(45 minut)
Treści programowe
ü Złożoność świata żywego
ü Krajobraz i jego cechy
ü Związek między krajobrazem a formami terenu
ü Krajobraz najbliższej okolicy
Cele lekcji
ü Wiadomości
Uczeń
§ Wie, co to jest krajobraz, zna jego naturalne i wytworzone przez człowieka elementy,
§ Zna i charakteryzuje poszczególne formy terenu,
§ Stosuje przypisane modelom form terenu odpowiednie barwy.
ü Umiejętności
§ Rozpoznaje i odróżnia elementy krajobrazu,
§ Nazywa i wskazuje na modelu formy terenu,
§ Potrafi opisać krajobraz najbliższej okolicy.
ü Postawy
§ Jest zainteresowany światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
§ Charakteryzuje się postawą odpowiedzialności za swoje działania w środowisku,
§ Współpracuje w zespole, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Metody
ü Pogadanka
ü Obserwacja
ü Pokaz
Formy pracy
ü Indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne
ü Widokówki, zdjęcia z różnymi formami terenu,
ü Modele form ukształtowania terenu,
ü Podręcznik (str.12-15), zeszyt ucznia (str.8-90).
Przygotowanie do lekcji
Uczniowie na lekcje przynoszą widokówki i zdjęcia z różnymi krajobrazami.
Przebieg lekcji
FAZA WPROWADZAJĄCA
ü Sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji i sposobu jej realizacji.
ü Zwrócenie uwagi na otoczenie, wprowadzenie pojęcia krajobrazu i jego elementów (pogadanka).
FAZA REALIZACYJNA
Charakteryzują poszczególne formy terenu. Wprowadzane są pojęcia niziny, wyżyny, góry (pomocny jest rysunek na stronie 16 podręcznika).
FAZA PODSUMOWUJĄCA
ü zadanie 1 i 2 z podręcznika strona 8-9 (na następną lekcję)
ü w terminie dwóch tygodni uczniowie wykonują z masy solnej model krajobrazu (z zaznaczonymi formami terenu, przez zastosowanie odpowiednich barw). Uczniowie mają możliwość zapoznania się z gotowym modelem z masy solnej (wykonanym przez nauczyciela - zdjęcia)
Załącznik 1 – zdjęcia wykonanego modelu.
Załącznik 2 – przepis na masę solną.
Załącznik 1.
Załącznik 2.
1 szklanka wody
1 szklanka soli
1/3 szklanki wody - wyrabiamy ciasto, kształtujemy formę. Po wyschnięciu (dla utrwalenia można upiec w piekarniku) model malujemy odpowiednimi kolorami.
bszydlowska