10 - ROZPOZNAWANIE ZAPOBIEGANIE ORAZ WYKRYWANIE PRZESTĘPSTW I ICH SPRAWCÓW W RAMACH PROWADZONEJ PRACY OPERACYJNEJ.pdf

(474 KB) Pobierz
Microsoft Word - JM 10.doc
PODRĘCZNIK DLA
SŁUCHACZA
JM 10
ROZPOZNAWANIE, ZAPOBIEGANIE
ORAZ WYKRYWANIE PRZESTĘPSTW
I ICH SPRAWCÓW
W RAMACH PROWADZONEJ PRACY
OPERACYJNEJ.
1
39026330.001.png
SPIS TREŚCI
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R I
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 3
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 5
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 11
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 12
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R II
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 13
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 15
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 17
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 18
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R III
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 19
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 21
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 23
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 24
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R IV
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 25
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 27
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 32
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 33
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R V
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 34
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 36
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 37
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 38
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R VI
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 39
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 41
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 51
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 52
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R VII
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 53
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 55
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 56
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 57
2
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLENIOWA – JS 01
Nazwa jednostki szkoleniowej: Rozpoznanie.
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Rozpoznawanie,
zapobieganie oraz wykrywanie przestępstw i ich sprawców
w ramach prowadzonej pracy operacyjnej – SZP 01.JM 10.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant.
Zakres pracy: Wykonywanie podstawowych czynności operacyjno-
rozpoznawczych.
Stron: 2
Opracował: T. Borzoł, J.Kudła, S. Miszkiewicz.
JM10JS01MS01
Wskazówki dla słuchacza:
1. Wymagania wejściowe
Przystąpienie do kształcenia umiejętności praktycznych w tej JS wymaga od Ciebie
znajomości zasad ochrony informacji niejawnych określonych w ustawie. Wymagana jest
także wiedza i umiejętności z zakresu etyki zawodowej i praw człowieka.
2. Cele szkolenia.
Po zakończeniu jednostki szkoleniowej będziesz potrafił:
- określić pojęcie pracy operacyjnej,
- interpretować i stosować podstawy pracy operacyjnej,
- wskazać cele pracy operacyjnej,
- określić zasady pracy operacyjnej,
- odróżnić i określić formy i metody pracy operacyjnej.
- stosować podstawowe pojęcia z zakresu rozpoznania,
- określić zakres rozpoznania,
- interpretować cele rozpoznania,
- określić zasady prowadzenia analizy materiałów stanowiących podstawę wszczęcia
rozpoznania,
- sporządzić decyzję o wszczęciu (zakończeniu) rozpoznania,
- sprawdzić i zarejestrować osoby.
3. Metody nauczania i uczenia się:
Na początku zajęć prowadzący wyjaśni pojęcia: praca operacyjna i czynności operacyjno-
rozpoznawcze oraz Zapozna Cię z podstawami prawnymi pracy operacyjnej. Przedstawi
i omówi cele pracy operacyjnej. Następnie scharakteryzuje w drodze wykładu zasady pracy
operacyjnej, a także formy i metody pracy operacyjnej oraz wskaże występujące między nimi
różnice. Zostaną także zaprezentowane następujące metody pracy operacyjnej: wywiad,
penetracja terenu, zasadzka, obserwacja, analiza, współpraca z OZI, korzystanie ze zbiorów
ewidencji kryminalnej.
W dalszej części zajęć nauczyciel zinterpretuje pojęcie rozpoznania oraz wskaże cele
rozpoznania. Następnie, pod kierunkiem prowadzącego wypracujesz wspólnie z grupą zakres
3
39026330.002.png
przedmiotowy prowadzonego rozpoznania (rozpoznanie miejsca, obiektu, osobowe,
przedmiotu, zjawiska, zdarzenia). Zostaną określone podstawę prawną i faktyczną wszczęcia
rozpoznania oraz wskazane zostaną czynności związane ze wszczęciem i zakończeniem
rozpoznania. Na zakończenie tej części zajęć nauczyciel zaprezentuje i omówi podstawową
dokumentację, związaną z prowadzeniem rozpoznania, a następnie sporządzisz w ramach
ćwiczenia indywidualnego stosowaną dokumentację, która będzie oceniona i omówiona przez
prowadzącego zajęcia.
Twoim zadaniem jest zapoznać się z wskazaną przez wykładowcę literaturą i aktami
prawnymi. Od wykładowcy otrzymasz informacje, które treści będziesz musiał opanować
w ramach samokształcenia.
4. Sposoby oceniania
- Zaliczenie jednostki szkoleniowej jest oceną okresową.
- Nabywane przez ciebie wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według
obowiązującej skali ocen (skala 6 –1 lub zal – nzal).
- Sporządzone przez ciebie decyzje o wszczęciu rozpoznania oraz wypełnione formularze
Pkr 1 A, Pkr 2 osoba A, Pkr 3 podlegają ocenie poprzez zastosowanie zapisu
uogólnionego – zaliczono (zal) lub nie zaliczono (nzal)..
- Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie jednostki szkoleniowej musi być poprawiona
na ocenę pozytywną.
- Zaliczenie dokumentacji jest jednym z elementów warunkujących przystąpienie do
sprawdzianu pisemnego wiedzy, zaliczającego jednostkę szkoleniową.
- Zaliczenie następuje na podstawie oceny z pisemnego testu osiągnięć
Kryteria oceny dokumentu:
poprawne określenie podstawy prawnej wszczęcia rozpoznania,
poprawne określenie podstawy faktycznej wszczęcia rozpoznania,
wskazanie poprawnej formy prowadzenia rozpoznania( TOS, TZ, TO),
właściwe określenie przedmiotu i celu rozpoznania,
prawidłowe określenie koncepcji prowadzenia rozpoznania,
formalne wymogi sporządzenia decyzji o wszczęciu rozpoznania jako dokumentu
niejawnego.
4
39026330.003.png
MATERIAŁY DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLENIOWA – JS 01
Nazwa jednostki szkoleniowej: Rozpoznanie.
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Rozpoznawanie,
zapobieganie oraz wykrywanie przestępstw i ich sprawców
w ramach prowadzonej pracy operacyjnej – SZP 01.JM 10.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant.
Stron: 9
Opracował: T. Borzoł, J. Kudła, S. Miszkiewicz.
JM10JS01MS01
1. Pojęcie pracy operacyjnej.
W granicach swoich zadań Policja w celu rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania
przestępstw i wykroczeń wykonuje czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-
śledcze i administracyjno-porządkowe.
Praca operacyjna to czynności operacyjno-rozpoznawcze wykonywane w celu:
rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń, włącznie z
czynnościami, o których mowa w art., 19 (kontrola operacyjna), 19a (zakup
kontrolowany), 19b (przesyłka niejawnie nadzorowana), 20a ust. 1-3 (ochrona form i
metod realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących
policjantów; posługiwanie się dokumentami maskującymi) oraz 22 ustawy (współpraca
z OZI);
odnajdywania osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiarem
sprawiedliwości oraz zaginionych, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że ich
zaginięcie jest wynikiem przestępczego działania, a także rzeczy utraconych w wyniku
czynów karalnych lub mających związek z takimi czynami;
ustalenia nieznanej tożsamości osób i zwłok ludzkich, jeżeli zachodzi uzasadnione
podejrzenie przestępczego działania.
Czynności operacyjno-rozpoznawcze – całość działań podejmowanych w głównej mierze
przez policjantów wyspecjalizowanych komórek (ogniw) organizacyjnych Policji, na które
składają się określone w ustawie o Policji oraz w przepisach wydanych na jej podstawie
metody, formy i środki pracy operacyjnej.
2. Podstawy prawne pracy operacyjnej.
a. Ustawa o Policji z dnia 06.04. 1990 r. Dz. U. Nr 7, poz. 58, z późn. zmianami;
b. Zarządzenie nr 16 pf KGP z dnia 04 września 2002r. w sprawie metod prowadzenia
przez Policję współpracy z osobowymi źródłami informacji, obserwacji i
wykorzystywania obiektów specjalnych oraz form wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych;
c.Zarządzenie nr 422 pf /03 KGP z dnia 22.08.2003 r. zmieniające zarządzenie w
sprawie metod prowadzenia przez Policję współpracy z osobowymi źródłami
5
39026330.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin