertami sprzedaĪy produktów do detalistów i innych instytucji dziaáających na niewielkich
obszarach rynku. Za poĞrednictwem poczty otrzymują zamówienia i realizują dostawy korzystając z usáug poczty lub
Záasnego transportu.
•
spóádzielnie producentów rolnych
Stanowią one wáasnoĞü czáonków - rolników. Zajmują siĊ skupem i sprzedaĪą ich produktów na lokalnych rynkach
zbytu, a zyski dzielą raz w roku pomiĊdzy zrzeszonych czáonków.
AGENT HURTOWY
To poĞrednik hurtowy nie stający siĊ wáDĞcicielem produktu, realizujący funkcje sáXĪące gáównie
nawiązywaniu kontaktów handlowych, komunikowaniu siĊ oraz uwzglĊdnianiu warunków transakcji miedzy
wytwórcami, a detalistami, otrzymujący wynagrodzenie od angaĪującego ich podmiotu (np. producenta). WĞród nich
wyróĪniamy: brokerów, agentów przemysáowych, przedstawicieli handlowych, producentów, komisantów i innych.
BROKER
To hurtownik, którego podstawowym zadaniem jest kontaktowanie sprzedających i kupujących, asystowanie
w negocjacjach, kontrolowanie realizacji umów zawartych przy ich poĞrednictwie.
AGENT PRZEMYSàOWY
To hurtownik reprezentujący na ogóá albo producentów albo kupujących na podstawie
Gáugoterminowych umów, specjalizujący siĊ w prowadzeniu transakcji kilku nie konkurujących ze sobą firm, na
podstawie zawartych umów. Zajmują siĊ oni zbieraniem informacji rynkowych, przygotowywaniem ofert,
negocjowaniem cen, organizacją dostaw. WyróĪniamy wĞród nich:
•
agentów generalnych, posiadających prawo wyáącznoĞci sprzedaĪy produktów danej branĪy
•
agentów zwykáych, nie posiadających tego prawa
PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY
Pojawia siĊ kanaáach dystrybucji wówczas, gdy wytwórcy nie są zainteresowani w
rozwijaniu funkcji sprzedaĪy lub nie posiadają wykwalifikowanych sprzedawców.
AGENT HANDLOWY
Jego celem jest rozmieszczenie wszystkich swoich produktów na rynku. Za swoje usáugi pobierają
prowizje zróĪnicowane w zaleĪnoĞci od wielkoĞci transakcji oraz fazy wprowadzania nowych produktów na rynek.
AGENT REPREZENTUJĄCY KUPUJĄCE FIRMY
AngaĪują ich zazwyczaj detaliĞci zlokalizowani w maáych miastach.
Agenci w ich imieniu i na ich rachunek dokonują zakupów. CzĊsto takĪe zajmują siĊ organizacją dostaw, wysyáNą,
przechowywaniem towarów oraz ich transportem.
HANDEL DETALICZNY
Stanowi ostatnie ogniwo w kanale dystrybucji, za poĞrednictwem którego produkty docierają
do ostatecznego nabywcy.
KLASYFIKACJA DETALISTÓW
w zaleĪnoĞci od formy wáasnoĞci
•
detaliĞci niezaleĪni
•
detaliĞci zorganizowani
w zaleĪnoĞci od asortymentu
•
detaliĞci wielobranĪowi (uniwersalni)
•
detaliĞci branĪowi
•
detaliĞci wyspecjalizowani
w zaleĪnoĞci od miejsca oferowania
produktów do sprzedaĪy
•
detaliĞci sprzedający produkty w staáych
punktach sprzedaĪy
•
detaliĞci sprzedający produkty z pominiĊciem
sieci staáych punktów sprzedaĪy detalicznej
w zaleĪnoĞci od lokalizacji sieci detalicznej
•
detaliĞci prowadzący dziaáalnoĞü w sieci
skoncentrowanej (w centrach handlowych,
Ğródmiejskich)
•
detaliĞci prowadzący dziaáalnoĞü w sieci
rozproszonej
w zaleĪnoĞci od formy sprzedaĪy
•
detaliĞci obsáugujący nabywców w systemie
sprzedaĪy tradycyjnej
•
detaliĞci obsáugujący nabywców w systemie
sprzedaĪy preselekcyjnej
•
detaliĞci obsáugujący nabywców w systemie
sprzedaĪy samoobsáugowej
•
detaliĞci obsáugujący nabywców w systemie
sprzedaĪy wysyákowej
•
detaliĞci obsáugujący nabywców w systemie sprzedaĪy kombinowanej
SKLEPY DETALICZNE
RozróĪnia siĊ:
•
sklepy specjalistyczne
•
powszechne sklepy samoobsáugowe
•
wielkopowierzchniowe sklepy samoobsáugowe (supermarket)
•
domy towarowe i wysyákowe
SPRZEDAĩ WYSYàKOWA
Jest prowadzona przez producentów, wyspecjalizowane sklepy, domy towarowe,
supersamy. Produkty oferowane są nabywcom za poĞrednictwem:
•
drukowanych katalogów
•
katalogów nagranych na wideokasety i ofert prezentowanych w telewizji
•
katalogi nagrywane na dyskietki domowych komputerów
•
drukowanych w prasie lub przesyáanych pocztą listów, prospektów, folderów itp. informacji o produktach i
usáugach wraz z formularzem zamówieĔ
•
innych rodzajów mediów np. kina, radio
Asortyment firm wysyákowych jest bardzo szeroki. Sprzedawane są takĪe usáugi turystyczne, ubezpieczeniowe,
gastronomiczne (np. pizza na zamówienie), przewozowe i inne. Zamówienie na towary moĪna skáadaü za pomocą
telefonu, teletekstu, komputera. Zamawiane towary dostarczane są do domu.
DYSTRYBUCJA WIELOKANAàOWA
Jej stosowanie zwiĊksza udziaá w rynku, lepiej dostosowuje dystrybucjĊ do
wymogów rynku heterogenicznego, stwarza konkurencjĊ miedzy poĞrednikami, zmniejsza ryzyko zaleĪnoĞci wyników
finansowych producenta od wspóápracy z jednym poĞrednikiem.
DYSTRYBUCJA INTENSYWNA
Polega na umoĪliwieniu potencjalnym nabywcom zakupu okreĞlonych produktów przy
minimalnym wysiáku. Produkty te są oferowane w maksymalnej liczbie punktów sprzedaĪy. Są to na ogóá produkty
codziennego uĪytku, czĊsto nie wybieralne (podstawowe artykuáy spoĪywcze, gazety, Ğrodki higieny).
DYSTRYBUCJA SELEKTYWNA
Polega na celowym korzystaniu przez producenta z ograniczonej liczby poĞredników i
sprzedaĪy produktów przy pomocy wielu, ale nie wszystkich detalistów dziaáających na danym terenie. Jest stosowana
przy sprzedaĪy produktów wybieralnych. Producent oczekuje od poĞredników okreĞlonych czynnoĞci dystrybucyjnych
(np. pokazów uĪycia danego produktu, serwisu instalacyjnego, naprawczego itp.) Selektywna dystrybucja jest dla
poĞrednika, gdyĪ przyczynia siĊ do ograniczenia konkurencji ze strony sprzedających ten sam produkt oraz zwiĊksza
pewnoĞü ustalonych cen i spodziewanych zysków.
DYSTRYBUCJA EKSKLUZYWNA
Polega na wyborze przez producenta jednego (lub kilku) poĞrednika i przyznania mu
prawa wyáącznoĞci sprzedaĪy na danym obszarze. Stosowana jest przy sprzedaĪy produktów luksusowych, specjalnych
lub takich, które w wyobraĪeniu nabywców nie mają substytutów (np. fortepiany, samochody, droĪsze meble). Przy ich
zakupie nabywcy zwracają uwagĊ gáównie na markĊ, jakoĞü produktu.
PROJEKTOWANIE I WYBÓR KANAàÓW DYSTRYBUCJI
ETAPY PROJEKTOWANIA KANAàÓW DYSTRYBUCJI
•
sformuáowanie celów dystrybucji
•
identyfikacja alternatywnych kanaáów
•
ocena kanaáów alternatywnych
•
wybór kanaáów dystrybucji
•
ocena i wybór konkretnych poĞredników
WYMAGANIA NABYWCÓW WYWIERAJĄ WPàYW NA RODZAJ
KANAàÓW DYSTRYBUCJI
•
uzyskanie poĪądanych informacji o produkcie
•
umoĪliwienie zakupu produktów dobrej jakoĞci w partiach
dostosowanych do zamówieĔ
•
skrócenie czasu poszukiwania produktów i kosztów ich
transportu do miejsc konsumpcji.
CECHY PRODUKTU WYWIERAJĄ WPLYW NA RODZAJ KANAàÓW DYSTRYBUCJI
Te cechy to : rodzaj, cena,
wybieralnoĞü, czĊstotliwoĞü zakupu, sezonowoĞü wystĊpowania, stopieĔ záRĪonoĞci, faza cyklu Īycia. Cechy te:
•
przesądzają o sposobie zachowania siĊ nabywców przy zakupie okreĞlonych produktów
•
decydują o wymaganiach stwarzanych przez produkty odnoĞnie do warunków transportowania,
magazynowania, zabezpieczania ciągu cháodniczego, sposobu udostĊpniania nabywcom
METODY OCENY EKONOMICZNEJ EFEKTYWNOSCI KANAàU
•
jednoczynnikowa, heurystyczna metoda oceny kanaáów dystrybucji
•
metoda oceny punktowej
•
analiza portfolio
•
analiza punktu krytycznego
LOGISTYKA DYSTRYBUCJI
LOGISTYKA DYSTRYBUCJI
Obejmuje wszystkie czynnoĞci związane z przemieszczeniem i dostarczeniem
wytworzonych produktów do miejsc ich uĪytkowania lub konsumpcji. Są to czynnoĞci związane z zamawianiem
produktów, ich transportem, magazynowaniem, sortowaniem, sprzedaĪą. Jej celem jest dostarczenie odpowiedniego
produktu do wáDĞciwego miejsca, w wymaganej iloĞci, we wáDĞciwym czasie i po moĪliwie najniĪszych kosztach.
KOSZTY FIZYCZNEJ DYSTRYBUCJI
Caákowite koszty fizycznej dystrybucji (logistyki dystrybucji) moĪna wyraziü za
pomocą wzoru:
KD = KS + KT +KMS +KMZ + KU
Gdzie:
KD - caákowity koszt fizycznej dystrybucji
KS - koszt sterowania fizyczną dystrybucją (informacji, opracowywania zamówieĔ, administracji)
KT - koszty transportu (áącznie z kosztami opakowaĔ i ubezpieczeĔ)
KMS - staáe koszty utrzymania magazynów
KMZ - zmienne koszty przechowywania zapasów
KU - korzyĞci utracone z powodu braku lub opóĨnieĔ dostaw, wadliwej ich jakoĞci
"JUST IN TIME"
Jest to metoda wspóápracy miedzy dostawcą i nabywcą. Jej celem jest caákowita eliminacja potrzeby
przechowywania zapasów przez nabywcĊ produktów. Eliminacja ta nie powoduje przy tym zwiĊkszenia zapasów u
dostawców. Metoda ta zakáada wysoką jakoĞü dostarczanych produktów, czĊste i niezawodne dostawy, bliską
lokalizacjĊ dostawcy i odbiorcy, wyáącznoĞü dostaw i Ğcisáą wspóápracĊ.
Plik z chomika:
dzas
Inne pliki z tego folderu:
Istota dystrybucji.pdf
(82 KB)
Intetnet jako narzędzie badań marketingowych.pdf
(508 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja Celna
Finanse, bankowość
Gospodarka
Logistyka
Mikro-makro-ekonomia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin