KRYTERIA oceniania uczniów dyslektycznych na j.. polskim Ewa_Tuziemska.pdf
(
170 KB
)
Pobierz
KRYTERIA_Ewa_Tuziemska
Materiał szkoleniowy
Nowogard, 24 stycznia 2005 r.
Opracowanie: Ewa Tuziemska i Marzena Litwin
W tworzeniu uczestniczyli: Dorota Borzeszkowska-Buriak, Jacek Liwak, Iwona Gnat, Małgo-
rzata Drabik, Jolanta Mielewczyk, Ewa Pleskot, Lilianna Kamieniak, Monika Dębska, Ewa
Sawicka, Beata Krzych, Marta Jabłońska, Katarzyna Białowąs-Popowicz
Lider Programu ORTOGRAFFITI: Irena Juszczyk
TEMAT
: Kryteria poprawno
ś
ci i oceny pracy uczniów dyslektycznych.
I. Prace literackie z j
ę
zyka polskiego
KRYTERIA:
1. Zgodność treści wypracowania z tematem.
2. Poprawność materiału rzeczowego.
3.
Stopień wyczerpania materiału.
4.
Umiejętność podsumowania, wnioskowania, uogólniania.
5.
Kompozycja wypracowania (proporcjonalność, spójność, logiczność wywodu, cechy ty-
powe dla Ŝądanej formy).
6.
Język i styl:
·
poprawne pod względem znaczeniowym zastosowanie słownictwa, takŜe w związkach
frazeologicznych,
·
poprawna odmiana wyrazów, łączenie wyrazów w zdania i zdań pojedynczych w zda-
nia złoŜone,
·
róŜnorodność struktur składniowych,
·
trafny dobór środków językowych (m.in. unikanie wulgaryzmów, nieuzasadnionych
kolokwializmów, powtórzeń wyrazowych, zbytniej skrótowości czy teŜ rozwlekłości
wypowiedzi, pustosłowia, mieszania stylów),
·
dostosowanie stylu do sytuacji komunikacyjnej, formy wypowiedzi.
Tego typu prace mogą być napisane na maszynie lub komputerze. W wypadku pracy napisa-
nej odręcznie zwracamy uwagę, Ŝe estetyka pracy jest istotna, ale nie najwaŜniejsza. Na wy-
sokość oceny nie ma wpływu liczba popełnionych błędów ortograficznych. Poprawność orto-
graficzną naleŜy ocenić opisowo, podając liczbę popełnionych błędów. Sprawdzając pracę,
nauczyciel powinien w kaŜdej linijce na marginesie zaznaczyć fakt wystąpienia błędów orto-
graficznych (tyle kropek ile błędów w linijce).
Poprawa pracy przez ucznia:
Zadaniem ucznia jest ich odszukanie, poprawienie za pomocą słownika ortograficznego i wy-
jaśnienie zasad pisowni. Poprawa musi być wykonana pismem ręcznym. W poprawie naleŜy
zwrócić uwagę na czytelność pisma, estetykę pracy oraz zastosowanie wyjaśnianych zasad.
OCENA CELUJĄCA
·
oryginalne, twórcze ujęcie tematu,
·
pełne zrozumienie tematu, bogaty materiał literacki,
·
pomysłowy, niestereotypowy, funkcjonalny układ treści,
·
zachowanie proporcji między częściami pracy,
·
akapity,
·
bardzo bogate słownictwo,
·
zgodna z normą fleksja i frazeologia,
·
styl dopasowany do sytuacji komunikacyjnej, formy wypowiedzi,
·
język indywidualny.
OCENA BARDZO DOBRA
·
zgodność z tematem,
·
bogaty materiał rzeczowy,
·
prawidłowa, logiczna kompozycja, w miarę oryginalna,
·
samodzielność wnioskowania, uogólniania, oceny i sądów,
·
proporcjonalność między częściami pracy,
·
akapity,
·
styl bezbłędny, dopasowany do sytuacji komunikacyjnej,
·
bogate, poprawne pod względem znaczeniowym słownictwo i frazeologia,
·
zgodna z normą fleksja i frazeologia.
OCENA DOBRA
·
właściwe zrozumienie i ujęcie tematu,
·
dopuszczalne drobne odstępstwa od tematu i nieścisłości merytoryczne,
·
w miarę poprawna kompozycja – dopuszczalne niewielkie usterki, np. brak właści-
wych proporcji między częściami pracy,
·
styl poprawny, jednorodny,
·
zachowane akapity,
·
dopuszczalne drobne błędy frazeologiczne, fleksyjne, nieliczne składniowe.
OCENA DOSTATECZNA
·
poprawne opracowanie tematu, ale niepełne i odtwórcze,
·
dopuszczalny jeden powaŜny błąd merytoryczny,
·
liczne błędy w zakresie spójności wypowiedzi, logicznego jej uporządkowania, ale
tekst zrozumiały, myśl przewodnia czytelna,
·
ubogie słownictwo, błędy fleksyjne i frazeologiczne,
·
brak dbałości o przejrzystą, proporcjonalną kompozycję.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
·
wyraźnie odtwórczy charakter pracy,
·
minimalny zakres i poprawność przywołanego materiału rzeczowego,
·
powaŜne błędy w układzie treści (brak wstępu, proporcji itp.),
·
brak myśli przewodniej,
·
ubogie słownictwo, nieznajomość znaczeń pewnych wyrazów,
·
liczne błędy fleksyjne i frazeologiczne,
·
liczne powtarzające się błędy w zakresie budowy zdań, wytyczania ich granic,
·
brak akapitów,
·
nieprawidłowy dobór środków językowych /wulgaryzmy, kolokwializmy, wielosło-
wia, pustosłowie, mieszanie stylów/.
OCENA NIEDOSTATECZNA
·
praca w ponad 50% nie na temat,
·
brak zrozumienia tematu,
·
bardzo ubogie słownictwo,
·
kompozycja niewłaściwa, chaotyczna,
·
liczne, powtarzające się, raŜące błędy fleksyjne i frazeologiczne.
Czas pisania prac klasowych jest wydłuŜony o 20 minut – uczniowie dyslektyczni po wcze-
śniejszym uzgodnieniu z nauczycielem mogą przyjść juŜ na przerwie, nie przepisują tematu,
oznaczają tylko jego numer.
II. Sprawdzenie umiej
ę
tno
ś
ci z zakresu ortografii i interpunkcji
Do sprawdzania tych umiejętności słuŜą teksty przygotowane specjalnie dla uczniów dyslek-
tycznych. Są to:
·
Listy wyrazów
zawierające trudności ortograficzne, będące przedmiotem dyktanda.
Dyslektyk musi wyjaśnić regułę ortograficzną słów wybranych z tekstu pisanego
przez kolegów. Wybrane słowa nauczyciel wcześniej wypisuje na kartce.
·
Pisanie z pami
ę
ci krótkiego tekstu (
zwykle 8 zdań) wyuczonego na pamięć w ra-
mach wcześniej prowadzonych zajęć terapeutycznych.
·
Uzupełnianie luk w tek
ś
cie dyktanda –
zastosować moŜna ogólne kryteria WSO.
·
Regularne ocenianie
ć
wicze
ń
z zeszytu ORTOGRAFFITI –
ćwiczenia moŜna trak-
tować jako pracę dodatkową, wymagania ponadprogramowe. NaleŜy zastosować oce-
ny: celującą lub bardzo dobrą. Nawet jeśli są poprawki, uczeń potrafi od razu je wyja-
śnić.
·
Ocenianie na lekcji ortograficznej wykonanych przez ucznia fiszek i słowniczków
z kłopotliwymi wyrazami.
Pozostali uczniowie wiedzą, Ŝe uczeń dyslektyczny musi wykonać dodatkową pracę, nie ma
Ŝadnych przywilejów. Odrębne wymagania są wówczas akceptowane przez kolegów z klasy.
III.Kartkówki, sprawdziany z nauki j
ę
zyka, teorii literatury, znajomo
ś
ci tre
ś
ci lektury
Uczeń dyslektyczny otrzymuje osobny, gotowy zestaw pytań, dzięki temu ma czas na zasta-
nowienie. Praca oceniana jest na podstawie ogólnych kryteriów. Nie naleŜy brać pod uwagę
błędów ortograficznych.
IV. Ocena wypowiedzi ustnych
Biorąc pod uwagę fakt, Ŝe dyslektycy niechętnie i z wielkim lękiem wypowiadają się na fo-
rum klasy, oceny naleŜy dokonywać okazjonalnie, w czasie dłuŜszych, spontanicznych wy-
powiedzi.
Nie nale
Ŝ
y stosowa
ć
odpytywania przy tablicy
.
Kryteria:
·
zgodność wypowiedzi z tematem,
·
umiejętność porównywania, wnioskowania, oceniania, zestawiania informacji z róŜ-
nych źródeł.
V. Ocena recytacji utworu poetyckiego lub fragmentu prozy
Uczeń dyslektyczny otrzymuje do pamięciowego opanowania fragment krótszy niŜ jego kole-
dzy z klasy (zwykle 20 wersów). Decyduje teŜ o tym, czy prezentuje interpretację na forum
klasy.
OCENĘ CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
·
przedstawia oryginalną, niepowtarzalną interpretację utworu,
·
zmienia tempo mówienia, moduluje głos, wprowadza elementy dramy,
·
wygłasza tekst bez Ŝadnych pomyłek.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
·
wygłasza tekst prawie bezbłędnie (dopuszczalne 2 pomyłki),
·
zwraca uwagę na znaki przestankowe, tempo mówienia, modulację głosu,
·
recytując pozostawia miłe wraŜenie artystyczne.
OCENE DOBRĄ otrzymuje uczeń, który
·
wygłasza z pamięci utwór (dopuszczalne 4 pomyłki, które sam naprawia),
·
stara się interpretować utwór,
·
zwraca uwagę na znaki przestankowe.
OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
·
mechanicznie odtwarza utwór,
·
nie próbuje go interpretować,
·
popełnia pomyłki, które poprawia nauczyciel.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
·
wypowiada tekst bez próby interpretacji,
·
ma kłopoty z odtwarzaniem utworu z pamięci.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
·
nie podjął nawet próby nauczenia się tekstu na pamięć.
Plik z chomika:
dota1985
Inne pliki z tego folderu:
Celestyn Freinet.ppt
(1215 KB)
Człowiek jako istota biologiczna.pptx
(1431 KB)
Empatia w aspekcie rozwojowym.ppt
(394 KB)
Rola ubioru przy wystąpieniach publicznych.ppt
(2205 KB)
Konflikty.ppt
(673 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Playlisty
Praca
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin