Temat lekcji : Spotkanie z wodą .
Cele lekcji :
- poznanie podstawowych własności wody
- poszukiwanie wody wokół nas
- znaczenie wody dla człowieka
- przygotowanie dzieci do samodzielnej obserwacji i eksperymentowania
Metody :
- obserwacja
- metoda eksperymentu
- śnieżna kula
Formy pracy :
indywidualna , grupowa , zbiorowa
Środki dydaktyczne ;
woda , szklanki , gleba , waga , butelka , miseczka , cytryna , karty pracy nr 1,2,3,4,5,6.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca :
1. Sprawy organizacyjno-porządkowe .
2. Zapoznanie uczniów z formą i celami zajęć .
3. Podzielenie uczniów na grupy oraz wybór liderów .
4. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w czasie wykonywania doświadczeń .
Faza realizacji :
1. Właściwości wody
- rozdanie i omówienie kart pracy nr 1,2,3 dla uczniów poszczególnych grup
- praca uczniów w grupach pod kierunkiem nauczyciela
- przedstawienie wniosków przez liderów grup
- zapis wniosków do zeszytów
2. Woda wokół nas .
- rozdanie kart pracy nr 4,5,6 ; pozostałe czynności jak w punkcie 1.
3. Jakie jest znaczenie wody w przyrodzie ?
- praca metodą „śnieżnej kuli”
4. Sposoby oszczędzania wody .
Czynności takie same jak w punkcie 3.
Faza podsumowująca :
1. Przypomnienie wniosków z przeprowadzonej lekcji.
2. Ocena aktywności uczniów na lekcji .
3. Praca domowa dla chętnych uczniów „Zaproponuj , przeprowadź i opisz dowolny eksperyment przyrodniczy”
bszydlowska