Terapia dzieci z sensoryzmami.doc

(55 KB) Pobierz
Terapia dzieci z sensoryzmami

Terapia dzieci z sensoryzmami 

 

 

Jak przeprowadzić terapię- propozycje

 

 

 

 

 

1.Dotyk

 

nadwrażliwość:

-         wyeliminuj wszystkie sztywne, szorstkie, ciasne lub niewygodne ubrania,

 

 

-         wszelkie próby kontaktu fizycznego powinny być podejmowane w sposób delikatny

 

 

-         w miejscu terapii nie powinno być za ciepło,

 

 

-         pozwól dziecku bawić się swoim ciałem, w miarę postępów dodawaj zajęcia bardziej zróżnicowane,

 

 

-         wprowadź delikatne masaże całego ciała – ale pamiętaj nic na siłę

 

 

niedowrażliwość:

-         takie dziecko potrzebuje jak najwięcej stymulacji

 

 

-         poruszaj jego rękami, biegaj z nim, łaskocz,

 

 

-         szoruj skórę szczotkami

 

 

-         rób dziecku głębokie masaże

 

 

-         dodawaj nowe i bardziej zróżnicowane bodźce

 

 

biały szum

-         nie pozwól dziecku na kontakt z wibrującymi przedmiotami

 

 

-         dziecko musi nauczyć się odróżniać wrażenia dotykowe pochodzące z wewnątrz i zewnątrz

 

 

-         za każdym razem, gdy podajemy dziecku jakiś bodziec musi być jasno określone, skąd pochodzi i co to za bodziec

 

 

-         mów o tym co chcesz zrobić, jak chcesz to zrobić i po co chcesz to zrobić

 

 

-         trzeba zademonstrować przed stymulacją każdy bodziec dotykowy i wyjaśnić, na czym polega, przed jego zadziałaniem

 

 

-         na początku wystarczy jak będzie odróżniać dwa bodźce np. łaskotanie i podnoszenie do góry

 

 

 

2.Węch

 

 

 

nadwrażliwość

-         dobrym antidotum jest świeże powietrze

 

 

-         zrezygnawać z wszelkich środków zapachowych

 

 

-         ubranie czyścić środkami bezzapachowymi

 

 

-         pokarm powinien mieć łagodny smak

 

 

-         podczas terapii prezentujemy dziecku zapachy łagodne i delikatne

 

 

-         najpierw uprzedź dziecko co będziesz robić

 

 

-         nigdy nie podstawiaj aromatu bezpośrednio pod nos

 

 

-         jak będzie tolerować już zapachy z otoczenia prezentujemy mu zapach ludzi pozwalając dziecku na obwąchanie ich teraz dziecko może bawić się w odgadywanie kto to jest? Z zawiązanymi oczami.

 

 

 

 

niedowrażliwość

-         na każdym kroku dziecko powinno stykać się z zapachami

 

 

-         prezentując dziecku zapachy nie komentujmy czy zapach jest przyjemny czy nie, ale zawsze mówmy co to za zapach

 

 

-         zapachy prezentuj w jak najczystrzej postaci

 

 

-         przedmioty do wąchania podstawiamy prosto pod nos

 

 

-         odróżnianie kolorów zaczynaj od dwóch silnych ale zupełnie różnych

 

 

 

 

biała szum

-         musisz nauczyć dziecko reagować na zapachy pochodzace spoza jego ciała

 

 

-         stosuj dezodoranty pochłaniające zapachy i bezwonne środki do czyszczenia

 

 

-         spryskuj dziecko i jego ubranie jednym pojedynczym zapachem, ale wyraźnym i łatwo odróżnialnym od innych

 

 

-         zapachy zmieniamy codziennie, gdyż stają się zapachem dnia

 

 

-         codziennie przed stymulacją głośno określamy zapach dnia

 

 

-         dziecko musi nauczyć się odróżniania tego zapachu od innych prezentowanych

 

 

-         zawsze pokazuj dziecku źródło zapachu

 

 

-         jak zaczyna reagować na zapachy pochodzące z zewnatrz powoli zmniejszmy intensywność zapachu dnia

 

 

-         powoli z niego rezygnujemy

 

 

-         następnie podsuwamy zapachy i prosimy o ich rozpoznawanie

 

 

-         pamiętaj aby ta terapia była skuteczna powtarzaj te czynnosci nawet kilka razy w ciągu dnia

 

 

 

3.Słuch

 

 

 

nadwrażliwość

-         w pomieszczeniu terapeutycznym powinny znaleźć się dywany, kotary, specjalne wykładziny sufitowe pochłaniające dźwięki

 

 

-         unikać należy miejsc zatłoczonych gdzie dziecko będzie narażone na zbyt głośne dźwięki

 

 

-         nie wolno krzyczeć na takie dziecko

 

 

-         uprzedzaj dziecko o możliwości hałasu

 

 

-         szeptaj do dziecka

 

 

 

 

niedowrazliwość

-         dużo stymulacji dźwiękowej ale nie może być ona chaotyczna

 

 

-         dźwięki powinny być ostre, łatwe do rozpoznania i należy je prezentować pojedynczo

 

 

-         pomieszczenie powinno być jak najbardziej akustyczne najlepiej kuchnia lub łazienka

 

 

-         dźwięk powinien być przerywany a nie ciągły i nie może konkurować z innymi dźwiękami

 

 

-         używaj zabawek dźwiękowych

 

 

-         pozwól dziecku pokrzyczeć i pohałasować

 

 

-         wychodź z dzieckiem w hałaśliwe miejsca – sklepy, kina..

 

 

-         naucz dziecko lokalizować dźwięki

 

 

 

 

biały szum

-         mów nieustannie do dziecka, staraj się aby dziecko nie koncentrowało się na słuchaniu siebie

 

 

-         wykorzystaj kota podczas terapii

 

 

-         zachęcaj dziecko do przyjmowania różnych pozycji turlanie, leżenie na plecach...

 

 

-         podawaj dziecku zabawki dźwiękowe ale mów mu skąd pochodzi  dźwięk

 

 

-         niech dotyka głośników z których odtwarzana jest właśnie muzyka – niech poczuje wibrację

 

 

-         zastosuj słuchawki lekarskie, za pomocą których będzie słuchało swojego serca i odgłosów trawienia co pewien czas my mówmy do tych słuchawek, ale dziecko musi widzieć nasze usta i czuć nasz oddech

 

4. Smak

 

nadwrażliwość

-         podawaj dziecku łagodne i delikatne potrawy

 

 

-         najpierw przyzwyczajaj je do smaku słonego i słodkiego następnie wprowadzaj kwaśny i gorzki

 

 

-         nowe pokarmy i smaki mieszaj najpierw z już poznanymi i zawsze mów co podajesz

 

 

 

 

niedowrażliwość

-         usuń z okolicy wszystkie trujące substancje, które mogłoby spróbować dziecko

 

 

-         wprowadzaj terapię od tyłu języka – wprowadzając smak gorzki w formie płynu

 

 

-         pamiętaj najpierw powiedz dziecku co to jest potem podawaj do spróbowania

 

 

-         gorzki płyn podawaj przez około 2 tygodnie potem wprowadź kwaśny- też w postaci płynu

 

 

-         następnie słony a na końcu słodki – te smaki na czubek języka zawsze co 2 tygodnie

 

 

-         gdy nauczymy dziecko rozpoznawania tych smaków możemy zacząć je mieszać między sobą – jednego dnia słodki innego gorzki...

 

 

-         jak przestanie to sprawiać dziecku trudności to zamieniamy smaki w ciągu dnia

 

 

 

 

biały szum

-         masuj język dziecka

 

 

-         podczas mycia zębów szoruj mu język jego czubek i język

 

 

-         włóż dziecku np. kostkę cukru między policzek a zęby niech powoli się rozpuszcza i dociera do języka, wykonuj takie ćwiczenie ze wszystkimi smakami, ale zacznij od smaku najlepiej preferowanego przez dziecko

 

 

-         najpierw powiedz dziecku co to jest, następnie daj mu powąchać a potem włóż mu miedzy policzek a zęby, żeby mogło się rozpuścić

 

 

-         kiedy nauczy się już tolerować smaki uczymy je rozróżniać – zawsze zaczynaj od słodkiego i słonego i od czubka języka

 

 

-         w trakcie nauki wprowadzaj kolejne smaki do normalnego jedzenia.

 

 

 

 

 

 

 

5. Wzrok

 

nadwrażliwość

-         ogranicz bodźce wzrokowe

 

 

-         światło podczas terapii powinno padać z boku

 

 

-         wyeliminuj lustra i błyszczące elementy, migające światła

 

 

-         nie zmuszaj dziecka do przebywania na słońcu zakładaj mu okulary przeciwsłoneczne

 

 

-         dziecko musi przejąć kontrolę nad ruchem światła, więc za pomocą latarki niech wodzi wzrokiem za źródłem światła,

 

 

-         niech układa układanki, kalkuje obrazki, ale nie pozwalaj mu aby za długo było skupione na jednym zadaniu

 

 

 

 

niedowrażliwość

-         stymuluj mu wzrok

 

 

-         ważny jest kontrast miedzy ciemnością a światłem

 

 

-         niech dziecko dotyka wszystko co widzi

 

 

-         prezentujemy dziecku przedmiot, opowiadamy o nim, pozwalamy dotknąć, a potem pokazujemy go z różnej odległości i w różnym oświetleniu

 

 

-         wykorzystuj kolorowe światła i cienie

 

 

-         przypominaj aby dziecko patrzyło na przedmiot i dotykało je

 

 

-         wykorzystuj lupę

 

 

-         dziecko ma patrzeć na przedmioty a nie na światło

 

 

-         wykorzystuj kredki fosforyzujące

 

 

 

 

biały szum

-         ogranicz poklepywanie dotykanie i tarcie powiek

 

 

-         używaj do stymulacji latarki, ale to ty kontroluj jej ruchy

 

 

-         nie wymuszaj kontaktu wzrokowego

 

 

-         przyciągaj wzrok dziecka, kieruj go na światełka, kolorowe zabawki

 

 

-         źródłem światła zawsze manipuluje terapeuta

 

 

-         zacznij terapię od zabawy – ciemno- jasno, następnie przejdź do kolorów

 

 

-         używaj dużego lustra do pokazania konturu ciała dziecka, zwróć jego uwagę na różne części ciała

 

 

-         wykonuj zabawy ruchowe przed lustrem

 

 

-         skieruj uwagę dziecka na świat zewnętrzny, zmuś je do obserwacji i reakcji na różne bodźce wzrokowe.

 

 

 

 

 

Podsumowanie:

Wszystkie sugestie dotyczące postępowania są jedynie wskazówkami, ponieważ każde dziecko jest inne. Jeśli jednak zrozumiemy problem i proponowane podejście, będziemy umieli je uogólnić i zaimprowizować odpowiednie postępowanie. Celem jest jak najlepsze funkcjonowanie kanałów sensorycznych, by choć częściowo uwolnić dziecko od natrętnych zachowań odciągających jego uwagę od rzeczywistego świa 

 

cyt. za: pedagogika.com

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin