ALEKSANDER SOŁŻENICYN - 200 lat razem (Historia Żydów w Rosji).pdf

(2863 KB) Pobierz
LEKNDERIJEWICOŁŻENICYN
DWIECIELTRZEM
CĆI
W DOREWOLUCYJNEJ ROSJI
RODIŁI
PITRECICCII
RODIŁY1- 12
okres lat 1795-1995
CĆPIERWWDOREWOLUCYJNEJROJI
WPROWADZENIE
KRĄGINTEREOWŃ
RODIŁ1WŁĄCJĄCXVIIIWIEK
RODIŁ2PRYLEKNDREI
RODIŁ3PRYMIKOŁJUI
RODIŁ4WEPOCEREFORM
RODIŁ5POBÓJTWIELEKNDRII
RODIŁ6WROYJKIMRUCHUREWOLUCYJNYM
RODIŁ7POJWIENIEIYJONIMU
RODIŁ8NGRANICY XIX-XXWIEKÓW
RODIŁ9WREWOLUCJI1905
RODIŁ10WCIEDUMY
RODIŁ11TOUNKIROYJKO-ŻYDOWKIEPREDWOJNWITOWĄ
RODIŁ12WCIEWOJNY(1914-1916)
WPROWADZENIE
Prepólwiekuprcyndhitoriąroyjkiejrewolucjiwielokrotniepotykłemiproblemem
wjemnychtounkówroyjko– żydowkichOnetowklinowywłyiwprwywludką
pychologiiwywoływłyngromdonenmitnoci
NietrciłemndieiŻenjdieipredemnąutorktóryobernierównowżnieiobutronnie
objninmtengorącyproblemlecciejpotykmyruttronnicociowinieRojnw
tounkudoŻydówtkżeoodwiecnymwyrodnieniuroyjkiegonroduitegojetpod
dostatkiem. Ale, z drugiej strony, kto z Rosjanotymwjemnymproblemiebyniepił– to w
wikejcciplcywietronniconiechcąciniewidąccomożnbypićnkoryćdrugiej
strony
NiemożnpowiediećżebrkujepublicytówcególniewródroyjkichŻydówjetich
mnótwoncniewicejniżroyjkichJednkżewbłykotliwejplejdieumyłówipiór– do tej
poryniepojwiłitkipreklubowietlenienejhitoriiktórynlłbyroumienieobu
stron.
lenienleżypreciągćnpitejdoottecnocitrunydowolonybyłbymgdybymmógłnie
próbowćwychiłwtymotrymkonlikcieleteżwierżetpróbwnikniciwtenproblem–
niepowinnpootwć„bronioną”Hitori„żydowkiegoproblemu”wRoji(cytylkowRoji?)
po pierwsze jest brdobogtPićoniejtoncyułyećmemunoweopinieiprekćje
cytelnikom(Wtejkiążceżydowkiegłoybrmiąbrdiejobicieniżroyjkie)
lewprejwchopiniipublicnejuykujeinjcciejodpowied„jkićpootrunoż?”
obutronodcuwniebiencikmożliwychiniemożliwychijecenrtjącychwymóweki
obwinień
Wkżeodcuciektóreprowdimnieprekiążko200-tuletnimżyciunrodówroyjkiegoi
żydowkiegotowynikpojmowniwytkichpunktówiwytkichmożliwychdrógwpryłoć
odcyconychodgorącprełoci
Jak i wszystkie inne narody, jak my wszyscy – nródżydowkibyłiktywnympodmiotemhitoriii
obiektemcierpieniictowypełniłbywłożeniewidomie, wielkie zadania nazywane
Hitorią„Problemżydowki”ujmownorolicnychpunktówwideniwewielkąpją
ctomooukiwniemiItkdreniprebiegjącewdowolnymnrodienprebiegu
Historii – wycjniedjąiciłeutlićopiniemtegojednegonroduletkiopimuii
opierćinpojreniunnrodyąidujące
bytniopodwyżongorąckowoćtrontotnupokrjącyobietronyJednkżeniemożebyć
niemipytniniegodnegoromylniioądenigopreludileżngromdiłyiwpmici
nrodowejwjemniekrywdy!Jednkżejelimilknąćmprełoćtokiedyulecymypmić?
Pókinrodowmylnienjdieobiewybitnegopiórbdieniecytelnymgiełkiemitojużjet
grone
NiemożnminionychdwóchtulecimknąćngłuchoIplnettkmomłichoćrodieleni
jednkżenówjetemyąidmi
Ctoodkłdłemtkiążkgdyżchciąniebrłbymniebieciżrujejpinilecmego
życijetnwycerpniuinleżybrćidodieł
NigdynieprynwłmobieinikomuprwdoukrycitegocobyłoNiemogprytćdotkiej
godyktórpoległbynnieprwdiwymobjnieniuprełoci
Przyzywam obie strony - iroyjkąiżydowką– do cierpliwegowjemnegopojmowniii
prynwniidowojejporcjigrechu– botolekkoodgrechuodwrócićindie– to
nie my .
trmicereroumiećobietronyDltegopogrążmiwdreniniewpolemik
trmidowiećprwdyWkrcmwporytylkowtkichnieuniknionychwypdkchwktórych
prwiedliwoćjetpokrytwrtwminieprwdymiemocekiwćtegożekiążkniebdie
witngniewemkrjnychiniegodnychinodwrót- łużynwjemnągodMmndiejże
njdkochjącychdobrowpółromówcówwródŻydówiwródRojn
wojednieutorpojmujetkwmirwychiłroptrećdlpryłocidotpnewjemniei
dobredrogidltounkówroyjko-żydowkich
1995
Kiążktpiłemnpodtwiehitorycnychmteriłówipoukiwńdobrtnowiących
pounićnpryłoćleteżnienleżyodwrcćwrokuodtegożewottnichltchbytRoji
brdoburliwieimieniłtkżebdnyproblembrdoioddliłiucichłwporównniu
obecnymi problemami rosyjskimi
KRĄGZINTEREOWNI
Jkiemogąbyćgrnicełożonewtejkiążce
djobieprwcłejłożonociiogromiepredmiotuPojmujżewnimjetimetiycn
tronMówiąteżżeżydowkiproblemmożnroumiećtylkoiwyłącniereligijnegoi
mitycnegopunktuwideniBewątpieniobecnoćtkiegowideniprwyjunjlechoćo
tymnpinolicnekigi- mylżeonjetkrytydlludiidniconiejetdotpnynwetdla
nwców
Jednkżeiwytkiecegółoweloyludkiejhitoriipewnociąmjąmitycnewiąkiiwpływy
letonieutrudninmledenieichwhitorycno-bytowymplnieIchybnwetodgórne
owietlenieniewekoniecnejetdlroponwniowietlonychblikichnmjwikW
grnicchnejiemkiejobecnocimożemydićioRojnchioŻydchmirmiiemkimi
niebińkiemiryotwmyBogu
Prgnodpowiediećnpytnietylkowhitorycnychpolitycnychbytowychikulturalnych
odnoenichiwyłącnietylkowpredileobutronnejdwuwiekowejobecnociRojniŻydówi
jednympńtwieNiemiemnwetdotykćcterowiekowej(trywiekowejgłbinyeuropejkiej
hitoriijużdogłbnienwrtwionejwrolicnychkigchibieżącychencyklopedichNie
biermidoroptrywnihitoriiŻydówiwnjbliżychnmpńtwchtowPolcew
Niemczech, w Austro – WgrechOgrnicminodnoenichroyjko-żydowkichpodglądem
na w XX wiek, znamienny i szczególniekttroicnydlżyciuobunychnrodówNtrudnym
wjemnymdowidceniunegowpółitnieniipróbąrociciniedopojcibłdnychi
kłmliwychobwinieńiuwgldnieniemobwinieńuprwiedliwionychKiążkiwydrukownew
pierwsze dieiciolecitegowiekujużwyrnieniedążyłyogrnąćtegowieku
Nturlniewpółcenyutorniemożepucićoktegojużpółwiekowegoitnieniepńtw
IreliogromnegowpływyjegonżycieeuropejkiejkinżyciencłymwiecieTki autor nie
możechoćbydlpojemnociwłnegopojmownirecyniepodjąćichoćbydlmegoiebie
bytrochwniknąćidowewntrnegożyciIrelikierunkówduchowychwnimitniejącychinie
wolnomukierowćipoormibotomożeleodbićinkiążceetronyutor
niewpółmiernąpretenjąbyłobywłącćtutjpodtwoweroptrywniednicychpytń
yjonimuibytuIrelJednkżewielkąuwgąpryjmujpublikcjwpółcenychkulturlnych
ŻydówroyjkichktórypreżylidieicioleciwRRpóniejwyjechlidoIrelitympoobem
nwoichdowidcenichmielimożliwoćpremyleńlicnychżydowkichproblemów
RODIŁ1
WŁĄCZJĄCXVIIIWIEK
WtejkiążcenieroptrujeiprybywniŻydówwRojipred1772rokiemOgrnicmyitylko
donielicnychkrtprypominjącychobrdiejtrożytnymokreiePierwymroyjko-żydowkich
konliktemmożnbyłobypryjąćwojnKijowkiejRuiChrmi– letoniejetcłkiem
prawdziwe, bowiem ChazarowiemielitylkowodówjudejkiegoplemienimibyliTurkmi
którypryjlijudejkąwirJeżelipreledićroumownieolidnegożydowkiegoutorjuże
rednichltnegowiekuJDBrukintojkcćŻydówPerjipreDerbieńkie prejcie
prełnddolnąWołggdiewroku724poChrPowtłItil– stolica chazarskiego kaganatu1
Wodzowie plemienni turko-chrów2niechcielimuułmńtwżebyniepodlegćbgddkiemu
klitowiniteżchrecijńtw– dla ucieczki od opieki imperatora bizantyjskiego; i dlatego 732 r
pryjlijudejkąreligiOobnprwąbyłobecnoćżydowkiejkoloniiwBoorkimcrtwie
(KrympółwyepTmńki)gdieimpertordrinpreiedliłniewolnikówżydowkichw137rpo
pokonaniu Bar-KochbyWntptwiepołecnoćżydowknKrymietrwłuporcywieipod
GotmiipodHunmicególnieK(Kerc)chowłwążydowkoćW933kniIgor
grnąłcowoKercwitołwynIgorodbiłodChrówPrydonieW969Ruinijuż
włdlicłymPowołżemItilemroyjkieokrtypojwiłyipryemendere(derbeńkie
wybreże)- RetkiChrów– toKłmukinKukienKrymieoniremPołowcmitworyli
TtrówKrymkich(KrimowieiŻydikrymcyjednkżenieprelinmuułmnim)Dobił
ChrówTmerln
retąlicnibdcepredtwiją(retelnychbdcybrk)żewpewnejlicbieŻydi
premieciliiwkierunkuchodnimipółnocno-chodnimprepołudnioworoyjkie
przestrzenie. Taki znawca Wschodu i semitolog Awra-hmHrkwipieżeżydowkgminw
dwnejRoji„tworonbyłpreŻydówpremiecjącychibregówMorCrnegoi
Kukugdiemiekliichprodkowiepopreldownichyryjkichibbilońkich3Dotego
poglądublikijetiJDBrucku(Jetpoglądżetoretkitych„ginionych”dieiciupokoleń
Irel)TkiruchmożebyćdokońcyłijeceipoupdkuTmutrknii(1097)odnjdu
PołowcówWgGrkwi`egojykiemtychŻydówżdoIXwiekubyłjykłowińkiidopierow
XVIIwiekukiedyżydiUkrinyucieklipredpogrommiChmielnickiegodoPolkijykiemich
otłjidijykŻydówwPolce
RożnymidrogmiŻydidochodilidoKijowioiedlliitmJużwcieIgordolncećgrodu
nywłiKorytuIgoroiedliłw993rjeńcówŻydówKercuPotemprybywlijeńcy
żydowcyw965rKrymuw969– Chazarzy z Itilja i Semenderu, w 9890 – z Korsunia (Hersonesu), w
1017TmutrkniijwiliiwKijowie ichodniŻydiwwiąkukrwnowądrogą
hndlowąchód-WchódmożebyćwkońcuXIwiekuwwiąkupreldownimiwEuropie
wciepierwejwyprwykryżowej
Tkżeipóniejibdcepotwierdjąchrkiepochodenie„indyjkiegoelementu”wKijowieXI
wiekuTkżewceniejngrnicyIX-XwwKijowieuwżonoobecnoćchrkiejdminitrcjii
grnionuchrkiego”jużwpołowieXIwiekużydowkiichrkielementpełniłitotnąrol”5
KijówIX– Xwiekubyłwielonrodowymietnicnieuciążliwym
TympoobemwkońcuXwiekuwchwiliwyborupreWłdymirnowejreligiidlRuówbyło
poddottkiemŻydówwKijowieibyliwródnichucenimżowieprypuclnieindyjkiejwiry
lewybórwiryprebiegłincejniżwChriipred250ltyKrminpieże
lquoWyłuchwyHinduów(Włdymir)pytłgdieichojcyn?- W Jerozolimie -
odpowiedzieli kaznodzieje – leBógwgniewieroproyłnpocudychiemich”„Iwykńcy
Bożymożecienucćinnych?”- pytłichWłdymir- Myniechcemyjkiwypobwići
swojej ojczyzny6 - odpowiedieliPoodbyciuchrtuRuidodjeBruckupryjmujechrecijńtwoi
cćchrkichŻydówcowicejtonichpochodiłpóniejyjeden z pierwszych na Rusi,
bikupchrecijńkiireligijnypir– ŁukŻidjt7Nowogrodu
ObecnoćchrecijńkiejihindukiejreligiiwKijowieniemogłonieprywiećuconychmżówdo
npićwtounkchmidynimiWcególnocionetorodiłynnewroyjkiejliterture
„łowooprwieibwieniu”(rodekXIw)cobyłoutwierdeniemchrecijńkiejwidomoci
wródRojnnwiekiwceniej„Polemiktutkwieżiżywitkjkonjetwlitch
potolkich8byłtodopieropierwywiekchrecijńtwnRui8Ówcenychroyjkich
neoitówmocnointereowliŻydipowoduichdociekńreligijnychwKijowiejkrmieli
możliwoćkontktunimiTprwwtedybyłwżniejniżtkiemeprwypóniejw
pobliżuXVIIIwieku
ItkprelicnetuleciŻydiintenywnieucetnicyliwerokiejdiłlnocihndlowejKijow
„Wnowychmurchgrodu(ukońconychw1037r)byłBrmŻydowkdoktórejpryległ
Zgłoś jeśli naruszono regulamin