Hearts of Iron 2 - Instrukcja.pdf

(2206 KB) Pobierz
HOI2pcMAN(POL)
PARADOX INTERACTIVE:
DYREKTOR GENERALNY: Theodore Bergquist
PRODUCENT/G¸ÓWNY PROGRAMISTA: Johan Andersson
PROJEKT GRY: Joakim Bergqwist Henrik Fåhraeus Johan Andersson
PROGRAMOWANIE: Henrik Fåhraeus Johan Andersson
DODATKOWE PROGRAMOWANIE: Jonas Bjering Thomas Johansson Pontus Åberg
G¸ÓWNY GRAFIK: Marcus Edström
GRAFIK: Dick Sjöström
PROJEKT GRAFICZNY: Stefan Thulin
SKRYPTY SI: David Martinez
PROJEKT KAMPANII: Joakim Bergqwist Markus Herrmann Henrik Fåhreaus Stefan Carlsson
PROJEKT SCENARIUSZY: Markus Herrmann Joakim Bergqwist Wesley Ferris Simon Aistleitner
Wojtek Waluk Fernando A. Turi José M. Aguirre Joshua Raup
BAZA DANYCH: Maxime Penen Sören Birch-Jensen Birger Fjällman Wesley Ferris Lars Wetterling Markus Herrmann Simon
Aistleitner Wojtek Waluk Kevin McCarthy
PROJEKT WYDARZE¡ HISTORYCZNYCH: Joakim Bergqwist Alf Melin Henrik Fåhreaus
MUZYKA: Andreas Waldetoft
DèWI¢K: Wave Generation
INSTRUKCJA: Chris Stone
MARKETING: Fredrik Lindgren Stefan Thulin Susana Meza
BETA TESTERZY:
Alf Melin Andrew Davidson Andy Dunlap Artur Godlewski Birger Fjällman Brian Schulz Carsten ‘t Mannetje Chad Cutlip Charles Schmidt
Chris Stone Christoph Hemmerle Dave Cheeney David Ballantyne David Smitmanis Dominik Adolf Drew Swinerd Fernando A. Turi
Fernando J. Nebot Igor Lulic Inge Davidsen Jacob Michael Lundgren James L. Erwin Jan Peter Dijkstra Jason Schaub Jason Snyder Jean-
Alain Grunchec Jean-Philippe Duflot Jeff Barkhauer Jeff Bow Jens Juhl Eriksen Joakim Bergqwist Joe Gurney Joel Herrero Enseåat
Jonathan Barcus Jonathan Gartshore-Baxter José María Aguirre Joshua Raup Juan Camilo Gómez Juha Ekholm Jussi Laaksonen Kalle
Isotalo Kevin Byers Kevin McCarthy Kevyn Taylor Kristo Karvinen Lars Lindholm Lars Erling Neergård Lars Thomsen Lars Wetterling
Michele Pollaci Marcus Olausson Mark Kvistgaard Thomsen Markus Herrmann Mathias Forsberg Matteo Polacchini Matthew Davies
Maxime Penen Michael Kohler Nacho Zapata Neil Paradise Nicholas Malouin Nikolai Tuuri Nikolaj Dybdal Vinther Óskar Björnsson Panu
Alku Patrick Daniel Wegerle Patrick Hendriks Patrick Murphy Paul Rae Pent Ploompuu Peter Hodosi Peteris Paikens Petter Trillkott Rand
Pratt Rick McGregor Romuald Louvrier Ron Peterson Sascha Cyrus Shawn Tse Simon Aistleitner Simon Jaeger Stefan Carlsson Steffen
Behncke Steffen Potter Steven Brengard Sören Birch-Jensen Tamás Kiss Taras Wach Thomas Broman Thomas Corriol Tim Linden Tom
Smiley Tony Lozina Wayne Jackson Wesley Ferris Ville Mällinen Wojtek Kubicki Wojtek Waluk Xavier Follebouckt Yacine Gouaref
SPECJALNE PODZI¢KOWANIA: John Breeden Wszyscy uczestnicy naszego forum
FORZA: DJURGÅR’N!
Wykorzystuje Bink Video Technology. Copyright © 1997-2005 RAD Game Tools Inc.
Hearts of Iron 2 © 2005 Paradox Interactive AB i Panvision AB. Hearts of Iron jest znakiem towarowym Paradox Interactive AB.
Logo, postacie, imiona i wizerunki sà znakami towarowymi Paradox Interactive AB, z wyjàtkiem elementów opisanych inaczej.
Wszystkie prawa zastrze˝one.
1
448503714.002.png
Kiedy firma Paradox Entertainment zwróci∏a si´ do mnie z pytaniem, czy by∏bym zainteresowany
napisaniem tej instrukcji, od razu skorzysta∏em z szansy. Wydawa∏o mi si´, ˝e b´dzie to niepowta-
rzalna okazja, by spróbowaç czegoÊ nowego – by napisaç instrukcj´ z perspektywy gracza, a nie
twórcy gry, pracownika firmy czy wynaj´tego autora. Jestem fanem gier Paradoxu, moderatorem ich
forum i cz∏onkiem zespo∏u testerów. Mam nadziej´, ˝e ta kombinacja kwalifikacji i moje niezbyt for-
malne podejÊcie do tematu spowodujà, i˝ poni˝sza instrukcja b´dzie bardziej przyst´pna i przyjazna
u˝ytkownikowi, ni˝ cz´sto wyjàtkowo suche instrukcje, b´dàce normà w dzisiejszych czasach.
Przygotowujàc si´ do przygotowania poni˝szej instrukcji, z góry za∏o˝y∏em, ˝e nie da si´ jej napi-
saç w stylu poradnika strategicznego czy opisu przejÊcia gry typu FPS. Wszystko – dos∏ownie
wszystko – w HoI2 ∏àczy si´ z sobà i nie mo˝na po prostu napisaç „zrób to, póêniej tamto, zaatakuj
to...”. Nie ma jednego sposobu na ∏agodne wprowadzenie gracza w Êwiat HoI2. JeÊli gra∏eÊ ju˝
w Hearts of Iron, zdajesz sobie spraw´, ˝e nie znajàc wi´kszoÊci opcji i interfejsów, raczej sobie nie
poradzisz. Wiesz te˝, ˝e tyle jest stylów gry, ilu graczy. Niektórzy próbujà dominacji na skal´ Êwia-
towà, inni preferujà mniej agresywne, ograniczone rozgrywki, jeszcze inni po prostu lubià próbowaç
przetrwaç jako (historycznie) nieznaczàce lub skazane na zag∏ad´ paƒstwo. Nawet, gdy pozna∏eÊ ju˝
wszystkie aspekty gry jednoosobowej, zawsze mo˝esz rozegraç parti´ z innym graczem. Bioràc pod
uwag´ wszystkie powy˝sze aspekty, uzna∏em, ˝e moim zadaniem b´dzie napisanie instrukcji, która
b´dzie dobrym, acz ogólnikowym wst´pem do tego, jakie sà zasady gry i która opisze interfejsy, u∏a-
twiajàce zgromadzenie potrzebnych informacji, gdy tylko gracz b´dzie ich potrzebowa∏.
Po informacjach ogólnych o tym, jak zainstalowaç i uruchomiç gr´, zapoznamy si´ z kluczowymi
za∏o˝eniami HoI2. Sà pewne rzeczy, które koniecznie musisz poznaç przed rozpocz´ciem gry... mo-
˝esz je przeczytaç w czasie, gdy instalator koƒczyç b´dzie kopiowanie plików na Twój dysk twardy.
W kolejnych rozdzia∏ach zag∏´bimy si´ w szczegó∏y – dotyczàce tego jak (i po co) u˝ywaç kolejnych
katalogów i ich wielu podkatalogów i opcji kontrolnych. Sekcja opisujàca walk´ znajduje si´ na koƒ-
cu instrukcji i doÊç dok∏adnie opisuje ró˝norodne menu i interfejsy, a tak˝e informuje o ich wp∏ywie
na rozwój wydarzeƒ. To nie znaczy, ˝e nie mo˝esz przeczytaç tego rozdzia∏u na samym poczàtku...
zak∏adam jednak, ˝e w takim przypadku b´dziesz zaznajomiony z podstawowymi terminami, wyst´-
pujàcymi w Êwiecie HoI2. Na samym koƒcu znajduje si´ krótki opis Samouczków, które polecam
wszystkim graczom, którzy dopiero zaczynajà swà przygod´ z HoI2.
Na pewno zwrócisz uwag´, ˝e zwykle unikam zbytniego wnikania w niektóre sprawy i szczegó∏o-
wego opisywania wszystkich elementów (pominà∏em na przyk∏ad opisy poszczególnych jednostek) –
sà one doskonale widoczne w grze i mog∏y byç zmienione w czasie od napisania tej instrukcji do dnia
wydania gry. Z doÊwiadczenia wiem, ˝e nie ma nic bardziej deprymujàcego, ni˝ znalezienie w instruk-
cji b∏´dnych informacji. Firma Paradox zawsze z uwagà s∏ucha fanów swoich produkcji i zwykle pu-
blikuje darmowe aktualizacje, które dodatkowo zmieniajà niektóre parametry. Dok∏adne wykresy i ta-
bele zosta∏y umieszczone w grze w formie plików PDF, które dodatkowo wzbogacajà instrukcj´.
Aby zdobyç najnowsze i najbardziej aktualne informacje, zach´cam do odwiedzenia forum Parado-
xu pod adresem www.paradoxplaza.com/forums. Spo∏ecznoÊç forum jest niezwykle przyjazna (i –
chyba mog´ to stwierdziç – dobrze zmoderowana), co oznacza, ˝e gracze z ca∏ego Êwiata, producen-
ci i testerzy mogà w mi∏ych warunkach wymieniç pomys∏y i idee, przedyskutowaç strategie, zorgani-
zowaç turnieje wieloosobowe i zaprezentowaç naprawd´ ciekawe raporty ze stoczonych walk. To
równie˝ miejsce, w którym powstajà nowe projekty, scenariusze i modyfikacje do gier Paradoxu, któ-
re s∏ynà ze swej przyjaznoÊci dla modderów. Mam nadziej´, ˝e tam w∏aÊnie si´ spotkamy.
Chris “MrT” Stone
2
448503714.003.png
WST¢P
Hearts of Iron II jest nast´pcà obsypanej nagrodami gry He-
arts of Iron, stworzonej przez Paradox Entertainment. W grze tej
poprowadzisz wybrany naród do chwalebnego zwyci´stwa (albo
druzgoczàcej pora˝ki) w okresie drugiej wojny Êwiatowej. Majàc
do wyboru kilka Wielkich Kampanii, kilkanaÊcie scenariuszy bi-
tewnych, gr´ wieloosobowà oraz ponad 70 grywalnych, istniejà-
cych w tym okresie paƒstw, mo˝esz byç pewnym, ˝e Hearts of
Iron II zapewni Ci wiele godzin pe∏nych wyzwaƒ i dobrej zabawy.
Tytu∏ ten jest skomplikowanà grà strategicznà, a nie symulacjà
historycznà czy te˝ grà FPS (strzelaninà, oglàdanà z perspekty-
wy pierwszej osoby). Majàc do wyboru praktycznie nieskoƒczo-
nà iloÊç opcji oraz wyÊrubowany poziom skomplikowania gry,
musisz nastawiç si´ na to, ˝e sp´dzisz doÊç du˝o czasu, zanim
zapoznasz si´ ze wszystkimi aspektami gry. Nie bàdê zaskoczo-
ny, gdy pierwsze kilka kampanii, które rozegrasz, zakoƒczy si´
tragedià. W HoI 2 nie ma „z∏ych” i „dobrych” sposobów grania.
Nie znajdziesz tu tak˝e jednej, pewnej drogi, prowadzàcej do
zwyci´stwa. Prawdopodobnie zauwa˝ysz, ˝e wnioski, które wy-
ciàgniesz ze swoich pierwszych przegranych b´dà tak samo
cenne jak te, które zdob´dziesz póêniej, wygrywajàc. U˝ywaj
wiedzy, którà zdob´dziesz i nie bój si´ eksperymentowaç czy za-
pisywaç gry w dowolnej chwili tylko po to, by rozegraç jeden jej
element na wiele sposobów.
O ile podr´cznik, który w∏aÊnie trzymasz w r´ce, zaznajomi
Ci´ z wi´kszoÊcià opcji w Hearts of Iron II, najbardziej cennym
êród∏em informacji z ca∏à pewnoÊcià stanà si´ fora dyskusyjne
Paradoxu (www.paradoxplaza.com/forums). Zazwyczaj znaj-
dziesz na nich odpowiedê na ka˝de mo˝liwe pytanie w ciàgu kil-
ku godzin (jeÊli nie kilku minut). Fora te sà tak˝e miejscem, gdzie
gracze dzielà si´ swoimi pomys∏ami i strategiami. Zaznajomisz
si´ tu tak˝e z doÊwiadczeniami innych graczy (b´dziesz równie˝
móg∏ opisaç swoje w∏asne) i umówisz si´ na gr´ wieloosobowà.
Gracze z ca∏ego Êwiata umieszczajà tu równie˝ nowe scenariu-
sze bitewne i stworzone przez siebie modyfikacje gry. Ponadto,
po wejÊciu na forum, wszelkie ∏atki stworzone przez autorów gry
oraz du˝a liczba odpowiedzi na pytania i innych zasobów znaj-
dzie si´ na wyciàgniecie r´ki.
Instalacja Hearts of Iron II
UmieÊç w nap´dzie CD-ROM p∏yt´ z grà Hearts of Iron II. Je-
Êli opcja automatycznego uruchamiania jest w∏àczona, na ekra-
nie automatycznie pojawi si´ ekran instalacji. JeÊli opcja auto-
matycznego uruchamiania jest wy∏àczona,kliknij LPM na przy-
cisk START>Uruchom. W oknie, które si´ pojawi∏o wpisz
X:\Setup.exe (zastàp „X” literà oznaczajàcà nap´d CD-ROM,
w którym znajduje si´ p∏yta z grà) aby uruchomiç instalacj´. Te-
raz podà˝aj za opcjami oferowanymi przez instalator gry.
Uaktualnienia
Paradox Entertainment poÊwi´ca mnóstwo czasu swoim
klientom. Twórcy gry czytajà wàtki utworzone na forach (i za-
zwyczaj biorà udzia∏ w dyskusjach). Najlepsze pomys∏y oraz
ulepszenia stworzone przez graczy z regu∏y zostajà umieszczo-
ne w kolejnych uaktualnieniach. Przy okazji twórcy gry dokonu-
jà niewielkich zmian i ulepszeƒ, a tak˝e eliminujà pojawiajàce si´
od czasu do czasu b∏´dy, które wczeÊniej nie zosta∏y wykryte.
Mo˝esz przejÊç bezpoÊrednio do dzia∏u „Download” wpisujàc
w swojej przeglàdarce internetowej adres www.paradoxpla-
za.com/downloads.asp bàdê staç si´ cz´Êcià rozrastajàcej si´
spo∏ecznoÊci grajàcych w HoI 2, poprzez wpisanie w przeglàdar-
ce adresu www.paradoxplaza.com.
ROZPOCZ¢CIE GRY
Uruchamianie gry
Kliknij na przycisk START>Programy>Paradox Entertain-
ment>Hearts of Iron 2>HoI2 aby uruchomiç aplikacj´ i obej-
rzeç film otwierajàcy gr´. HoI 2 (a tak˝e inne tytu∏y firmy Para-
dox) mo˝e uruchamiaç si´ troch´ wolniej ni˝ inne znane Ci gry.
Dzieje si´ tak z powodu obs∏ugiwania przez ten tytu∏ du˝ej liczby
plików w formacie tekstowym. Dzi´ki temu u˝ytkownicy, którzy
chcà modyfikowaç cechy poszczególnych jednostek, tworzyç
w∏asne wydarzenia a nawet konstruowaç nowe scenariusze bi-
tewne mogà robiç to bez ˝adnych przeszkód. HoI 2 jest niesa-
mowicie elastyczne, ale jednoczeÊnie przy ka˝dym jego urucho-
mieniu wymienione przed chwilà pliki muszà zostaç skompilo-
wane, co zabiera troch´ czasu.
INSTALACJA
Wymagania sprz´towe
Gra wymaga komputera IBM PC lub kompatybilnego kompa-
tybilnego z nim w 100%, z procesorem Pentium III 450Mhz (za-
lecane 800MHz lub szybszy). Musisz korzystaç z systemu ope-
racyjnego Windows 98/ME/2000/XP. Twój komputer musi po-
nadto posiadaç przynajmniej 128MB RAM (512 MB lub wi´cej
jest zalecane). Potrzebne b´dzie 900MB wolnej przestrzeni na
dysku twardym, kompatybilna z DirectX karta grafiki z co naj-
mniej 4MB pami´ci RAM (8MB lub wi´cej zalecane) i karta
dêwi´kowa kompatybilna z DirectX.
Hearts of Iron II wymaga by w Twoim systemie zainstalowany
by∏ DirectX 9.0 lub wy˝szy (znajdziesz go na p∏ycie z grà).
Uwaga: mo˝esz doÊwiadczyç problemów z odtwarzaczem
Bink Player (niewielki program odtwarzajàcy film wprowadza-
jàcy do gry), jeÊli nie b´dzie on w prawid∏owy sposób uwal-
nia∏ zasobów systemowych po odtworzeniu intra. JeÊli podej-
rzewasz, ˝e problem ten zaistnia∏ w Twoim przypadku, mo˝esz
rozwiàzaç go w bardzo prosty sposób. Przejdê do folderu,
w którym zainstalowana jest gra HoI 2 a nast´pnie zmieƒ na-
zw´ katalogu „Avi” na „Avi_old”. Spowoduje to wy∏àczenie fil-
mu otwierajàcego gr´. Teraz po jej w∏àczeniu zostaniesz prze-
niesiony bezpoÊrednio do g∏ównego menu.
Porady dla poczàtkujàcych
JeÊli zaczynasz przygod´ z Hearts of Iron 2 i grami Paradoxu,
zalecane jest przejÊcie do nast´pnego rozdzia∏u instrukcji – Za-
∏o˝enia kluczowe – a nast´pnie rozegranie wszystkich samoucz-
3
448503714.004.png
ków dost´pnych w grze. Pozwoli Ci to zaznajomiç si´ z najwa˝-
niejszymi aspektami gry i jej interfejsu, przez co w krótkim cza-
sie zaczniesz rozumieç zale˝noÊci nià rzàdzàce (zwróç jednak
uwag´, ˝e samouczki powiedzà Ci „jak” coÊ zrobiç a nie „dlacze-
go”). W chwili, gdy zapoznasz si´ z podstawowymi aspektami
gry i troch´ sam poeksperymentujesz, zapewne b´dziesz chcia∏
przejÊç do innych sekcji, w których znajdziesz szczegó∏owy opis
wszystkich sposobów sterowania grà, informacje o kilku podsta-
wowych strategiach a tak˝e pomocne podpowiedzi. Najlepszà
radà dla poczàtkujàcych b´dà s∏owa „nie panikuj” i „bàdê cierpli-
wy”. HoI2 mo˝e z poczàtku przera˝aç swojà z∏o˝onoÊcià. Kiedy
ju˝ troch´ pograsz z ca∏à pewnoÊcià zauwa˝ysz, ˝e wi´ksza
cz´Êç rozwiàzaƒ jest bardzo intuicyjna. Pami´taj, ˝e w grze pe∏-
na kampania mo˝e trwaç bardzo d∏ugo. JeÊli ruszysz do boju bez
odpowiednich przygotowaƒ raczej nie odniesiesz sukcesu – zu-
pe∏nie jak w prawdziwym ˝yciu. JeÊli nie mo˝esz znaleêç odpo-
wiedzi na dr´czàce Ci´ pytanie w instrukcji, z ca∏à pewnoÊcià
praktycznie od r´ki dostaniesz jà na forach dyskusyjnych Para-
doxu.
Porady dla weteranów HoI –
co nowego?
JeÊli gra∏eÊ w Hearts of Iron, z ∏atwoÊcià zauwa˝ysz, i˝ HoI2
oparty zosta∏ na najlepszych rozwiàzaniach silnika znanego
z HoI. Jednak˝e dodano do niego kilka wa˝nych cech, wprowa-
dzono doÊç znaczne zmiany w interfejsie oraz zaimplementowa-
no par´ innych zmian, które zmieniajà rozgrywk´. Istnieje szan-
sa, ˝e b´dziesz chcia∏ szybko „wskoczyç” do gry i samemu od-
szukaç wszelkie zmiany. Zaleca si´ jednak przeczytanie chocia˝-
by rozdzia∏u „za∏o˝enia kluczowe” (przejrzenie bàdê przeczytanie
ca∏ej instrukcji wcale nie b´dzie z∏ym pomys∏em).
Umieszczenie w instrukcji pe∏nej listy zmian zaj´∏oby zbyt du-
˝o miejsca. Wystarczy wiedzieç, i˝ najwa˝niejszymi z nich sà:
ca∏kowita przebudowa systemu technologicznego, dalsze uab-
strakcyjnienie systemu powietrznego i morskiego, znaczàce po-
wi´kszenie opcji dyplomatycznych oraz wiele zmian wojsko-
wych (nowe jednostki, brygady da si´ roz∏àczaç, lotniskowce
majà do∏àczane samoloty, nowy system „ruch to atak” automa-
tycznie rozpoczyna walk´, kiedy wchodzisz do prowincji zajmo-
wanej przez wroga). JeÊli chodzi o inne zmiany, warte wspo-
mnienia, to w grze znajdziesz mi´dzy innymi odÊwie˝onà map´
z wi´kszà iloÊcià prowincji, wi´kszà generalizacj´ (i realizm) za-
sobów naturalnych i Êwiatowego handlu, znaczne ró˝nice w sys-
temie zaopatrzenia i konwojowania, odÊwie˝enie poszczegól-
nych interfejsów, wprowadzenie do gry scenariuszy bitewnych,
które obejmujà jedynie niewielkie cz´Êci mapy i tylko kilka z do-
st´pnych nacji, rozwini´ty system gry wieloosobowej, który po-
zwala wielu graczom zarzàdzanie jednym krajem, wprowadzenie
nowego systemu baz dla jednostek powietrznych i morskich,
zmiany w sposobie nabywania i rozmieszczania dóbr w prowin-
cjach i wiele, wiele innych.
arts of Iron 2. Gracz powinien zrozumieç, ˝e praktycznie
wszystkie aspekty gry sà ze sobà powiàzane. Potrzeba b´dzie
czasu, aby zrozumieç, w jaki sposób poszczególne elementy
wchodzà ze sobà w interakcj´, a tym samym w umiej´tny spo-
sób pokierowaç wybranà przez siebie nacjà. Za∏o˝eniem tego
rozdzia∏u jest przeglàd g∏ównych sk∏adników HoI 2. B´dzie to
swoisty wst´p, omawiajàcy za∏o˝enia kluczowe, przed przej-
Êciem do rozdzia∏ów, które szczegó∏owo omówià ka˝dà cech´
i element interfejsu.
Druga wojna Êwiatowa – a w∏aÊciwie ka˝da wojna jakà znamy
– nie opiera∏a si´ wy∏àcznie na przeciwstawianiu sobie ludzi na
polu bitwy. Tym samym równie˝ HoI 2 nie jest jedynie wielkim,
cyfrowym polem bitwy. Zwyczajne wystawienie do boju wi´kszej
armii ni˝ Twój przeciwnik nie zapewni Ci wygranej. JeÊli nie b´-
dziesz pami´ta∏ o „machinie wojennej”, jakà jest silna ekonomia,
Twoje szanse na wygranà drastycznie zmalejà. Istotne jest wi´c
zapewnienie Twojemu narodowi niezb´dnej infrastruktury ekono-
micznej i potrzebnych Êrodków politycznych, by móc stawiç
czo∏a przeciwnikom w razie napaÊci zbrojnej, a przy okazji
wspieraç ruchy zaczepne, które b´dziesz chcia∏ wykonaç.
Na pierwszy rzut oka olbrzymia armia mo˝e si´ wydawaç nie-
zniszczalna. Mo˝e ona jednak ∏atwo ulec przeciwnikowi, który
uzbrojony jest w bardziej nowoczesny sprz´t, dysponuje silnym
zapleczem lub wyÊmienicie wyszkolonymi i dowodzonymi jed-
nostkami. Wprowadzenie do boju elitarnych jednostek lub u˝y-
wanie strategii bioràcej pod uwag´ ukszta∏towanie terenu i wa-
runki pogodowe mo˝e przewa˝yç szal´ zwyci´stwa na Twojà ko-
rzyÊç. Umiej´tnoÊç koordynowania ka˝dej cz´Êci Twych si∏
zbrojnych tak, by we w∏aÊciwy sposób stawiç czo∏a ewentualne-
mu zagro˝eniu, w znaczàcym stopniu mo˝e podnieÊç szanse
Twojej wygranej. Armie mo˝esz trzymaç w odwodzie lub wspie-
raç nimi inne dzia∏ania, si∏y lotnicze mogà „zmi´kczaç” wrogà
obron´, prze∏amywaç szeregi jego wojsk, zmniejszaç ich organi-
zacj´, blokowaç dostawy zaopatrzenia, a tak˝e os∏abiaç prze-
mys∏. Marynarka mo˝e patrolowaç wody terytorialne przeciwni-
ka, egzekwowaç embargo na import potrzebnych mu zasobów,
a tak˝e ostrzeliwaç wroga lub wysadziç desant na jego pla˝e.
Zwyci´stwo
Ostatecznym celem Hearts of Iron 2 jest poprowadzenie wy-
branego przez Ciebie narodu do zwyci´stwa. Dla tych, którzy b´-
dà graç w standardowà, niezmodyfikowanà gr´, wyznaczono
pewnà liczb´ prowincji rozsianych po ca∏ym globie. Ka˝da z nich
posiada swojà wartoÊç w punktach zwyci´stwa. W grze biorà
udzia∏ trzy g∏ówne si∏y polityczne: paƒstwa Osi, Alianci i Komin-
tern. Ka˝da kampania ma z góry okreÊlonà dat´, koƒczàcà roz-
grywk´ (przewa˝nie jest to 30 grudnia 1947). Gdy dojdziemy do
koƒca scenariusza, zwyci´zcà zostaje to paƒstwo, które kontro-
luje prowincje, dajàce w sumie najwi´kszà iloÊç punktów zwy-
ci´stwa. Inne warunki zwyci´stwa posiadajà jedynie wybrane,
krótsze scenariusze bitewne.
Pomimo tego, ˝e gra przy og∏oszeniu zwyci´zcy rozpoznaje
jedynie powy˝sze czynniki, mo˝esz tak˝e rozwa˝yç odmienne
„osiàgni´cia osobiste” – mo˝esz na przyk∏ad dla sprawdzenia
ZA¸O˚ENIA KLUCZOWE
We wst´pie wspomniano ju˝ o nies∏ychanej z∏o˝onoÊci He-
4
448503714.005.png
si´, poprowadziç do wojny s∏aby naród lub kraj, który nie jest
cz∏onkiem ˝adnej z wymienionych frakcji, a który pozostaje na
uboczu. JeÊli uczestniczysz w grze wieloosobowej, wielce praw-
dopodobne jest, ˝e strona, po której znajduje si´ wi´ksza liczba
graczy, osiàgnie koƒcowy sukces. Warto wi´c ustaliç pewne
„podstawowe zasady”, dotyczàce zwyci´stwa. Wybór nale˝y do
samych graczy.
Machina wojenna
Pomimo tego, ˝e HoI2 bez wàtpienia koncentruje si´ na woj-
nie, nie jest to gra tylko i wy∏àcznie o niej. Konflikty zbrojne kosz-
tujà (i to bardzo du˝o) i mogà wymagaç olbrzymich wydatków
na zasoby oraz poch∏onàç wiele istnieƒ ludzkich, zanim zostanie
og∏oszony zwyci´zca. Machinà nap´dzajàcà narody w czasie
wojny, ostatecznie prowadzàcà do zwyci´stwa lub pora˝ki jest
ich potencja∏ przemys∏owy. Wszak wojny cz´sto wywo∏uje si´ –
a jednoczeÊnie przegrywa bàdê wygrywa – z powodów ekono-
micznych lub geopolitycznych. Zasoby naturalne
JeÊli ekonomia jest silnikiem nap´dzajàcym paƒstwo w czasie
wojny to zasoby naturalne stajà si´ paliwem zasilajàcym ten sil-
nik. Pomimo tego, ˝e setki ró˝nych zasobów odgrywa∏y jakàÊ ro-
l´ w historii, HoI 2 dzieli je jedynie na cztery kategorie: energi´,
stal, rop´ i materia∏y rzadkie. Energia, stal i materia∏y rzadkie zu-
˝ywane sà dzieƒ w dzieƒ przez Twoje fabryki, by zapewniç Ci po-
tencja∏ przemys∏owy (zobacz poni˝ej). Ropa zu˝ywana jest przez
znacznà cz´Êç jednostek wojskowych (marynarka, lotnictwo
i zmechanizowane jednostki si∏ làdowych).
Zasoby naturalne czerpane sà z prowincji znajdujàcych si´
pod Twojà kontrolà. Jednak˝e mo˝esz je równie˝ zdobywaç dzi´-
ki handlowi, bàdê bezpoÊrednim transakcjom gotówkowym
przeprowadzanym z innymi narodami. Stanie si´ to konieczne,
jeÊli takie zasoby wyst´pujà jedynie poza granicami Twojego
paƒstwa. Nadmiar jakichkolwiek zasobów, które posiadasz, mo-
˝e byç magazynowany, sprzedawany lub wymieniany z innymi
nacjami, które ich potrzebujà. JeÊli nie uda Ci si´ ich zdobyç,
Twoja gospodarka i si∏y wojskowe stanà w miejscu, najprawdo-
podobniej skazujàc Twój naród na pora˝k´.
Potencja∏ przemys∏owy
Potencja∏ przemys∏owy (w skrócie PP) jest motorem nap´dza-
jàcym gospodark´ Twego kraju. Reprezentuje on ogólnà zdol-
noÊç do produkcji dóbr wszelakich. OkreÊla go liczba fabryk
dzia∏ajàcych na terytorium Twojego paƒstwa. Im wi´cej posia-
dasz fabryk, tym wi´kszy staje si´ Twój potencja∏ przemys∏owy.
W zasadzie PP powinien byç postrzegany jako potencjalna zdol-
noÊç, a nie konkretna wartoÊç. Nie mo˝esz sk∏adowaç PP w ta-
ki sposób,jak zasobów naturalnych. Mo˝esz go jedynie zu˝ywaç
– nie przekraczajàc dziennego potencja∏u – by wytwarzaç wszel-
kiego rodzaju produkty.
Fabryki, by dzia∏aç prawid∏owo, wymagajà zasobów natural-
nych. W HoI2 skorzystano z nast´pujàcego rozwiàzania – ˝e do-
st´pne fabryki pobierajà ka˝dego dnia energi´, stal i zasoby
rzadkie z dost´pnych zasobów, aby pracowaç pe∏nà parà i gene-
rowaç PP. JeÊli masz ich w bród, Twoje fabryki generowaç b´dà
ca∏y mo˝liwy PP. JeÊli wyczerpiesz któryÊ z zasobów natural-
nych, poszczególne fabryki przestanà pracowaç do czasu, a˝ nie
zapewnisz im nowych dostaw (poprzez kupno, handel lub pod-
bój nowych ziem). Wyczerpanie si´ dowolnego z zasobów pra-
wie w 100% oznaczaç b´dzie zag∏ad´ Twojego narodu, jeÊli
w bardzo szybkim tempie nie zaradzisz takiej sytuacji. Powinie-
neÊ wi´c rozwa˝yç kontrolowanie tempa konsumpcji poprzez
sztuczne nak∏adanie limitów na swe mo˝liwoÊci produkcyjne
w czasach prosperity. Niedobór ropy mo˝e byç zaspokojony po-
przez konwertowanie cz´Êci dost´pnej Ci energii w rop´. Jest to
jednak proces bardzo nieefektywny do czasu, a˝ wynajdziesz za-
awansowane technologie ulepszajàce wspó∏czynnik wymiany.
Alokacja PP, produkcja i produkcja seryjna
Zasoby naturalne zu˝ywane sà przez fabryki, by generowaç
PP, który pozwala Ci tworzyç poszczególne produkty, potrzebne
Ci w czasie gry. Cz´sto znajdziesz si´ w sytuacji, gdy zabraknie
Ci PP potrzebnego do wyprodukowania wszystkiego, co zapla-
nowa∏eÊ. Musisz wi´c nauczyç si´ ostro˝nie alokowaç dost´pne
Ci w danej chwili punkty. PP zu˝ywany jest przez taÊmy monta-
˝owe, które produkujà czo∏gi, okr´ty wojenne i samoloty. Jedno-
czeÊnie odpowiada tak˝e za produkcj´ amunicji i zapasów po-
trzebnych do wyposa˝enia i utrzymania Twych si∏ zbrojnych. PP
odpowiada tak˝e za ulepszanie ju˝ istniejàcych armii oraz s∏u˝y
do wytwarzania poszczególnych dóbr konsumenckich, potrzeb-
nych do uszcz´Êliwiania mieszkaƒców Twojego paƒstwa. Kraj,
któremu brakuje PP wkrótce natknie si´ na du˝e problemy – je-
go si∏y zbrojne zostanà zdezorganizowane a cywile zacznà si´
buntowaç. Dowolny kraj z nadmiarem PP mo˝e go przekonwer-
towaç w pieniàdze, które wyda na badania naukowe, kupno za-
sobów naturalnych lub na przeprowadzenie niektórych rodzajów
posuni´ç dyplomatycznych. Zb´dny PP mo˝na tak˝e zamieniç
w zapasy, które zostanà z∏o˝one w magazynach przed rozpocz´-
ciem dzia∏aƒ zbrojnych. Mo˝esz równie˝ dobrowolnie zrzec si´
wydawania nadmiaru PP, dzi´ki czemu oszcz´dzisz zasoby natu-
ralne, które mogà byç Ci potrzebne w przysz∏oÊci.
Ciàg∏y, równomierny nap∏yw zasobów, wraz z odpowiednià
liczbà fabryk b´dzie istotny dla osiàgni´cia zwyci´stwa. Taki stan
rzeczy mo˝e byç jednak ci´˝ki do utrzymania. W ciàgu gry mo-
˝e zaistnieç potrzeba importowania cz´Êci zasobów z daleko
wysuni´tych prowincji, znajdujàcych si´ pod Twoja kontrolà lub
zdobywania ich drogà handlowà. Importowane dobra sà jednak
w ciàg∏ym zagro˝eniu. Z jednej strony przeciwnik mo˝e zajàç
produkujàce je prowincje, z drugiej – mo˝e równie˝ zablokowaç
Twoje porty albo wprowadziç embargo handlowe. Jakby tego
by∏o ma∏o, podlegajàce Ci fabryki mogà staç si´ celem nalotów.
JeÊli nie opanujesz swojej przestrzeni powietrznej i dopuÊcisz do
zniszczenia fabryk, Twoje zdolnoÊci produkcyjne mogà zmaleç
w bardzo szybkim tempie.
Przy rozdzielaniu PP warto wziàç pod uwag´ mo˝liwoÊç sko-
rzystania z produkcji seryjnej. Jest to odwzorowanie efektywnej
produkcji, osiàganej przez wytwarzanie du˝ej iloÊci identycznych
produktów przez d∏ugi okres czasu. Skoncentrowanie si´ na jed-
nej ga∏´zi produkcji wp∏ywa jednak negatywnie na elastycznoÊç
przemys∏u – a tym samym na ∏atwoÊç jego modernizacji, którà
∏atwiej osiàgnàç poprzez bardziej ogólne podejÊcie do produkcji.
5
448503714.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin