Raport z działalności Agencji Zatrudnienia w 2004 roku.pdf

(1592 KB) Pobierz
Microsoft Word - Strona tytułowa 2004.doc
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Warszawa, maj 2005 r.
212145607.025.png 212145607.026.png 212145607.027.png 212145607.028.png 212145607.001.png 212145607.002.png 212145607.003.png 212145607.004.png 212145607.005.png 212145607.006.png 212145607.007.png 212145607.008.png 212145607.009.png 212145607.010.png 212145607.011.png 212145607.012.png 212145607.013.png 212145607.014.png 212145607.015.png 212145607.016.png 212145607.017.png 212145607.018.png 212145607.019.png 212145607.020.png 212145607.021.png 212145607.022.png 212145607.023.png 212145607.024.png
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY – DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Raport z działalności agencji zatrudnienia w 2004 r.
Spis treści
1.
Wstęp
3
2.
Regulacje prawne
4
3.
Informacja o agencjach zatrudnienia
6
4.
Działalność agencji zatrudnienia w 2004 r.
8
4.1. Działalność agencji pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
9
4.2. Działalność agencji doradztwa personalnego
11
4.3. Działalność agencji pracy tymczasowej
11
4.4. Działalność agencji pośrednictwa do pracy za granicą
13
5.
Zbiorcze wyniki z działalności agencji pośrednictwa pracy w latach 1990 -
2004.
17
6.
Podsumowanie
26
Załączniki
Załącznik nr 1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
1.12.2004 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia
22
Załącznik nr 2. Zatrudnienie wg grup zawodów w wyniku pośrednictwa agencji
pośrednictwa pracy na terenie RP w 2004 r.
26
Załącznik nr 3. Zatrudnienie wg grup zawodów w agencjach pracy tymczasowej
w 2004 r.
34
Załącznik nr 4. Zatrudnienie wg grup zawodów w wyniku pośrednictwa agencji
pośrednictwa do pracy za granicą w 2004 r.
40
Załącznik nr 5. Kraje, do których w 2004 r. agencje pośrednictwa do pracy za
granicą kierowały obywateli polskich.
44
2
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY – DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Raport z działalności agencji zatrudnienia w 2004 r.
1. Wstęp
Rok 2004 jest kolejnym rokiem wprowadzającym znaczące zmiany prawne dotyczące rynku
pracy, a w szczególności dotyczące niepublicznych jednostek organizacyjnych jakimi są
agencje zatrudnienia.
Wprowadzone w 2003 r. uregulowania prawne - mające na celu rozwój niepublicznych
instytucji rynku pracy – określiły następujące pojęcia kategorii agencji zatrudnienia, tj.
agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej, agencji pośrednictwa do pracy za granicą, agencji doradztwa personalnego i agencji
pracy tymczasowej. Od dnia 1.06.2004 r., tj. po wejściu w życie przepisów ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, katalog agencji zatrudnienia został poszerzony
o kolejną agencję, tj. agencję poradnictwa zawodowego. Jednocześnie przepisy nowej ustawy
utrzymały obowiązek dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia dla podmiotów
zamierzających świadczenie usług w zakresie agencji zatrudnienia. Dokumentem
potwierdzającym ten fakt został nadal certyfikat Ministra Gospodarki i Pracy. Bardziej
szczegółowe informacje o przepisach prawnych dotyczących zasad prowadzenia agencji
zatrudnienia oraz warunków dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia
przedstawione zostały w następnym rozdziale.
Podmioty posiadające wpis do rejestru agencji zatrudnienia zobligowane zostały przepisami
ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy do przedstawiania Ministrowi
Gospodarki i Pracy rocznej informacji z prowadzonej przez siebie działalności w zakresie
agencji zatrudnienia. Należy zaznaczyć, że od 2003 r. wprowadzona została informacja o
liczbie osób zatrudnionych za pośrednictwem agencji zatrudnienia według grup
elementarnych zawodów (4-cyfrowych) zgodnie z obowiązującą w Polsce „Klasyfikacją
Zawodów i Specjalności”.
Niniejsze opracowanie sporządzone zostało na podstawie informacji nadesłanych przez
agencje zatrudnienia i zawiera dane o działalności w zakresie prowadzenia pośrednictwa
pracy (na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz do pracy za granicą), doradztwa
personalnego oraz usług agencji pracy tymczasowej.
Niniejszy raport dostępny jest w internecie na stronie www.praca.gov.pl w zakładce
„publikacje”.
3
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY – DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Raport z działalności agencji zatrudnienia w 2004 r.
2. Regulacje prawne
Pierwszym aktem normatywnym umożliwiającym funkcjonowanie niepublicznych biur
pośrednictwa pracy była ustawa z 29.12.1989 r. o zatrudnieniu (Dz. U. nr 75, poz.446).
Prawne funkcjonowanie niepublicznych instytucji zajmujących się pośrednictwem pracy stało
się możliwe od 1990 r. Do tego czasu monopol na usługi z zakresu pośrednictwa pracy
posiadały publiczne służby zatrudnienia.
W okresie od 1.01.2004 r. do 1.06.2004 r. świadczenie usług w zakresie agencji zatrudnienia,
tj. pośrednictwa pracy na terenie RP, pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców
zagranicznych, doradztwa personalnego oraz pracy tymczasowej - odbywało się w oparciu
o przepisy ustawy o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. nr 58 z 2003 r., poz.
514 z późn. zm.). Natomiast wpis do rejestru agencji zatrudnienia odbywał się w trybie i na
warunkach zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia, którego przepisy
obowiązywały do 18.12 2004 r. Od 1 czerwca 2004 r. weszły w życie przepisy ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99 poz. 1001). Nowe
przepisy określiły kolejny rodzaj usługi agencji zatrudnienia, tj. poradnictwa zawodowego –
do prowadzenia której wymagany jest wpis do rejestru agencji zatrudnienia. Ponadto
zniesiony został wymóg dokonywania opłaty za wpis do rejestru. Przepisy nowego aktu
wykonawczego do tej ustawy, jakim było rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
1 grudnia 2004 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia (Dz. U. Nr 262 poz. 2608), zaczęło
obowiązywać od 18 grudnia 2004 r. Tekst tego rozporządzenia zamieszczony został
w załączniku nr 1. Przepisy nowego aktu wykonawczego znacznie uprościły procedurę
rejestracyjną oraz umożliwiły rejestrację agencji poradnictwa zawodowego. Należy
zaznaczyć, że wprowadzone regulacje prawne dotyczące zasad prowadzenia rejestru agencji
zatrudnienia były konsekwencją wejścia w życie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173 poz. 1807).
Obowiązki nałożone przepisami na agencje zatrudnienia
Podmiot prowadzący agencję zatrudnienia zobowiązany jest do przestrzegania zasad
prowadzenia działalności w zakresie agencji zatrudnienia, określonych w ustawie o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 18, 19, 36 i 85). W przypadku nieprzestrzegania
tych warunków Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej może dokonać wykreślenia
danego podmiotu z rejestru agencji zatrudnienia.
Na agencje zatrudnienia nałożonych zostało szereg obowiązków, a w szczególności
obowiązek:
- informowania o zmianach danych o podmiocie,
- przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych,
- przedstawiania Ministrowi Gospodarki i Pracy, marszałkowi województwa oraz
wojewodzie rocznej informacji o działalności agencji,
- współpracowania z organami zatrudnienia w zakresie realizacji polityki rynku pracy,
- podawania numeru wpisu do rejestru w dokumentach, ogłoszeniach i ofertach agencji.
Ponadto agencje zatrudnienia nie mogą:
- pobierać opłat od osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej
lub którym udziela pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia,
- dyskryminować pracowników, osób bezrobotnych i poszukujących pracy ze względu na
płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację
4
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY – DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Raport z działalności agencji zatrudnienia w 2004 r.
seksualną, przekonania, zwłaszcza polityczne i religijne lub ze względu na
przynależność związkową.
Dodatkowo agencje pracy tymczasowej mają obowiązek, w swoich dokumentach
i publikowanych ogłoszeniach, podawać wraz z nazwą własną określenia „agencja pracy
tymczasowej” a ogłaszane oferty pracy oznaczać jako „oferty pracy czasowej”.
Tryb zatrudniania obywateli polskich za granicą określa przepis art. 85 ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który nakłada na agencje pośrednictwa do pracy za
granicą obowiązek zawierania z osobami kierowanymi do pracy umów cywilnoprawnych.
Umowa taka powinna zawierać takie informacje jak: pracodawcę zagranicznego, okres
zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, rodzaj oraz warunki pracy i wynagrodzenia, a także
przysługujące osobie kierowanej do pracy świadczenia socjalne, obowiązki i uprawnienia
osoby kierowanej do pracy oraz agencji pośrednictwa. Co ważne, w dokumencie, który
podpisujemy musi być podany także zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku
niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między agencją, a osobą
wyjeżdżającą do pracy. Musi być jasno określone, kto pokrywa koszty dojazdu i powrotu
osoby skierowanej do pracy, w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z
warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń. W umowie tej musi
być podana również kwota należna agencji pośrednictwa pracy z tytułu faktycznie
poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, a także informacja o
trybie i warunkach dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy w państwie, do którego
zamierzamy wyjechać.
Ponadto agencja pośrednictwa pracy ma obowiązek zawierania z pracodawcą zagranicznym,
do którego zamierza kierować obywateli polskich do pracy za granicą, umowy określającej w
szczególności: liczbę miejsc pracy, okres zatrudnienia, rodzaj oraz warunki pracy, zasady
wynagradzania, a także przysługujące osobom podejmującym pracę świadczenia socjalne,
zakres odpowiedzialności cywilnej stron.
Odpłatność za usługi świadczone przez agencje zatrudnienia
Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
zabrania się pobierania od osób, dla których agencja zatrudnienia poszukuje zatrudnienia lub
innej pracy zarobkowej lub którym udziela pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i
miejsca zatrudnienia, opłat innych niż wymienione w art. 85 ust. 2 pkt 7, tj. kwot należnych
agencji z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za
granicą. W oparciu o interpretację ww. przepisów dopuszczalne jest pobieranie od osób opłat
z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą
np. kosztów: przejazdu za granicę, wizowania paszportów, dodatkowego ubezpieczenia,
badań lekarskich, tłumaczenia niezbędnych dokumentów osób wyjeżdżających, szkolenia
zgodnego z wymogami pracodawcy zagranicznego, opłat związanych z uzyskaniem
zaświadczenia o niekaralności itp. – pod warunkiem wyspecyfikowania tych opłat w umowie,
o której mowa w art. 85 ust. 2 ww. ustawy. Zabronione jest natomiast pobieranie opłat od
osób kierowanych do pracy za granicę z tytułu wyszukiwania i wskazania pracodawcy
zagranicznego, w szczególności: przedpłat, kaucji, opłat eksploatacyjnych, wynagrodzenia
pracowników, opłat z tytułu wynajmu lokalu, wyjazdów pracowników agencji, rekrutacji,
usług pocztowo-telekomunikacyjnych, druków, reklamy i ogłoszeń prasowych.
Natomiast dozwolone jest pobieranie opłat z tytułu prowadzonej działalności w zakresie
pośrednictwa pracy od pracodawców.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin