09 - WYKRYWANIE I SCIGANIE SPRAWCOW PRZESTEPSTW W RAMACH PROWADZONEGO POSTEPOWANIA PRZYGOTOWAWCZEGO.pdf

(1632 KB) Pobierz
Microsoft Word - JM 09.doc
PODRĘCZNIK DLA
SŁUCHACZA
JM 09
Wykrywanie i ściganie sprawców
przestępstw w ramach prowadzonego
postępowania przygotowawczego
1
Jednostka Szkolna nr 01
Wprowadzenie do procesu karnego .
2
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLNA – JS.01
Nazwa jednostki szkolnej: Wprowadzenie do procesu karnego .
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Wykrywanie i ściganie
sprawców przestępstw w ramach prowadzonego postępowania
przygotowawczego – SZP 01.JM 09
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant.
Zakres pracy: Podejmowanie wybranych czynności w ramach
postępowania przygotowawczego.
Stron: 1
Opracował: J. Kazulek
JM09JS01MS01
Wskazówki dla słuchacza:
1. Wymagania wejściowe.
Wymagane są od Ciebie podstawowe umiejętności z zakresu:
- wstępu do prawoznawstwa,
- części ogólnej i szczególnej kodeksu karnego.
2. Cele szkolenia.
Po zakończeniu jednostki szkolnej będziesz potrafił:
- określić zasady procesowe, ze szczególnym uwzględnieniem zasad procesowych
obowiązujących w postępowaniu przygotowawczym,
- określić tryb ścigania przestępstwa,
- określić formę prowadzenia postępowania przygotowawczego,
- rozróżnić i scharakteryzować strony procesowe oraz rodzaje i uprawnienia pomocników
procesowych stron,
3. Metody nauczania i uczenia się.
Od nauczyciele policyjni prowadzącego zajęcia otrzymasz pełny zakres materiału pomocny
do opanowania umiejętności określonych wyżej. Twoim zadaniem jest aktywny udział
w zajęciach, W pierwszej części zajęć poznasz poszczególne stadia procesu karnego oraz
zasady procesowe ze szczególnym uwzględnieniem zasad obowiązujących w postępowaniu
przygotowawczym. Poznasz formy prowadzenia postępowania przygotowawczego.
W ramach pracy z tekstem przećwiczysz ustalanie trybu ścigania i formy postępowania
przygotowawczego. W dalszej części zajęć poznasz zakres uprawnień Policji i prokuratury
w postępowaniu przygotowawczym oraz uczestników procesu karnego, a w szczególności
rodzaje stron procesowych.
4. Sposoby oceniania:
- na bieżąco z nabytej wiedzy i umiejętności,
- każda negatywna ocena uzyskana w trakcie realizacji jednostki szkolnej musi być
poprawiona na ocenę pozytywną, co jest warunkiem zaliczenia części szkolenia
(zaliczenie będzie wspólne dla jednostek szkoleniowych JS01-JS06).
3
39026309.001.png
MATERIAŁY DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLNA – JS.01
Nazwa jednostki szkolnej: Wprowadzenie do procesu karnego.
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Wykrywanie i ściganie
sprawców przestępstw w ramach prowadzonego postępowania
przygotowawczego.- SZP 01 JM 09
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant
Stron :
Opracował: J. Ślusarczyk
JM09JS01MS01
MATERIAŁY DLA SŁUCHACZA:
1. Pojęcie procesu karnego i jego stadia.
Prawo karne procesowe jest to zbiór norm prawnych regulujących proces karny. Jest to
definicja ogólna. W znaczeniu szczególnym „to zespół prawnie uregulowanych czynności,
których celem jest wykrycie przestępstwa i jego sprawcy, osądzenie go za to przestępstwo i
ewentualnie wykonanie kary oraz środków karnych”.
Prawo karne procesowe ustala porządek dokonywania czynności procesowych
składających się na postępowanie karne.
Proces to pojęcie szerokie obejmujące całą działalność zmierzającą do rozstrzygnięcia
kwestii odpowiedzialności oskarżonego.
Postępowanie – to pojęcie wąskie odnoszące się do poszczególnych etapów procesu,
choć nie do końca uzasadnione, bowiem sama nazwa ustawy używa słowa „postępowanie”
odnoszące się do całej procedury karnej.
Możemy wyróżnić cztery stadia procesu:
I. Postępowanie przygotowawcze – polegające na przygotowaniu materiałów ułatwiających
wydanie decyzji – to czynności wykrywcze i zabezpieczające.
II. Postępowanie główne- przed sądem pierwszej instancji- polegające na rozpoznaniu
sprawy i wydaniu decyzji.
III. Postępowanie odwoławcze – przed sądem drugiej instancji – polegające na ocenie
prawidłowości orzeczenia sądu pierwszej instancji.
IV. Postępowanie wykonawcze- to czynności polegające na wykonaniu wyroku oraz
wszystkich kwestii związanych z odbyciem kary.
2. Zasady procesowe.
Zasady procesowe to ogólne założenia procesu w postaci dyrektyw, w oparciu, o które
powinien toczyć się proces karny. Obejmują one węzłowe kwestie i wyznaczają model procesu.
Reguły te muszą być przestrzegane w każdym procesie karnym i to zarówno przez wymiar
sprawiedliwości jak i uczestników. W literaturze możemy spotkać różne klasyfikacje zasad
procesowych.
Zasady ściśle procesowe obowiązujące w postępowaniu przygotowawczym:
1. Zasada ścigania z urzędu- art. 9 kpk. – jest to dyrektywa nakładająca na organ
4
39026309.002.png
procesowy obowiązek wszczęcia i prowadzenie postępowania niezależnie od
czyjejkolwiek skargi, chyba ustawa uzależnia ściganie od wniosku osoby, instytucji,
organu albo zezwolenia władzy.
2. Zasada legalizmu- art. 10 kpk. – zobowiązuje organ powołany do ścigania przestępstw
do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania z chwilą otrzymania wiarygodnej
informacji o przestępstwie ściganym z oskarżenia publicznego; naruszenie tej zasady
jest niedopełnieniem obowiązku służbowego,
3. Zasada prawdy materialnej – art. 2 § 2 kpk. – mówi, że podstawą wszelkich
rozstrzygnięć powinny stanowić prawdziwe ustalenia faktyczne; organ procesowy jest
zobowiązany do poszukiwania, wprowadzania i przeprowadzania dowodów
zmierzających do wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy.
4. Zasada swobodnej oceny dowodów - art. 7 kpk. – odnosi się ona do wszystkich
organów procesowych i zakłada, że organy postępowania kształtują swe przekonanie na
podstawie wszystkich przeprowadzonych dowodów ocenianych swobodnie z
uwzględnieniem zasad prawidłowego rozumowania oraz wskazań wiedzy i
doświadczenia życiowego; organ może dać wiarę określonym dowodom, zaś innym
wiary takiej odmówić przy czym, zobowiązany jest uzasadnić swą decyzję zgodnie z
wyżej wskazaną dyrektywą.
5. Zasada obiektywizmu – art.4 kpk. – oznacza ona nakaz bezstronności przy traktowaniu
stron procesowych i innych uczestników postępowania a przede wszystkim zbierania
dowodów nie tylko obciążających, ale również odciążających podejrzanego.
6. Zasada domniemania niewinności - art. 5 § 1 kpk. – zakłada, że oskarżonego
(podejrzanego) uważa się za niewinnego dopóki wina jego nie zostanie udowodniona i
stwierdzona prawomocnym wyrokiem; oskarżony nie ma obowiązku dowodzenia
swojej niewinności a obowiązek ten spoczywa na organie procesowym.
7. Zasada in dubio pro reo – art.5 § 2 kpk. – jest ona konsekwencją zasady domniemania
niewinności i polega na rozstrzygnięciu nie dających się usunąć wątpliwości na korzyść
oskarżonego (podejrzanego).
8. Zasada prawa do obrony - art.6 kpk. – polega na tym, że oskarżony (podejrzany) ma
prawo bronić swych interesów w procesie i korzystać z pomocy do obrony; jest to
prawo zagwarantowane Konstytucją; o prawie tym należy podejrzanego pouczyć przed
pierwszym przesłuchaniem; polega na możliwości składania wyjaśnień, odmowie ich
złożenia, składania wniosków dowodowych, uczestnictwa w czynnościach, przybraniu
obrońcy.
9. Zasada koncentracji materiału dowodowego – jej przejawem są zadania organu
procesowego określone w art. 297 § 1 pkt 5 kpk tj. zbieranie, zabezpieczanie i w
niezbędnym zakresie utrwalanie dowodów w zwartym ciągu czynności bez zbędnej
zwłoki.
10. Zasada informacji – art. 16 kpk – zwana też zasadą lojalności, w myśl której organ
prowadzący postępowanie obowiązany jest pouczyć uczestników postępowania o ich
prawach i obowiązkach, brak takiego pouczenia lub mylne pouczenie nie może
wywoływać ujemnych skutków prawnych dla uczestników postępowania.
5
39026309.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin