07 - UDZIAL W DZIALANIACH ZWIAZANYCH Z PRZYWRACANIEM ZBIOROWO NARUSZONEGO PORZADKU PUBLICZNEGO.pdf

(623 KB) Pobierz
Microsoft Word - JM 07.doc
PODRĘCZNIK DLA
SŁUCHACZA
JM07
Udział w działaniach związanych
z przywracaniem zbiorowo naruszonego
porządku publicznego
SPIS TREŚCI
Umiejętność samokształcenia a uczeń dorosły ................................................................
3
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R I
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 7
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 9
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 13
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 14
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R II
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 15
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 17
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 20
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 21
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R III
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 22
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 24
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 27
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 28
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R IV
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 29
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 31
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 34
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 35
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R V
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 36
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 38
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 40
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 41
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R VI
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 42
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 44
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 47
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 48
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R VII
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 49
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 51
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 58
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 59
2
Wstęp
5
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R VIII
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 60
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 62
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 65
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 66
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R IX
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 67
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 69
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 74
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 75
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R X
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 76
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 78
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 90
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 91
3
Wstęp
Opracowanie skierowane jest do słuchaczy szkolenia zawodowego podstawowego re-
alizowanego w jednostkach szkoleniowych Policji. Ma ono za zadanie wspomagać pozalek-
cyjne przygotowanie się słuchaczy do zajęć programowych ukierunkowanych na proces
kształtowania umiejętności związanych z gotowością policjanta do dalszego pełnienia służby
w Policji.
Przedstawiony materiał szkoleniowy podzielono na cztery zasadnicze elementy:
- przewodnik dla słuchacza – informującego w niezbędnym zakresie, co będzie przedmio-
tem zajęć szkolnych i w jaki sposób będą one realizowane,
- materiał dla słuchacza – rozwijające treściowo kluczowe punkty nauczania, stanowiące
minimum programowe,
- literaturę uzupełniającą – umożliwiającą pogłębienie wiedzy przez słuchacza,
- sprawdzian postępów – stanowiący przede wszystkim element samooceny słuchacza.
Opracowanie nie zastępuje innych dostępnych pozycji oraz zalecanych w ramach zajęć.
Służba w Policji uwarunkowana jest przede wszystkim przepisami prawa, dlatego też treści
programowe należy na bieżąco analizować i przyswajać, korzystając równolegle z bezpośred-
nich tekstów źródłowych wskazanych przepisów.
Autorzy podręcznika wyrażają nadzieję, że proponowane opracowanie w znacznym
stopniu ułatwi opanowanie treści programowych realizowanych przez jednostki szkoleniowe
Policji, a także znajdzie odbiorców przekonanych o potrzebie samokształcenia i bieżącej na-
uki własnej.
4
UMIEJĘTNOŚĆ SAMOKSZTAŁCENIA A UCZEŃ DOROSŁY
W procesie kształcenia, przez który rozumiemy ogół czynności i procesów umożliwia-
jących ludziom uzyskanie orientacji w otaczającej rzeczywistości przyrodniczej i społecznej,
możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje działań i czynności. Jeden z nich obejmuje sa-
modzielne czynności i działania mające na celu zdobycie wiadomości, umiejętności i spraw-
ności praktycznych, wynikających z zamierzonej aktywności i dążeń jednostki. Należy w tym
miejscu wskazać, że opanowanie wiedzy i umiejętności w sposób samodzielny, nie podlega-
jący kontroli zewnętrznej i bez pomocy nauczyciela, nazywamy samokształceniem. Zasadni-
czym warunkiem skuteczności samokształcenia jest systematyczna autokontrola i samoocena.
Drugi rodzaj czynności obejmuje te działania człowieka, które są kierowane przez instytucje
specjalnie powołane do organizowania i regulowania procesów poznawania świata. Tymi
instytucjami są różnego typu szkoły, tworzące w danym społeczeństwie określony system
kształcenia. Ich zadaniem jest pomaganie człowiekowi w zdobywaniu wybranego zasobu
wiedzy, umiejętności i sprawności.
Kształcenie w instytucjach do tego powołanych stanowi często dla osoby punkt wyjścia
do kontynuowania z własnej już woli czynności zaspokajających jej zainteresowania i podno-
szących poziom jej umiejętności zawodowych, i rozszerzających zakres wiedzy. W praktyce
oba te rodzaje działań i czynności – samodzielnych i kierowanych – przenikają się i są ze sobą
ściśle sprzężone. Przykładem tego jest kształcenie eksternistyczne, które chociaż kierowane
i organizowane przez specjalne instytucje, w dużej mierze opiera się na samokształceniu.
Wiedza i umiejętności nabyte przez człowieka w szkole okazują się często niewystar-
czające. Wprawdzie funkcjonują zinstytucjonalizowane formy dalszego podnoszenia poziomu
wykształcenia ogólnego i kwalifikacji zawodowych, ale istnieją zawody i specjalności, w któ-
rych sama jednostka musi wykazywać wiele samodzielności. Potrzeba samokształcenia wyda-
je się być w tej sytuacji niezbędna. Staje się ono jednak w pełni możliwe dopiero po osiągnię-
ciu odpowiednio wysokiego poziomu wiedzy i umiejętności.
Samokształcenie jest umiejętnością nabywania nowych doświadczeń. Im bardziej jest
ona rozwinięta, i im dłużej wykorzystuje ją człowiek, tym większe są szanse realizacji jego
maksymalnych możliwości. Uzasadnione jest więc pytanie o to, co składa się na umiejętność
samokształcenia i co gwarantuje jego realizację? Jest to przede wszystkim dostrzeganie luk
we własnym systemie wiedzy, a następnie odczuwanie potrzeby ich uzupełnienia. Właśnie to
skłania człowieka do zamierzonej aktywności.
Równie ważne jest ukierunkowanie, przez które rozumieć należy posiadanie orientacji
co do tego, jak można uzyskać potrzebne informacje, dokąd udać się, do kogo zwrócić
i gdzie znaleźć materiały źródłowe. W placówkach szkolnych problem taki nie istnieje, nad
przebiegiem kształcenia i jego realizacją bowiem czuwa nauczyciel. Decydując się jednak na
wysiłek samokształcenia, jednostka sama musi podejmować decyzje i dokonywać wyboru.
Ich rezultaty zależą bezpośrednio od umiejętności realizacji prawidłowo skonstruowanych
planów działań. Nieodzowne staje się zatem tworzenie takich planów. Niezbędna jest tu pla-
styczność działań, zakładająca konieczność przekształcania ukształtowanego już systemu
wiedzy w miarę napływu nowych informacji, które uprzednio nie mogły być uwzględnione.
Najcenniejsze są przy tym informacje, przyczyniające się do udoskonalenia tego systemu,
stanowiąc niezbędny warunek wartościowego samokształcenia.
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje ogromna dynamika rozwoju. Stawia to ludzi
dorosłych wobec konieczności aktywnego korzystania z tych wszystkich źródeł informacji,
które umożliwiają skuteczne i racjonalne działanie. Z tych względów rozwija się właśnie sze-
roki ruch kierowanego samokształcenia. Ruch ten wiąże się niewątpliwie z tym, że rozwój
5
39026253.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin