Dobry start.pdf

(239 KB) Pobierz
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Program działań na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia
skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej młodzieży
PRACA DLA MŁODYCH
- DOBRY START
Zasady przyznawania środków Funduszu Pracy
stanowiących rezerwę Ministra Pracy i Polityki Społecznej
Warszawa, maj 2007 r.
Spis treści
1.
Cele Programu
2.
Adresaci Programu
3.
Zakres działań finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy w ramach Programu
4.
Procedura ubiegania się o środki rezerwy Funduszu Pracy na realizację projektów
i wymagane dokumenty
5.
Sprawozdawczość
6.
Załączniki:
1. Dostępna alokacja środków Funduszu Pracy stanowiących 10% rezerwę Ministra Pra-
cy i Polityki Społecznej, w podziale na województwa
2. Wzór wniosku o przyznanie środków z rezerwy Funduszu Pracy na realizację Progra-
mu
3. Wzór sprawozdania z wykorzystania środków z rezerwy Funduszu Pracy na realizację
Programu
1
1. Cele Programu
Wobec złożonej sytuacji młodych ludzi wychodzących na rynek pracy oraz pogłębiającego
się zjawiska emigracji, podjęcie zadań ograniczających te problemy wydaje się ze wszech
miar potrzebne. Utrzymujący się wciąż wysoki poziom bezrobocia, ale także relatywnie ni-
skie płace zwiększają skłonność młodzieży do wyjazdów zarobkowych. Potrzeba komplek-
sowego rozwiązania problemu młodzieży na rynku pracy powoduje konieczność podjęcia
intensywniejszych działań, ukierunkowanych na ułatwienie młodym ludziom dostępu do ryn-
ku pracy.
Program Praca dla Młodych - Dobry Start ma na celu zwiększenie szans młodych ludzi na
uzyskanie pierwszego doświadczenia zawodowego oraz objęcie działaniami aktywizującymi.
Program nakierowany jest na wzmocnienie znaczenia umiejętności kluczowych z punktu
widzenia dalszej ścieżki zawodowej oraz promocję pracy i przedsiębiorczości.
Ogólnej poprawie sytuacji na rynku pracy towarzyszy co prawda znaczna poprawa sytuacji
zawodowej młodych ludzi, ale nadal młodzież charakteryzuje się stosunkowo niską aktywno-
ścią zawodową, a wskaźnik bezrobocia wśród młodych jest najwyższy w porównaniu
z pozostałymi grupami wiekowymi.
Współczynnik aktywności zawodowej młodzieży (18-24 lata) 1 mierzony jako procentowy
udział aktywnych zawodowo w ogólnej liczbie ludności danej kategorii z roku na rok zmniej-
sza się. W IV kwartale 2006 r. współczynnik aktywności zawodowej młodych ludzi wyniósł
46,2%. Oznacza to, że mniej niż połowa młodych osób ma pracę lub jej poszukuje. Niskie
zainteresowanie młodzieży pracą wynika między innymi z tego, że młodzi ludzie przedłużają
swoją edukację, a tym samym wejście na rynek pracy, widząc w tym słuszną, możliwość
zwiększenia swoich szans w znalezieniu zatrudnienia.
Wśród biernych zawodowo w wieku 15-24 lata w IV kwartale 2006 r. aż 91,2% wskazało
jako powód bierności naukę i uzupełnianie kwalifikacji. Jednocześnie młode osoby są zainte-
resowane zdobywaniem doświadczenia zawodowego w formie odbywania straży, czy też
praktyk studenckich w różnego rodzaju firmach i instytucjach. Staże cieszą się również
ogromnym powodzeniem wśród młodych bezrobotnych.
1 Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski IV kwartał 2005, GUS, Warszawa 2006
2
Mimo nadal niskiej aktywności zawodowej młodzieży systematycznie wzrasta wskaźnik za-
trudnienia w tej grupie. W IV kwartale 2006 r. 33,5% młodych osób w wieku 18-24 lata pra-
cowało i wskaźnik zatrudnienia młodzieży był o 3,1 punktu procentowego wyższy niż przed
rokiem. Jednak płynne wejście na rynek pracy bezpośrednio po ukończeniu szkoły to poważ-
ne wyzwanie w sytuacji wysokiego bezrobocia. Nie jest to problemem typowo polskim, bo
generalnie młodzież we wszystkich krajach Unii Europejskiej znajduje się w gorszym położe-
niu na rynku pracy niż osoby w pozostałych kategoriach wiekowych. W większości krajów
stopa bezrobocia młodzieży (15-24 lata) 2 często nawet 2-krotnie przewyższa stopę dla osób
w wieku 15-74 lata, a w niektórych krajach stopa bezrobocia młodzieży jest ponad 3-razy
wyższa (Luksemburg, Włochy, Szwecja).
W Polsce wskaźnik bezrobocia młodzieży w 2006 r. wynosił według danych Eurostatu 29,8 i
był ponad 2-krotnie wyższy niż w grupie osób w wieku 15-74 lata, a jednocześnie był
o 7,1 punktu procentowego niższy niż w 2005 r.
Również dane dotyczące bezrobocia rejestrowanego potwierdzają, że sytuacja młodych osób
na rynku pracy podlega korzystnym zmianom, choć nadal w rejestrach urzędów pracy pozo-
staje wielu młodych ludzi. W końcu kwietnia 2007 roku w urzędach pracy zarejestrowanych
było 403,7 tys. młodych bezrobotnych do 25 roku życia, tj. 19,2% ogółu bezrobotnych (w
analogicznym okresie roku ubiegłego w rejestrach było 580,7 tys. bezrobotnych do 25 roku
życia, tj. 21,5% ogółu bezrobotnych).
Mimo pewnej poprawy sytuacji młodych ludzi na rynku pracy zasadnym jest prowadzenie
działań ułatwiających młodym ludziom zdobycie doświadczenia zawodowego, podjęcia
pierwszej pracy, czy też rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej.
Zasadniczym celem Programu jest więc tworzenie przesłanek do takiej sytuacji, by rozpoczy-
nanie startu zawodowego w Polsce było atrakcyjne, tak w wymiarze satysfakcji zawodowej
jak i materialnej.
Biorąc pod uwagę konieczność podejmowania dalszych działań ułatwiających młodzieży
płynne wejście na rynek pracy, Pani Anna Kalata, Minister Pracy i Polityki Społecznej
2 Dane Eurostat, ze strony http://epp.eurostat.cec.eu.int
3
 
podjęła decyzję o przeznaczeniu środków rezerwy Funduszu Pracy w wysokości 60 mln
zł na realizację Programu Praca dla Młodych - Dobry Start 3 .
Środki te posłużą realizacji projektów aktywizacji zawodowej młodzieży przygotowanych
przez powiatowe urzędy pracy i zgłoszonych przez samorządy powiatów
2. Adresaci Programu
Uczestnikami projektów aktywizacji zawodowej realizowanych w ramach Programu Praca
dla Młodych – Dobry Start będą młodzi bezrobotni do 25 roku życia (określeni w art. 49 ust.
1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) mający trudności ze znalezie-
niem pracy. Dodatkowo na staże będą mogli być kierowani bezrobotni absolwenci szkół wyż-
szych do 27 roku życia (zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy).
W Programie powinni uczestniczyć przede wszystkim młodzi ludzie pozostający w rejestrach
bezrobotnych krócej niż 3 miesiące.
Podstawę prawną dla wszystkich działań podejmowanych w ramach Programu stanowią regu-
lacje przewidziane w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr
99, poz. 1001 z późn. zm.).
3. Zakres działań finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy
Zamierzeniem Programu jest umożliwienie bezrobotnej młodzieży zdobycia pierwszego do-
świadczenia zawodowego, rozszerzenie posiadanych już kwalifikacji zawodowych, zdobycie
zatrudnienia oraz pomoc w podejmowaniu działalności gospodarczej.
Warunkiem skorzystania ze środków rezerwy Funduszu Pracy w ramach programu Praca dla
Młodych - Dobry Start będzie przygotowanie Indywidualnych Planów Działań dla młodych
ludzi i zaplanowanie wydatków na realizację działań zgodnych z tymi planami. Indywidualny
3 Minister właściwy ds. pracy decyduje o przeznaczeniu rezerwy środków Funduszu Pacy, w wysokości 10%
kwoty środków określonych w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań określonych w ustawie o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zgodnie z art. 109 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin