miasta i rycerze z catanu_instrukcja.pdf

(3205 KB) Pobierz
untitled
Klaus Teuber
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA:
SPIS TREŚCI
3 arkusze zawierające:
4 tabele rozbudowy miast
4 x 15 żetonów
Tor dla floty barbarzyńców
4 karty kosztów budowy
Opis gry oraz ustawienie planszy podczas
pierwszej rozgrywki
Strona 2+3
Budowa wyspy: W pierwszej grze
Strona 4
W kolejnych rozgrywkach
Strona 4
Przygotowanie do gry
Strona 4
Faza początkowa
Strona 4
1 talia 96 kart:
3 x 12 kart towarów handlowych
6 kart „Bohater Catanu”
3 x 18 kart postępu
Zarys rozgrywki
Strona 5
Szczegóły rozgrywki
Strona 5
Wynik rzutu i dostępne akcje
Strona 5
Handel
Strona 6
Budowa (mury miejskie, rycerze+ mobilizacja + trening)
Strona 6
24 drewniane pionki rycerzy w 4 kolorach
Rozbudowa miast
Strona 7
Metropolie
Strona 7
12 drewnianych murów miejskich w 4 kolorach
Karty postępu
Strona 7
Rozkazy dla rycerzy
Strona 8
Inne:
Przemarsz
Strona 8
1 handlarz
1 czerwona kostka z oczkami
1 kostka z symbolami
1 flota barbarzyńców
3 metropolie
48 naklejek na pionki rycerzy
Przemarsz i wyparcie
Strona 8
Wyparcie złodzieja
Strona 8
Bitwa z wojskami barbarzyńców
Strona 8
Zwycięstwo barbarzyńców
Strona 9
Zwycięstwo rycerzy
Strona 9
Handlarz
Strona 9
Koniec gry
Strona 9
Instrukcja
Połączenie gry z Żeglarzami”
Strona 9
Almanach kart postępu
Strona 10
Karty Wiedzy (zielone) Strona 10
Karty Polityki (niebieskie) Strona 11
Karty Handlu (żółte) Strona 12
194713209.019.png
A
Opis gry oraz ustawienie planszy podczas pierwszej rozgrywki
Duży rysunek przedstawia przygotowaną planszę, którą należy wykorzystać podczas pierwszej rozgrywki.
Rysunki znajdujące sie poniżej planszy przedstawiają nowy rozkład dochodów z miast.
1 Catan jest w niebezpieczeństwie- ciemne chmury zbierają się nad spokojną krainą.
Dzicy barbarzyńcy wabieni bogactwem wyruszyli na swoich statkach, aby podbić
wyspę.
2 Jednak wciąż pozostało wystarczająco dużo czasu, aby zażegnać
niebezpieczeństwo. Siła wojsk barbarzyńców zawsze odpowiada
liczbie miast Catanu. Aby odeprzeć atak, rycerze wszystkich
graczy muszą posiadać przynajmniej taką samą siłę co
barbarzyńcy.
3 Zwycięstwo nad barbarzyńcami oddala
niebezpieczeństwo na jakiś czas. Jednak,
jeśli rycerze okażą się zbyt słabi, barbarzyńcy
napadną na jedno z miast, splądrują je i
pozostawią za sobą jako osadę.
4 Strata miasta dotyka zawsze gracza,
który do obrony wyspy wystawił najmniej
rycerzy, lub nie wystawił żadnego. Nie należy
liczyć na szczęśliwy traf lecz wystawiać wojsko do
obrony swoich włości!
5 Prócz zmagania się z zagrożeniem zewnętrznym, gracze
rozbudowując swoje miasta współzawodniczą w budowie 3
metropolii wartych dwa dodatkowe punkty zwycięstwa.
6 Rozbudowa miast jest możliwa przy wykorzystaniu nowych kart
„towarów handlowych”. Karty towarów gracze otrzymują z miast
znajdujących się przy polach gór, lasów oraz pastwisk.
=
=
=
2 x zboże
2 x glina
2
194713209.020.png 194713209.021.png 194713209.022.png 194713209.001.png 194713209.002.png
A
Najpierw radzimy zapoznać się z ogólnym opisem gry, w którym przedstawiono najważniejsze zmiany względem
podstawowej wersji „Osadników z Catanu”.
Następnie należy przeczytać część . Na stronach 3-9 znajdują się nowe, dodatkowe zasady rozgrywki.
W dołączonym Almanachu (na stronie 10) zostały opisane wskazówki dotyczące kart postępu.
B
B
C
7
Już na początku rozgrywki gracz posiada jedną osadę oraz jedno miasto. Jeśli
miasto znajduje się w sąsiedztwie gór, lasów lub pastwisk, gracz otrzymuje tylko 1
kartę surowca oraz dodatkowo 1 odpowiadającą kartę „towaru handlowego”.
8
Rozbudowa miast jest możliwa w 3 dziedzinach. Ostatnie etapy
w każdej z dziedzin czynią z wybranego miasta metropolię. Przy
użyciu monet można rozbudowywać miasta w dziedzinie polityki
(niebieski); papier umożliwia rozbudowę w dziedzinie wiedzy
(zielony) a sukno pozwala rozwinąć się
w zakresie handlu (żółty). Gracz, który jako
pierwszy ukończy czwarty etap rozbudowy
miasta może wybudować metropolię (+2 punkty
zwycięstwa).
9 Dzięki rozbudowie miast, gracze zwiększają swoje
szanse na zwycięstwo. Uzyskując odpowiednią
kombinację oczek na czerwonej kostce oraz symbolu na kostce
wydarzeń można otrzymać karty postępu, które znacząco
zmieniają dotychczasową rozgrywkę.
10 Przygotujcie się zatem na trudy życia na Catanie i na dłuższą
rozgrywkę. Zwycięzcą zostaje ten, kto jako pierwszy uzbiera 13
punktów zwycięstwa.
=
=
1 x ruda
1 x towar: monety
1 x drewno
1 x towar: papier
1 x wełna
1 x towar: sukno
3
194713209.003.png 194713209.004.png 194713209.005.png 194713209.006.png 194713209.007.png 194713209.008.png
Pon iżej znajduje się pełen zestaw reguł gry. Radzimy zapoznać się z nimi w spokoju na pewien czas przed pierwszą rozgrywką- współgracze
na pewno to docenią. W znajdującym się dalej Almanachu można odnaleźć informacje dotyczące kart postępu.
Instrukcja gry
B
Należy przygotować poniższe elementy:
Karty surowców należy podzielić (jak w podstawowej wersji gry) zgodnie z rodzajem po
czym umieścić je odkryte na osobnych stosach.
Karty punktów zwycięstwa: „Bohater Catanu” należy
umieścić na oddzielnym stosie.
Nowe karty towarów handlowych należy podzielić
zgodnie z ich rodzajem po czym umieścić je odkryte
na osobnych stosach. Warto umieścić je tak, aby
karty papieru znajdowały się poniżej kart drewna,
karty monet poniżej rudy, a płótna poniżej wełny.
Nowe karty postępu należy podzielić zgodnie z ich
typem, a następnie umieścić zakryte na oddzielnych
stosach - handlu (żółte), polityki (niebieskie) oraz
wiedzy (zielone). Stosy te należy położyć po drugiej
stronie planszy.
Pionek handlarza, 3 żółte metropolie, białą
i czerwoną kostkę z oczkami oraz kostkę
wydarzeń jak również kartę specjalną
„Najdłuższa droga handlowa” należy także
położyć obok planszy.
Statek, na którym podróżują wojska
barbarzyńców należy umieścić na polu
początkowym toru floty barbarzyńców
(oznaczonym „S”).
Złodziej rozpoczyna grę na pustyni.
BUDOWA WYSPY
(podczas pierwszej rozgrywki )
Istnieje wiele różnorakich możliwości rozmieszczenia pól wyspy, ale podczas pierwszej
rozgrywki radzimy wykorzystać układ przedstawiony na stronach 2 i 3 instrukcji. W ten
sposób gracze zyskują pewność, że w grze znajdzie się odpowiednia ilość potrzebnych
surowców - a przede wszystkim zboża.
Najpierw należy złożyć razem części ramki tak, jak zostało to przedstawione na rysunku.
Należy wykorzystać stronę, na której nadrukowano porty.
Wewnątrz ramki należy rozmieścić elementy wyspy dokładnie tak, jak przedstawia to
rysunek: najpierw pola lądu a następnie żetony z liczbami. Na końcu należy położyć
obok planszy tor floty barbarzyńców.
Budowa wyspy w kolejnych rozgrywkach
W kolejnych rozgrywkach należy wykorzystać zasady losowego rozmieszczenia pól, opisane
w instrukcji dla podstawowej wersji gry „Osadnicy z Catanu”.
PRZYGOTOWANIE GRY
Pon iższe elementy z podstawowej wersji gry „Osadnicy z Catanu” nie będą potrzebne:
Karty rozwoju
Karty kosztów budowy
Karta specjalna „Najwyższa władza rycerska”
1 kostka z oczkami
Każdy z graczy wybiera swój kolor i otrzymuje:
Przed pierwszą grą:
Tabela rozbudowy miast: Z arkuszy należy ostrożnie wyjąć żetony oraz tabele
rozbudowy miast. Puste arkusze oraz elementy oznaczone symbolem [ ] należy wyrzucić.
5 osad, 4 miasta, 15 dróg
6 rycerzy
2 słabych rycerzy (rewers - jeden miecz)
2 silnych rycerzy (rewers - dwa miecze)
2 potężnych rycerzy (rewers - trzy miecze)
słaby silny potężny
1 Ta rg
2
Cech
3 Gildia
4
Bank
5
Ośrodek
handlu
3 mury miejskie
1 Ratusz
2
3 Twierdza
4 Katedra
5 Rada Catanu
1 tabelę rozbudowy miast oraz 15 żetonów rozbudowy. Żetony należy umieścić na
tabelach tak, jak przedstawia to rysunek:
Kościół
1 Klasztor
2
Biblioteka
3
Akwedukt
4
Te at r
5
Uniwersytet
Żetony rycerzy: Na okrągłe drewniane żetony należy ostrożnie nakleić: po jednej stronie
rysunki rycerzy, a po drugiej stronie symbole mieczy. Na każdy z 6 żetonów w danym
kolorze należy nakleić rysunki w następujący sposób:
Faza początkowa
1 strona - 2 strona
1 strona - 2 strona
1 strona - 2 strona
Gracze kolejno rzucają obiema kostkami z oczkami (białą oraz czerwoną).
Grę rozpoczyna osoba, która uzyskała większą sumę na kostkach- ustawia na planszy
jedną osadę oraz drogę (zgodnie z zasadami podstawowej wersji gry).
Później, w drugiej fazie rozmieszczania, zamiast osady gracz umieszcza na planszy miasto
oraz drogę. Ważne: Należy pilnować, aby mieć dostęp do zboża. Nie można również zapomnieć,
że jedynie trzy rodzaje terenu dają dostęp do towarów handlowych!
2 x
2 x
2 x
4
194713209.009.png 194713209.010.png 194713209.011.png 194713209.012.png 194713209.013.png
Każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie z surowcem z każdego pola planszy
graniczącego z jego miastem.
Rozgrywkę rozpoczyna ten, kto jako ostatni umieścił na planszy swoje miasto.
2) Karty postępu można otrzymać zależnie od:
Wyrzuconej bramy miejskiej / oczek na czerwonej kostce
ZARYS ROZGRYWKI
Jeśli kostka wydarzeń przedstawia bramę miejską, wszyscy gracze sprawdzają, czy mogą
otrzymać kartę postępu. Aby otrzymać kartę postępu , gracz musi posiadać miasto rozbudowane
w dziedzinie związanej z kolorem wyrzuconej bramy (niebieskiej, zielonej, żółtej).
W swojej kolejce gracz wykonuje następujące czynności:
1. Gracz rzuca jednocześnie trzema kostkami:
Jednocześnie wynik uzyskany na czerwonej kostce musi być przedstawiony na żetonie
rozbudowy tego koloru.
Kostka wydarzeń (z symbolami) przedstawia wydarzenia, które mają miejsce
na wyspie.
Czerwona kostka z oczkami określa czy dany gracz może otrzymać kartę
postępu.
Biała kostka z oczkami - wyrzuconą liczbę oczek dodaje się do ilości oczek
wyrzuconych na czerwonej kostce. Suma uzyskana na tych obu kostkach
określa, które z pól planszy będą produkować surowce dla wszystkich graczy.
Posiadacze miast sprawdzają czy ich miasta sąsiadują z polami gór, lasów lub pastwisk i czy
otrzymują karty towarów.
Ważne: Jedyna akcja, jaką można przeprowadzić przed wykonaniem rzutu, to zagranie karty
postępu- „Alchemik”. Przed rzutem nie można jednak ani budować ani handlować.
2. Następnie gracz może w dowolnej kolejności:
a) handlować – z bankiem lub ze współgraczami
W przypadku wyrzucenia czerwonej „2” gracz po lewej spełnia wymagane warunki i otrzymuje kartę
postępu. Gracz po prawej nie rozbudował dotąd swoich miast w tej dziedzinie.
b) budować
drogi, osady, miasta (tak jak w podstawowej wersji gry)
nowe: wznosić mury miejskie
nowe : wystawiać słabych rycerzy i ich mobilizować
nowe: rozbudowywać miasta – przy pomocy kart towarów handlowych
Każdy z graczy, który spełnia powyższe warunki dobiera jedną kartę postępu z talii tego
samego koloru co wyrzucona na kostce brama. Jeśli kilku graczy dobiera kartę postępu,
robią to w kolejności zgodniej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, rozpoczynając od
gracza będącego w trakcie swojej kolejki. Gracz może obejrzeć swoją kartę a następnie musi
umieścić ją zakrytą przed sobą. Żaden z graczy nie może posiadać przed sobą więcej niż 4
karty postępu. Szczegóły znajdują się w rozdziale „Karty postępu”.
c) Dodatkowe akcje
W swojej kolejce gracz może również w dowolnym momencie (ale po rzucie):
Zagrywać karty postępu i / lub
Wydawać rozkazy swoim rycerzom:
Trenować własnego rycerza
Przemieścić własnego rycerza
Wyprzeć wrogiego rycerza (poprzez przestawienie własnego rycerza)
Wyprzeć złodzieja
3) Dochody z pól: czerwona + biała kostka z oczkami
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w podstawowej wersji gry, suma uzyskana na obu
kostkach określa pola, które przynoszą dochód.
Każda osada daje jedną kartę surowców (jak w wersji
podstawowej)
Każde miasto przynosi dwie karty dochodu:
2 karty z surowcem
- wzgórza dają 2 karty gliny
- pola uprawne dają 2 karty zboża
albo:
1 kartę z surowcem oraz 1 kartę z towarem handlowych:
- góry dają 1 kartę rudy + 1 kartę monet
- las daje 1 kartę drewna + 1 kartę papieru
- pastwiska dają 1 kartę wełny + 1 kartę sukna
Nie można rezygnować z dobierania jednego z tych dwóch rodzajów kart i zamiast tego
dobrać dwie karty tego samego rodzaju. Towary handlowe są umieszczane na ręku i wliczają
się do limitów, kiedy zostaje wyrzucona „7”.
Po zakończeniu wszystkich czynności kolejka gracza kończy się i przechodzi na sąsiada
siedzącego po jego lewej stronie, który rozpoczyna swoją kolejkę od ponownego rzutu.
SZCZEGÓŁY ROZGRYWKI
Wynik rzutu i dostępne akcje
Kiedy gracz wykona rzut wszystkimi trzema kostkami, wyniki uzyskane na poszczególnych
kostkach są rozpatrywane w opisanej niżej kolejności. W zależności od uzyskanych
kombinacji, możliwe są trzy różne sytuacje.
4) Wyrzucenie „7”: Przestawienie złodzieja
Złodziej nie może opuścić pola, na którym rozpoczął grę, dopóki barbarzyńcy nie wylądują
po raz pierwszy na Catanie.
1)
Statek: Zbliża się flota barbarzyńców
Jeśli kostka wydarzeń przedstawia statek, to pionek statku barbarzyńców
należy przesunąć o jedno pole toru naprzód, zgodnie z kierunkiem
wskazywanym przez strzałki. Jeśli statek dotrze do ostatniego pola
(z toporem), wojska barbarzyńców lądują na Catanie. Gracze muszą
posiadać rycerzy w stanie gotowości, aby odeprzeć atak barbarzyńców.
Szczegóły opisano w rozdziale „Walka z wojskiem barbarzyńców”.
Do tego czasu, po wyrzuceniu „7” należy jedynie sprawdzać czy gracze nie posiadają
na ręku zbyt wielu kart (w takim przypadku odrzucają połowę kart). Złodziej
pozostaje na pustyni i żaden ze współgraczy nie zostanie okradziony z kart.
5
194713209.014.png 194713209.015.png 194713209.016.png 194713209.017.png 194713209.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin