Informacja o realizacji usług poradnictwa zawodowego w urzędach pracy w 2006r..pdf

(809 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Departament Rynku Pracy
INFORMACJA O REALIZACJI
USŁUG PORADNICTWA ZAWODOWEGO W URZĘDACH PRACY
W 2006 ROKU
Warszawa 2007 r.
Opracował Jacek Brzeziński
Wydział Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego
1
I. WSTĘP
Zmieniający się rynek pracy coraz częściej wymaga podejmowania nowych decyzji
związanych ze zmianą zawodu lub podnoszeniem kwalifikacji. Wzrosła rola działań
związanych ze starannym planowaniem rozwoju zawodowego. Wszelkiego rodzaju wybory
dotyczące zdobycia wiedzy i umiejętności do wykonywania zawodu wymagają coraz
większej znajomości rynku pracy i rynku edukacyjnego. Sytuacja ta sprawia, iż poradnictwo
zawodowe jest coraz bardziej potrzebne znacznie szerszej niż dotąd grupie klientów. Dla
zwiększenia skuteczności poradnictwa zawodowego, konieczne jest stałe rozwijanie zaplecza
metodyczno- informacyjnego. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U Nr 99 z 2004 r. poz.1001 z późn. zm.) Publiczne
Służby Zatrudnienia świadczą usługi poradnictwa zawodowego przede wszystkim dla osób
bezrobotnych i poszukujących pracy. Informacje o realizowanych usługach są gromadzone
przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy.
Urzędy pracy gromadzą dane za 2006 r., dotyczące usługi poradnictwa zawodowego,
na podstawie ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie
programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2006 (Dz.U. z 2005 nr 178 poz.
1482 z poźn. zm.) oraz w oparciu o ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych,
objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet
statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2006 (Dz.U. z 2005 r. nr 206 poz. 1707 z późn.
zm.)
Dane te dotyczą tylko i wyłącznie osób dorosłych, nie obejmują młodzieży uczącej się.
Szczegółowe informacje są zawarte w załączniku do niniejszego opracowania 1 . Niniejsze
opracowanie obejmuje dane statystyczne zgromadzone na podstawie sprawozdań
przygotowanych przez 339 powiatowych urzędów pracy oraz 16 wojewódzkich urzędów
pracy, w ramach których działają 52 centra informacji i planowania kariery zawodowej.
1 W załączniku zamieszczono 11 tabel , które zawierają dane zbiorcze dla kraju (powiatowych urzędów pracy -
PUP i centrów informacji i planowania kariery zawodowej – CIiPKZ działających w strukturze wojewódzkich
urzędów pracy) oraz odrębnie dla PUP i CIiPKZ w układzie województw.
3
W Tabeli A pokazano jak kształtowała się liczba doradców zawodowych w powiatowych
urzędach pracy w ostatnich sześciu latach oraz w wojewódzkich urzędach pracy w latach
2005-2006. Dane z wojewódzkich urzędów pracy na temat liczby doradców zawodowych są
gromadzone od 2005 r.
Tabela A. Liczba doradców zawodowych w poszczególnych latach.
Stan wg danych na koniec roku:
Lata
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Liczba doradców zawodowych
w powiatowych urzędach
pracy
477
453
482
557
627
601
694
Liczba doradców zawodowych
w wojewódzkich urzędach
pracy
bd
bd
bd
bd
bd
182
178
Razem
bd *
783
872
* Skrót bd oznacza, że dane w tym okresie nie były gromadzone
Wyraźnie widoczna jest tendencja wzrostowa jeśli chodzi o liczbę doradców zawodowych
zatrudnianych w Publicznych Służbach Zatrudnienia. Od 2000, w ciągu siedmiu lat liczba
doradców w powiatowych urzędach pracy wzrosła o 217 osób.
Statystyka publiczna gromadzi szczegółowe informacje na temat osób zatrudnionych na
stanowiskach doradców zawodowych w wojewódzkich urzędach pracy dopiero od 2005 r.
Z danych tych wynika, że w wojewódzkich urzędach pracy zatrudnionych było, na koniec
2006 r., 178 doradców zawodowych. Łącznie w Publicznych Służbach Zatrudnienia
pracowało na koniec 2006 r. 872 doradców zawodowych. Liczba ta jest znacząco większa
w stosunku do liczby doradców zawodowych zatrudnionych w Publicznych Służbach
Zatrudnienia jeszcze klika lat temu. W stosunku do roku 2005 jest to wzrost o ponad 11%.
Jednakże biorąc pod uwagę liczbę 2.309.410 osób zarejestrowanych jako bezrobotne na
koniec 2006 r. liczbę doradców zawodowych należy ocenić jako ciągle niewystarczającą.
Przy opracowaniu niniejszej informacji wykorzystano dane zbiorcze obejmujące usługi
w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej dla powiatowych urzędów pracy i centrów
informacji i planowania kariery zawodowej. Zainteresowani szczegółowymi danymi mogą je
znaleźć w odpowiednich tabelach znajdujących się w załączniku. 2
2
zob. przyp. 1
4
212140370.001.png 212140370.002.png 212140370.003.png
W 2006 r. bezrobotni i poszukujący pracy korzystali z różnych form poradnictwa
zawodowego tj. poradnictwa indywidualnego, poradnictwa grupowego oraz indywidualnej
informacji zawodowej (samoinformacji) i grupowych spotkań informacyjnych.
Dane dotyczące usług w zakresie poradnictwa zawodowego świadczonych przez urzędy
pracy, w tym przez centra informacji i planowania kariery zawodowej, w układzie
województw, zostały zamieszczone w Tabelach 5 i 6.
II. INDYWIDUALNE PORADNICTWO ZAWODOWE
Indywidualne poradnictwo zawodowe jest złożonym, najczęściej wieloetapowym procesem,
podczas którego doradca zawodowy w sposób świadomy i celowy wykorzystuje różne
procedury i techniki, które służą motywowaniu klienta do swobodnego wypowiadania się
i aktywnego współdziałania w rozwiązywaniu jego problemów.
Podstawową metodą pracy doradców zawodowych z indywidualnymi klientami jest rozmowa
doradcza. W ramach rozmowy doradczej następuje nawiązanie kontaktu, omówienie sytuacji
klienta, analizowanie przebiegu kariery szkolnej i zawodowej, zainteresowań i oczekiwań
związanych z pracą, a także zebranie informacji o stanie zdrowia oraz o wszelkich
ograniczeniach, które mogą mieć wpływ na podjęcie decyzji zawodowej. Doradca zawodowy
i klient wspólnie planują dalsze kroki postępowania i dokonują ustaleń jakie działania klient
powinien zrealizować po zakończeniu porady.
Liczba klientów korzystających z formy indywidualnego poradnictwa zawodowego
we wszystkich urzędach pracy wyniosła w 2006 r. ogółem 316.252 osoby, w tym 175.096
kobiet – 55,4% ( Tabela 1 ). W ramach tej formy odnotowano 425.046 wizyt. Oznacza to, że
średnio na jedną osobę przypadało około 1,36 wizyty u doradcy zawodowego.
Indywidualnych porad udzielono głównie osobom bezrobotnym – 295.955 osoby (93,6%
osób korzystających z porady indywidualnej ogółem), w tym 164.449 osób stanowiły kobiety
(55,6 % ).
Znacznie mniej osób skorzystało z tej formy w kategorii inni – 15.486 osób (4,9% osób
korzystających z porady indywidualnej ogółem) oraz poszukujący pracy – 4.811 osób (1,5%
osób korzystających z porady indywidualnej ogółem).
Wśród ogółu osób bezrobotnych z porady indywidualnej najczęściej korzystały osoby
bezrobotne pozostające bez pracy do 6 miesięcy – 169.428 osób (57,2%), w tym 89.451
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin