PEDAGOGIKA SPECJALNA 19.11.12
Istota kształcenia specjalnego – jest elastycznym systemem ułatwień wychowawczych, stosowanych wobec uczniów, którzy mają różnego rodzaju i stopnia trudności w nauce, spowodowane czynnikami zewnętrznymi bądź wewnętrznymi, zaburzeniami fizycznymi czy psychicznymi.
Kształcenie specjalne – to zorganizowany proces edukacji dostosowany do potrzeb wychowanka i ucznia niepełnosprawnego, dla którego ze względu na istotne zaburzenia lub dysfunkcje w różnych strefach rozwoju (motoryce, zmysłach, intelekcie, psychice) zakłócających jego funkcjonowanie psychiczne, fizyczne, społeczne oraz możliwości uczenia się, konieczne jest specjalistyczne oddziaływanie dydaktyczne, wychowawcze i rewalidacyjne, ukierunkowane na jego wszechstronny rozwój.
Cele i zadania kształcenia specjalnego
Specyfika kształcenia specjalnego – dziś
Zwracanie uwagi na specyficzne potrzeby uczniów z niepełnosprawnością ze względu na ich różnorakie dysfunkcje.
Dostosowanie działań edukacyjnych i wychowawczych do obniżonych możliwości psychofizycznych wychowanka.
Uznanie dostępu do edukacji za sposób wyrównania szans życiowych osób niepełnosprawnych.
Idea edukacji włączającej (inkluzji) czyli dawanie równych szans uczniom niepełnosprawnym w dostępie do zwykłych szkół lub szkół lub szkół i klas integracyjnych.
Specyficzne podejście programowo metodyczne oparte na zasadzie poznania i zaspokajania potrzeb ucznia.
Aktywne metody nauczania i uczenia się przez działanie, odkrywanie i przeżywanie sytuacji zadaniowych.
Wykorzystanie naturalnego bogactwa treści, wielości for i metod stymulacji do samodzielnej i twórczej aktywności dziecka.
Wielostronne i wielozadaniowe kształtowanie osobowości ucznia, z wykorzystaniem wszystkich jego zdolności oraz potencjalnych możliwości i zainteresowań.
Partnerskie oraz wyzwalające motywację metody osiągania sukcesu, z przestrzeganiem zasad akceptacji osiągnięć i życzliwości wobec dziecka.
Zindywidualizowane kształcenie i wychowanie z wykorzystaniem wszelkich możliwych niekonwencjonalnych środków i sytuacji.
Kierunki zmian kształcenia specjalnego – dziś
· Powszechność nauczania w dostępnych dla wszystkich uczniów budynkach szkolnych (likwidacja barier społecznych, psychicznych oraz architektonicznych, zapewnianie uczniom poczucia bezpieczeństwa).
· Zapewnienie warunków realizacji obowiązku szkolnego w sposób dostosowany do tempa rozwoju dziecka w otwartym systemie, który stwarza możliwość przejścia pomiędzy poszczególnymi typami szkół i na każdym etapie kształcenia (zależnie od potrzeb i możliwości niepełnosprawnego ucznia).
· Wczesne rozpoznanie zaburzeń i podejmowanie wspierania rozwoju przez zorganizowaną działalność psychologiczną, pedagogiczną i rehabilitacyjną.
· Realizowanie programu dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka oraz rozwijanie jego zaradności w życiu codziennym.
· Orzekanie o rodzaju i stopniu niepełnosprawności dziecka na podstawie rzetelnej, wielokrotnej, interdyscyplinarnej diagnozy, wskazującej na potencjały rozwojowe i mocne strony dziecka.
· Śledzenie przebiegu edukacji dziecka przez wielospecjalistyczny zespół, zewnętrzny wobec szkoły, we współpracy z rodzicami.
· Ograniczenie nauczania indywidualnego w domu do wyjątkowych przypadków.
· Ograniczenie do niezbędnego minimum konieczności korzystania z Internetu przez dzieci i rozwinięcie systemu dowozu dzieci z domu rodzinnego do szkoły.
Tradycyjne podejście do kształcenia specjalnego
System edukacji kształcił wybranych uczniów
Uczenie zbiorowe bez podejścia indywidualnego
Nacisk na nauczanie (nauczyciel podaje informacje)
Koncentracja n przedmiocie i programie
Podejście diagnostyczne – opisowe skupione na deficytach
Nauczanie segregacyjne
Typy systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych
Typ segregacyjny
· Szeroki zakres specjalnego kształcenia, realizowanego w placówkach segregacyjnych (całkowicie zablokowany dostęp do kształcenia w szkołach ogólnodostępnych).
· Brak ograniczeń do specjalnej pomocy (warunki uczenia są korzystniejsze dla ucznia niepełnosprawnego: mniejsza liczebność klas, specjalistyczne wykształcenie personelu, nagromadzenie specjalnych środków dydaktycznych i rehabilitacyjnych).
Typ wspólnego nurtu
· Uczeń niepełnosprawny pobiera naukę w szkole ogólnodostępnej, ale objęty jest kształceniem specjalnym.
· Uczeń posiada specjalny status, który nadaje mu orzeczenie o niepełnosprawności; korzysta z indywidualnych programów kształcenia.
· Uczeń przez większość czasu spędzanego w szkole, pozostaje pod opieka pedagoga specjalnego.
· Proces kształcenia ucznia niepełnosprawnego zakłada specjalne cele, treści i formy kształcenia, a nawet odrębną przestrzeń fizyczną poza klasą.
Typ asymilacyjny
· Do szkół lub klas specjalnych kierowani są wszyscy uczniowie, którzy bez specjalnego kształcenia nie są w stanie, uczyć się na tyle efektywnie, aby sprostać minimalnym wymaganiom szkoły normalnej.
· W szkole ogólnodostępnej nie stwarza się specjalnych warunków integracji dla uczniów niepełnosprawnych; uczniowie nie posiadają ani orzeczeń o niepełnosprawności ani indywidualnych programów nauczania.
Typ inkluzyjny
· Maksymalna reedukacja pomocy specjalnej; po kształcenie specjalne sięga się w ostateczności; w tym systemie bardzo niewielu uczniów posiada status niepełnosprawnych.
· Również tym uczniom niepełnosprawnym zapewnia się dostęp do szkoły ogólnodostępnej, wykorzystując jednak rozwiązania specjalne (pomoc pedagoga specjalnego, znaczna modyfikacja programu nauczania).
Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego
ü Potrzeba kształcenia specjalnego jet wynikiem niepełnosprawności edukacyjnej dziecka, która skutkuje potrzebą wprowadzenia specjalnej organizacji nauki i specjalnych metod pracy pedagogicznej.
ü Podmioty wydające orzeczenia: specjalistyczne zespoły orzekające powołane przy poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
Cel wydania orzeczenia
· Rozstrzygnięcie na podstawie wieloaspektowej diagnozy czy uczeń potrzebuje kształcenia specjalnego.
· Jakie metody i formy pracy z dzieckiem są rekomendowane.
· W jakim rodzaju szkoły uczeń powinien być kształcony.
Kto decyduje o wdrożeniu orzeczenia? – rodzice lub prawni opiekunowie.
Uczniowie z niepełnosprawnością objęci praktyką orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
· Niesłyszący / słabo słyszący
· Niewidomi / słabo widzący
· Z niepełnosprawnością ruchową
· Z niepełnosprawnością intelektualną
· Z rozpoznanym autyzmem
· Z niepełnosprawnością sprzężoną
· Niedostosowani społecznie
· Zagrożeni niedostosowaniem społecznym
· Zagrożeni uzależnianiem
· Z zaburzeniami zachowania
· Z chorobami przewlekłymi
· Z zaburzeniami psychicznymi
Formy organizacyjne kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami
Polski system kształcenia należy do najpopularniejszego w Europie, systemu ‘wielu ścieżek’, w którym:
ü Orzecznictwo o potrzebie kształcenia specjalnego jest na średnim poziomie
ü Kształcenie jest realizowane w podobnych proporcjach w segregacyjnych i niesegregacyjnych formach.
Segregacyjne formy kształcenia
Niesegregacyjne formy kształcenia
Szkoły specjalne
Klasy ogólnodostępne
Uczniowie z niepełnosprawnościami uczęszczają do normalnych klas w szkole rejonowej
Klasy specjalne w szkołach powszechnych
Szkoły lub klasy integracyjne
· Po reformie oświaty w roku 2000/2001 zwiększa się liczba uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy pobierają naukę w niesegregacyjnych formach kształcenia.
· W szkołach specjalnych, zgodnie z założeniami reformy kształcić się mają dzieci z poważnymi deficytami psychicznymi oraz uczniowie z poważną niepełnoprawnością intelektualną.
Typy szkół specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi
Przedszkola
Edukacja od 3 do 5/6 roku życia
Szkoły podstawowe
6cio letnia szkoła podstawowa z wewnętrznym podziałem na dwa etapy edukacyjne: klasy 1-3, klasy 4-6 (sprawdziany kompetencji po 3 i 6 klasie).
Gimnazja
3 letnie gimnazjum zakończone sprawdzianem kompetencji
Szkoły ponadgimnazjalne
· Zasadnicze szkoły zawodowe (2/3 letnie)
· Licea ogólnokształcące (3 letnie)
· Licea profilowane (3 letnie)
· Technika (4 letnie)
· Licea ogólnokształcące uzupełniające (2 letnie)
· Technika uzupełniające (3 letnie)
· Szkoły policealne (2,5 letnie)
· Szkoły specjalne przysposabiające od pracy (3 letnie)
Typy szkół specjalnych
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze
Placówki eduakcyjno – resocjalizacyjne dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii
Prowadzone dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych i trudności w uczeniu się i zaburzeń funkcjonowaniu społecznym mogą być zagrożone niedostosowaniem społecznym lub uzależnieniem.
Specjalne ośrodki ...
pedspec2012